Hej.
Nej deres lugt er ikke så slem. Det ikke værre end at lugte til våd hund, efter min mening.
Altså hvis du sørger for at rense bakken for høm høm, vaske bakken helt af 1 gang om ugen, fjerne madrester fra buret tit, og når det trænger, og vaske alle tæpper med mere 1 gang om ugen, så kan du altså holde lugten temmelig okay nede.
Sørg for buret ikke står i træk, og luft ud hver dag, så hjælper det altså også meget på det.
Men det er jo rovdyr, så lige meget hvor meget du gør overstående, kan man altid lugte lidt, men intet vildt efter min mening.
Jeg har haft 2 ildere selv, og kender end med 12-13 stk, og selvom hun har så mange, så synes jeg ikke lugten er slem.
Ang. tæver og hanner, der er den risiko med tæver ja, men på bagtanke af at der er så meget skavanker som kræft, og andre ting, der ikke kan styres altid, selvom du køber en sund og rask ilder, rammer kræften altså nogengang alligevel.
Så jeg synes roligt du kan købe en tæve.
Ang. adfærd, er hannerne nogle rigtig dovnekropppe, kan de være
hvor hunnerne er lidt mere egnrådige, men der er stor forskel, ikke en ilder er ens i deres måde at være på.
Hvis du får ind på ilderforum eller ildernettet, mener jeg det hedder, så kan du få en masse af dine spørgsmål besvaret og måske finde en med ildere, så du lige kan komme ud og se dem først.
Skulle jeg vælge mellem hest og ilder, som jeg holder mest af at dyr, må jeg sige dem begge 2.
Hilsner Dorthe