Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

fletninger eller???
Forfatter: 
Dato:  08-03-2008 14:29

Jeg skal for første gang til stævne om en måneds tid og er gået i fuld gang med forberedelserne. Kan I ikke give mig nogle gode tips til, hvad der er aller vigtigst i dagene op til stævnet? Det er et dressurstævne. Skal man flette manen, lade den hænge løst eller knopper? Hvor mange fletninger skal der så være? På forhånd tak for hjælpen. Karina

Jeg søger en partrytter til min hest (7323-området). Interesseret? Send mig en PB!

0
0
Svar på denne tråd

FLET...!
Forfatter: 
Dato:  08-03-2008 14:45

Manen skal bare flettes, og så op i knopper :-) Huske også at sætte dit eget hår op - min i en fletning.

Antal fletninger på hesten kommer helt an på mantypen, men efter min mening hellere få og store end små og mange ;-) Min hest har en forholdsvis kort hals med alm. man, han får omkring 8 rosenknopper...

De er lidt sjuskede på billedet, det var mere for at illustrere størrelsen :-)

Plejer at pudse udstyret dagen før. Skal starte stævne tidligt, fletter jeg også dagen før, starter jeg først senere på dagen, fletter jeg på selve dagen :-)

(nåh ja, og inden kommentarerne hagler ned - jeg ved godt han knækker forkert i halsen på billedet )

Mvh. Cat - Stud.med.vet

0
0
Svar på denne tråd

En lille rettelse...
Forfatter: 
Dato:  08-03-2008 15:17

Hestens man SKAL ikke være sat op i rosenknopper, det er bare en tradition. Men manen skal være sat op, så dommeren kan se hestens hals fra begge sider, det kan man b. la. gøre ved at lave en hingstefletning (en slags fransk fletning, som sidder oppe langs halsen)

Held og lykke

Hilsen Cille

Hvor dressuren holder på - begynder volden

Muskler modsat penge - der kommer flere jo mere de bruges!

Jeg har Wendyblade og nogle bøger til salg - bare skriv :)

0
0
Svar på denne tråd

De kan også
Forfatter: 
Dato:  08-03-2008 15:30

være små!

Det kommer også an på hestens hals!

Man kan tit "snyde", lidt med hestens hals, når man laver rosen knopper.

Men det har også lidt med temperement at gøre!

Jeg plejer aldrig at tælle hvor mange knopper min hest har, har altid lært at det betyder ulykke!

Og lidt overtroisk er man vel altid.

0
0
Svar på denne tråd

Helt klart..
Forfatter: 
Dato:  08-03-2008 15:35

fletninger.. Flet altid et ulige antal og antallet må man prøve sig lidt frem med..

Hvornår og hvor skal du starte.?

Krone og Bølge - En selvfølge

R.I.P Luna - Sov godt smukke hest.!

0
0
Svar på denne tråd

blabla.....
Forfatter: 
Dato:  08-03-2008 16:06

www.hestegalleri.dk/html/ alb_vis.asp?AlbumID=3508

Jeg vil godt anbefale denne fletteguide, hvis du ikke har prøvet det før :)

Hesten skal have sat hår på den ene eller anden måde, og når det er første gang, er det smart at bruge aftenen eller eftermiddagen dagen før på det. Når du fletter et stykke tid i forvejen er syede rosenknobber dem, jeg har erfaring med holder bedst :)

Det er lidt svært at lave hingstefletninger (dem på langs med halsen), der holder en hel nat :)

Jeg vil foreslå at du laver en knold i dit eget hår, hvis det er langt. Sæt den så lavt som muligt, så ridehjelmen kan være der ;) Det kan være en god idé at finde et hårnet.

Har du kort hår skulle det ikke være et problem.

Middellangt, der lige præcis ikke kan sættes i knold, kan flettes i en fransk fletning og bukkes op under ridehjelmen, så det ikke ses. Brug evt. et hårnet og spænder til at holde det fast under ridehjelmen.

- Katten

Michellino'er kan og vil!

TANZ

min dygtige lille dressurbasse (:

hvor der er vilje, er der en vej

Billeder af Musen

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  08-03-2008 16:11

Jeg mente nu heller ikke "skal" som i "SKAL" :D

Derfor jeg skrev "skal bare", fordi det i min verden hører sig til ;-) Men for at rette lidt endnu, er jeg egentlig ret sikker på det ikke engang er påkrævet, men bare velset at hestens hals er synlig ;-)

Mvh. Cat - Stud.med.vet

0
0
Svar på denne tråd

Hår...
Forfatter: 
Dato:  08-03-2008 19:31

Jeg er forholdsvist korthåret, men måske det er langt nok til, at jeg sætter et hårnet omkring eller sætter det op med et par hårnåle. Med hensyn til forberedelser, så tænker jeg også ligeså meget på, hvor meget dressur skal man ride i dagene op til stævnet? Jeg har prøvet at flette manen, og synes faktisk, det er pænt til hende. Med hensyn til antallet, så synes jeg egentlig, at det er pænest med mange og tynde. Jeg må prøve at se, om jeg kan finde ud af at lave rosenknopper...Hvad med halen?

AnneMette: Det er et lille lokalt stævne. Det er meget uofficielt og måske mest arrangeret for at man kan få en hyggelig og sjov dag. Men jeg tænkte, at det ville være ekstra godt at starte her. Så bliver jeg måske ikke så nervøs. Jeg skal stille op i et travprogram og en LC med galop.

Karina

Jeg søger en partrytter til min hest (7323-området). Interesseret? Send mig en PB!

0
0
Svar på denne tråd

Tralala...
Forfatter: 
Dato:  09-03-2008 11:46

Jeg synes du skal ride fuldstændig som du plejer... Den sidste dag kommer helt an på hvilken hest du har. Jeg har ofte givet min fri dagen før, eller bare skridtet en tur i skoven... Nogle har en meget frisk hest der går bedst hvis den har gået en masse dressur dagen før :-)

Men generelt er der ingen grund til at gøre tingene andeledes end du plejer - tværtimod!

I starten gjorde jeg ofte det at jeg to dage før stævnet red programmerne igennem for at tjekke om det nu fungerede. Og så fik han fri dagen før stævnet - det er også en mulighed :-)

Mvh. Cat - Stud.med.vet

0
0
Svar på denne tråd

Ja okay..
Forfatter: 
Dato:  09-03-2008 12:32

det lyder spændene og husk billederne..

Dengang jeg red pony, red jeg normalt helt indtil dagen før hvor de bare fik en tur i skoven og et par stykker havde bedst af bare at have fri.. Det skal man lige finde udad..

Halen ville jeg ikke flette, syntes det er pænest med en løs hale der er vasket og redet godt ud..

Krone og Bølge - En selvfølge

R.I.P Luna - Sov godt smukke hest.!

0
0
Svar på denne tråd

stævne
Forfatter: 
Dato:  10-03-2008 22:26

Det var måske også ligeså meget for at få en tråd omkring, hvordan folk generelt forbereder sig, når de skal til stævne, men der er åbenbart ikke så mange, der vil dele ud af deres erfaringer på det punkt...

0
0
Svar på denne tråd

What...??
Forfatter: 
Dato:  11-03-2008 10:33

Det synes jeg altså ikke du har ret i..??? Folk svarer på præcis det du spørger om... Først lå snakken lidt på "hårsætning" af både hest og rytter. Så spørger du til halen (hvilket en enkelt kommenterer - jeg kan da godt troppe op og sige at jeg plejer at flette en fransk fletning om øverste stykker af haleroden). Du spørger også til selve ridningen op til stævnet, og det er det de to næste indlæg handler om.

Hvad er det du mangler..???? Det er altså normalen (i hvert fald hos alle de stævneryttere jeg kender) at ride heeelt normalt op til stævnet, og sidste dag foregår alt efter hestens temperament/energi. Som skrevet ovenfor - to gange endda

Må virkelig have misforstået dine spørgsmål, for jeg kan altså ikke se hvad det er du ikke har fået svar på....

Mvh. Cat - Stud.med.vet

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider