Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Når man bare vil have sin egen hest
Forfatter: 
Dato:  05-03-2008 19:35

Hejsa.

Så er jeg efterhånden blevet 22 år og har redet i de 15 af dem på andre folks heste - over 50 parter er det blevet til i alt.

Sidste nye er den dejlige islænder jeg rider nu, og har redet i 8 mrdr - han skal flyttes her til påske.

Jeg har fundet en ny at ride på... men gud, hvor ville jeg bare gerne have min egen snart! Hvor ville det være dejligt at ride den samme hest mere end et halvt år, selv bestemme opstaldning, strøelse, foder. At være hestens eneste rytter. Aldrig at blive ringet op om nu skal hesten sælges. Derudover også at kunne vælge og vrage ved valg af ny hest, så man kan få hestén. Som partsøger må man ofte nøjes, da der ikke er så mange at vælge imellem.

Jeg må desværre vente 3½ år endnu, til jeg er færdig med studiet... men den dag jeg første gang trækker min helt egen hest, derimod...!

Er der andre partryttere derude der kender den fornemmelse?

- Heidi

... what is and what should never be...

0
0
Svar på denne tråd

Kære Presley
Forfatter: 
Dato:  05-03-2008 19:49

Jeg er mere end bobbelt så gammel, som du. Og jeg har sku aldrig haft egen hest....

Vi kunne jo nok få plads til et par i haven- men dét vil jeg ikke byde krikkedyrene. Vent, giv dig tid!

Mvh

xtiny

"There is, incidently, no way of talking about cats
that enables one to come off as a sane person.
"

-Dan Greenberg

Nu med Malle!
0
0
Svar på denne tråd

jhkjHAKJjhak
Forfatter: 
Dato:  05-03-2008 20:40

Jeg er så lige modsat af Xtiny - Hvorfor ikke købe en nu?

Det dummeste jeg har gjort for mit gennemsnit og arbejdsindsats på gymnasiet er at have købt hest (har et snit på 9,3 nu - kunne have været tæt på 10, men klager bestemt ikke :P) - tilgengæld er det det bedste jeg har gjort i mit liv :)

Du kunne jo købe et føl eller en plag og så arbejde med den op gennem opvæksten - så er det ikke nødvendigt med dårlig samvittighed over man ikke når at ride dem hver dag :)

Jeg kunne virkelig godt unde dig at få din egen! Det er en fuldstændig fantastisk følelse i forhold til "bare" at passe en hest.

Jeg havde ALDRIG drømt om hvor glad man kan blive for en hest før jeg fik Flicka. Jeg har ligesom dig passet heste og ponyer siden jeg begyndte at ride som 7 årig.

Jeg skal helt sikkert være hesteejer resten af mit liv - lige til jeg en dag ligger og er faldet død om.

Var jeg dig ville jeg spare op i sommerferien - og købe en plag/føl en gang sidst på efteråret :) Jeg lover dig du ikke vil fortryde det!

På Fyn kan jeg holde min irish cob hoppe alt. inkl. for maks. 1500 kr pr. mdr. 8 km uden for Odense centrum.

Jeg synes VIRKELIG du skal overveje at få din egen noget før - jeg har også altid først skullet have hest efter min uddannelse - men jeg købte hende halvvejs i 1.g - og gud hvor er jeg glad for det!

Selvfølgelig handler det om prioritering af ens penge - jeg har ikke så ofte råd til at tage i byen som veninderne og mærkevaretøj osv. er ikke eksisterende i mit liv - til gengæld har jeg noget som betyder så meget mere for mig end alt det andet.

0
0
Svar på denne tråd

Overvejer
Forfatter: 
Dato:  05-03-2008 21:33

Jeg går og overvejer køb, da jeg kender et godt og billigt sted, hvor jeg allerede passer en hest.

Jeg har regnet på det og det kan lige akkurat lade sig gøre - men det med lige akkurat er jeg ikke meget for. Da jeg ikke kender nogle rige jeg lige kan låne hos, hvis kræet for forstoppelse, vil jeg hurtigt kunne komme i økonomiske vanskeligheder.

Jeg vil helst være helt sikker.

Hvad angår hest ved jeg allerede præcis hvad jeg vil have: en fjordhoppe der er ved at være parat til tilridning - meget gerne kåret, ellers i hvert fald med stambog.

Lån har jeg også overvejet, for at få en forsmag, problemet er bare at man jo bliver meget glad for sådan en hest på et år.

- Heidi

0
0
Svar på denne tråd

Købe en hest
Forfatter: 
Dato:  05-03-2008 21:43

Jeg er 24, altså lidt ældre end dig. Jeg har aldrig haft parter osv. før jeg fik part i Basse 1/9/2007 - jeg har redet tilfældige heste, noget rideskolehalløj, en avlshoppe siden jeg 1. gang sad på en hest som næsten 21årig.

Men så skulle Basse sælges, og jeg var godt led af at der altid var nogen andre der skulle ride hende, at jeg ikke kunne bestemme, at jeg skulle indordne mig - så jeg bød og fik hende. Nu har jeg så egen hest, og det er både fantastisk og forfærdeligt!!!

Fantastisk at jeg kan tage hende når jeg vil, bestemme sadel, hovedtøj, foder, dyrlæge, smed osv.

Forfærdeligt at være ansvarlig for sådan et dyr, se sygdomstegn i alt, angsten for at slide for meget på hende. Hun lå ned i boksen i dag og kiggede på mig her til aften, så jeg skyndte mig at purre hende op og kigge efter kolik-tegn.. Nej, hesten var bare doven og nød sin fine nystrøede boks!!

Jeg har købt hest før jeg "burde", med hjælp fra banken og med underskud indtil sommer hvor jeg går op i løn. (og hesten går på gratis sommergræs). Men det var bare det rigtige, den rigtige hest, det rigtige sted, så blev tidspunktet også det rigtige. Så jeg ville nok råde dig til at lave et budget og planlægge alt til en hest, så du kan slå til hvis den rigtige hest kommer - og finder du ud af at du ikke kan byde en hest et godt hesteliv, så ved du at du må vente.

/Lene - der har fundet ud af at det koster ca. 3000 at have en hest om mdr når den skal have smed hver 6. uge, godt foder, stor nok boks, tandlæge, udstyr...

Nyfrelst Bomløsrytter.

Nu som ejer af Basse - Drømmehesten.

En rigtig hest er en Holstener på over 170!

0
0
Svar på denne tråd

jeg kender det godt..
Forfatter: 
Dato:  05-03-2008 21:53

jeg havde en part i halvandet år.. til sidst var han næsten ligesom min egen, jeg var i hvert fald den eneste, der kom fast hos ham..

så besluttede jeg i januar i år, at det var slut.. jeg gad ikke rigtig mere.. det lyder temmelig hjerteløst, men han var gammel og gad ikke ridningen mere...

nu har jeg været hesteløs i over en måned, og det piiiiner mig..

så jeg savner sådan set bare en hest..

0
0
Svar på denne tråd

Hesteløs..
Forfatter: 
Dato:  05-03-2008 22:05

Ja, jeg er også hesteløs pt. Regner dog med at anskaffe mig en, så snart jeg er faldet til i Polen..

Jeg er også temmelig modsat Xtiny, hvis man venter på at "blive klar", kommer man (ofte!) til at vente længe.. Så skal uddannelsen blive færdig, så skal man lige ha et job, osv osv..

Selvfølgelig skal man ha' tingene iorden, med opstaldning, økonomi osv osv.

Den sidste hest jeg havde, havde jeg kun liige råd til, det vil sige at visse mdr. måtte der skæres voldsomt ned på personlige "luxerier"... Men selvf. var det da det værd...

Du kunne jo evt. også finde en halvpart til din hest, mens du studere, hvis det kniber lidt med din tid/økonomi! :)

Jeg syntes at man skal springe ud i det.. :)

0
0
Svar på denne tråd

Det ville være drømmen
Forfatter: 
Dato:  05-03-2008 22:39

Det ville være drømmen med egen hest og jeg ved helt sikkert at jeg kunne klare ansvaret - og jeg ville nyde det!

Desværre er der bare ikke økonomisk overskud - jeg tør simpelthen ikke, da jeg som sagt ikke står med nogen form for økonomisk backup (andet end banken). Så ligger hesten der pludselig er jeg på den.

Heldigvis passer jeg hest et skønt sted nu, hvor ejeren støtter mig meget i tilkørslen af Pingu og desuden må jeg ride hendes egen... men hvilken dag når det er min egen jeg sadler!

Jeg ved heldigvis at min uddannelse er færdig om 3½ år og jeg kan meget hurtigt få job - så nu er dagene da talte :)

- Heidi

0
0
Svar på denne tråd

Hold da op
Forfatter: 
Dato:  05-03-2008 23:11

Hvor er du da ansvarlig! Og al respekt for det. Men du lever da kun en gang. Nu er jeg nok lidt ældre end dig, og har set og prøvet mere, havde heller ikke hest da jeg tog min uddannelse, i øvrigt da jeg var i trediverne. Men en ting er helt sikkert: der skal være underskud på kontoen den dag jeg dør. Tænk hvis jeg har arbejdet for nogle penge som jeg ikke har fået glæde af. Ren katastrofe. Så selv om jeg havde adskillige heste, tog jeg alligevel et lån i banken for at købe en hoppe som jeg skulle sælge for en af mine venner. Jeg kunne ikke bære at hun skulle videre. Hvis du er interesseret i en meget smuk palomino plag, kan du evt. skrive en pb. Hun er uden papirer men utrolig sød og smuk. Kan fås til en fornuftig pris, hvis ellers forholdene er iorden.

Nej jeg ville aldrig have undværet mine heste for noget. Jeg plejer at sige, at mine badeværelser står i stalden. Vi har et gammelt brunt, grimt badeværelse fra 1800 hvidkål, og det kunne have været renoveret mange gange for de penge som står i stalden. Men de vrinsker, og det gør badeværelset ikke.

Spring ud i det, gør noget vildt, du vil nok ikke fortryde det. Ellers find et ekstra arbejde, og giv den en skalle, alt kan lade sig gøre hvis det er det man vil.

JC Great Pine Image

Rainy June,smuk guldpalomino hoppeføl sælges (30.06.07)

Crates Western sadel sælges

0
0
Svar på denne tråd

Jeg....
Forfatter: 
Dato:  05-03-2008 23:22

Jeg har det lidt som dig :-)
Har redet siden jeg var 8, dvs. snart 15 år og har haft parter siden jeg var 18.

Egentlig havde jeg også luret lidt på egen hest her til vinter, men pt. ser alt lyst ud, for jeg fortsætter med at springe den dejlige Røde som jeg - ved lidt af et tilfælde - begyndte at springe i efteråret.

Det er første gang jeg har sprunget distriktstævner, og det er skønt at få lov at ride en velredet hest der kan og vil.

Jeg har også oplevet heste der flyttede osv., har faktisk aldrig selv opsagt en part!

Ville gerne have min egen - EGEN! - men er også realistisk nok til at jeg faktisk er glad for den løsning jeg har nu. Har jo ikke det store økonomiske ansvar der følger med, og jeg er stadig i tvivl om fremtid, uddannelse mv. (bliver bachelor til sommer men ved ikke hvad jeg vil).

Men kan sagtens følge dig, det er godt nok mange heste du har haft part på... 50 er mange - jeg har haft 6 heste på 5 års tid...

Hilsen fra Lise

- som fortsætter som springrytter på Diabloo :) :) :)
Kongelundens Rideklub - www.kongelunden.com

FÅ pladser på rytterlicenskursus i D1: www.heste-nettet.dk/forum/9/206093/ 206093/

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider