Tusind tak for jeres svar, og erfaringer med de forskellige hunde.
Flatcoated er netop inde i billedet grundet dens ry som værende en supernem hund at opdrage. Det vil være "a walk in the park" i modsætning til hvad jeg har nu
. Ham opgav selv garvede hundetrænere og redningshundeførere.. Han er nu verdens sødeste hund (når ikke lige han bliver "dalmatiner-døv" grundet fært).
Desværre er jeg ikke helt vild med flat´ens hoved. Det mangler stop over næsen.
Golden Retriever.. tjah.. det er jo en bamse uden lige. Og den næste hund skal også kunne være "almindelig" familiehund (det ved jeg godt at flat´en også kan være).
Dalmatiner.. der er det netop dens selvstændighed jeg er faldet for. I og med jeg har prøvet med min halve dalmatiner, så har jeg lidt erfaring med hvordan de kan være. Og deres legesyge væsen selv nu hvor han er 10 år gammel er ubetaleligt.
Med hensyn til jagtprøver/brugsprøver er det såmænd ikke fordi jeg er jæger. Jeg synes bare det er alfa og omega at bruge og aktivere sin hund. Især hvis man, som jeg, kigger efter hunde med jagtgener. Der er naturligvis mange muligheder (agility, lydighed mm), men vi kender mange jægere, og det kunne da være sjovt at kunne tage med som hundefører. HVIS vi (både hund og jeg) bliver gode nok.
Igen, tusind tak for jeres indspark. De er kørt lige i "huske-kassen" 
mvh
kirstenj