|
|
| part??? |
|
|
Hej alle i dejlige hestemennesker!  Jeg står i den situation at jeg kraftigt overvejer at købe hest!!  Men men men... jeg har ikke tid hver dag, da jeg studere og derfor kræver det at jeg kan finde en part. Jeg har tit læst om folk der har svært ved at finde en part... Hesten er en super lækker dressurvallak på 7 år, den kommer til at stå i området omkring København (helst Amager). Man vil få hesten "som sin egen" 2-3 gange pr uge, evt. mere i mine eksamensperioder. Det eneste jeg forlanger er at man passer godt på ham og får dressurundervisning en gang i mellem (helst 1x pr uge) af samme underviser som mig. Jeg havde forestillet mig at det skulle koste 700-1000 kr pr. måned alt afhængig af hvor jeg kan få hesten opstaldet... Er det rimeligt?? Tror I det vil være muligt at finde en part?? Forresten...hvis nogen kender et godt opstaldningssted i nærheden af København, så skriv endelig!!!  Håber I kan hjælpe mig, da jeg ikke lige er inde i det her part-halløj!  Knus...
***Gry*** Bolig København/Amager søges! -Kender du nogen som kender nogen...?? Kontakt mig: gryper@dsr.kvl.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Prisen |
|
|
Når nu du har læst at det er svært for folk at finde parter, tror du så prisen er realistisk???? Jeg har selv ledt efter part i kbh-området for nogle år tilbage, og må da indrømme at alle annoncerne i den prisklasse let og elegant blev bladret forbi uden at læse. I nærheden af Kbh, hvor tæt er det? For hvis det skal være f.eks Amager som du selv nævner, ja så er opstaldningsprisen i den ganske høje ende, hvorimod at hvis man tager til smørum/ledøje og den vej ud, er prisen ca det halve, selv om transport-tiden fra kbh centrum ca. er det samme... Har selv haft hest opstaldet på Amager på et tidspunkt, på to forskellige gårde. Prisen var meget forskellig, men kvaliteten så sandelig også!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ej kom on ikke |
|
|
700-1000 kr? Og undervisning oveni. Så kan man sku købe sin egen hest og ha den opstalden hvor min står for samme pris. Så nej du skal ikke regne med at finde en part. Jeg står på amager, det tog mig 6 mdr at finde en GRATIS part til min islænder. Det lyder mere som om det kniber med at kunne holde hest,hvis du allerede inden købet har tænkr dig at få part til den pris, ej undskyld men det var min første tanke. Jeg stod på krauses, der er fuldpas for dengang 2500 kr samt ridebane og lige op af skoven, havde 2 ponyer og 1 part som red dem begge for 200 kr om måneden. En realistisk pris for dig mht part vil jeg sige 500 kr, hvis du forlanger undervisning oveni. Hvis ikke du forlanger undervisning så 700-800 måske iorden.Men så skal den stå et godt sted for at tiltrække folk.
Heldig ejer af stjarni. Passer/part, evt hjælp til tilridning søges. Hesten står på amager.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm... |
|
|
...jeg spørger jo kun til råds, da jeg ikke aner hvad folk vil give for det! Nu er det en rigtig dygtig dressurhest og ikke en hyggehest. Der er mulighed for virkelig at udvikle sig som rytter og mit mål er M-klasser, hvilket jo så også indebærer at parten vil kunne komme langt... Da jeg selv søgte part fandt jeg at det var en meget normal pris for en seriøs ridehest. Hos en skulle jeg endda betale 500 kr pr. gang om måneden - altså 3x pr. uge = 1500 kr pr. måned!! Men 700 kr for en halv hest er ikke rimeligt?? Jeg har råd til selv at have hest, men har ikke tiden til selv at skulle ride hver dag.... Men jeg vil da lige tage det op til overvejselse mht. pris... takker for jeres svar...
***Gry*** Bolig København/Amager søges! -Kender du nogen som kender nogen...?? Kontakt mig: gryper@dsr.kvl.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| synes... |
| Forfatter:  |
Xoco82 ♣Davina♣ |
| Dato:  |
29-01-2008 23:03 |
|
det er for dyrt.. SÅ høj er opstaldningen jo ikke undtaget Holte,Vallensbæk o.lign. Da jeg havde hest på Amager gav jeg vist 1700 i opstaldning, i Avedøre 2400. Nu står min lidt uden for Roskilde(bor i KBH og har ikke bil) Jeg tager 400 for 2 dage pr uge/måned - og de dage hvor hun ikke bruges fx pga en syg part må der gernes evt rides mere hvis tid/lyst. Hesten er 11(tidl.avlshoppe) og super lærehest med super gang og letrideligt temperament - kan alle LA øvelser + changement,passage o.lign. M øvelser, nem at have med i byen/trailer og viser gode evner for spring men mangler rutinen. Hun står på fuldpas(ud/indluk,mugning,benskyl) med alle faciliteter så der skal kun rides og hygges om hende, prisen har min dressurpart selv oprindelig sat og den er bibeholdt . 
Xoco82 & Davina Stud.theol Credo in Deum,patrem omnipotentem,creatorem caeli et terrae. Credo in spiritum Sanctum,remissionem peccatorum, carnis resurrectionem et vitam aeternam.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| partpriser |
|
|
Mht. prisen kommer det vel også lidt an på, hvad de øvrige i samme stald tager, sammenholdt med hvad man får for pengene (hestens kvalitet). Er det den rette hest for rytteren, tja - så er prisen vel også ok!? Dog synes jeg ikke man kan decideret kræve undervisning, men man kan opfordre kraftigt til det. Ellers er der den mulighed at tage det mere og så sige, at det er incl. en lektion om ugen hos xx underviser - og lige huske at hvis dennes pris stiger, stiger prisen for parten også, med mindre du ikke synes det er nødvendigt. Der er mange aspekter i prisniveauet for part-ridning: - prisen på opstaldningen - "kvaliteten" af rytteren - med/uden undervisning i prisen - hvilke krav man har til rytteren (har rytteren 100% frie hænder er det i mine øjne helt ok at prisen er højere - at du ikke blander dig i, om der springes, rides dressur eller rides ture) - prisniveauet for parter det enkelte sted - osv.
Mette Isabella Molly - 15. juni 2007 Jeg skal giftes 12/7-08 pænt, tæt, 133 liters akvarium til salg - Kbh Ø Star Shine søger rytter fredag - bor i Lynge - skriv for info
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| takker for svar |
|
|
Xoco82 ♣Davina♣: Lidt interesseret - hvor lang tid tager det for dig at komme til Roskilde til din hest. Jeg har også kigget lidt efter opstaldning uden for Kbh - det vigtigste for mig er at han kommer til at få det godt der hvor han står. kan du evt. anbefale noge steder uden for Kbh til em rimelig penge? Mette (B-F): jeg vil ikke sætte undervisningen inkl. da jeg så er bange for at prisen vil skræmme. (koster 225 kr). Jeg vil gerne have at man får undervisning i ny og næ...men ikke tvunget undervisning hver uge - måske fik jeg udtrykt mig forkert. Det ville selvfølgelig være optimalt, men ikke et krav. Jeg ville aldrig finde en part jeg ikke føler jeg kan stole på. Derfor vil rytteren også få fuldstændig frie hænder! Ved faktisk ikke om hesten er indsprunget, men da jeg ikke selv er den store springrytter, skal parten være så velkommen! Tur? Endelig! Den har jo kun godt af det!! Hvis parten har lyst til at starte stævner er det også muligt medmindre jeg selvfølgelig selv skal starte den.  Jeg vil lige forhøre mig ude i byen når jeg finder et godt opstaldningssted hvad de tager for parter... Knus...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gryper |
|
|
Jeg tror måske jeg fik udtrygt mig lidt "hårdt" hvis man kan sige det. Jeg mener bare skal parten betale feks 1000 kr, det næsten halv opstaldning på de fine steder på amager. Pluds undervisning feks 1 gang ugentligt så det 1000 oveni, så havde jeg altså købt min egen. Jeg syntes generalt partspriserne er alt for høje,derfor kan man heller ikke finde nogen som gider ha part. Jeg mener bare, hvis du absolut skal bruge en part for at aflaste dig, og ikke pga pengene, så tag et beskedent beløb, og så måske kræve undervisning ved siden af. Du vil ihvertfald klart få flere henvendelser, det kan være at den helt rigtige rytter til din hest ikke har så mange penge at smide i en part- men at hun tilgengæld kan tilbyde det bedste for din hest. Jeg håber du forstår hvad jeg mener, det lidt svært at forklare ordentligt.
Heldig ejer af stjarni. Passer/part, evt hjælp til tilridning søges. Hesten står på amager.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| miomus... |
Xoco82 ♣Davina♣ |
30-01-2008 15:50 |
|
selvfølgelig er det vigtigste hensynet til hesten og ikke pengene - men når man har flere parter som jeg har nu så er pengene vigtige af den simple grund at der ikke skal gøres forskel ml parterne  men nu ville jeg så heller aldrig have en part jeg ikke var sikker på om var rigtig for hesten  Synes bare at prisen skal afspejle både faciliteter(herunder OM det er til at bruge ridehallen hvis en sådan findes), krav om fx mugning dagligt og hestens kvalitet 
Xoco82 & Davina Stud.theol Credo in Deum,patrem omnipotentem,creatorem caeli et terrae. Credo in spiritum Sanctum,remissionem peccatorum, carnis resurrectionem et vitam aeternam.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg må indrømme |
|
|
at hvis du allerede nu ved at det kommer til at knibe med tid (og råd, hvis du studerer?) til hesten, så tror jeg det er en dårlig idé at købe den... For hvad gør du så hvis tingene spidser yderligere til og du får mere travlt? Det er bare et input - jeg har selv stået i de samme overvejelser, men valgte at forblive som part 3-4 gange om ugen på 2 heste. Det er nok for mig  Som udgangspunkt skal du kunne tage 100% vare på din hest uden en part - for selv de bedste parter kan jo blive syge, aflyse engang imellem, der kan ske noget akut med hesten etc - og den er dit ansvar i sidste ende når det er din hest. En part er en lækker aflastning, sparringspartner, hjælp - det må ikke være en nødvendighed. Jeg håber du forstår mig ret, forstår sagtens dine overvejelser, men har set rigtig mange eksempler - også på amager - hvor det med tiden kniber gevaldigt - og det er der ikke nogen der er tjent med. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Issina... |
Xoco82 ♣Davina♣ |
30-01-2008 16:36 |
|
Jeg synes du har nogle rigtig gode betragtninger  Men mht dit indlæg; hvis man kan forudse at man i perioder ikke har megen tid må man jo prioritere at hesten står et sted hvor den bliver passet og plejet uanset om ejer er travl/part er syg - dvs dens basale behov tilgodeses og der holdes øje med om der måtte være evt skader/sygdoms symptomer , hvis du kan følge mig  Sådan et sted har jeg fundet - dels pga travlhed (studie+job) men også fordi jeg har 45km hver vej(ingen gode hestehold i Kbh) og ingen bil så jeg i tilfælde af syg hest ikke KAN være der hurtigt. Derfor lagde jeg vægt på at hun passes og plejes alle dage uanset om jeg eller parten er der 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Opstaldning |
celeste (Céleste) |
30-01-2008 16:43 |
|
uden for KBH/Amager kan gøres til okay pris. Har min opstaldet uden for Roskilde, nærmere betegnet Viby Sj. og mener det er 1600 for selvpasser plads. Fuldpas er lidt dyrere 1950.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| part priser |
Kiki |
30-01-2008 19:26 |
|
Jeg giver 650 kr. for 3 gange om ugen. Hesten er en ung hest som ikke kan det helt store. Samt han er rideskole hest. DOg er vi 2 halvparter som deler ham. Han går rideskole den sidste dag. Tilgengæld har jeg ham som min egen på mine dage og har en del ansvar. I ledøje er det meget normalt at give 300 pr. dag man har. Altså 2 dage om ugen = 600 kr. om måneden. Men det kræver også ordentlige faciliteter. Jeg betaler gladeligt for undervisning. Det udvikler jo min ridning. Dog vil jeg have mulighed for at vælge det fra i perioder hvor jeg ikke har råd
Mvh. Kiki Med misserne Oscar og Maddox
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mmmmmmmmmmm |
Jane Carlsen |
30-01-2008 19:32 |
|
du bure slet ikke have hest hvis du skal være afhæning af en part betaler sin del.
flot MB-MA Spring pony.kat 2 til salg. lille rytter søges til rå 3 pony
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jane... |
Xoco82 ♣Davina♣ |
30-01-2008 20:03 |
|
Ved ikke om det er mig du hentyder til? Jeg er absolut ikke afhængig af om min part betaler - så vidt jeg kan læse er Gryper det heller ikke. MEN desuden - kommer det vel ikke dig ved om heste-ejere er økonomisk afhængige af deres parter?  Kiki: Jeg synes også helt klart at undervisning skal være noget "frivilligt" hvert fald hvis ikke man rider gratis - netop fordi det ofte bliver dyrt især hvis heste-ejer kræver at der rides ved en af de dyrere trænere/beridere. Mht pris tror jeg sagtens jeg kunne tage mere, har fået at vide af flere at det er billigt i fht både faciliteter, hestens uddannelsesniveau (super lærehest,M øvelser) og det at der intet skal laves udover at pusles om hende og rides  Men jeg har ikke part for pengenes skyld og mine parter er ikke "rige" så synes egt det er en fin pris - det er 50,- pr gang man rider men havde hun stået i nordsjælland havde jeg sikkert kunne tage 800-1200 uden at blinke for en halvpart det ville jeg så føle var lidt "tyveri" 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Undervisning |
Kiki |
30-01-2008 20:15 |
|
Ja det at ride undervisning er jo for ens egen skyld ikke ejerens. Jeg ønsker jo at udvikle min ridning, derfor vil jeg have undervisning. Jeg vil bestemt ikke være tvunget til det. Men jeg synes godt man kan stille krav om lidt undervisning. fx. 2 gange pr. måned. Hvis man stadig har mulighed for at springe fra i måneder man ikke har så mange penge. Samt at underviseren ikke tager over 150 kr. pr. ½ time.
Mvh. Kiki Med misserne Oscar og Maddox
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| helpension |
|
|
Jeg har haft mange heste hvor jeg ike havde tid til at komme 7 dage om ugen. Jeg sørgede så bare for at få den opstaldet på helpension, så jeg ikke skulle tænke på udmugning og fording. Når jeg så var heldig at finde en part var jeg glad, og når jeg ikke havde nogen var det også ok. Men nu har jeg heller aldrig haft heste som SKULLE rides hver dag... Held og lykke med det, håber du finde en løsning så du kan få dig et ridedyr 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|