Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Jagtprøve retrievere
Forfatter: 
Dato:  13-02-2008 15:10

Jeg støver lidt rundt i øjeblikket og prøver at blive enig med mig selv (og manden) om hvilken hund vi skal have næste gang. Vi kan ikke komme udenom at, selvom hunden derhjemme ikke virker det, så er han ved at være oppe i årene. Og jeg kan nu godt lidt at være lidt på forkant med tingene.

Pt. står valget mellem golden retriever, flatcoated retriever og - af alle hunde - en dalmatiner (vi har en blanding af dalmatiner og labrador pt.).

Jeg har længe været interesseret i de forskellige jagt- og brugsprøver der kan aflægges, men synes at jeg kun kan finde regler for stående jagthunde. Retrivere er vel ikke i den kategori? eller er de?

Er der nogen der har kendskab til hvad hunden reelt skal kunne for at bestå en jagtprøve?

mvh

kirstenj

0
0
Svar på denne tråd

hejsan
Forfatter: 
Dato:  13-02-2008 18:26

Prøv at gå ind på www.dansk-retriever-klub.dk

Der kan du se de forskellige prøver for retrievere.

Jeg regner selv med at skal til brugsprøve med min "hvalp" (8 måneder) på lørdag.

Mvh.

Dorte

Gård søges i nærheden af Ødum, mindst 2 Ha.

0
0
Svar på denne tråd

Personlige holdning
Forfatter: 
Dato:  13-02-2008 18:36

Min personlige holdning bliver afspejlet af min egen hund, en Flat Coated, og det er 100% den hund jeg anbefaler hvis valget skulle stå mellem en dalmantiner og en FC. En dalmantiner er meget sin egen herre, en super god næse, men ikke en 'jagt hund', forstå mig ret. Flat Coaten er noget så nem og opdrage på, den lærer super hurtigt og er jo ikke bare en jagthund men en super familiehund. Min har aldrig endnu virket vild og voldsom overfor mennesker, faktisk ville jeg mene en indbrudstyv kunne komme forbi hende hvis han ville klø hende på maven.....

Golden Retriveren har jeg ingen erfaringer med, men de få jeg kender er meget grove bygget og måske ikke så smidige til at apportere som en FC.... Som sagt, jeg har ingen erfaring med dem.

Mht. jagtprøver o.l aner jeg ikke en pind om, jeg fik min hund af en dum gås der syntes den var ihh og åhhh så sød som hvalp, men intet anedede til hundeopdragelse eller velfærd what so ever, vi er hendes 4. hjem og det sidste for hende!

Mendacem memorem esse oportere. *

Skal du handle på HN eller Hestegalleriet? Tjek min præs. inden hvis ikke du vil snydes!

0
0
Svar på denne tråd

hej CheLab
Forfatter: 
Dato:  13-02-2008 21:24

Hej CheLab - Der findes jo forskellige slags Golden, Min er en Jagtgolden. Den er helt mørk i farven og meget mere lille og spinkel end de "store" udstillingsgolden.

Jeg har ikke lige nogen nyere billedere end dem på min prsæ. på denne comp. Men ellers prøv at se "modellen" på www.falkirks.dk

Mvh.

Dorte

P.s. Det er IKKE et angreb - ville bare vise min lille fine hund.

Gård søges i nærheden af Ødum, mindst 2 Ha.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  13-02-2008 23:07

Det kommer så sandelig an på hvilken type rettriever du har, om det er en der er avlet til show eller med de naturlige gener/instinkter i fokus. Navnet retriever siger jo at det er en hund der er god til at hente, hvilket man jo bruger hunden til ved jagt...

God fornøjelse med en lille ny i familien...

Mvh. Mette

0
0
Svar på denne tråd

Sille77
Forfatter: 
Dato:  13-02-2008 23:09

Fin hund, som skrevet jeg har ingen erfaring med golden retriveren, men eftersom det er en retriver må den jo også være egnet til en form for jagt...... ;-)

Den du viser ser ekstrem sporty ud, måske de er begyndt at lave dem i en formel1 udgave. Ej det er bare gas, men flotte er de, specielt den rødbrune farve, uhhhh hvis ikke min havde været sort og mit hjertebarn skulle den godt nok have været leverbrun.....

Uanset hvad hund man vælger skal man sætte sig ind i hvilke krav man har til hunden. Det er ikke alle der gør sig klart inden de anskaffer en hund hvad der er specielt ved den eksakte race.

Skal du handle på HN eller Hestegalleriet? Tjek min præs. inden hvis ikke du vil snydes!

0
0
Svar på denne tråd

Tusind tak...
Forfatter: 
Dato:  14-02-2008 08:28

Tusind tak for jeres svar, og erfaringer med de forskellige hunde.

Flatcoated er netop inde i billedet grundet dens ry som værende en supernem hund at opdrage. Det vil være "a walk in the park" i modsætning til hvad jeg har nu . Ham opgav selv garvede hundetrænere og redningshundeførere.. Han er nu verdens sødeste hund (når ikke lige han bliver "dalmatiner-døv" grundet fært).

Desværre er jeg ikke helt vild med flat´ens hoved. Det mangler stop over næsen.

Golden Retriever.. tjah.. det er jo en bamse uden lige. Og den næste hund skal også kunne være "almindelig" familiehund (det ved jeg godt at flat´en også kan være).

Dalmatiner.. der er det netop dens selvstændighed jeg er faldet for. I og med jeg har prøvet med min halve dalmatiner, så har jeg lidt erfaring med hvordan de kan være. Og deres legesyge væsen selv nu hvor han er 10 år gammel er ubetaleligt.

Med hensyn til jagtprøver/brugsprøver er det såmænd ikke fordi jeg er jæger. Jeg synes bare det er alfa og omega at bruge og aktivere sin hund. Især hvis man, som jeg, kigger efter hunde med jagtgener. Der er naturligvis mange muligheder (agility, lydighed mm), men vi kender mange jægere, og det kunne da være sjovt at kunne tage med som hundefører. HVIS vi (både hund og jeg) bliver gode nok.

Igen, tusind tak for jeres indspark. De er kørt lige i "huske-kassen"

mvh

kirstenj

0
0
Svar på denne tråd

Mht.den spidse snude
Forfatter: 
Dato:  14-02-2008 09:19

og tynde skal, min Flat har faktisk ikke den spidse snude hun er meget bred i ansigtet i forhold til mange andre, også på den bekostning hun ikke kunne bruges i avlen af stamtavlehunde, men et pragteksemplar alligevel. Det er ihvertfald hvad en avler har kaldt hende ;-)

Dalmantineren er, som du selv skriver, meget vil døve, og de er deres egne herrere, det tror jeg alle hunde på et eller andet punkt er, og jeg giver dig ret i at det kunne være sjovt at overraske dem der ikke har fidus til dem, sådan en som mig.

Golden Retriveren findes som du kan se i Silles indlæg også en i en super smart udgave, faktisk er min hunds bygning mere ovre i den facon end i den regulære Flatter facon......

Held og lykke i jagte, det er en jungle...... Specielt når den skal være en familiehund også.

0
0
Svar på denne tråd

Jagtprøver
Forfatter: 
Dato:  14-02-2008 09:54

Du kan sagtens tage jagtprøver med de hunderacer du nævner, også dalmatineren faktisk, men Flaten vil nok være den der vil give dig den største fornøjelse.

Der er mange forskellige retninger indenfor jagthundeprøver, men de gængse med slæb og apportering vil jeg mene er super god og spændende træning for de fleste hunde - og førere.

Jeg deltog selv i jagthundeprøver med min hund samtidig med at vi trænede intenst i DcH, og de to forskellige træningsformer supplerede hinanden fint.

Det eneste minus ved jagthundetræningen som sådan er at det desværre stadigvæk er på stenalderniveau på mange træningspladser. Det skal forståes på den måde at mange jægere endnu ikke har opdaget at man kommer længst med positive indlæringsmetoder, så det kan være ret brutalt at være vidne til.

Heldigvis er der også ved at ske noget i den retning, men det tager lang tid at lave en hel kultur om.

Mvh

Winnie

En af tosserne....

Du kan ikke forandre fortiden
men du kan ødelægge nutiden
ved at bekymre dig om fremtiden

0
0
Svar på denne tråd

Stenalder..
Forfatter: 
Dato:  14-02-2008 10:08

Winnie.. ohhh ja.. de fremskridt der er sket indenfor indlæring er nok ikke nået helt ud i alle kroge af hundeverdenen endnu. Jeg erindrer da tydeligt fra min tid hos redningshundene (vi var altså kun med i ganske kort tid, fordi jeg ikke havde tid til at træne så intensivt som det krævede at blive god), at der var nogle af de gamle hundeførere der ville "hænge" hunden hvis den var for dominerende. Forstået på den måde, at hvis den ikke hørte efter hev man den op i snoren så forbenene slap jorden. Lige inden den blev "hvid" øjnene slap man igen. Altså lige inden hunden reelt blev kvalt. Dér skulle jeg godt nok lige samle min underkæbe op fra jorden.

Men man kan jo tage det man kan bruge fra træningen og selv prøve at medvirke til en ændring.

Jeg bliver helt tændt på en ny hund nu. Jeg må se om ikke jeg kan overtale herren derhjemme til endnu en hund, så jeg kan komme igang med træningen igen. Uffe-dyret giiider ikke, medmindre vi kan jagte kaniner

kirstenj

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider