Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Katte mad fra Royal canin
Forfatter: 
Dato:  18-02-2008 13:59

Vores 2 katte (en han og en hun) er netop gået fra growth til young male. -Og det er altså noget af et skift rent fyldmæssigt.

De fik 2 X 80 gram om dagen på det gamle, men nu skal de kun have 40-45 gram 2 gange om dagen. -Det gør at de er ekstrem sultne hele tiden. -Kan det virkelig være rigtigt?

Det var en vet. sygeplejerske hos dyrlægen som gav mig vejledningen.

Den ene kat (hunnen) er lidt buttet, og jeg er ret sikker på, at dyrlægen sagde sidst vi var hos ham, at vi skulle købe young female, da det var det med mindst fedt i. -Men denne vet sygeplejerske sagde det modsatte??

Nogen der bruger disse?

Findes der noget ala roepiller til heste, til katte, i tilfælde af, at det virkelig er rigtigt, at de kun skal have 2 X 40 gram om dagen?? Ihvertfald i overgangs perioden?

Mvh. Tine

Equi-work.com

Jobportalen for hestefolket

2 bokse ledige pr. 1. januar. Ledøje område. Se mere på præs

0
0
Svar på denne tråd

Royal Canin
Forfatter: 
Dato:  18-02-2008 14:11

Jeg bruger Royal Canin... Men det er sådan noget til ældre katte jeg bruger.

Men hvis min er meget sulten så plejer jeg, at give ham noget tun, der er ikke jo ikke så meget fedt i.

Malle

- med Honeyburst/Raja :D

0
0
Svar på denne tråd

dkdkdkd
Forfatter: 
Dato:  18-02-2008 14:40

Vores katte har bare altid haft kiksene stående i en skål og så har de selv styrer det. Det kan de fleste katte, selvfølgelig vil der altid være undtagelser.

Men jeg mener at hvis katten selv kan styre det så er det det bedste.

Tanja

Springhest søges til lån!

0
0
Svar på denne tråd

tanja....
Forfatter: 
Dato:  18-02-2008 14:42

det gjorde vores også i starten, men så blev hun katten lidt til den buttede side, også aftalte vi med dyrlægen at dosere, så hun ikke blev rigtig overvægtig.

Mvh. Tine

Equi-work.com

0
0
Svar på denne tråd

prøv da ....
Forfatter: 
Dato:  18-02-2008 15:05

... at ringe og spørg dyrlægen ad.. hvis nu vet. sygeplejersken har misforstået, så er det jo træls, og hvis hun har ret så er det jo bare super.

..de har nok også et foreslag til hvordan de ikke bliver for sultne.

mvh. Gitte (& Tyran).

0
0
Svar på denne tråd

Gitte....
Forfatter: 
Dato:  18-02-2008 15:07

jeg har forsøgt at ringe, men bliver henvist til vet sygeplejersken, for spørgsmål foder

Har fundet nummeret til RC, og kontakter dem så snart jeg lige får 5 mins tlf tid.

Mvh. Tine

Equi-work.com

0
0
Svar på denne tråd

Vi varierer det lidt...
Forfatter: 
Dato:  18-02-2008 15:28

Her i huset har vi opgivet det med doseringen, det er ulideligt at have nogen sultne katte rendende om benene hele tiden, og som oven i købet ved hvor super godt maden smager.

Hvis de bliver for tykke, gør vi simpelthen det, at de får noget mindre velsmagende tørkost til at have stående i skålen, så kan de spise dét hvis det virkelig er de er så sultne.

Jeg ved godt at det ernæringsmæssigt er ukorrekt ifølge foder-eksperterne, men helt ærligt, det kan heller ikke være sundt at være konstant sulten, og hele tiden længes efter sin livret, - det er ihvertfald ikke psykisk sundt (for mennesket....) ;-)

0
0
Svar på denne tråd

RC......
Forfatter: 
Dato:  18-02-2008 15:30

bruger selv RC young male til vores to hankatte -den ene er også tild en mere buttede side. De har altid tørfoder til at stå fremme. Jeg vil simplenthen ikke have at mine katte går og er sultne.

Hvis jeg var dig ville jeg gå over til diætkost -så kan de vel have det fremme hele tiden....

Vi mennesker bryder os jo heller ikke om at gå og være sultne....

Hilsen
Sanne
0
0
Svar på denne tråd

diætkost???
Forfatter: 
Dato:  18-02-2008 15:33

er det noget specielt fra RC?

Problemet er lidt det, at de punkt 1 kun er omkring 5 mdr, så de vokser jo endnu. Punkt 2, den ene er en hun og den anden han...Hannen er pæn, men hunnen har fra dag et af været lidt til den buttede side.

Vil det ikke være lidt "farligt" at gå på diet foder, hvis d enu mangler noget til at vokse?

Det skal siges, at der er bestilt tid hos dr. dyr i starten af marts måned, hvor de udover at skulle neutraliseres også skal tjekkes igennem...især hunnen, om der er nogen grund til hun er lidt mere buttet end hannen.

Det er forresten primært hannen, der bestemmer når maden kommer frem. Det begyndte vi at holde øje med, da dyrlægen sagde det kunne være hunnen var dominant på foder området.

Mvh. Tine

Equi-work.com

0
0
Svar på denne tråd

foderet
Forfatter: 
Dato:  18-02-2008 15:37

Hejsa.

Du har ret i at det er female som er mindst fedt i, men når du har både en hankat og en hunkat som er neutraliseret, skal det være hankatten som der skal tages hensyn til mht forebyggelse af nyre/blæresten-derfor skal de have Young Male.

Men når hunkatten er lidt for tyk kan du jo overveje at gå over til et slankeprodukt. Måske ikke det som er allermest slankende men mere vedligeholdende (eks w/d fra hills).

Der er flere fibre i "slankeprodukterne", så de mætter mere selvom de ikke får så store mængder. Ved at give w/d kan du jo give hankatten lidt mere end hunkatten når du alligevel måler af.

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa hejsa hejsa
Forfatter: 
Dato:  18-02-2008 16:58

Katte(killinger) op til 11 mdr. skal have killingefoder, også selvom de er blevet neutraliseret.

Derefter kan du skifte til Royal Canin Young Male og Royal Canin Young Female.

Diætkosten hedder Obesity, og er ikke noget din kat skal have, når den er så ung, så får den nemlig ikke den grobund, den har brug for.

Så jeg ville sige killingefoder stadig, evt. med lidt Young Male/Female i.

Maria

ELEVPLADS SØGES (Dyrepasser)

0
0
Svar på denne tråd

vi bruger
Forfatter: 
Dato:  18-02-2008 19:39

det der light fra RC og selv om de gik fra at have fyldt skål hele tiden til de der 50 g pr kat om dagen så har vi ikke et rend af sultene katte og jeg kan se det har hjulper på dem. De er begyndt at lege igen selv de gamle, og den yngste er begyndt at tabe sig igen .. de var alle til den fede side.

Så det fungere bare super her

Jannie

Kig ind på

Næstildgård sportsrideklub

Avl af Welsh Sec B - F og DSP

Stutteri Friis

0
0
Svar på denne tråd

vi bruger
Forfatter: 
Dato:  18-02-2008 19:40

det der light fra RC og selv om de gik fra at have fyldt skål hele tiden til de der 50 g pr kat om dagen så har vi ikke et rend af sultene katte og jeg kan se det har hjulper på dem. De er begyndt at lege igen selv de gamle, og den yngste er begyndt at tabe sig igen .. de var alle til den fede side.

Så det fungere bare super her

Jannie

Kig ind på

Næstildgård sportsrideklub

Avl af Welsh Sec B - F og DSP

Stutteri Friis

0
0
Svar på denne tråd

Mine 2
Forfatter: 
Dato:  18-02-2008 19:52

Jeg har en hun kat og en han kat begge er neutraliseret.

De har adgang til deres foder hele dagen, det er Sensible 33 fra RC.

De er ikke overvægtige og styre fint selv deres foder mængde.

Louise med Meister drengen!

Chess - For evigt elsket og savnet

Opstaldning tilbydes i hyggelig privat stald ved Dalmose (4261) pris 700 kr pr. mdr. Skriv for mere info.

0
0
Svar på denne tråd

jeg havde skrevet
Forfatter: 
Dato:  18-02-2008 20:18

et langt indlæg, som blev slettet pga de nye registrerings regler.

Så her kommr den korte version.

Jeg ringer til en dyrlæge imorgen og får endelig besked. Og hvis min egen ikke mener at kunne hjælpe, må jeg jo ringe til en anden, som kan.

Mvh. Tine

Equi-work.com

0
0
Svar på denne tråd

Hej igen
Forfatter: 
Dato:  18-02-2008 21:17

...ellers så har Specifik lavet et foder til killinger der er neutraliseret.

Maria

ELEVPLADS SØGES (Dyrepasser)

0
0
Svar på denne tråd

Tine....
Forfatter: 
Dato:  19-02-2008 11:51

Kig på kattene og fodr efter dét istedet for et stykke papir med tal på!

Mine katte får RC young male. Og jeg vejer ikke af eller måler op. Jeg kigger på om mine katte trives og om de er mætte længe nok. Sværere er det altså ikke.

/Anna

0
0
Svar på denne tråd

Vores får
Forfatter: 
Dato:  19-02-2008 12:00

Det samme. Indimellen fra Hills hvis de får lidt maveproblemer her til foråret med alle de dyr og lækre sager de får indenbords.

Men de får altså ad libetum, og de administrerer det fint, hverken tynde eller tykke.

Kan ikke forstå folk der fodrer så lidt som anbefalet.

Min søster der er dyrlæge gør det samme, de kan sagtens styre det selv kattene, de tager hvad de har brug for og det er individuelt fra kat til kat.

Det er da synd de skal gå og være sultne. Helt ærligt..

Kun da vores killing fik Hills Prescription I/D tod den på, men det er særligt næringsrigt for katte der er syge.

Den normale Hills Science serie tager de heller ikke på af, men styrer det selv.

0
0
Svar på denne tråd

pigen cordy....
Forfatter: 
Dato:  19-02-2008 12:07

jeg er tilgengæld af den mening, at det er dyremishandling, at overfodre sine dyr.

Og da vores hunkat åbenbart ikke kan administrere det, så må jeg jo følge hvad dyrlægen siger.

Anna: begge katte er jo fine i pelsen, og tænder er også helt fine. Der er bare det problem med hunkatten, at hun har lidt mave. Derfor prøver jeg at finde en løsning, da jeg syntes det er synd, hvis hun ender som en Garfield.

Mvh. Tine

Equi-work.com

0
0
Svar på denne tråd

Jeg gør
Forfatter: 
Dato:  19-02-2008 12:45

det, at hvis mine katte bliver for tykke, så får de mindre at spise, fordi så må de ud og fange mus og det giver åbenbart yderst god motion, fordi de bliver hurtigt slanke.

I vinteren bliver de altid lidt buttede, men så længe de kun er buttede, så gør jeg intet, fordi lige så snart det er forår, så løber de fedtet af sig..

Normalt er der altid foder i skålen når de har spist.. i starten spiste de op hver gang, men det har de lært at de ikke behøver.

Iøvrigt kom jeg til at tænke på...din hunkat er vel ikke allerede drægtig?

Blot fordi jeg har prøvet det med en killing...og med denne lune vinter, så kan hun meget vel allerede ha været i løbetid..

Jeg er også af den holdning, at overfodre dyr er lige så slemt som at give dem for lidt..

0
0
Svar på denne tråd

heidi....
Forfatter: 
Dato:  19-02-2008 12:49

det håber jeg ikke hun er!

Vi har haft hende og hendes bror fra de var 5 uger gamle (deres mor var kørt over), og broren viser ihvertfald ingen tegn på, at være hverken kønsmoden eller interesseret i hende...udover almen leg.

Det er heller ikke en maven som sådan....mere en hængebug.

De er desværre indekatte, men vi leger med dem en del, samt de spæner også selv meget. Dertil har jeg købt en aktivitetsbold, så de bevæger sig for at få maden (det er dog kun noget der er fremme, når vi er på arbejde....ellers er det i madskålen).

Dyrlægen følte på hende for 1½ måned siden og der var hun ihvertfald ikke gravid.

Mvh. Tine

Equi-work.com

2 bokse ledige i Ledøje område. Se mere på præs

0
0
Svar på denne tråd

vicky02
Forfatter: 
Dato:  19-02-2008 12:53

som jeg skrev tidligere så skal de have foder til neutaliserede katte for at forebygge nyre/blæresten. En kat som er neutaliseret -(også selvom den kun er 6mdr), begynder at spise betydeligt mere efter neutalisation, selvom de ikke har behov for det-derfor er det en god ide at være opmærksom på vægten.

Jeg syntes det er super at du er opmærksom på det før hun vejer 5kg for meget. Så har hun virkelig svært ved at tabe sig!!!

Man sulter da ikke kattene ved at måle deres foder af - (min hest får også afmålt foder og den sulter sku heller ikke -ej joke...)

Men det er ikke alle katte som kan finde ud af at adminestrere foder ad libitum!

Men hør dyrlægen ad igen(vet. sygeplejersken) hva de kan foreslå dig, når hun er lidt for stor og du syntes de er for sultne. Afhængig af hvad de forhandler (så w/d fra hills, eller obesity fra royal canin-det kan være de har andre)

Held og lykke med dem.

0
0
Svar på denne tråd

Og det er i øvrigt
Forfatter: 
Dato:  19-02-2008 13:18

Helt normalt at hun katte som er steriliserede lidt danner hængemave selvom den blev steriliseret som stor killing.

Det har vores den ene gjort, men den er stadig sund og bestemt ikke overfodret eller mishandlet.

Bare i god stand. Herregud det forsvinder til foråret.

0
0
Svar på denne tråd

det skal siges
Forfatter: 
Dato:  19-02-2008 13:20

at vores først skal neutralises om 3 uger.

Det var dyrlægen der foreslog at vores gik over til det foder allerede nu.

Mvh. Tine

Equi-work.com

0
0
Svar på denne tråd

Young male/female
Forfatter: 
Dato:  19-02-2008 17:31

Ved den dyrlæge jeg køber foder der sagde de at havde man en hun og en hankat så gav man RC young female til begge.

Nu spurgte jeg af ren interesse da jeg har to neutraliserede hankatte.

Mine spiser young male og har bare en skål stående, som så bliver fyldt op når den er tom.

De er begge fine og slanke og spiser nok mere end det dobbelte af hvad anbefalet daglig dosis er.

Så er den ene kat slank og den anden tyk. Så giv da den slanke mere mad end den tykke.

Hvis du alligevel måler op, hvorfor giver du så ikke hver deres slags mad. Så de får det der er tilpasset kønnet? Det er jo kun hvis de har mad fremme konstant det er relevant.

Men hvorfor skal den slanke kat med på kur?

Min ene kat har også lidt hængeflæsk på mavsen. Min dyrlæge siger at det er kastrationsflæsk og at det kan man ikke gøre noget ved. Men udover det er han fin muskøløs og super slank. Samt i god form.

Mine kommer helle ikke ud, men leger rigtig meget og springer en del i deres træ osv. i lejligheden.

Snackbolde er en rigtig god ting. Men giver ikke vildt megt motion. Mine er helt vilde med at man kaster en guf, som de så sprinter efter og fanger. Guffen kan jo bare være det alm. tørfoder. Eller tørfoder i en anden smag.

Mvh.

Kiki

Med misserne Oscar og Maddox

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har også...
Forfatter: 
Dato:  19-02-2008 20:57

-to, en hun og en han, på 9 mdr der er neutraliserede. De får efter dyrlægens anbefaling RC young female. Det var det med mest fedt i, sagde han, og de da ikke var for tykke skulle vi bruge det.

Vi giver dem et par gange om dagen så der altid er i skålen. Vi har prøvet at måle op og det passer fint ca. med det de må få.

Sjovt nok spiser de aldrig op, de tigger mere selvom der er lidt tilbage! Det må være overlevelsesinstinktet der gør at de gemmer lidt - hvis de nu ikke skulle få mere foreløbigt! :-)

Tine

På lager: Haferfrei, Cornmüsli, Champion, Vito, majsflager, Betfor, elektrolytter - rabat ved flere Haferfrei.

Gratis levering omkring Aalborg.

http://www.tinegade.dk

0
0
Svar på denne tråd

foder ........
Forfatter: 
Dato:  19-02-2008 21:11

Når de kun er 5 måneder gamle, kan det ikke være meningen, at den ene i hvert fald skal på diætfoder. De vokser og skal udvikle både knogler og andet - så de skal have ordentlige byggesten.

Du ville ikke have undgået at bemærke, hvis din hunkat kom i brunst (mistanken om hun er drægtig) - de jamrer, klager sig og gør et frygtelig leben af sig, samtidig med de ruller sig på gulvet, er ekstremt kælne og virkelige, virkelig lægger op til "sjov og ballade". Har hun ikke vist den adfærd, er hun nok ikke blevet "med rogn".

Håber du får en ordentlig snak med din dyrlæge - og lad dig ikke affærdige med, at det et vet.sygeplejersken du kun kan snakke med om foderet.

Sys

Living is - knowing which bridges to cross - and which to burn !!

Trekker Master dressursadel til salg, brugt 3 måneder, str. medium, 17 tommer, se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

kiki...
Forfatter: 
Dato:  20-02-2008 08:31

læs tråden og du vil finde svar. Har været alle dine betragtninger igennem.

Jeg fik endelig fat i en dyrlæge igår, og fik en laaang snak.

Derefter ringede jeg til en katteavler og derefter til internatet hvor vi fik kattene fra.

Det korte af det lange er, at vi bliver ved med at give dem young male, vi giver dem dobbelt så meget som der står på pakken, og ser så hvordan det går.

Når de så kommer ind her om 3 ugers tid, bliver de lige tjekket grundigt igennem, også tager vi stilling der til, hvordan det skal angribes.

Mvh. Tine

Equi-work.com

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider