Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

At lære hunden "dæk"- meget ivrig hund
Forfatter: 
Dato:  01-03-2008 13:45

Hejsa...

Jeg har en dejlig lille dansk-svensk gårdhund/labrador-blanding.

Han er 7 måneder gammel og egentlig meget nem.

men hvordan jeg lære den hund at dække, ved jeg godt nok ikke....

Jeg har trænet dch i flere år med schæfere førhen og det har "nemt nok". At lære dem "sit" først og så trække dem ned med godbidden foran næsen.

Det virker bare ikke på ham her...

han er så ivrig for godbidder, at han rejser sig op i stedet. Han sætter sig ned, så snart han ved der er en godbid og følger også med halvt ned, men så rejser han sig op i stedet for at lægge sig ned...

Han har ellers været meget hurtig til at lære plads, sit, snur rundt og pote; men dæk er altså ikke lykkedes endnu.

Han er meget "vims" som en gårdhund; men har labradorens arbejdsiver og ønske om at tilfredsstille. Han er supernem at holde kontakten med.

Så alternative forslag til dækøvelsen ønskes...

Tanja

0
0
Svar på denne tråd

Dækøvelse
Forfatter: 
Dato:  01-03-2008 13:59

Sådan var min labrador også

Jeg gav hende sit kommandoen og havde venstre hånd på numsen eller skulderbladene da jeg gav hende dæk kommandoen, mens jeg førte højre hånd med godbidden ned langs hagen og forbenene

Ros med neutral stemme i starten så han ikke bliver overgearet, senere kan du rose med lys stemme

Start med at han kun akkurat skal ligge sig og øg tiden når han er klar

Chanell

1986 - 2008

Elsket og savnet

R.I.P

0
0
Svar på denne tråd

effektiv metode
Forfatter: 
Dato:  01-03-2008 14:19

Du sætter dig ned på gulvet og laver en lille bro med dit ene ben. Du trækker så godbidden under benet, og lokker hunden med. benet skal være så langt nede at hunden er nød til at dække under benet for at få godbidden. Det er en metode som tager lidt lang tid før hunden ikke forbinder dæk med at skulle under benet, men det kan altså lade sig gøre!

det kan være lidt svært hvis din hund er en større hund, fordi han er ivrig og sikkert også lidt voldsom i sin iver.

ellers er der ikke andet for end at fortsætte med at gå fra sit til dæk, og føre godbidden langsomt ned.

0
0
Svar på denne tråd

Mit forslag
Forfatter: 
Dato:  01-03-2008 15:03

Jeg ville give hunden godbidden, lige dér hvor jeg ved, at lige om lidt rejser den sig op. Det vil jeg gøre nogle gange, derfter vil jeg trække godbidden lidt længere ned mod gulvet, måske 2-3 cm. På den måde deler jeg øvelsen op i mange små bidder, hvis du forstår.

Hilsen Marianne

Har du fået dine vinger

sidder de nu godt nok?

og kan du flyve rundt i luften

med de andre i din flok?

*Homestyle, -jeg glemmer dig aldrig, R.I.P 26/9-05*

0
0
Svar på denne tråd

tak for ideerne
Forfatter: 
Dato:  01-03-2008 15:09

Marianne: Det har jeg prøvet - det ødelagde bare sit-øvelsen, da han så rejste sig med det samme i stedet ;-)

Lonni: det lyder klart som en ide, jeg vil afprøve :-)Han er nemlig ikke ret stor. en anelse større end en gårdhund og ligner så en minilab :-) så selvom han bliver ivrig vælter han ikke nogen..

Jeanette: det har jeg også prøvet, så vender han sig om, at se om godbidden skulle være i den hånd....

Flere ideer modtages gerne.

Tanja

0
0
Svar på denne tråd

Dæk...
Forfatter: 
Dato:  01-03-2008 18:36

Da Mille var mindre var en god måde at vise hende godbidden for derefter pakke den ind i hånden. Hånden lægges på gulvet. Mille kunne nemt lugte godbidden og slikkede på hånden, puffede lidt med poterne og stod gerne med numsen i vejret eller satte sig. Men pludselig lagde hun sig for nemmere at kunne komme til og hun fik guffen og ros. Senere kunne vi koble stemmen på.

Da vi lidt senere endnu gik over til klikkertræning krævede nye øvelser kun to forsøg før de var på plads. Så det kan jeg kun anbefale, da man meget nemt kan give hunden besked om hvad der var det rigtige.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider