Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Når man er en kylling
Forfatter: 
Dato:  14-02-2008 00:23

Jeg er begyndt at ride igen efter en pause på 9 år ca. Har dog redet en smule ind imellem men ikke noget videre.

Nu har jeg så fået mulighed igen og har allerede været ude nogen gange og det er jo bare skønt.

Jeg rider på en halvgammel tøs som er sød og rar og ikke laver ballade men problemet er så at hun er i fol og skal fole til aug og da hun jo også er halvgammel snakkede de om sidst at finde en anden jeg kunne ride på.

Der er flere ting i det. For det første er jeg en enormt usikker rytter dvs at der skal absolut ikke noget til før jeg bliver bange.

Den pony de snakker om at jeg kan ride skulle efter sigende være sød og rar MEN hun prøver sin rytter af de første gange og det var vist ikke bare noget med ikke lige at ville trave eller lunte ind på midten at stå men noget med småstejl, vist lidt rodeohop osv i den dur.

Det er jeg bestemt ikke særlig tryg ved og hvis hun er den eneste de har jeg kan ride er jeg jo nød til at stoppe igen og det synes jeg er brand ægeligt da det ligger tæt på osv.

Den anden ting er at det er en 16 årig pige jeg som er i stalden når jeg er der ( det er hendes forældre som ejer stedet ) og en 16-17 årig knægt. De virker nu meget søde og pigen er flink til at hjælpe osv og hun stod og kiggede på første gang jeg red da jeg følte mig mest tryg ved det.

Men efter som jeg jo hurtigt bliver meget bange er jeg ikke sikker på at jeg har lyst til at en 16 årig skal stå og kigge på det, at jeg bliver ligebleg i ansigtet, begynder at ryste får tåre i øjnene eller aller bedst bliver smidt af og begynder at vræle som en anden unge. Det er nu ikke fordi jeg ikke bryder mig om hende eller hun virker snobbet, synes hun er mægtig sød og nede på jorden men jeg synes det vil være så pinligt.

Og med min angst for heste tror jeg hurtigt pågældene pony hurtigt finder ud af at mig kan man tage r""ven på som det passer en.

Jeg tror så heller ikke det vil være til meget hjælp at få hendes far med og og stå vagt hvis man kan sige det sådan. SUK

Jeg ved ikke lige helt hvad jeg skal gøre. Nu skal jeg ud og ride imorgen og så må jeg lige spørge lidt mere ind til den pony de snakker om at jeg skal ride og høre om det virkelig er den eneste de har udover den jeg rider nu.

Hvis man dog bare ikke var en kylling så ville det da være noget nemmere

Miniatureheste
når man vil andet end kun at ride

0
0
Svar på denne tråd

var det en ide
Forfatter: 
Dato:  14-02-2008 01:23

at du trænede tillidsøvelser med ponyen fra jorden, så du var helt tryg ved den inden du skulle ride på den?? Jeg er af den overbevisning at heste ikke "prøver rytteren af". Sådan kan en hest slet ikke tænke... De har en bestemt adfærd fordi de har fået noget positivt ud af den adfærd. Dvs. hvis den har fået fri fordi den har smidt en rytter af, så vil den prøve det igen... Hver gang en hest gør noget, så øver den sig i at blive bedre til at gøre det...

Så mit råd må være at du venter med at prøve den, og istedet går en masse ture med den og træner tillidsøvelser på banen... Hvis du er sikker på at kunne styre den nogenlunde med stemmen, så vil du være mere tryg når du kommer op på den... God fornøjelse...

Venlig hilsen hende der i stilhed river sig i håret når hestene kan bide sig selv i bringen!!

Frelst

Og nej, jeg tror IKKE at jeg er bedre end jer andre...

Jeg fortæller bare hvad der virker for mig :)

0
0
Svar på denne tråd

Kylling
Forfatter: 
Dato:  14-02-2008 01:24

Åh, hvor jeg dog sagtens kan sætte mig i dit sted - jeg har det præcis på samme måde.

Ikke fordi jeg ønsker at hesten/ponyen skal være en "tænd-sluk"-maskine - men alt for meget "hop" er heller ikke liiige mig.

Men tro mig - du kan mere, end du selv tror.

Og lad være med at lytte til, hvad andre siger/mener om den pony, du får tilbudt i stedet...

Hvor ofte har man egentlig ikke fået påduttet en forudfattet mening omkring en hest/pony...!!!

Hvem siger, at ponyen vil prøve grænser / kræfter med dig...???

Hvis du blot "går til makronerne" med oprejst pande og siger til dig selv, at du sagtens kan "tumle" den pony, så kan du også.

Også selv om en yngre generation står som tilskuer...

Jeg er, som skrevet står - selv en kylling og har det bedst på nakken af min hest Taipan, selv om han til tider kan være temmelig uciviliseret/uhøflig - men han og jeg har indgået en aftale..... hvis jeg ikke forlanger det helt store af ham, så trisser han blot rundt uden krumspring.

Det jeg vil frem til er, at du til at begynde med blot skridter - om det så er en uge eller 2 eller sågar 3 uger, skidt med det - find rytmen og harmonien.

For at hesten får lidt motion den/de dag/dage du rider den - så slut evt af med at longere den, så den kommer af med noget af energien.

Når først når du føler, at du er klar til at trave - så skal du gøre det.

Du skal ikke lade dig presse eller føle - at, nåhr ja - nu står de alle sammen og kigger på mig, så må jeg jo hellere mane mig op og begynde at trave... nixen.

Efter mange, lange - og lidt bange - overvejelser tog jeg mig sammen og svang mig op på Gogge-springfidus (datterens springhest).

Gogge er en utrolig sød og rar hest - men - han kan finde på at sætte sig på haserne for derefter at gå næsten lodret i vejret, hvis han føler sig presset eller bliver "overrasket" over et eller andet...

Så en dag - vi (datteren og jeg) var alene i ridehuset, tog jeg mig sammen.

Med rystende ben og hamrende hjerte svang jeg mig i sadlen og skridtede rundt på hovslaget - alt imens jeg, for at berolige mig selv, hele tiden talte til Gogge...

Hold da op, hvor var jeg bare stolt, da jeg efter 15 minutters skridt sad af - af egen fri vilje

Jeg er lidt stolt - thi jeg har sandelig også travet på Gogge. Nu mangler jeg kun at galopere - meeeen man skal jo heller ikke blive alt for modig...

Tro mig - du skal nok blive glad for ponyen, blot du tager den tid der skal til, for at du føler, at nu er tiden kommet til lidt trav.

Pøj-pøj med din kommende ridekariere

Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder

Trakehner = Tragedie; Taipan

DSP = De Satans Ponyer; Tai Wahine

DV = Diverse Varianter; Fan Gogh

Karoline er en shetlænder, og ikke en ko

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  14-02-2008 22:52

Dejligt at høre det ikke kun er mig der er en kylling.

Jeg fik afvide i dag at hun ikke var i fol alligevel så det var jo bare skønt for mig.

Miniatureheste
når man vil andet end kun at ride

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider