Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Den nye hestelov..YNKELIGT
Forfatter: 
Dato:  09-02-2008 18:10

ja det er hvad jeg synes om den nye hestelov!!!

Der er ikke stillet urimelige krav til hestens velfærd i denne lov, tværtimod synes jeg der er tale om mindstekrav, det kunne faktisk gøres meget bedre.

For det første er der tale om dispensation til loftshøjden for ponyer på 145cm eller derunder, de kan nøjes med en løftshøjde på 220cm. Ydermere er det sådan at denne del af loven rent faktisk først træder i kraft pr. 1 januar 2020. Det samme gælder for boksstørrelsen....

Lad os antage at din hest er 165 cm i stang. Arealet på din boks skal da minimum være 5,445 m2 og mindst 2,805 m på den korteste side.

Nu spørger jeg så: "er der nogen af jer herinde som med god samvittighed kunne tilbyde jeres hest på 165cm mindre end dette i dag?" Bemærk venligst at denne regel faktisk først træder i kraft i år 2020!!!!

Hvad angår regler for foldarealer træder denne bestemmelse først i kraft pr 1. januar 2016!!!!

Og hvad angår spiltov.... ja så skal de stakkels heste squ stå 3 år mere inden denne bestemmmelse træder i kraft!

De rideskoler som beklager sig over denne lov skulle have en ordentlig røvfuld....Rent faktisk har de 3år,4år og 12år til at udbedre disse forhold som jeg mener burde gælde allerede fra idag, eller nærmere fra i går!

Unskyld mit sprog, men jeg brækker mig over den ynk!!

Venlig hilsen Flikken (som til enhver tid stiller op til øretæver, hvis det kan forbedre hestens nuværende elendige forhold!!!)

0
0
Svar på denne tråd

hestelov
Forfatter: 
Dato:  09-02-2008 18:17

Hvor kan man finde det samlede "værk" af den nye hestelov?

Hilsen Camilla - Der forhåbentligt skal bygge ny stald inden for en overskuelig fremtid...

Du godeste! Jeg pustede vrangen ud på mit hoved.

(Steen og Stoffer)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-02-2008 18:18

Nu er det altså ikke Alle heste der står i spieltorv der er stakkels ?

bare lige en lille bøvs herfra, synes de nye regler er noooget sippede...

Du kan komme langt længere med et venligt ord og et gevær, end du kan med et venligt ord alene.

- Al Capone

Opstaldning søges Valby/Kbh/Lyngby www.heste-nettet. ...

0
0
Svar på denne tråd

dyrlægen
Forfatter: 
Dato:  09-02-2008 18:21

Hej Camilla

Jeg har fået den udleveret af min dyrlæge.

Du skal være opmærksom på, at når man bygger ny stald skal samtlige regler overholdes pr 1.januar 2008.

Flikken

0
0
Svar på denne tråd

jamen dog.
Forfatter: 
Dato:  09-02-2008 18:22

Nu er det jo ikke alle, der ville kunne finansiere at ændre en hel stald fra den ene dag til den anden.

Mange klubber - ja faktisk næsten alle, er nødt til at bygge ny stald efter de nye krav. Jeg siger ikke det er dårlig ting, men man bliver altså nødt til at give klubberne og de private, nogle år at løbe på. Ingen kan, fra den ene dag til den anden, finansiere at bygge en ny stald!

Så ja, jeg er en af dem, der syntes det er helt ok, at folk har år at løbe på, med hensyn til, at få bygget stald om, således man kan indordne sig de nye krav.

Det er jo også sådan, at bygge folk om eller nyt nu, så skal de overholde de nye krav fra dagsdato. Grunden til at de har sat så mange år af, til de gamle byggerier, er jo at alt alt alt for mange opstaldningssteder ville gå nedenom og hjem, hvis de fra dags dato skal bygge nyt!

Men ja, det med fold, burde egentlig være almindelig sund fornuft! Og hvad angår spiltove - ja, så skal min hest dælme heller ikke i nærheden af det!

Men igen, tidsfristen er jo med til at hjælpe alle til at kunne overleve den nye lov!

Mvh.

Regina Sørensen

Nu med RDH hoppe, Wega

0
0
Svar på denne tråd

hestelov
Forfatter: 
Dato:  09-02-2008 18:27
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-02-2008 18:32

Jeg troede det var lang tid siden, at det blev forbudt at have heste i spiltov

Den rideskole jeg var på, var i hvert fald meget hurtige om at få lavet spiltovene om til bokse da de hørte om lovforslaget - det var virkelig lækkert at se, hvor hurtigt der blev handlet.

Men kan da godt se, at man ikke lige stykker en stald sammen på en uge.

Mvh. Freja

-----

And now you're positive something's happened

But you don't know what it is

Do you, mister Jones?

0
0
Svar på denne tråd

boksstørrelse
Forfatter: 
Dato:  09-02-2008 18:51

en hest på 1,65 skal altså have en boks på min 10,89 kvm - altså 3,3 x 3,3 - idag er en standard boks 3 x 3 - (2xhestens højde)2... Der er en overgangsbestemmelse hvor boksen skal være (1,7xhestens højde)2 dvs ved hest på 1,65 = 2,8 x 2,8 = 7,84 kvm...

Jeg synes nu det er nogle ganske ok størrelser - de fleste heste på 1,70 trives fint i de nuværende bokse på 3 x 3 og fremover skal de være større...

mht lofthøjde er der i mange stalde i dag kun ca 2 meter til loftet og jeg tror ikke de heste trives dårligere end dem med højt til loftet, så længe der er frisk luft i stalden...

Min gamle hoppe på 1,65 trivedes bedre i en mindre gammel stald med alm bokse og lavt til loftet end hun gjorde i sin store fine stald med store boks på et fint ridecenter...

Jeg synes ofte jeg oplever at hestene faktisk godt kan lide "at putte sig"...

Men synes helt klart det er fint der er kommet nogle regler og vi bliver jo aldrig 100 % enige om hvilke mål der præcis er de rigtige - desuden er der ikke nogen videnskabelige undersøgelser der beviser at heste trives bedst med så og så meget plads...

mvh. Heidi, Madoll, High-Line & High Hope

Stutteri High

Afkom efter Madoll (avlet af Steffen Madsen) efterlyses

pr. 1/10-2007 med eget landsted i Rønnede

0
0
Svar på denne tråd

De nye regler
Forfatter: 
Dato:  09-02-2008 19:12

Jeg syntes faktisk også at det er positivt med regler for hestehold, men samtidig finder jeg nogle af kravene mildest talt mærkelige.

Et af kravene er en vis %-del lysindfald, og det er uanset om hestene går ude alle døgnets lyse timer eller ej. Jeg syntes faktisk det er latterligt, at jeg skal ofre rigtig mange penge på ovenlys og flere vinduer, når hestene kun opholder sig i stalden i de mørke timer.

Mht. loftshøjde, så er der intet videnskabeligt belæg for at 2,60 er bedre end 2,40, og folkene bag loven bruger argumentet, at det er hvis hesten stejler i boksen, der skal være så højt. Hvorfor skal der være plads til en stejlende hest i stalden?

Jeg syntes hellere man skulle have fokuseret på, at alle heste skal på fold hver dag i x antal timer, men det kunne man så ikke finde fodslag for.

Mvh

Mette, Macon & Luna

Lille Hovgaard Hestepension

www.lille-hovgaard.dk

Priser fra kr. 700,- pr måned

0
0
Svar på denne tråd

boksstørrelse
Forfatter: 
Dato:  09-02-2008 19:18

Lad os antage at din hest er 165 cm i stang. Arealet på din boks skal da minimum være 5,445 m2 og mindst 2,805 m på den korteste side.

Ikke helt rigtigt!

Det er rigtigt at minimumslængden på den korteste side af boksen er 1,65*1,7=2,805 m

Men boksens minimumsstørrelse skal være (2*1,65)*(2*1,65)=10,89m2

Altså en del mere end du skriver!

Jeg er enig med dig i at loven på mange områder må betragtes som minimumskrav - men ikke lige omkring kravene til opstaldning.

£isbeth & Baloo
*
Content makes poor men rich;
Discontent makes rich men poor.
(Benjamin Franklin)
0
0
Svar på denne tråd

lofthøjde
Forfatter: 
Dato:  09-02-2008 19:34

Hvor ofte er det lige en hest stejler i sin boks?

~ G & L ~

Man skal aldrig sige nej til en fristelse. Man ved jo aldrig hvornår den kommer igen. - Garfield.

Der er så meget kvinder ikke forstår.......om mænd!

0
0
Svar på denne tråd

Beklager
Forfatter: 
Dato:  09-02-2008 19:40

Jeg har lavet en regnefejl på hestens stangmål:

det korrekte er selvfølgelig 10,89 dvs 3,3 *3,3

Undrer mig meget over,at man stadig mener at spiltov er korrekt opstaldning til nogle heste .

Til Ramiro; Ifølge den nye hestelov er der altså heller ingen der forlanger at du bygger din stald om fra den ene dag til den anden..... du har 12 år!

Tak for korrektionen ... er helt flov over min regnefejl. Var bare helt vildt fokuseret på at man rent faktisk har op til 12 år til at udbedre fejl og mangler ifølge den nye hestelov!

Der er ingen der kan bilde mig ind at en hest trives bedre i en for lille boks end en for stor ( iflg. nye regler). Beklager Ciska men jeg tror altså der har været andre årsager til at din hest trivedes bedre i en lille boks med lav loftshøjde end en der opfylder kravene.

Flikken

0
0
Svar på denne tråd

shetlandsponyer
Forfatter: 
Dato:  09-02-2008 19:42

Fik i dag en ret sjov gennemgang af en stald til shetlandsponyer ud fra de nye lovkrav...

iflg loven skal en pony på 1 meter have en boks på (2x1) x (2x) = 4 kvm...

Lofthøjden skal pt være 2,6 (med mindre díspensation vedtages...

rumfang pr hest uanset størrelse skal være 30 kbm...

dvs har man en stald med 10 shetlandsponyer skal de have et boksareal på 40 kvm, men hvis kravet om rumfang skal overholdes skal stalden være 300 kbm, det divideres så med lofthøjden på 2,6 = gulvareal på ca 115 kvm - dvs staldgangen skal være 115-40= 75 kvm...

Undskyld mig, men det er jo fuldstændig overdrevet, man kan jo næsten have et ridehus på staldgangen til shetlandsponyer...

Blot for at illustrere at der er nogle ting der ikke helt hænger sammen i den lov...

Stutteri High

0
0
Svar på denne tråd

arj... helt ærligt
Forfatter: 
Dato:  09-02-2008 19:52

Heidi; Et lille ridehus er ca 900 m2 .... du kan da ikke seriøst mene at 75 m2 er et ridehus til shetlandsponyer.

Og hvorfor er det lige at shetlandsponyer skal have dårligere leveforhold end alle andre?

Jeg synes netop at man skal være en lykkelig pony... jo mindre jo bedre. De store heste er jo dem der rent forholdsmæssigt får den dårligeste "forbedring" .

Flikken

0
0
Svar på denne tråd

flikken
Forfatter: 
Dato:  09-02-2008 20:06

Nej, selvfølgelig mener jeg ikke at 75 kvm er nok til et ridehus til Shetlandsponyer, men det er da ikke meget galt (sorry, prøvede blot at være en smule humoristisk)...

I øvrigt er et standard 20x40 ridehus 800 kvm - jeg har fint redet DV'er i et lille ridehus på (15x30) 450 kvm...

Men det er da lidt overdrevet at skulle have en staldgang der er næsten dobbelt størrelse af de 10 bokse til sammen for at kunne opfylde kravene til rumfang... Det tror jeg næppe der er mange der kommer til at overholde...

Og ja, selvfølgelig skal de små også have det godt - det der blev illustreret var blot at det ikke hænger sammen at der skal være et rumfang på 30 kbm uanset hestens/ponyens størrelse...

Håber ikke jeg bliver misforstået, prøver blot at illustrere at der er nogle lidt sjove regler i loven, som ikke hænger lige godt sammen... :-)

Stutteri High

0
0
Svar på denne tråd

Krav..
Forfatter: 
Dato:  09-02-2008 20:13

Vi har åbent ud til da vi har en ekstra stald bygget på, så der er masser af rumfang luft, men tæller det med??

Syntes foldkravene er for små. Størrer folde med mere tid, TAK. Men skrot den regel om max. 20 sammen. Der er -som ved højde - INGEN videnskabelig belæg for at 22 heste ikke trives. Om sommeren har vores 8 ha, nu har de ca. 3, men der er altid så meget plads så de kan gå i fred og det må da være det vigtigste.

Der er alt for meget skrivebordsnusseri og matematiske formler i luft/lys og højdekravene. De aner ikke hvad de snakker om, sådan ser det i hvert fald ud.

Er meget spændt på om der bliver lempet ved højden inden 2020.

Katrine

0
0
Svar på denne tråd

hesteregler
Forfatter: 
Dato:  09-02-2008 23:25

vi har heldigvis ingen problemer med de nye regler angående hestehold, hverken i stald eller på fold.

Det er faktisk så gralt at min lille welsh mountain hoppe, går i en balsal af en kæmpe bokse... og nøj hvor hun hygger sig. og vil faktisk sige at hvis min hest (øhm pony ) nogensinde skulle flyttes derfra, ville jeg fravalge de steder hvor der er dispentation eller de ikke følger reglerne.. simpelhent-- fordi min pony kun skal havde det bedste jeg kan tilbyde hende samt hvad den danske lovgivning kan tilbyde hende.

Lige et spørgsmål til de klogehoveder herinde på hn... hvor kan jeg fine de regler med hvor procent der skla være vindue. er det ikke noget med at det skal være 8 % af gulv pladsen der skal være vindue på væggen

lige et lille billed af min pony i hendes balsal (desværre er det ikke hele boksen, men håber at i kan fornemme størrelse)

avlshoppe søges til lån læs mere på min præsentation

Selskabspony(er) søges til lån: læs mere på præsentation

Undervisning tilbydes læs mere på præsentation

islænder sælges læs mere på præ

0
0
Svar på denne tråd

Hestelov
Forfatter: 
Dato:  09-02-2008 23:56

Det er godt med en hestelov, men at vente 12 år på at den træder i kraft, det er helt grotesk.

Ridehus:

Det kan godt være at der er en standart på ridehus størrelser. Jeg har talt med dyrenes bekyttelse, og de fortæller at der faktisk ingen regler er for størrelser på ridehuse, og heller ej på højde til loft. Jeg kontaktede dem ang en rideskole, der bruger et gammelt drivhus med tværgående jernstænger i loftet, som ryttere på store heste næsten ramte med hovedet når de red derinde. Ja næsten, der var nok 20 - 25 cm fra hovedet til jernstang.

MArianne

0
0
Svar på denne tråd

Hvis nogen er kendt
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 00:05

I området ved Assenslandevejen, nærmere betegnet der hvor man kører ind/ud gennnem Verninger.

Så går der 3 heste stuvet sammen på en MEGET lille fold.

Den ene er vist godt nok en pony.

At de trasker rundt mindre end et par meter fra den farlige Assensvej er i sig selv

Men, men - lad os sige man fik ondt af hestene og den manglende plads, hvad skal man så egentlig gøre?

Virker loven rent juridisk så man i praksis kan angive dem?

Vil der være en konsekvens?

Og hvem skal man melde dem til?

Og i øvrigt, hvad med frimærke/ løbefolde på rideskoler? Håber de bliver afskaffet.

0
0
Svar på denne tråd

Hovedpine
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 00:41

Wondermom: Måske er det ikke dyrenes beskyttelse du skal have fat i, i forbindelse med det ridehus du beskriver. Det lyder mere som om det er arbejdstilsynet eller lign. man skal spørge til råds. (selvom jeg heller ikke tror det hjælper) En hest kan selvfølgelig komme til skade hvis den stejler og slår hovedet ind i tværstængerne, men hvad med rytteren? Sandsynligheden for, at man som rytter slår hovedet imod en af tværstangerne er da meget større. I det tilfælde må det være arbejdstilsynet der har noget at skulle have sagt, det er da værd at spørge dem.

- Chris

Jeg er voldsomt KLOG
Og alt hvad jeg siger er RIGTIGT!!!
Sådan ER det, acceptér det!!!
0
0
Svar på denne tråd

jamen dog.
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 05:39

Flikken: Hvis du netop læser mit indlæg igennem, vil du kunne se, at jeg udemærket ved at man har til år 2020 til at få bygget sin stald om. Det er jo netop det jeg syntes det er godt ved den nye hestelov - nemlig at det hele ikke kun skal laves fra den ene dag til den anden.

Så læs mit indlæg ordentlig, inden du kommentere mig

Mvh.

Regina Sørensen

Nu med RDH hoppe, Wega

0
0
Svar på denne tråd

Ramiro
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 07:48

Regina jeg har skam læst dit indlæg ordentligt.... mener bare at 12 år er fuldstændig overdrevet lang tid til at forbedre hestens levevilkår, kunne for min skyld sagtens skæres væk med 10 år. Det er så her vi ikke er helt enige!

Flikken

0
0
Svar på denne tråd

Håndhævelse
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 07:54

Den nye hestelov skal håndhæves af fødevareregionerne og politiet.

Wondermom:

Hvad angår ridehuse der anvendes til undervisning skal der foreligge en godkendelse fra kommunen. Kontakt evt. teknisk forvaltning i pågældende kommune, de har så pligt til at følge op på sagen med politianmeldelse, såfremt ridehuset ikke er udformet så det kan anvendes til undervisning. ( Det er ihvertfald ikke lovligt at undervise i et gammelt drivhus!)Her er Dyrenes Beskyttelse åbenbart ikke korrekt underrettet.

0
0
Svar på denne tråd

Røve en bank....
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 08:18

Jamen jeg smutter da lige ud og røver en bank eller to, så jeg fluks kan bygge ny stald til mine stakkels, stakkels heste, der ifølge loven ikke har højt nok til loftet og ikke nok vinduer, så der kan komme nok dagslys ind i den tomme stald om dagen. Jeg synes det er fint med krav om større bokse, lys mm til de heste, der står på større steder uden heldagsfold, men nogle af tingene, bl.a lysindfaldet, er som Mylady skriver totalt latterlige, når vi snakker om "hjemmeopstaldede" heste, der går ude hele dagen.

Mener du seriøst at privatfolk i løbet af nul komma fem skal kunne finde ½million eller mere til ny stald, fordi der f.eks mangler 10-20 cm i loftshøjden eller boksbredden i en ellers velfungerende stald, hvor hestene går ude hele dagen?

0
0
Svar på denne tråd

Flikken...
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 08:19

har du nogen fornemmelse af, hvor lang tid det tager at bygge en stald om? Hvor lang ventetid der er på byggemænd samt materialer?

Har du nogen fornemmelse om, hvordan div rideklubbers økonomi hænger sammen, fordi vi hestepiger helst ikke vil betale så meget som en krone for meget til opstaldning/ridning?

Alt dette til sammen, tror jeg næppe vil kunne gøre, at bare 20% af danmarks stalde, ville kunne nå at leve op til de nye krav.

Tænk på, at for mange er det ikke store ombygninger, det er bokse der skal laves om fra 3X3 til 3,5X3,5 meter....og det koster et sted med plads til fx 20 heste i omegnen af en halv million, nye boksfronte, rykning af vinduer etc etc...

Jeg syntes som udgangs punkt reglerne er fine og tidsfristen ok.

Dog syntes jeg den bære meget præg af at være lavet på et skrivebord!

Mvh. Tine

Equi-work.com

Jobportalen for hestefolket

2 bokse ledige pr. 1. januar. Ledøje område. Se mere på præs

0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 08:23

nu ikke tolv år er lang tid...

Overvej lige hvor man stalde hvor loftet enten skal hæves ellergulvet sænkes, for at få den rette højde. Det var 2,6 meter over strøelse, ikke.

Vil tro at vi hos os måske mangler de sidste 20-30 centimeter.

Det er altså ikke det der for mig betyder forskel på god eller dårlig hestevelfærd!

Camilse

De rigtige beslutninger er altid de svære beslutninger at tage.

De svære beslutninger er altid de vigtige at tage.

De vigtige beslutninger er altid de rigtige at tage.

Lukas, jeg savner dig

Camilse.dk ...

0
0
Svar på denne tråd

Nu er det jo ikke nogen
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 08:24

Overraskelse at der kom en ny lov, men alle har bare lukket deres ligeglade øjene, håbet på at det gik væk....

Ja det er mindste krav, måske fordi ellers kom heste transporterne på overarbejde til Italien ???

Det tager faktisk ikke så lang tid at bygge hverken om eller nyt, bygge market er igen blevet langsom.

Det kan klares på 2 mdr. og man kan jo bestille alt det man skal bruge INDEN man hiver ned.....

Der kan lejes stævnestalde i den periode hvor der bygges om/nyt.

Økonomi, jamen det skal IKKE være pga. økonomi at heste IKKE kan leve under bedre forhold.....

Illum

0
0
Svar på denne tråd

hvordan ser
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 08:26

reglerne så ud løsdrift?

hvor stort skal sådan et skur så være til 2 heste?

kristina.

0
0
Svar på denne tråd

Illum...
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 08:30

jeg kan da fortælle at i mit område er det ikke noget der lige kan flikkes sammen på 2 mdr.

Jeg er bekendt med nogle der har bygget ny stald. De bestilte boksene i december ´06. -De fleste bokse er oppe nu, men de mangler stadig vinduer og nogle fronte.

De fik godkendt deres byggeprojekt sommeren ´06, men fik først byggemænd i oktober sidste år. De havde ellers også troet man kunne få det overstået på max et år.

Nogle andre jeg kender, havde bygget deres stald, så den opfyldte alle krav...men så havde de overset det med lysindfaldet (på trods af krikkerne går ude fra 7 til det bliver mørkt...og nogle gange senere), og det kostede kassen, at få det rettet til. -I en stald, som ellers var ny, fin og ganske lys. -Men ikke lys nok til reglerne.

Klart der er mange stalde, der ikke er optimale, men det er altså hykleri, at de stakkels heste, der har en boks på 3x3 og måske er 150 cm i stang, at det skal klares lige nu og her. jeg nægter at tro på at 30 cm på hver side gør, at de slipper for en tur til italien!

Så jeg holder stadig ved, at de 12 år er fair, også må vi håbe, at dem der har rædselsfulde forhold, de begynder processen allerede nu.

Mvh. Tine

Equi-work.com

0
0
Svar på denne tråd

Ja naturligvis er det
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 08:33

Dyrt at rette til.

Og jo det er nemt at få bygget nu. Du taler om en sag fra da der var super pres på byggeriet...

Hykleri eller ej, regler er regler og for nogle vil de være for meget og for andre vil de være for lidt.

For mig er deres krav om minimum fold, latterlige i den grad.

Illum

0
0
Svar på denne tråd

llum...
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 08:35

Hos os drejer det sig ikke blot om en bygning, men flere bygninger der skulle hæves hvis stalden skulle have højere til loftet.

Går vi nedad kommer vi i sammenstød med et udmugningsanlæg der er hele vejen under stalden.

Jeg må indrømme at man efter min mening har set de helt forkerte steder på hvad god hestevelfærd er.

For jeg vil mene at min hest der går på fold hele dagen og kun har 2,3 til loftet, har det bedre end den hest der har 2,6 til loftet men som kun får den motion der svarer til mindstekravet, nemlig ti timer ugentligt, eller som går på en fold med fem andre heste på hvad der svarer til en lille ridebane.

Camilse

Lukas, jeg savner dig

Camilse.dk ...

0
0
Svar på denne tråd

Ja, jeg ved hvad jeg taler om
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 08:42

Vi købte vores ejendom i 1994 og har bygget stalden op fra bunden af... Jeg ved hvor lang tid det tager og hvad det koster!!! Alligevel mener jeg ikke at man gør gå på kompromis med hestens levevilkår, den har ikke bedt om at blive ridehest og spærret inde i en alt for lille boks 23 timer i døgnet. Vi har som hesteejere påtaget os et ansvar for at sørge for at vores heste har det optimalt,(de giver os jo lov at ride dem).

Jeg er enig med jer i at love og regler generelt er svære at tilpasse alle, der kan da være snak om hvorvidt lysindfaldet i stalden er vigtigt når hesten går ude mange timer i døgnet.....men men men det er jo netop for at der ikke skal være mørkt og kedeligt hos dem der ikke gør! Man er nødttil at lave reglerne på denne måde.

Jeg er sikker på at mange af jer mener at i tilbyder jeres heste alt hvad i kan af gode ting og sager, men alligevel kender vi alle nogle som vi kan slå oven i hovedet med de nye regler, og er det ikke også ok. De er jo ikke lavet for at genere os, men rent faktisk lavet på baggrund af en masse undersøgelser om hestens velfærd.

Med hensyn til rideskoler, ja så ved jeg faktisk også her hvad jeg taler om!

Jeg har drevet rideskole i 8 år. Vi lukkede ned i år 2005, da jeg ikke længere havde lyst at drive den form for forretning, og jeg kan fortælle jer at 80% af mine elever rent faktisk gerne ville have betalt det dobbelte for at jeg fortsatte.

Jeg knoklede med mine heste og elever 24 timer i døgnet og var simpelthen bare kørt træt i det hele... det var ikke pengene der var afgørende men lidenskaben var væk. Vi driver idag et mindre pensionat med 9 heste, vores stald er ikke 2,60 i højden , alle vors heste er ca 145cm i stang og lofthøjden er 235cm. Vi tager ikke heste ind som er højere da vi ikke mener at kunne tilbyde den optimale forhold, nej., vi venter hellere til en pony søger en ny opstaldning.

Desuden har vi med vilje 2 tomme bokse, da vi ikke mener at have jord nok til flere. Vi har udlagt 9 tdr land med græs!

Det handler altså også meget om selv at være kritisk i forhold til de pasningsmuligheder man byder sin egen hest, samt de ridemuligheder man byder sine børn eller for den sags skyld sig selv.

Flikken

0
0
Svar på denne tråd

Camilse dog
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 08:52

Prøv at lade være med at overdrive så meget!

En hest der går på fold skal have min. 800m2 (svarer til en lille ridebane) går der 4 andre heste ud over skal de have hver 200m2 mere pr ekstra hest.

Men JA du har da ret i,at det sikkert er bedre som du skriver, men sådan kan regler jo ikke udformes i praksis, og du må da indrømme at såfremt du kunne hæve dit loft i stalden 25 cm uden at det kostede dig en krone.... så ville du da gøre det.Ikke for at opfylde kravet, men for at give din hest optimale forhold, bedømt udfra forskning og undersøgelser af hestens velfærd og behov. Eller tager jeg fejl???

Flikken

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 09:38

Synes bare, at der er så mange hellige mennesker her på HN.

Nå, det var vist lige en sidebemærkning......

Min stald opfylder ikke de nye lovkrav og skulle den det, ville det være en omstændig affære!!

Lofthøjden er ikke opfyldt. Selv om jeg så rev høloftet ned,ville det ikke gå alligevel for det gælder jo også for spærene. Så hele taget skulle af.

Men det skulle det alligevel, hvis boksstr skulle overholdes. For så skal stalden bygges ud i bredden og det kræver også nye spær og nyt tag.

Mine heste er på fold HVER DAG HELE DAGEN, så lysindfald i stalden min bare r*v. Desuden har alle "egen udgang", som står åbent fra de kommer ind til jeg natfodrer ved 23 tiden. Og som åbnes igen, når jeg morgenfodrer. Og om sommeren (lige før og efter døgnfold) står der åbent hele natten.

Så hvad skal jeg bruge mange mange 100.000 kroner for til at få bygget stalden om, når mine heste har det optimalt? (Deres bokse er ikke små,- de kan sagtens både gå rundt og lægge/rejse sig.)

Så skulle man da hellere kaste sig over min nabo-rideskole, som har omkring 20-22 heste og som det sidste halve år(og alle de tidligere vintre) har ca 2-4 heste på fold hver 3. dag.

Maria

Box udlejes i lille hyggelig stald i Haslev.

Kig på www.flickr.com/photos/mundboegaard

Hellere lugte af hest end lugte af hash. Citat Erhard Jakobsen

0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes bare
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 09:49

ikke at de tiltag der er i loven øger hestenes velfærd for de flestes vedkommende.

Og det var vel egentlig det der var meningen?

Fx er foldtid for hesten ikke sikret med den lov, hvilket jeg mener er noget af det mest væsentlige for en hest. At den kan komme ud og bevæge sig så meget som muligt.

Camilse

Lukas, jeg savner dig

Camilse.dk ...

0
0
Svar på denne tråd

flikken
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 09:57

Nu siger loven at der kan gå op til 6 seks heste på 800kvm.

Det er altså kun 20*40 m. Hestene vil ikke engang have mulighed for at kunne bevæge sig fuldt ud på så lille et stykke.

Synes ærlig talt at du er noget dobbeltmoralsk, når du skriver at du ikke vil have mere end de 9 heste på ni tdr. land, da du mener det er for lidt. Hos dig har hestene mere end 5000kvm at gøre godt med(ved godt at du nok ikke bruger alle 9 tdr land på en gang). Men hvis du er af den holdning mener jeg da på ingen måde at du er berettiget til at sige jeg overdriver.

Hos os har vi hestene gående 10 heste på hvad der svarer til nok 10 gange en 20*40 ridebane. Og der kunne man måske endda ønske sig mere plads til tider.

Camilse

Lukas, jeg savner dig

Camilse.dk ...

0
0
Svar på denne tråd

udasjkdhakjsh
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 10:09

Jeg synes den klart største fejl i det lovforslag er at der ikke stilles krav om mindst at have 2 heste sammen.

Det er da det sygeste i lovforslaget - ALLE undersøgelser viser at hesten er et flokdyr, men det skænkes da ikke en tanke? Hvorfor???

Så kan de have alle deres farlig fine fisefornemme krav for sig selv - loven stiller ikke engang krav om opfyldelsen af hestens allermest banale behov.

Anna og Flicka - Et broget makkerpar !

Fortiden kan ikke laves om så lad være at fortryde den,

fremtiden kan ændres.

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 10:53

Anna-S...... Du har SÅ ret!!!!

Maria

Box udlejes i lille hyggelig stald i Haslev.

Kig på www.flickr.com/photos/mundboegaard

Hellere lugte af hest end lugte af hash. Citat Erhard Jakobsen

0
0
Svar på denne tråd

Hellig hvordan
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 10:55

maria3

Illum

0
0
Svar på denne tråd

Hmmmm ...
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 11:12

Vi byggede ny stald i sommers, og den opfylder alle de nye lovkrav ...

Vi byggede den dog ikke for at forbedre hestenes vilkår, for de havde det absolut lige så godt i den gamle stald, men for at opfylde loven.

Og helt ærligt, så synes jeg den lov er noget pjat! Langt de fleste heste er luksus dyr og deres ejere vil dem alt det bedste, og de heste der ikke har det godt, dem tror jeg det bliver svært at få fat i alligevel. Jeg har svært ved at forestille mig, at vores, i forvejen, overbebyrdede politi afsætter ret mange midler til at tjekke staldforhold rundt omkring i landet.

Jeg er enig med Camilse, det ville være bedre med mere foldtid og så sk'de hul i kravet om lofthøjden ...

og derudover forstår jeg godt, hvis folk er frustrede over at skulle hæve loftshøjden på ekstisterende bygninger, i mine øjne er det en fuldstændig urimelig og latterlig regel.

Når trækket blir' sejt - Trækker de seje ...

0
0
Svar på denne tråd

Hvad gør man så
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 11:27

hvis man ikke må hæve loftshøjden?

Nogle steder er man jo nødt til at hæve hele bygningens samlede højde, og det er vel noget der skal gives tilladelse til?

Camilse

Lukas, jeg savner dig

Camilse.dk ...

0
0
Svar på denne tråd

Forskning om boksstørrelse
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 11:35

Jeg formoder der er en del af jer der ikke har læst denne artikel:

www.magasinethest.dk/Artikler/ Tidligere+numre/2006/7/Kommentar+Ny+ danskforskning+saar+tvivl+om+ boksstoerrelser.htm

Og bemærk side 44 af denne rapport, der er lavet af arbejdsgruppen selv: (Søg evt. dokumentet efter "vedrørende betydning af boksstørrelse for hestens adfærd"

jm.schultzboghandel.dk/upload/ microsites/jm/ebooks/andre_publ/ rapport%20om%20hold%20...0heste.pdf

Som jeg ser det, er der er der brugt en masse energi på noget, der ikke er videnskabelig bevist (boksstørrelse), men det faktum at en 20x40 fold med 4 heste ikke rummer plads nok til at den lavest rangerende i hierakiet kan komme væk i tilfælde af konflikter er ikke relevant.

Jeg kan slet ikke forstå den lov, den vender fokus mod burhestene og så rammer dem, der har et sundt hestehold, hvor boksen så måske er 9m2 i stedet for 11m2.

Hvis vi f.eks. tager en meget omdiskuteret rideklub i Københavns Området, der netop kun har meget lidt fokus på hestenes foldbehov. Den rideklub kan jo fint køre videre med de nye regler. Hvis bare hestene bliver motioneret 10 timer om ugen, behøver de jo rent faktisk ikke komme på fold.

Og i 2020 er det jo bare at dividere med 20 - så har man antallet af 20*40 baner der skal være til rådighed.

Man kan faktisk ifølge loven have 80 heste til et totalt foldareal på 3200 m2.

Det giver da ingen mening.

hilsner
/Diane

Ytringsfrihed er ikke det samme som ytringspligt

0
0
Svar på denne tråd

Jøsses en hylekoncert
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 11:47

Jeg fatter simpelthen ikke, I bruger så meget tid på at beklage jer om jeres stalde....

I har 12 år til at spare op til det!!!

Og samtidig betaler I lån tilbage på ejendommen.. Det vil sige, at der også er noget friværdi, at gøre godt med (med mindre den bliver brugt på stuehuset)..

Kan I eller rideskolerne ikke det, så er det dælme jeres egen skyld..

Læg for pokker et budget efter det!!!!

Og de (lidt latterlige) undskyldninger, der er med, at der ikke kan skaffes håndværkere eller materialer på under 1-2år, er helt ude i hampen... Der er da stadig 10år tilbage at gøre godt med???

En skriver at hele loftet på bygningerne skal hæves.. Kan man få lov til det??? Du har 10år at søge om lov i, og 2år til at bygge.. Passer det så ikke???

Det undrer mig meget, I tager så meget på vej..

Tænk og planlæg langsigtet så kan det SAGTENS lade sig gøre...

Alt andet er hykleri!!!!

Boon som selv skal bygge ny stald om 12år....

0
0
Svar på denne tråd

boon...
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 11:52

jeg hyler skam ikke. Jeg prøvede at svare på, at det var fornuftigt der var lagt en længere tidsramme end 1 år, som en mente der skulle være.

For nej, det er ikke til at få arbejdsmænd fra den ene dag til den anden...ihvertfald ikke hvis man gør det hvidt og med god arbejdskraft.

Og da slet ikke, hvis alle skulle igang nu. Men går dem som har råd igang nu, ja så passer det nok med arbejdskraft, leverance af inventar osv med de 12 år.

Rideskolerne kan jo heller ikke ligge et budget for 5 år siden, som lagde op til, for nogle (forhåbentlig få) rideskoler markante ombygninger...når man ikke vidste loven kom? Igen syntes jeg den 12 års ramme er perfekt.

Etc etc...Tror du har valgt at læse en del af indlæggende med de forkerte briller

Mvh. Tine

Equi-work.com

0
0
Svar på denne tråd

Sig mig en gang
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 12:10

Er det rigtig at du mere end antyder at hvis man kan finde håndværker i morgen til at begynde et byggeri i næste uge, at så er de ikke dygtige og hvis de er så betale dem sort ????

Latterlig påstand.

Hviordan tror du lige man slipper afsted med at rejse en bygning til mere end 1 mill. for sorte penge ???

Illum

0
0
Svar på denne tråd

nej illum..
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 12:17

det mere end påstår jeg ikke.

Men jeg mere end påstår, at hvis alle skulle, så er det umuligt. -Idet det er mere eller mindre svært i de fleste regioner i forvejen pt (hvilket er ved at aftage igen..heldigvis for dem der skal bygge om).

Undskyld hvis jeg tissede på din sukkermad.

Dertil kan jeg da fortælle, at jeg da har set op til flere bygninger til mere end 1 mio blive rejst for ikke helt hvide penge... Velkommen i håndværkernes verden!

Mvh. Tine

Equi-work.com

0
0
Svar på denne tråd

Javel ja
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 12:20

Du bifalder altså sort arbejde, ja man lære noget om personer på HN hver dag...

Illum

0
0
Svar på denne tråd

illum...
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 12:20

hvorfra ved du at jeg bifalder sort arbejde??

Mvh. Tine

Equi-work.com

0
0
Svar på denne tråd

Hmm.....
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 12:23

Jeg kan i min vildeste fantasi ikke drømme om, at folk kan være så dumme, at rejse en bygning til 1mill for sorte penge..

Kan du lige fortælle mig, hvor afskrivningsgrundlaget ligger henne????

Der er da måske noget der bliver opført sort ja.. Men jeg tvivler godt nok på, det er så meget som du gør det til..

Boon som aldrig bygger uden en regning...

0
0
Svar på denne tråd

boon...
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 12:25

så meget kender jeg ej til det, selvom illum åbenbart mener andet.

Men idet hele min omgangskreds mere eller mindre består af håndværkere i de forskellige grene, så oplever/høre man et og andet.

Det rager mig en papand, hvordan de gør det rent teknisk, bare så længe jeg eller andre jeg er tæt på er indblandet. -Det er kun ris til egen mås, når det bliver opdaget.

Mvh. Tine

Equi-work.com

0
0
Svar på denne tråd

boksstørrelse
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 15:43

Diane: Jeg har læst ladewigs artikel og er bare ikke enig i at hesten ruller sig for at komme fri af væggen. Så klog er den simpelthen bare ikke i mine øjne. Den ruller sig af komfort og er boksen for lille kan den meget nemt komme til at ligge fast op ad væggen, den lærer dog lynhurtigt at det er usmart og ruller derfor altid kun på ryggen og tilbage igen, hvorimod den i en løsdrift kan rulle lige så tosset den vil!

Jeg påstår ikke at heste ikke vil kunne ligge fast med de nye boksmål, bare at sandsynligheden for det, måske er en del mindre.

Flikken

0
0
Svar på denne tråd

At finde pengene
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 16:04

Hvis man vil kan alle da sikkert finde pengene til ombygning, men spørgsmålet for mig er mere, hvad jeg får ud af det.

For jeg er altså ikke sikker på, at ovenlys/flere vinduer og fem cm mere loftshøjde giver mine heste meget mere velfærd. I hvert fald ikke så meget mere velfærd, at jeg syntes det er ½ mill værd.

Så længe begrundelserne er så vage som de er, så er jeg ikke overbevist, og jeg har ikke tænkt mig bare at bygge om for at gøre det.

Faktisk roses vores stald rigtig meget, når folk ser den, og fortæller man så, at den skal total ombygges, så forstår de det heller ikke.

Loven er lavet for at sikre hestevelfærd, og skulle jo gerne ramme alle dem, der behandler deres heste for dårligt, men jeg har godt nok mere ondt af burhestene end alle dem, som er på fold mange timer hver dag, men som så må finde sig i lidt mindre bokse eller lidt lavere til loftet.

Mvh

Mette, Macon & Luna

Lille Hovgaard Hestepension

www.lille-hovgaard.dk

Priser fra kr. 700,- pr måned

0
0
Svar på denne tråd

Øhhh Flikken
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 16:10

Forklar mig lige hvordan en hest ikke er klog nok til at rulle sig fri af væggen, men til gengæld lynhurtigt lærer kun at rulle sig om på ryggen i en boks, der er for lille????

Boon som selv ruller og regerer i hans "boks"

0
0
Svar på denne tråd

Nye hestelov
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 17:39

Ja den har jeg det svært med - den er noget af det mest dobbeltmoralske der findes!!

Heste har i forvejen langt bedre vilkår end kø'er, grise osv, men vores regering vælger så at fokusere på hestene istedet for landbrugsdyrene.

Selv den hest med det værst tænkelige tilværelse har det bedre end flertallet af vores landbrugs dyr, men de er jo industri dyr, hvorimod vores heste er hobbydyr og ændringer i deres levevilkår skader ikke en hel industri.

Det er ikke vigtigt at grise har så lidt plads at de får bylder og ligge sår eller at kø'er ofte bare står bundet størstedelen af deres tilværelse, men det er meget vigtigt hvor højt vores heste har til loftet, hvordan de opstaldes osv.

Bortset fra det dobbeltmoralske i den nye lovgivning synes jeg også, at det er syndt at mange rideskoler landet rundt må dreje nøglen om f.eks fordi der ikke er højt nok til loftet eller fordi hestene står i spiltorv - så længe de har massere af foldtid og anden motion har jeg intet imod spiltorve. Jeg ville hvis jeg var hest hellere stå i et spiltorv og komme på fold hver dag i flere timer, end at stå i en boks der/stald der opfylder lovkravene, men kun komme på luftefold.

0
0
Svar på denne tråd

BOON selektiv
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 17:44

Klogskab ;-)

Illum

0
0
Svar på denne tråd

Ja ....
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 17:59

Nete ...

Når trækket blir' sejt - Trækker de seje ...

0
0
Svar på denne tråd

flot illum
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 18:56

Ja, Boon. selektiv klogskab kalder vi det faktisk også her. Hesten lærer ved straf og belønning ikke ved tankegang på samme måde som os.

Min egen personlige erfaring, jrg vil ikke tvinge dig til at tro det samme, men det er altså min mening/erfaring.

Og ja, jeg giver mange af jer ret i, at loven sagtens kunne være bedre, men jeg ofrer gerne et nyt loft i min stald og nogle flere vinduer, hvis det betyder at alle andre heste også får bedre levevilkår.

Jeg er nemlig såkaldt hellig!!! og tænker på andre end mig selv!

Flikken

0
0
Svar på denne tråd

Nete Langhoff
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 19:01

Enig!!

Dobbelmoralen skriger i mine øjne ikke kun når det er sammenlignet med produktionsdyr og andre "støre husdyr"

Men jeg synets det er bemærkelsesværdigt at man forkuserer så meget på dyrevelfærd uden at ytre et bjæf omkring menneskets bedtse ven.

Det fortænkes nok i at der er ret mange vælgere der ikke har indsigt nok i hestevelfærd til at se den faktiske værdi eller mangel på værdi i et sådan lovforslag.
Samt at holdningen til hestehold kontra hundehold nok er at hesten er et stort stolt "vildt" dyr men at hunden er tilpasset menneskets levevis igennem avl opdragelse
(det kan heste jo aldrig blive eller?)
Desuden er hestehold jo kun for rige mennesker. Så derfor er der ingen der har ondt af at vi pga manglende opstaldningsmuligheder må sige farvel til vores bedste venner hvis vores nue job ligeg ri storbyerne.

For vi kan jo bare finde et job på landet og betale os til en stald på landet eller flytet derud hvis vi ikke har tid til en times transpotrt til stalden hver dag.

HESTE UD AF BYERNE!!!
Er det det man mener når man taler for hestevelfærd??
for så syntes jeg ærligt taget også man skulle forbyde andre husdyr.

Hundevelfærd?
Hvad med regler for hvor meget hunde bør luftes? For ikke at nævne have adgang til grønne miljøer og artsfæller og areal i bolig uden trapper ect. Der findes jo nok mere end en der har hund i en lille lejlighed eller som ikke for luftet familiehunden nok til at den ikke bliver overvægtig.

Lands End
Hoppe F:Lancier

MF: May Black

0
0
Svar på denne tråd

paragraf
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 19:08

Jeg forstår ikke helt det der med at vente op til 12 år.

Prøv at se her: (taget fra dyrenes beskyttelses hjemmeside)

"§ 36. Loven træder i kraft den 1. januar 2008, jf. dog stk. 2-4. "

Hilsen Tea

Alle kan lave fejl.

Ellers havde man ikke sat viskelæder på blyanten...

0
0
Svar på denne tråd

tea læs
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 19:20

læs §36 fra ende til anden så forstår du!

Undtagelser stk 2-4 gælder hestehold etableret før 1 juli 2007

0
0
Svar på denne tråd

BOON1 ...
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 19:26

Inden du hyler op om at vi andre hyler, så skal du måske lige læse hvad folk skriver istedet for at skrive i så hård og unødvendig en tone.

Det er faktisk sådan at det ikke er i alle tilfældeman kan få sådan en tilladelse.

Og det kan der være mange årsager til.

Tea ♥chokoladetus♥

Loven træder i kræft pr. 1.1.2008, medmindre der i loven er nævnt en forlænget tidsfrist.

Camilse

Lukas, jeg savner dig

Camilse.dk ...

0
0
Svar på denne tråd

hestekrav...
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 19:26

Synes reglerne er udmærket. Men det kan altså ikke få mig op af stolen at en hest på 1,65 står i en boks på 9 kvm, i stedet for 10,??? Så længe hesten kommer ud hver dag! Det er sgu mere vigtigt. Det med lofthøjde synes jeg er totalt latterligt. Jeg kan godt se at det er et problem hvis hesten er 1,65 og der er 185 til loftet. Men de er lidt sippede de nye regler og jeg synes det er helt i orden at man har sat min. kravet ned for ponyer, da det ikke kan være rigtigt, at en shetlænder og en shire kræver lige højt til loftet.

Jeg synes det er mere foruroligende, at der ikke er opsat en regel for hvorvidt man må have bare én hest. (altså den går alene, uden kontakt og selskab fra artsfæller)

Det er i mine øjne værre end en hest, som står i en boks som er 1kvm for lille, men ellers kommer på fold hver dag med andre heste.

Undskyld hvis jeg bare gentager noget nogle andre har skrevet- jeg havde ikke lige overskud til at læse hele tråden.

A good horse is never a bad colour.
mine dejlige "ponyer"
Katinka og Thor. <3
*Akademisk*
0
0
Svar på denne tråd

Lofthøjden grundet AMONIAK
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 19:59

Såvidt jeg har fået læst mig til, så har loftshøjden intet med at hesten skal kunne stejle, men til gengæld, luftforholdene. Der er ganske enkelt for meget amoniak i luften i mange stalde.

Skimmel 1'er ca 143-145 høj, 16-18 år vallak Savnes.

.

Se efterlysning

.

www.heste-nettet.dk/forum/7/104754/ 104754/

0
0
Svar på denne tråd

:-)))))))))))))
Forfatter: 
Dato:  11-02-2008 18:07

og så er det vigtigt at pointere at de 2,60 m. i loftshøjde er oven på strøelse!

Vi skal til at bygge pony løsdrift og fole boks til sommer. og løsdriftloven er meget nem at leve op til.

Tag et kig ind på vores lille gård og se vores

ponyer, chinchillaer, katte, hund og vandrende blade:

www.spotbody.dk

0
0
Svar på denne tråd

Produktionsdyr
Forfatter: 
Dato:  11-02-2008 19:01

Halvdelen er jer ved sikkert ikke hvordan lovgivningen er omkring produktionsdyr og halvdelen er jer er garanteret heller ikke interesseret i at betale dobbelt så meget for landbrugsvarer(kød, mælk, æg, korn osv...eller hø, halm osv)

Størstedelen af landmændene gør alt for at dyrerne har det godt, men det er svært at gøre mere i et samfund, hvor folk ikke vil give mere for varerne og hvis prisen bliver sat op, så køber man bare udenlandsk, fordi man ikke aner, at danske produktionsdyr faktisk har det meget bedre og ikke er pumpet med alt mulig medicin.

Jeg synes det er fint nok, at vi har 12år til at få styr på tingene, hvis man har hestehold, så må man også tage det med det kræver. Faktisk får landmænd 10 år til at bygge deres helt nye stalde om, når større lovændringer bliver lavet, men der er mange nye love hvert år, som de skal overholde fra dags dato. og det gør faktisk alle landmænd efter bedste evne selvom der sikkert er mange der mener, at de ikke behandler dyrene godt....

I alle brancher er der brodne kar...ja...og de bliver i hvert fald opdaget i landbruget! Folk aner ikke, hvor kompliceret lovgivningen er i DK!Næh, hvis folk har så ondt i røven over at grisene og køerne ikke bliver behandlet godt nok, så start dog med at købe økologisk...Det er alligevel der vi skal hen med tiden med omlægning af konventionelle landbrug.

Mvh Heidi(landmand)

0
0
Svar på denne tråd

flikken
Forfatter: 
Dato:  12-02-2008 21:56

hvordan har du regnet den ud?

en hest på 160 cm skal have mindst 10,3m2

og derudover er der altid en masse alle i andre kan gøre meget bedre, men har du tænkt over at hestefolk og jurister m.m. har arbejdet i mange år for at få denne lov gennemarbejdet og gennemført, ikkg som de ønskede men som det kunne lade sig gøre.

Ja jeg synes egentlig det siger mere om dig end om loven at du udtaler dig som om du ved mere end alle de dyrlæger , beridere, dyreværnsfolk og meget mere, er klar over.

Det er en lidt for hurtig kommentar når man så heller ikke kan regne.

Undervisning tilbydes, af voksen erfaren rytter.
Kører i sydsjælland.
0
0
Svar på denne tråd

Lov....
Forfatter: 
Dato:  12-02-2008 22:21

Kazell: Det er vist kun skrivebordsarbejderne der syntes det er en fantastisk lov de har lavet - der har været mange klager fra mange fagfolk over de urimelige krav.

Jeg priste loven velkommen da jeg syntes vi trængte til det, men det er som om de har glemt dyrene da de lavede den.

Katrine

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  12-02-2008 23:01

Vores heste/ponyer går på fold hele dagen, har store bokse og lever et optimalt liv.

Jeg synes det er noget forba.det vrølv det krav om loft højden.

Jeg er da godt klar over at selvfølgelig skal hestene ikke stå med hovedet helt oppe i loftet, men helt ærligt synes jeg dette er et helt urimligt krav.

Det kommer til at gå ud over rigtig mange gamle hyggelige gårde.

Og nu er der masser af vinduer i vores stald, men helt ærligt de steder hvor hestene kun lige er inde for natten hvorfor skal de straffes med at skulle have flere vinduer....der kommer jo alligevel ikke lys ind om natten.

Jeg kan da godt se at det for nogle kan være nødvendigt at disse regler bliver lavet....men helt ærligt burde der være dispentation (staves) for de gamle hyggelige gårde hvor længerne hænger sammen og det bestemt ikke vil være særlig smart at skulle til at hæve taget på stalden....hvilket i mange tilfælde vil være umuligt...

Ja efter min mening kan de tage det krav med lofthøjden og stikke det sk... op.

Det vigtigste må da være at flokdyret har mindst en at gå sammen med og kommer på fold hver dag( med mindre der er sygdom osv.)

Mvh Jeannette

Mor til Marcus Mikael 191106

Pinto araber er vejen frem...

0
0
Svar på denne tråd

hmm.....
Forfatter: 
Dato:  13-02-2008 02:06

Kassen: vedr. lofthøjden så er argumentationen at enhver hest uanset størrelse skal kunne stå på to ben uden at ramme loft eller lamper dette holder dog ingen steder da en stor hest vel er omkring de 3,5 m høj hvis den stejler.

Ammoniakproblemer kan desuden klares med ventilation og kræver ikke lofthøjde.

Jeg synes som flere af er andre også at loven er en gang makværk, præget af eksperters ønskedrømme.

Noget der desuden undrer mig, når vi nu alle sammen mere eller mindre skal til at rive de gamle velfungerende stalde ned, er at man ikke har fokuseret mere på velfærd i alternativerne...

De små hestehold vil naturligvis bygge eller ombygge til mindre stalde hvilket er fint nok, men de større steder vil af økonomiske årsager højst sandsynligt være nød til at bygge en eller anden form for halbyggerier.

Er disse halbyggerier indbegrebet af velfærd ? - mange heste og mennesker under et tag, giver en del uro, er det velfærd?

Vinduer vil for nogle af hestenes vedkommende udelukkende være ovenlys med de gener det vil give med varme om sommeren og kondens om vinteren, er det vælfærd?

Jeg synes ikke eksperterne har kigget på denne problem stilling, og personligt tror jeg hellere hestene vil stå i små stalde, evt. indelt i grupper fremfor i en stor hal - hvis man fx kommer til Herning kan man jo kigge lidt på hestenes adfærd - mange stiller sig med rumpen ud i mod gangen og vil helst bare være i fred - og dette show varer kun i 3-4 dage....

Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Grandeur DH 342 - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd

Hallo hallo
Forfatter: 
Dato:  13-02-2008 03:51

Jeg er ikke helt inde i den nye hestelov!

Men så vidt jeg ved er der lagt mest i stald forholdene. Burde man ikke have set lidt mere på foldtid? Mine heste skal da ikke stå inde i en kæmpe boks med massere af lysindfald, som det vigtigste. Mine heste skal ud og gå på marken, hvor de kan nyde den fulde sol, hvor de kan bevæge sig som de lyster.

Burde det ikke være det der betyder mest. Jeg ser ingen grund til at heste skal have deres bokse gjort til en balsal, når de helst ikke skal stå der mere end højst nødvendigt.

I mine øjne, ligger denne lov kun op til at være en undskyldning for manglende foldplads.

0
0
Svar på denne tråd

Kazell
Forfatter: 
Dato:  13-02-2008 05:56

Hvis du har læst tråden vil du se at regnefejlen er rettet for længe siden .

Hvad mener du med at det siger mere om mig ???

Hvis du læser mit indlæg vil du opdage, at jeg rent faktisk er træt af folk der ikke synes loven skal efterleves, og ynker sig over den. Jeg mene netop at de har masser tid til at få udbedret fejl og mangler, som jeg synes burde være almindelig omtanke for hestens velfærd.

Har du misforstået mit indlæg eller er du da uenig????

Flikken

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  13-02-2008 21:10

Jeg klager bestemt ikke over tidsfristen...men at sådan noget som lofthøjden overhovedet skal laves om de steder hvor det ellers fungere...

Mvh Jeannette

Mor til Marcus Mikael 191106

Pinto araber er vejen frem...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider