Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Levealder mennsker/dyr
Forfatter: 
Dato:  26-02-2008 15:08

Ved ikke hvorfor, men jeg kommer tit til at tænke over "mærkelige ting"..

Hvordan kan det være, at VI igennem tiden/udviklingen bliver ældre og ældre (altså-det ved jeg jo godt). Det er jo MEGET at vi bliver ældre nu i forhold til for år tilbage, og vores dyr ikke gør i samme udstrækning?

Jeg tænker bare..Hverken vores heste, hunde eller katte skal jo lede efter føde længere. De bliver (de fleste ihvertfald!) passet efter alle kunstens regler, og kommer jævnligt til dyrlægen. Alt i alt lever de jo et noget mere stabilt liv nu.

Er det helt fysisk umuligt for eks. hunde, at blive ældre end de 10-15 år, som er normalen og egentlig har været det i mange år?

Jeg er klar over, at hvis de levede i naturen ville gennemsnitsalderen være meget lavere.

Helle- Der håber at hendes store dejlige hund bliver 47 år

"No man is worth your tears, and the one who is, won´t make you cry"

Aloysius - Elsket og savnet. Hver eneste dag.

0
0
Svar på denne tråd

Slet ikke nogen...
Forfatter: 
Dato:  26-02-2008 20:27

...der har et kvalificeret bud

0
0
Svar på denne tråd

Levealder
Forfatter: 
Dato:  26-02-2008 20:42

Hundene bliver nok ikke ældre fordi der bliver fremavlet flere og flere skavanker frem i dem end før i tiden. Nu skal racerne blive mere og mere specille. Og fremavler man de gode sider, kommer der unægteligt også nogle dårlige med.

Mit bud :-)

Mvh Maria

Imellem sort og hvid er der en masse farver

En god hest har aldrig en dårlig farve.

Gammelt ordsprog

0
0
Svar på denne tråd

Det er generne
Forfatter: 
Dato:  27-02-2008 00:05

Der bestemmer levealderen, sammen med miljøet. Alle levende organismer har gener, der bestemmer, hvor mange gange cellerne kan dele sig. Med alderen vil der komme flere og flere fejl ved celledelingerne. Man kan sige, der er et indbygget ur.

Kun udifferentierede celler kan dele sig uendeligt, men de kan altså kun leve i et reagensglas- eller i kroppen som cancerceller.

Mennesker bliver generelt ældre, men det skyldes nu mere et fald i børnedødeligheden og bedre hygiejne, så fx kvinder ikke dør i barselsseng. Vi er ikke født til at blive 100 år alle sammen, nogen er så heldige at have gener til dét andre ikke.

Man vil formentlig kunne fremavle dyr, der lever længere- men formentligskal de gentestes, så man kan avle på dyr med lang levealder, det er jo lidt svært at avle på dyret, når det er gammelt. Formering virker i øvrigt stressende på dyr, så dyr, der sætter afkom i verden lever kortere tid. Men så har de også fået afkom, hvilket lige som er meningen. :-) Så det er ikke umuligt, men nok temmelig besværligt.

Af pattedyr bliver hvaler og elefanter meget gamle, af fugle store papgøjer og albatrosser og af krybdyr lever kæmpeskildpadder og krokodiller længe.

Generelt lever små dyr med højt stofskifte kortest tid. Af heste er der da tamponier, der er blevet meget gamle (35+)- i naturen ville de klart ikke have levet så længe.

Derfor har jeg det som Konrad Lorenz: Det er vigtigt at have et afkom, som et elsket dyr lever videre i- med nogen af de samme særtræk- og sine egne splinternye.

Mvh

xtiny

"There is, incidently, no way of talking about cats
that enables one to come off as a sane person.
"

-Dan Greenberg

Nu med Malle!
0
0
Svar på denne tråd

xtiny...
Forfatter: 
Dato:  27-02-2008 08:56

1000 tak for din forklaring. Så blev jeg så meget klogere....

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider