Åh, hvor jeg dog sagtens kan sætte mig i dit sted - jeg har det præcis på samme måde.
Ikke fordi jeg ønsker at hesten/ponyen skal være en "tænd-sluk"-maskine - men alt for meget "hop" er heller ikke liiige mig.
Men tro mig - du kan mere, end du selv tror.
Og lad være med at lytte til, hvad andre siger/mener om den pony, du får tilbudt i stedet...
Hvor ofte har man egentlig ikke fået påduttet en forudfattet mening omkring en hest/pony...!!!
Hvem siger, at ponyen vil prøve grænser / kræfter med dig...???
Hvis du blot "går til makronerne" med oprejst pande og siger til dig selv, at du sagtens kan "tumle" den pony, så kan du også.
Også selv om en yngre generation står som tilskuer...
Jeg er, som skrevet står - selv en kylling og har det bedst på nakken af min hest Taipan, selv om han til tider kan være temmelig uciviliseret/uhøflig - men han og jeg har indgået en aftale..... hvis jeg ikke forlanger det helt store af ham, så trisser han blot rundt uden krumspring.
Det jeg vil frem til er, at du til at begynde med blot skridter - om det så er en uge eller 2 eller sågar 3 uger, skidt med det - find rytmen og harmonien.
For at hesten får lidt motion den/de dag/dage du rider den - så slut evt af med at longere den, så den kommer af med noget af energien.
Når først når du føler, at du er klar til at trave - så skal du gøre det.
Du skal ikke lade dig presse eller føle - at, nåhr ja - nu står de alle sammen og kigger på mig, så må jeg jo hellere mane mig op og begynde at trave... nixen.
Efter mange, lange - og lidt bange - overvejelser tog jeg mig sammen og svang mig op på Gogge-springfidus (datterens springhest).
Gogge er en utrolig sød og rar hest - men - han kan finde på at sætte sig på haserne for derefter at gå næsten lodret i vejret, hvis han føler sig presset eller bliver "overrasket" over et eller andet...
Så en dag - vi (datteren og jeg) var alene i ridehuset, tog jeg mig sammen.
Med rystende ben og hamrende hjerte svang jeg mig i sadlen og skridtede rundt på hovslaget - alt imens jeg, for at berolige mig selv, hele tiden talte til Gogge...
Hold da op, hvor var jeg bare stolt, da jeg efter 15 minutters skridt sad af - af egen fri vilje 
Jeg er lidt stolt - thi jeg har sandelig også travet på Gogge. Nu mangler jeg kun at galopere - meeeen man skal jo heller ikke blive alt for modig... 
Tro mig - du skal nok blive glad for ponyen, blot du tager den tid der skal til, for at du føler, at nu er tiden kommet til lidt trav.
Pøj-pøj med din kommende ridekariere