Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

"ridehushest" og føl i løsdrift
Forfatter: 
Dato:  09-02-2008 08:40

Kære jer

Jeg kunne godt tænke mig at høre, om nogle har erfaringer med at have heste, der bliver redet seriøst i ridehus, til stævner osv i løsdrift. Sagen er den, at jeg har købt gård og pt har 4 hektar marker stående, jeg skal bruge til mit hestehold på 2,5 heste.

Jeg har dem denne vinter på stald om natten og på fold 6-20 afhængigt af vejret, men overvejer på sigt at lave en løsdrift, nu hvor jeg har jord nok til, at det ikke vil blive muddersjap. Både for deres skyld, men også for min, da jeg så er mindre afhængig af at skulle hjem og lukke ind hver aften.

2 af mine heste bliver ikke redet, så for dem ville det være oplagt at gå i løsdrift. Men den sidste, min ridehest, er jeg lidt mere betænkelig ved. På den anden side drosler jeg alligevel ned på ridningen her i vinterhalvåret, da jeg skal køre i trailer til ridehus, så realistisk set vil hun nok blive redet 5 gange om ugen i vinterhalvåret, hvoraf de 3 af gangene vil være på bane. Så hun kunne vel godt gå i løsdrift, med mindre hun så ville sætte en bjørnepels uden lige. Hvad siger jeres erfaringer jer?

Det skal siges, at jeg overvejer at sætte mine to hopper i fol til sommer. Planen er så først at realisere løsdriftdrømmen til sommer 09 når føllene kommer, da jeg pt. ikke har fået plantet græs på markerne, hvilket skal gøres i forsommeren 08, hvorefter de skal have ro indtil høsten næste sommer.

Hvis jeg forøger flokken med to følbasser, hvor længe ville de så kunne gå med mødrene, før jeg skulle skille dem ad - og skal de overhovedet skilles ad eller ville de kunne gå i løsdrift sammen alle sammen? Hvis de skulle skilles ad, kunne det så være på folde, der lå ved siden af hinanden?

Jeg har haft hest i 20 år og har aldrig haft en hest i løsdrift, så lad mig høre jeres erfaringer.

Anne

0
0
Svar på denne tråd

Hey....
Forfatter: 
Dato:  09-02-2008 09:05

Nu er det godt nok ikke en ridehest jeg har, men derimod en dejlig travhest, som stadig er aktiv i løbene.

Han går i løsdrift med vores følhopper og føl. Han er dog den eneste med dækken på.

Han satte på et tidspunkt for meget pels, så jeg valgte at få ham klippet og gav ham så et super godt og tykt udedækken med hals på i bytte for hans pels i stedet...

Vores føl bliver fravænt ca i oktober (alt efter hvornår føllene er født).

Vi er så heldige at have et andet sted, så der kom vores hopper ud, mens føllene blev hjemme.

Efter 1½ månds tid ca kom hopperne igen hjem og de går nu atter sammen med deres føl. Men de er vænt fra og har slet ikke prøvet at gå tilbage til deres mor/føl.

Alle vores heste er super glade for at gå ude hele tiden og jeg kan kun anbefale det!

Især på vores overnævnte vallak er helt i sit es. (Tror ikke han har været vant til ret meget foldtid før vi fik ham... )

Hilsen Michala.

Stutteri Holmsminde

0
0
Svar på denne tråd

løsdrift
Forfatter: 
Dato:  09-02-2008 10:06

Hvorfor skulle en ridehest ikke kunne gå i løsdrift??? det er da vildt sundt får hestene. Vores tre heste går i løsdrift, to bruger dækner og en går uden.

0
0
Svar på denne tråd

Det kan du fint........
Forfatter: 
Dato:  09-02-2008 11:35

Jeg har selv haft min ridehest til at gå i løsdrift ind til november måned, hvorefter jeg så havde hestene inde om natten fra 22-06, og så ude resten af tiden.

Og jeg har så valgt at have dem inde om natten, bla for at mit føl har en chance for at få kontrolleret foder og hø ifht shetteren

En af mine naboer har sine rideheste gående i løsdrift, og det fungerer fint.

I år har jeg ikke klippet min ridehest, og det har fungeret udemærket, fordi man jo kan putte et ulddækken på dem efter ridning, og så skifte dækken efter et par timer - de står jo lige uden for døren

Mht fravænning af føl, ja så har jeg også oplevet flere avlere sende deres hopper væk i 1-1½ måned, når de små skal fravænnes.

Da jeg skulle have mit føl fra avler af, ja der måtte de opgive at afvænne ham, fordi han stæsede igennem hegnet hver gang han så sin mor.

Så han blev afvænnet ved, at jeg hentede ham, og så var der ingen mor. Hoppen tog det værrere - hun brugte en dags tid på at kalde på ham.

Mht hvor længe man kan lade hopper og føl gå sammen, ja så kommer det jo an på om du får hoppe- eller hingsteføl.

Mit hingsteføl havde allerede som 3 måneders begge testikler nede, og jeg vil sige, at han nu som 9 måneders begynder at vise "bedæknings-teknik" på sin hingstekammerat.

Og så er der lige det med at få redet effektivt.

Jeg har måtte bide i det sure æble, og har fået min ridehest opstaldet ude i en stald med ridehus. Jeg kom simpelthen ikke afsted, når det var bælgravende mørkt, og jeg var kommet sent hjem. Så er det nemmere, når man kan kører hen til stedet og trække kræet over i ridehallen.

Jeg er så heldig, at jeg kun har 2 km derhen.

MVh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Tjaaa...
Forfatter: 
Dato:  09-02-2008 14:28

Jeg har haft mine heste i løsdrift de sidste 11 år også min ridehest.

De sidste par år har jeg mest redet skovtur men inden da blev Dancer da All round Jydsk Fynsk mester i western mens han gik i løsdrift med bjørnepels og uden dækken - så det kan sagtens lade sig gøre.

Gitte

Rigtige kvinder er landmålere

www.westernportalen.dk/v3/index.php

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider