Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

er skizofrene skøre?
Forfatter: 
Dato:  03-03-2008 13:49

hej

lige et simpelt spørgsmål:

Er skizofrene skøre? Hvordan er jeres holdning overfor den sygdom?

0
0
Svar på denne tråd

om de er skøre...
Forfatter: 
Dato:  03-03-2008 13:55

det kan jeg ikke udtale mig om, men nogle kan jo godt føles skøre idet de er to personligheder, den ene kan være nok så god og kærlig, mens den anden det modsatte.. men hvad er at være skør, det er jo mange ting.

MEtte

Billeder af mine børn.

Et barn er en engel, hvis vinger krymper i takt med at benene vokser.

0
0
Svar på denne tråd

Min holdning...
Forfatter: 
Dato:  03-03-2008 13:56

... er at en sygdom er en sygdom - om det er en brækket knogle eller et sygt sind gør ikke nogen forskel for mit syn på personen.

Men et brækket ben er nemmere at se - og at reparere end et sind der er sygt. Et brækket ben eller en sygdom der giver feber og andre fysiske symptomer kan alle forstå - men mange har svært ved at forstå hvad de ikke kan se.

Og jeg bryder mig ikke om at bruge ordet "skør" om nogen der er syge.

Skør er i mine øjne hvis man er bevidst fjollet og fjantet - og det har ikke noget med sygdom at gøre.

Lisbeth

0
0
Svar på denne tråd

Det handler
Forfatter: 
Dato:  03-03-2008 14:03

vel egentlig bare om en fysisk lidelse i hjernen, hvor den bagerste og foreste del har brudt forbindelsen og ikke arbejder sammen.

Skør har i min bog samme definition som Lisbeth skriver - det er noget frivilligt.

Mange hilsner fra Sine
stud.ling. ved AAU

Skøn haflingerhoppe på 5 år sælges:
www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/8855/1/
0
0
Svar på denne tråd

skøre?
Forfatter: 
Dato:  03-03-2008 14:15

nej.. og desuden er skizofreni jo et vidt begreb..

det dækker sådan over "personlighedsspaltning", men det er jo ikke det samme som at folk tror de er et helt fodboldhold.

..skizofreni kan være utrolig mange ting, nogle skifter så at sige personlighed fra at være stille og rolige til at være højtråbende, andre er bare sådan "normale nok" men har det måske svært indeni..

mvh. Gitte (& Tyran).

0
0
Svar på denne tråd

Skizofreni
Forfatter: 
Dato:  03-03-2008 14:35

Nej, man er så absolut ikke skør - for mig er det en sygdom.

Dog ville jeg være glad for at en person med skizofreni gjorde opmærksom på sin sygdom, hvis det på en passende måde kunne lade sig gøre.

Jeg ville være ked af at komme ud for misforståelser fordi jeg ikke vidste at personen havde den sygdom.

Hilsen fra Lise

Kongelundens Rideklub - www.kongelunden.com
- glad for at være barselsvikar på det røde springdyr Diabloo

0
0
Svar på denne tråd

hejsa...
Forfatter: 
Dato:  03-03-2008 16:09

nej, de er ikke skøre - det er en sygdom. for mig er skør, noget jeg ville kalde en der fjollede.

og hvad afgør skør eller normal?

jeg har kendt flere skizofrene, de var ikke skøre, forskellige og med forskellige symptomer og baggrund - og nogle dejlige venner. Der er grunde til at sindet bliver sygt. Det er en "bredsprektet" møgsygdom.

Den er ikke så firkantet som fordomme og medier kan gøre den til.

ÉN GANG FJORDHEST - ALTID FJORDHEST

Bellapigen 1979-2005

elsket og savnet

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  03-03-2008 16:16

En skizofren person lider af en psykisk sygdom - vedkommende er vel ikke mere skør end alle os andre!!!

*Snepony*

"A woman travels the world over in search of what she needs

and returns home to find it"

*

0
0
Svar på denne tråd

det er mange
Forfatter: 
Dato:  03-03-2008 16:24

grader af skizoprenia. søsteren min er stærkt rammet, og i blandt holder JEG på at blive skør af det.

Hun hører stemmer, har vrangforestillinger, skriger, græder, krangler med de andre stemmene, har telepatisk kontakt med andre der styrer hendes liv. Hun kan ikke tage vare på sig selv.

I enkelte prioder er hun meget bedre end andre, men så får hun det for sig at hun ikke har behov for medisin fordi det ikke er hende det fejler noget, men alle andre.

Lige nu er hun indlagt og for at komme hjem til mig og bo skal hun nå begynde at få medisinen i sprøjteform i stedet for piller sådan at man har mer kontroll på om hun tager medisinen eller ej. Hun skal have sprøjter hver 14 dag.

Og ja jeg vil si at hun til tider er riv ruskende skør. Mens i andre perioder er hun kun lidt "hjelpeløs" og kan det meste selv.

Men man kan ikke generalisere da det er så mange former og grader for sygdommen

0
0
Svar på denne tråd

Skizofren
Forfatter: 
Dato:  03-03-2008 16:44

At være skizofren er en kronisk sygdom som det er muligt at leve et fuldstændigt normalt liv med. Det rammer mennesker forskelligt da det er individuelt hvad ethvert menneske har med i bagagen inden sygdommen rammer.

Skizofrene høre ofte stemmer, ser halluer, har ingen kropsafgrænsning, er mistroiske, føler sig forfulgt, har behov for medicin der også giver bivirkninger, nogen har smags halluer, og de er jeg- svage. Men skøre det er de ikke! Det er tit en sygdom der rammer dem der er aller mest inteligent og super følsomme.

Det er muligt at leve et helt normalt liv som skizofren endda at hjælpe andre skizofrene. I norge er der en psykolog der har skrevet flere bøger " i morgen er jeg altid en løve" og " unyttig som en rose" Arnhild Lauveng. Hun fik diagnosen som 17 årig og har læst til psykolog. Virkelig stærkt kvinde med et super menneske syn.

Faktisk er det videnskabeligt bevidst at hver 4. menneske hører stemmer. bare tænkt på alle dem der pludselig kan tale med dyr osv. Er det virkelig eller blot tankespil ?

Jeg har mødt mange rigtig fantastiske mennesker med diagnosen og ikke en var skør. De kan have en dobbelt diagnose og så er det jo en helt anden sag, for det er ikke sjovt at komme ind til en der er karakterafviger / skizofren og hans stemmer siger han skal gøre grimme ting ved en.....

Hilsen

Marianne Olesen

Stald-MariBo

http://www.123hjemmeside.dk/MariBo

Vi forhandler Vaks hundefoder fra henne pet food

0
0
Svar på denne tråd

min søster
Forfatter: 
Dato:  03-03-2008 17:11

er også højt uddannet. Hun var ingeniør. Men nu kan hun ikke arbejde da hun ikke er i stand til det.

MariBo ikke alle schizoprene kan leve et normalt liv. Hos min søster har sygdommen uheldigvis gået for langt.

Lige nu sover hun det meste af døgnet og er rolig, men kan ikke klare sig selv. skal hun feks varme sig en pizza tar hun feks ikke af embalasjen. Jeg satte boller til hæving og dem stegte hun med plastikfilmen på.

Hun klarer ikke alltid at tage imod og forstå beskeder selv om man nesten staver dem for hende.

Vaskemaskin, der kan tøyet i hvert fald ikke i da det bliver ødelagt.

Frugt og grønt det rådner når man får det i munden og smager af død og bedervelse.

Hun politianmelder personer fordi de har givet hende telepatiske trusler. og politianmelder dem som om de ringer hende disse truslene.

Hun spinner en egen verden rundt enkelte personer og tillegger dem personligheder og tillegger dem egenskaper de ikke innehaver. Hun kan forfølge personer og overlæsse dem med gaver etc for at fange deres opmærksomhed.

Hun har indbiltde kærlighedsforhold til personer hun ikke engang har talt med.

Hun har setrifikatet men har ikke lov at køre bil. Da hun er for forvirret/ustabil til det.

Hun kan ikke bo alene, da hun glemmer ting på komfyren etc. Hun sover i de samme kleder som hun bruger om dagen.

Ikke alle reagerer tilfredstillende på medisinering. Datteren til en af min fars tidligere koleger har levet på institusjon i 40 år (fra hun var 17 år) med samme diagnose som min søster. Hun er enda tyngre "angrebet" end min søster.

Mange kan fungere normalt eller tilnærmet normalt med medisinering

Men desverre ikke alle

Dette er kun et lide utplukk af hvordan min søster har det. Lige nu er hun meget "zombie" hun har ingen mimikk og sover MEGET. Hun har kun en lidt "død" maske og viser ingen følelser hverken glede eller sorg. Kun bekymring og usikkerhed.

0
0
Svar på denne tråd

tralle trolle
Forfatter: 
Dato:  03-03-2008 18:51

det er flot at du fortæller din søsters historie. Hvis du ser det jeg har skrevet skriver jeg også at det er muligt at leve et normalt liv ikke at alle kan. For som jeg også skrev så rammer sygdommen forskelligt, alt efter hvordan vi som menneske er rustet til at takle det den medføre.

Hvor stærke er vi som menneske når stemmerne hele tiden er der og fortæller at du ingen kan lide dig eller at du er en fiasko? hvor svært er det ikke når man bliver bekræftet i det ved at vælte ting eller falder fordi man ikke kender ens egene kropsafgrænsniger , så må man da være dum og ingen gider have besøg af en skizofren der ødeligger ting? Som jeg skrev er Arnhild Lauveng et helt igennem fantaskt menneske der lever med hendes sygdom og som mennesker der har skrevet nogle fantastiske bøger der er værd at læse for både os der arbejder med skizofrene og dig som pårørende til en skizofren.

Det kan også anbefales at se russel crows " a beautyfull mind". Den er efter sigende også ret virkelig.

Jeg ved godt at mange skizofrene er plejekrævende, og jeg forstår deres behov og hvorfor. Men jeg vælger stadig at tro på at det kan være muligt at leve et normalt liv som skizofren. Måske ikke som du og jeg men stadig et værdigt liv hvor du ikke er styret af din sygdom.

Hilsen

Marianne Olesen

Stald-MariBo

http://www.123hjemmeside.dk/MariBo

Vi forhandler Vaks hundefoder fra henne pet food

0
0
Svar på denne tråd

a beautyfull mind
Forfatter: 
Dato:  03-03-2008 19:05

hvis nogen har set a beautyfull mind med rusell crowe i hoved rollen som john nash så viser den et rigtig godt billede af en ualmindelig intelligent mand med skizofreni. john nash vandt en nobel pris i matematik. den er autentisk.

i filmens første halvdel ser vi alt ud fra hans verden og de imaginære mennesker han ser og taler med. de er virkelige for ham. så vender filmen og vi ser filmen fra raske menneskers vinkel og den eneste grund til at han tror dem er fordi han kan forklare det rationelt. et af hans fantasi personer er et barn og han kan pludselig se at hun aldrig blir ældre. en fantastisk film.

hvor må det være vanskeligt at være skizofren når det man oplever er så virkeligt for en.

mvh hilsen
SUNFLOWER
Marsvin unger sælges
INDSIGT GIVER ANSVAR

0
0
Svar på denne tråd

Skizofreni
Forfatter: 
Dato:  03-03-2008 20:41

Jeg arbejder indenfor psykiatrien - og nej - skizofrene mennesker er ikke skøre - de er sårbare og syge. Skizofreni kan forekomme i mange udgaver - ikke alle er personlighedsspaltede - det er faktisk kun et fåtal.

Tones fortælling om sin søster er faktisk meget beskrivende.

Mange skizofrene kan afhjælpes - til en vis grad - af medicin - men kun til en vis grad, de lever ofte et liv, hvor de er "svingdørspatienter" ud og ind af psykiatriske døgnafd. Imellem kan de have et nogenlunde acceptérbart liv for nogen - men ofte med hjælp fra bostøtter og ambulant psykiatri. Mange dropper ud af medicinen p.g.a. manglende sygdomserkendelse - og det går galt hver gang.

Skizofreni er en lidelse, hvor nogle "stoffer" mangler i hjernen - eller fungerer forkert - populært sagt. Det er en lidelse, der nogen gange kan fremprovokeres af stoffer indtaget i en ung alder, nogen kan være arveligt disponerede, andre kommer det pludseligt og ud fra den blå himmel.

Jeg har dyb medfølelse med disse mennesker, som lever et ofte meget angstfyldt liv.

Skizofreni - ubehandlet - ender ofte med total isoleren, muskelstivhed, hvor patienterne sidder i forkrampede kropsstillinger og hverken er i stand til at indtage føde eller bevæge sig. Det er en meget alvorlig psykisk - men også fysisk sygdom, der i gamle dage, før man havde opfundet antipsykotisk medicin, medførte døden.

Og så lige til sidst - hvordan kan det være, at man nu i snart 2 årtier har sparet og indskrænket i psykiatrien, så der snart er så få ressourcer tilbage til disse stærkt ressourcekrævende patienter - at det går galt for dem, og her tænker jeg på de samfundsrelaterede konsekvenser.

Sys

Living is - knowing which bridges to cross - and which to burn !!

Trekker Master dressursadel til salg, brugt 3 måneder, str. medium, 17 tommer, se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Hvor er det tydeligt
Forfatter: 
Dato:  03-03-2008 21:40

At skizofreni er et kæmpe mysterium for rigtig mange mennesker.

Og, at mange simpelthen tror, at skizofreni og personlighedsspaltning er det samme. Det er det ikke!

Dog lider nogle skizofrene så slemt, at de "deler sig" i flere personligheder, for at undgå/blokerer for den følelsesmæssige (uudholdelige) smerte.

Som Sys 1, rigtigt skriver, er det en forsvindende lille procentdel, der lider af personlighedsspaltning.

Det er ikke videnskabeligt bevist, at skizofreni er en kemisk "fejl" opstået i hjernen. Psykiatere (medicinske læger) og psykologer (under den dynamiske psykologi) er stadig ikke enige. Psykologer hælder mere til, at skizofreni muligvis opstår ved tidligt følelsesmæssigt skadede børn. At, det er skadede følelser/ manglende "spejling" barn og mor imellem, der har været mangelfuld. Baby, kan så ikke danne sit eget "selvbillede" og får en fragmenteret personlihghedskerne - en hypersensivitet/over-følsomhed, som regel livslang.

Man kan sige, at skizofrene mennesker er følelsesmæssigt umodne, og derfor reagere de ofte, som et barn vil gøre - og det kan da godt virke lidt "skørt" på andre, mere modne mennesker.

Psykiatere har en anden tilgang, nemlig den videnskabelige/medicinske - den der tror, at kemien i hjernen er "ude af trit" og derfor virker forstyrrende på personligheden.

Psykiatere vælger ofte at medicinere med psykofarmaka - et stærkt antipsykotisk præperat.

Psykotisk vil sige, at den skizofrene oplever hændelser, ser ting, hører stemmer - som ikke andre tilstedeværende oplever.

Altså, er den skizofrene, så at sige, i sin "egen" verden.

At blive psykotisk er et følelsesmæssigt forsvar mod, at mærke og erkende svære følelser, som eksempelvis sorg, frustration, angst...

At være i en psykose er meget skræmmende og utrolig ubehageligt, for den skizofrene selv. Ligesom når du har et mareridt, i drømme. Du tror jo på det du oplever, ser, mærker og det der bliver sagt. Dog er du så heldig, at du vågner op fra drømmen - med et lettelsens suk og tænker - pyh - det var bare en drøm!

En psykotisk oplever mareridtet, i vågen tilstand.

Skizofreni, kommmer som oftest i udbrud sidst i tyverne, men også børn kan lide af det. Graden af sygdommen er meget forskellig, nogle kan håndtere et normalt job, andre ser aldrig rigtig nogle andre mennesker. Nogle er ikke specielt begavede og derfor ikke egnede til terapi. Men det er nok også de færreste, der minder om John Nash. Ikke alle skizofrene, er misforståede genier.

Sys 1: Den med muskelstivheden, tænker du da ikke på katatoniske tilstande? Dvs. den psykotiske er stivnet i en bevægelse - men det er da ikke dødeligt. Tilstanden varer jo ikke evigt.

Det skizofrene dør af, er nærmere selvmord, da hele 25%, vælger denne udvej, fremfor et liv ,de oplever som helvede!

Der er i øvrigt omkring 20.000 mennesker, der lider af skizofreni i Danmark.

"Recovery" er et amerikansk udtryk for, at 1/4 af alle skizofrene faktisk, over tid (mange år) kommer sig så meget (modnes så meget følelsesmæssigt), at de kan leve et ret almindelit liv.

Vh. Kamelia.

Skik følge - eller land fly!

0
0
Svar på denne tråd

Hm........
Forfatter: 
Dato:  04-03-2008 00:49

Jeg arbejder hver dag med skizofrene personer. Skizofreni er et vidt begreb, med mange forskellige sygdomsbilleder; og vigtigt af alt, er skizofrene personer mennesker - bare mennesker - som alle andre - og hver har lige præcis deres liv og definition af samme - og skizofreni er besværligt - men ikke nødvendigvis livsvarigt - som man før troede.

Skøre - er vi vel alle på hver vores måde - afhængig af måden du definerer ordet.

Lige som vi alle er mennesker.

Hvad er det lige præcis du helst vil vide?

Hilsen May-Britt.

www.mbneumann.dk

0
0
Svar på denne tråd

Og se her........
Forfatter: 
Dato:  04-03-2008 00:58

Hilsen May-Britt.

www.mbneumann.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider