Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

FIP- kan I fortælle
Forfatter: 
Dato:  18-02-2008 19:28

Noget om det?

Smitterisikoen fx?

Jeg skal alligevel kontakte min dyrlæge i morgen, men det kunne være godt at høre andres erfaring. Jeg HAR læst en del på nettet allerede, så jeg mangler praktiske erfaringer.

Mvh

xtiny

"There is, incidently, no way of talking about cats
that enables one to come off as a sane person.
"

-Dan Greenberg

"Nu bliver jeg helt følelses-agtig" Donkey i "En Shrekkelig Jul"
0
0
Svar på denne tråd

fip....
Forfatter: 
Dato:  18-02-2008 21:09

Mange katte har corona virus i sig , man siger at katte hold på 5 og der over altid har corona virus.

Corona virus muterer og giver katten fip , det kan evt være i forbindelse med stress..

Fip smitter ikke, men corona virus gør via afføring, men corona virus giver ikke nødvendigvis fip.

Tidligere aflivede man hele katterier pga fip, fordi man netop troede det smittede , man er heldigvis blevet klogere og man skal ikke være sikker på at det er fip selvom dyrlægen kommer med den diagnose.

Det de bruger i deres diagnosticering er titer tallet , men det stiger netop i forbindelse med stress og kan derved forveksles med at katten har fip og hvilken kat er ikke stresset når den er til dyrlæge..

Der er meget få dyrlæger der har optimal viden om det og jeg har kenskab til flere katte der år tilbage har fået diagnosen, men som flere år efter lever i bedste velgående.

Stig Feldballe er nok den dyrlæge i dk der ved mest om det så hvis du har en kat med fip mistanke er han værd at tage en snak med.

Diana Tornbjerg Hansen

www.snerpa.tk

www.tornbjerg.dk

0
0
Svar på denne tråd

hvad er fip???
Forfatter: 
Dato:  18-02-2008 22:39

bare for lige at kunne følge tråden :-P

Karina82

Den, som ikke laver fejl, laver som regel slet ingen ting

min hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

FIP er smitsom
Forfatter: 
Dato:  18-02-2008 22:54

Bughindebetændelse. Det findes i en "våd" form, hvor kattens underliv svulmer op- og i en "tør" form. Begge er præget af feber, appetitløshed og mere.

Men nu har vi fået en lille ny- og dens makker er blevet aflivet pga FIP. I værste fald er mine så smittet- og hun selv.

Jeg skal snakke med dyrlægen i morgen. Hun er en lille aktiv kat- som jeg bestemt ikke vil aflive på mistanke! Hun har kun været her i tre dage.

Mvh

xtiny

"

-Dan Greenberg

0
0
Svar på denne tråd

rolig nu
Forfatter: 
Dato:  18-02-2008 23:08

Jeg ville IKKE være bekymret!

Diana Tornbjerg Hansen

www.snerpa.tk

www.tornbjerg.dk

0
0
Svar på denne tråd

corona/FIP
Forfatter: 
Dato:  18-02-2008 23:11

Som Diana skriver er FIP ikke smitsomt, men det er Coronaviruset som altså i nogen tilfælde muterer til FIP.

Jeg har skrevet sammen med den person i Danmark som nok ved mest om FIP og Corona, det var i forbindelse med at Corona viruset blev påvist i min katteflok i forbindelse med en syg kat, jeg kopierer her teksten hvad hun har skrevet.

Fup og fakta om FIP: FIP er IKKE en smitsom sygdom! FIP er en individuel sygdom hos hver enkelt kat, hvor den helt almindeligt forekommende corona virus af ukendte årsager muterer og udvikler sig til til en sygdomsfremkaldende situation.

Fakta om virus: Corona virus er lige så udbredt som forkølelsesvirus hos mennesker (også en corona virus!). Har man et multi-kattehold, dvs. mere end 4-5 katte, må man påregne at der altid vil være mindst én corona positiv kat i flokken!
Corona virus hører til i kattens tarm, hvor den som regel absolut ingen skade gør! Virus udskilles primært via afføring - derfor er god hygiejne i kattebakken altid en god ting. Killinger udskiller op til 100 gange så meget virus som voksne! Den muterede form af virus er det, der gør at katten udvikler FIP! Den muterede form af virus bor derimod ikke længere i tarmen, men hæfter sig til macrophagerne (en særlig type hvide blodlegemer), som fører den muterede form med rundt i kroppen. Det er derfor FIP ikke er en sygdom i tarmsystemet, men derimod normalt i stort set alle andre dele af kroppen! (Det kan sagtens udvikle sig i tarmen, det er bare sjældent der, det sker!) Fordelen ved den muterede form er, at macrophagerne ikke udskilles af kroppen - derfor smitter FIP i udbrud ikke, det gør kun den harmløse forældre virus!
Corona virus er en typisk RNA virus, der meget villigt muterer. Langt de fleste mutationer er imidlertid harmløse. Normalt er FIP en sygdom, der slår tilfældigt ned. "Hot strains" er yderst sjældne udenfor laboratorieforhold! Er man uheldig at miste flere katte pga. FIP, vil man oftest opleve at de er beslægtede, og i virkeligheden er problemet i denne situation, at de deler samme defekt i immunsystemet, der gør dem prædisponerede for at den muterede form kan slå til.
Titertal: Først og fremmest: man tester ALDRIG dyr uden kliniske symptomer! Der aflives mange flere RASKE katte pga. misforståede laboratoriesvar, end der dør af FIP!!! Titertallet viser INTET udover at katten på et tidspunkt har været i kontakt med corona virus og derfor danner ét eller andet niveau af antistoffer. Det siger INTET omhvor meget virus den udskiller via sin afføring, ej heller hvorvidt den ER eller nogensinde BLIVER syg!! Det er spild af penge - rent ud sagt! Dr. Niels Pedersen, professor ved UC Davis og kendt som én af verdens førende forskere af FIP siger da også, at man helt bør afholde sig fra at bruge penge på denne testmetode, idet det er et bundløst hul som de færreste har råd til i det lange løb - og det siger simpelthen intet!

Hilsen Helle

0
0
Svar på denne tråd

Nej, men dem, hun
Forfatter: 
Dato:  18-02-2008 23:16

Kommer fra- er enormt kede af det. Jeg HAR skrevet, at det jo ikke er deres skyld- og det er, hvad der kan ske.

De mente endda at det var iorden, hvis jeg fik den lille sorte aflivet på mistanke. Hvad jeg IKKE vil, men selvfølgelig er jeg nervøs for om mine gravide damer er smittet. Fhv ejer er meget ked af det! Men de vidste jo ikke noget før i dag- og den lille sorte har krudt i røven. Hun kan så være rask smittebærer.

Jeg forestiller mig at dyrlægen tager en blodprøve. Men hvis det nu er en "ufarlig" coronavirus.... Suk.

Mvh

xtiny

"

-Dan Greenberg

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svaret
Forfatter: 
Dato:  18-02-2008 23:34

Jeg vil nu alligevel ringe til dyrlægen og spilde hendes tid.

Den lille sorte har haft noget diarré (inden hun kom), men det har mine også. Ved du om FIP i tarmsystemet kan give diarré?

Hvis det ikke smitter, hvorfor hedder det så smitsom bughindebetændelse?

Mvh

xtiny

"

-Dan Greenberg

0
0
Svar på denne tråd

corona
Forfatter: 
Dato:  18-02-2008 23:59

jeg tror desværre at diarre godt kan være et symptom på FIP, dem jeg kender som har haft katte med FIP kæmpede netop med diarre og først ved en obduktion blev det fastlagt at det var FIP, det er så ikke ensbetydende at killingen har FIP da diarre også kan komme af andre ting.

Hvis katten har tør FIP skulle det vist ikke være muligt at finde ud af det før katten blev obduceret, ved våd FIP skulle det være muligt at tage en prøve, jeg er dog ikke helt sikker på om det stadig gælder, dem jeg kender til som har haft FIP inde på livet er det kun blevet konstateret via en obduktion.

Jeg aner ikke hvorfor det hedder smitsomt bughindebetændelse, men jeg kan da forstille mig at det har noget at gøre med at før i tiden troede man netop at FIP smittede.

Hilsen Helle

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-02-2008 11:57

vores kat vi aflivede sidste år i januar pga FIP havde ingen problemer med maven, og var i det hele taget normalt. Indtil lynet slog ned fra en klar himmel og den begyndte at sultestrejke, og derved tabte sig. Vi og dyrlægerne troede først det "bare" var en infektion der kunne behandles væk, men vi endte med at aflive den 8 mdr gammel.

FIP har mange symptomer, men den eneste måde de kan diagnosticere det på, er ved at tage en blodprøve og måle en bestemt værdi jeg ikke lige kan huske hvad hedder.

Ingen af vores andre katte har heldigvis (7-9-13) fået FIP, og dyrlægerne siger det ikke smitter.

Men jo der er en større risici for FIP ved større kattehold, jeg håber bare vores hold på 6 katte går fri for fremtiden.

Michelle

Hvis du er positiv ser du løsninger.

Hvis du er negativ ser du fejl.

0
0
Svar på denne tråd

til xtiny
Forfatter: 
Dato:  20-02-2008 08:52

Hvordan går det med killingen, har du snakket med dyrlægen?

Hilsen Helle

0
0
Svar på denne tråd

Nu var dyrlægen ikke på sin pind
Forfatter: 
Dato:  21-02-2008 18:17

Så jeg må vente til på mandag. (Den anden dyrlæge er god til- køer!)

HVIS Malle fejler noget som helst, så er hun lidt hyperaktiv- og minder om vores nu afdøde sorte katte. De sorte har vist mere gang i den! ;-)

Men hun er en utrolig dejlig mis- her taler jeg som kattenørd- når man ligefrem synes, det er rart, at det lille dyr vækker éen med et bid i tuden. :-)

Mvh

xtiny

"

-Dan Greenberg

0
0
Svar på denne tråd

xtiny.....
Forfatter: 
Dato:  21-02-2008 19:09

så kan du fandme lære at kalde hende syg hehe, det var ren og skær hævn :-P hak i tuden til dig (og bliver du ved går hun også efter tæerne - jeg har snakket med hende ;-) )

Karina82

Den, som ikke laver fejl, laver som regel slet ingen ting

min hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

Too late Karina
Forfatter: 
Dato:  21-02-2008 19:14

Hun har allerede bidt i mine tæer! :-)

Til gengæld ligger dn rødhvide kastrat oveni hende- og hun sover sødt. Han er ellers ikke til killinger.

Den dag hun flyttede ind- kom han ind- og gik ud igen og lå med rumpen til- og var FORNÆRMET.

Katte er- katte.

Mvh

xtiny

"

-Dan Greenberg

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider