Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Fornuft eller følelse?
Forfatter: 
Dato:  19-02-2008 21:18

Jeg har tidligere haft hest, hvilket endte som en skuffelse for både den og jeg. Set i bakspejlet kunne jeg have gjort et par ting for at redde vores forhold til hinanden. Som aldrig rigtigt kom i gang pga. dårlig kemi. Hvis jeg skal hive noget positivt med, er det, at jeg er blevet en del erfaringer rigere og nu har viden, evner og vilje til at få professionel hjælp, hvis det skulle blive nødvendigt. Dog har jeg slikket sårene de sidste tre år; men nu er det nærmest en brændende besættelse at få hest igen. Jeg har tid, penge og lyst.

Der er så to typer at vælge imellem.

1: En rolig hoppe på 13, som er så billig, at jeg kan betale upfront, og som er lige til at gå til. Primært til skovture og hygge, hvilket sandsynligvis vil opfylde mine behov for motion og frisk luft. Står på Nordsjælland, så det kræver bare et par timer bag rattet at tjekke hende ud før evt. køb. (Jeg bor i Horsens.)

2: Drømmehesten på 8, som er ganske dyr ift. mit budget - vil kræve en tur i banken (ikke at det som sådan er et problem). Har kigget på ham i over et år. Men! Han står i udlandet og vil derfor ikke være så let at se på/få hjem. Derudover er han hingst og har bedækket et par gange. Jeg ville så nok lade ham kastrere, da jeg næppe vil flytte på landet, og det virker utopisk at finde hingsteopstaldning. Han opfylder umiddelbart alle mine ønsker og drømme. Især om at være en smuk følgesven, der kan startes stævner på.

Det skal siges, at jeg kender sælger/avler og har besøgt hende for et par år siden, hvor hun desværre ikke stod med ham på hænderne. Så jeg tager det for mere end almindeligt gode varer, når hun siger, at han er blid og let at håndtere - altså et super temperament.

Fornuften siger, at jeg skal gå efter den første. For lige at komme i gang igen efter den lange pause. Og for at få modet tilbage...

Følelserne siger den anden. Den hest er alt det, jeg har drømt om, siden jeg var 8 år gammel. De siger, at modet ikke vil svigte, når det er en så stor drøm, der står på spil. (Og at alt kan afhjælpes med rette hjælp.)

Fornuften siger, at hvis alt går galt, vil nr. 1 ikke være så svær at komme af med igen. Mens nr. 2 er en risiko for at sætte mange penge på spil.

Følelserne mener, at jeg aldrig vil skille mig af med nr. 2.

For når en drøm har været værd at kæmpe for og at holde i live i snart 20 år, så vil den også være værd at kæmpe for at holde levende, når den realiseres.

Hvad mener du, som forhåbentligt hverken er fornuftig eller følelsesladet - men blot objektiv?

PS: Hestene koster jo det samme at have, når de først er købt. Omend der vil gå noget tid, før udgiften til at at tilbagebetale lånet for nr. 2 er væk. Prisforskellen på de to er 50.000,-

0
0
Svar på denne tråd

1234456
Forfatter: 
Dato:  19-02-2008 21:31

Jeg ville vælge følelse. Men sådan er jeg bare indrettet.

Nogle gange ville jeg ønske jeg bare var en anelse mere fornuftig. Men nej... Det bliver jeg nok aldrig.

Led mig ikke ind i fristelse -

(Jeg kan sagtens selv finde vej)

Dansk Varmblod - det eneste der dur ;-)

Ja okay, så Svensk også da *Gg*

0
0
Svar på denne tråd

gggggggggggggg
Forfatter: 
Dato:  19-02-2008 21:32

Jeg ville helt klart gå efter den hest som virkelig TILTALER dig. Ikke bare gå efter noget som "lyder godt" eller lyder perfekt, samt "lyder sød".

Du skal gå efter at du har kemi med hesten, du passer sammen med hesten..

Så tag ud og kig på dem begge to hvis det muligt og beslut dig dernæst.

Jeg Er Ikke SelvCenteret Eller Egoist - Jeg Er Bar Perfektionist !

Sandra - nu endelig med drømmehesten - Cashew <3' - Samt den skøre kanin Tøffe..

0
0
Svar på denne tråd

Lidt fornuft, mest følelse
Forfatter: 
Dato:  19-02-2008 22:00

Uha... det er ikke nemt.

Jeg ville nok vælge mest efter hvad jeg følte, men prøve at bevare lidt fornuft.

Nu kommer det også an på hvad du vil med hesten. Vil du gerne starte stævner osv. eller om du "bare" vil have en stabil hest der ikke hopper over noget til at ride tur på.

Kunne det ikke være en idé at tage ud og se på den "fornuftige" hoppe og se hvordan kemien er? Det kan jo være det slet ikke er noget når du først møder hende og så skal du jo ikke tænke mere over hende

Havde hingsten stået lidt tættere på, så skulle du selvfølgelig have set på dem begge. Du har ikke mulighed for at tage på weekend der hvor han er?

Men generelt så ville jeg aldrig vælge en hest hvor jeg ikke synes der var noget kemi!

0
0
Svar på denne tråd

jeg ville nok lige..
Forfatter: 
Dato:  20-02-2008 09:09

tænke mig om en ekstar gang. Du skriver at du før havde en del problemer og måtte sande at det ikke gik med dig og hesten.

Nu vil du så igen være heste ejer, fint nok men jeg har et stort spørgsmål til dig.

Har du normalt omgang med heste og har du rideerfaring nok til selv at være heste ejer.

en ting er at ha haft hest før i tiden, en anden ting er, om du har forbedret din vide på det feldt.

det nytter jo ikke noget, at du venter på der kommer problemr, før du søge rhjælp, ofte er det nødvendigt med undervisning hver uge, for at holde det hele gående optimalt.

MOBBEN IMC.
Mangler du hjælp til det grove? så kontakt
VOGNMAND PER CHRISTENSEN.
www.heste-nettet.dk/vejviser/ info.php?linkID=3296
Heste trailer udlejes.4370.st.merløse

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  20-02-2008 09:45

Jeg plejer at sige, at vi skal være lidt forelsket i vores dyr - Ellers ville vi ikke kunne bruge så meget tid og penge på dem...

Så det er vigtigt at lytte til din fornemmelse i maven....Men tingene skal også hænge sammen.

Jeg kan ikke lade være med at tænke, hvorfor er der kun lige de to heste at vælge imellem? Går du efter en bestemt race eller? Måske findes der et kompromis, hvis du leder lidt mere?

Og som Inger er lidt inde på...Har du redet de sidste tre år? Og holdt din "heste-viden" opdateret? Ellers ville jeg nok anbefale dig at leje dig ind på en hest i et stykke tid, så du får formen og følelsen tilbage...Ellers ender du formentlig med endnu et nederlag.

Pøj pøj med det ;-)

Kh. Britt

Welsh Partbreed og Welsh Cob

- mit valg

Maglehøj Knightley og Valhallas Abigail

Et par af verdens smukkeste heste

0
0
Svar på denne tråd

Ingen af dem, tror jeg
Forfatter: 
Dato:  20-02-2008 09:55

Især som forholdvis "ny" hesteejer ville jeg meget endog MEGET forsigtig med at hente en hest i Langtbortistan (og det uanset om Langtbortistan er i udlandet eller i den anden ende af DK).

Jeg ville kigge efter en hest, jeg kunne prøve - og prøve - og prøve igen.

Det er da fint nok, at den udenlandske hest ligner drømmehesten - men hvad ER "drømmehesten" egentlig for en størrelse? Er det ikke et drømmebillede du/jeg/vi har skabt i vores fantasi? Der er jo ikke nogen som helst garanti for at dyret kan leve op til alle de drømme og fantasier, som du har opbygget gennem 20 år. Jeg vil endda vove den påstand, at den højst sandsynligt ikke vil kunne leve op...

At købe en hest er for mig slet ikke det samme som at indlede et kærlighedsforhold - og jeg vil være sikker på:

a) at jeg ikke køber katten i sækken

b) at jeg kan komme af med kræet igen, hvis a) alligevel er tilfældet

Du lyder dog også noget "lunken" med hensyn til den billige hest, så den er måske heller ikke lige sagen.

Jeg hverkan kan eller vil bære medansvar for dit valg - det må være op til dig selv. Men jeg vil gerne give dig mit bedste råd :)

Når jeg har købt en hest, så har jeg gjort det fordi jeg har set på den, prøvet den (hvis den altså er redet/kørt), håndteret den - og har afgjort at jeg slet ikke kan lade være med at tage den med hjem :)

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

Dressurvogn sælges. Se min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Hmmmmm..........
Forfatter: 
Dato:  21-02-2008 09:38

Forstå mig ret, når jeg umiddelbart mener du ikke skal tage nogle af hestene.

Jeg kan godt selv huske, da jeg første gang skulle kigge på hest, og som et lille barn ( jeg var 28 år), ja der havde jeg jo forelsket mig i salgsannoncen og billedet af hesten allerede før jeg havde set dyret. Drømmene kørte om, hvordan vi skulle ude i skoven sammen, vinde dressur sammen, nusse sammen - ja det var helt fantastisk.

Desværre er/var virkeligheden sådan !

Heldigvis havde jeg en veninde med ude for at kigge på "vidunderet", som skulle gå LA2 dressur. Reelt set kunne hverken ejeren eller jeg ride en volte på den, uden den forsøgte at stejle og bukke

Benene på kræet var vind og skæve, og eksteriørmæssigt lignede den en halvgrim havelåge

Men jeg var i den grad villig til at købe - fordi i mine drømme DER var den fantastisk.

Så var det lige at min veninde fik mig ned på jorden igen - og gudsketakoglove for det.

Så selvom man efter min mening skal købe heste med følelserne - man skal kunne lide den hest man står og ser på, og som skal se på og arbejde med de næste mange år. Så skal man IKKE købe en urealistisk drøm, som hesten ikke har en chance for at leve op til. Det kan kun blive en skuffelse.

Og jeg fornemmer, at det er DRØMMEN om en hest, du er helt forgabt i. Og på det punkt er du ikke klar til at købe en af de pågældende heste.

Og der går lige vel meget Wendy-drøm i den, når du omtaler den udenlandske hingst, som vil være en smuk stævnefølgesvend, blid og smuk af sind og udseende

Man må gerne drømme - det er ikke det jeg prøver at tage fra folk, som skal købe hest. Men man skal også lige huske at tage lidt sund fornuft med i købet - og derfor er rådene fra Inger, Britt og Sif nogle jeg helt kan tilslutte mig.

Held og lykke med hestekiggeriet.

MVh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider