|
|
| At skabe sammenhold i 6. kl. |
| Forfatter:  |
Gitte C (Gila) |
| Dato:  |
23-01-2008 21:59 |
|
I min søns klasse er der ret tydelige grupperinger mellem fodbold-drenge, pc-nørder, dem i sejt tøj osv. Grupperingerne er helt klart størst på drengesiden, men pigegruppen har også deres at slås med. Vi kontaktforældre har på sidste forældremøde foreslået et projekt, hvor alle børn i drenge-pige blandede grupper på ca. 5 børn, på skift besøgte hinanden en gang om måneden. Dvs. at vi skulle have vores egen søn + yderligere 4 børn herhjemme til hygge og almindelig hverdags-spisning én gang, og næste måned tog gruppen hjem til en af de andre osv. Klasselæreren skulle blande grupperne, som hun mente det ville være mest gavnligt. MEN nogle af klassens forældre, syntes at dette var en dårlig idé og et par stykker boykottede den helt - uden forklaringer. - og det er jo et ret dårligt udgangspunkt!! Så mit spørgsmål går på, om andre kender til lignende problemer - eller nærmere; Hvad har I gjort, som har virket?!
Gitte C Breyer modelheste oa. hestelegetøj - Fragtfri levering i januar v. køb over 500 kr.!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis ikke |
Jasper |
23-01-2008 22:02 |
|
der er nogen der bliver holdt uden for.............hvorfor så tvinge dem sammen. Jeg gider da heller ikke, bruge min fritid med andre end dem jeg selv vælger!!!
Pia Glæd dig over hverdagen - dem er der flest af Vi har fået ny beboer, han hedder Coby Citronmåne er bare sådan en taberkage
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| udfordringer |
|
|
Jasper: Prøv at indholdslæse. Det er jo det, der er problemet. At klassen ikke fungerer sammen, så derfor vil nogle forældre prøve at få dem til at "spille" sammen på en anden måde for at få klassen til at fungere bedre. Gitte C (Gila): Hvad med at inddrage en "coach-lignende" person. Evt. lave nogle samarbejdsøvelser en lørdag på skolen...
Rolig DV hoppe søger en partrytter i Thyregod (7323), som kan komme og ride 2 gange om ugen. Se min præsentation for nærmere info.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen.................. |
Jasper |
23-01-2008 22:11 |
|
Hvis ikke der er nogen der bliver moppet eller mopper, så er de vel bare så "uheldige" at de er for forskellige. Nu er det jo sådan, at vi kan ikke med alle 
Pia Glæd dig over hverdagen - dem er der flest af Vi har fået ny beboer, han hedder Coby Citronmåne er bare sådan en taberkage
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Man må |
|
|
Man må jo formode, at gruppeinddelingen giver problemer, siden man vil blande sig. Jeg har været klasselærer i en klasse fra 2. til 6. klasse. Der var 25 elever, delt i grupper. Det gav ikke de store problemer, så det holdt vi voksne os ude af. Men jeg har også haft timer i en anden 6. klasse, hvor nogen blev holdt udenfor til fx film-aftener, fester mm. Vi tog det op med forældrene, da problemerne trak spor i skoledagen. Holdningen hos nogle forældre var, at vi voksne ikke skulle blande os og børnene havde ret til at vælge fra og til. De forældre der ikke ville gøre noget ved problemerne, var "sjovt" nok forældre til børn, som var "hotte" og altid var med hvor tingene skete. Så er det jo svært at gøre noget ved det. Vi lærere kunne jo ved den lejlighed tydeligt se hvor børnenes spidse albuer kom fra og hvor den manglende sociale forståelse og ansvarlighed også kom fra.
Mvh Tina, desværre uden Turpin (Her skulle der have stået en signatur, som skulle vise hvor belæst og dybsindig jeg er....) Til Dick Turpin: "When a loved one becomes a memory, memory becomes a treasure."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| argieoafroas |
Gitte C (Gila) |
23-01-2008 22:13 |
|
- Der ER børn der bliver holdt uden for...
- Der er nogen der taler ualmindeligt grimt til nogen der ikke tør sige fra...
- Der er nogen der bruger fysisk magt, til at nedgøre andre...
- Der er nogen der håner andre for, ikke at gå med dyrt modetøj...
- o.s.v.
- Beklager manglende oplysninger, men det handler nu ikke bare om, at alle ungerne skal elske hinanden, men om at de skal acceptere hinanden - og måske vil samvær på anden vis end det rent skolemæssige, få nogens øjne op for, at de der ikke ligner en selv, også har noget værdifuldt at byde på...
Gitte C Breyer modelheste oa. hestelegetøj - Fragtfri levering i januar v. køb over 500 kr.!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Skolen har en AKT-medarbejder. (Adfærd, Kommunikation og Trivsel). Prøv at høre klasselæreren, om hun ikke vil gå videre med jeres ønske om en indsats fra denne medarbejder. Han/hun er uddannet til netop den slags situationer og kan en masse øvelser m.m. Jeg benytter mig netop af en sådan i min egen 6. klasse, hvor der også er en del grupperinger med problemer til følge. Og det virker. 
Kh Maria Errare humanum est - sed perseverare diabolicum est... Mor til skønne Kathrine, født 24.08.06
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| info... |
Quijii |
23-01-2008 22:28 |
|
Jeg ville nok føre lidt ala en skræmmekampagne. Hvor der bliver informeret om hvad der adskiller drillerier fra mobning og hvilke konsekvenser mobning kan have. Ikke bare 1 modul med en løftet pegefinger, men over en lang periode.. Ved ikke hvordan sådan nogle 6. klasses elever vil reagere, men i det lange løb, tror jeg, at det er godt at tage fat i de yngrer klasser og fortælle hvad det er de gør ved deres medmennesker, når de holder nogen udenfor. Bare et forslag 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| også 6. klasse |
|
|
Jeg har også en dreng i 6. klasse. Her er problemet ikke størst hos drengene, da det for dem er fuldstændig ligegyldig hvilket tøj du(de) går i, hvilken sport man dyrker - og de er sammen på kryds og tværs. Selvfølgelig er der nogen der er knap så meget sammen med nogen - men ikke fordi de ikke accepterer hinanden, men måske fordi de er på forskellige stadier. Pigerne derimod har været virkelig modbydelige mod hinanden - med deraf følgende mobning, udelukkelse og tudeture. Klasselærerne (en nyuddannet mand og en nyuddannet kvinde) har virkelig taget kampen op. Der er hver 2 mdr. lavet klassens time - opdelt i pige/drenge grupper med sin tilsvarende lærer - altså kvinde med pigerne og manden med drengene. De har fået talt ud med hinanden - specielt pigerne. De har talt om emnerne (mobning, tøj, kærester, pigeting mv. ) og hvad der kan accepteres og hvad der ikke kan. Pigerne har haft besøg af en udefra (kan altså ikke huske hvilken proffesion - da det var pigerne) Drengene "slipper" for at høre på tøseproblemerne - som de kalder det *SS* og de laver i stedet noget sammen som de har lyst til. Ved ikke om du kan bruge det til noget - men måske et forslag ?? du kan tage op med lærerne. Alle forældrene har heldigvis bakket fuldt op om dette tiltag.
Venlig hilsen Heidi Jeg kan forstå dit indlæg forkert - og så beklager jeg, men min svar afspejler sig i min fortolkning af dit indlæg. Ha' en rigtig god dag.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
Gitte ♥Ryan♥ |
23-01-2008 22:30 |
|
Puha i er oppe mod svære odds her. For det er jo en holdningsændring hos forældrene der skal til. Det i forsøger er jo symptomlindring. Min datter går i en 5.kl. En super skøn en af slagsen. Har der været det mindste problem, så har forældrene kunne samarbejde om at løse det. Fx til et af vores møder blev der snakket meget om hvad vi som forældre kan gøre. Det er så uendelig vigtigt hvordan vi som forældre vælger vores ord, altså hvordan vi taler om andre. Så vi besluttede at alle vi voksne virkelig skulle tænke over hvordan vi fx reagerede når vores unger sagde trælse ting om kammerater. Være opmærksomme på at vi ikke kommer til at puste til ilden. Og få øjne op på vores poder så de ser verdenen lidt mere nuanceret. Altså at der måske nogen gange kan være en årsag til at x den dag var særligt irreterende. Ligesom få dem til at se bagom facaden på et hårdkogt mærkedyr. Et par andre tiltag vi har gjort er en biotur kun for drengene, og så senere en tur kun for tøserne. Imellem jul og nytår arrangerede poderne selv en videoaften for alle med overnatning hos en af drengene. Men igen, i står over for hårde odds, vi har det jo nemt i vores 5.kl, for hele klassen har et suverænt sammenhold, trods forskelligheder. Med velmenende hilsner fra Gitte
Tal til mennesker, du henvender dig til på et sprog, de forstår. Forstår de dig ikke, er fejlen din. Da må du begynde forfra, ellers når vi ikke videre. Carl Scharnberg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| aregtaelær,gta |
Gitte C (Gila) |
23-01-2008 22:44 |
|
Der er en AKT-medarbejder inde over klassen og det har skam også hjulpet (men ikke 100%), men børnenes klasselærer, som var varm tilhænger af omtalte idé, ønsker også at der sker noget, der rækker ud over skole-tiden. - og selv om vi alle synes, at det er en god idé med AKT'eren, som bl.a. får ungerne til at indse det urimelige ved grim adfærd, så tror vi også, at det kunne være gavnligt, at ungerne fik andre syn på hinanden, end den de ser i skolen... F.eks. kunne den pop-smarte og pc-nørden, som måske umiddelbart INTET har til fælles i skolen - få et andet syn på hinanden, når de f.eks. ved besøg i hinandens hjem, fandt ud af, at de begge er helt vilde med dem samme musikgruppe, begge interesserer sig for trækfugle, astronauter, billard - eller heste! Den idé er så fejet af bordet, men hvad kan man så gøre der har får lignende effekt? Der har også på vores forældremøder været talt om, hvor meget vi som forældre selv kan være med til at fremme godt kammeratskab i klassen (og da er alle jo enige!) - Det virker desværre bare ikke i praksis...!! I denne klasse er det underligt nok drengene der er de værste modedyr! - og her kan det mærkes, at der er forældre der har tøjbutikker! Nå, men I har allerede serveret et par idéer, som jeg tager med til næste kontaktforældre-møde!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum... |
|
|
Jeg kan kun sige , til jeres forsøg på i det mindste at gøre noget ved problemet. Nej vi kan ikke alle sammen med alle, og det behøver vi heller ikke at skulle kunne, men derfor skal vi dæle dulme behandle andre med respekt, også dem vi ikke er "bedste venner" med!!! Øv hvor kan jeg blive gal over den måde børn og unge behandler hinanden på idag, og endnu mere gal over at der er mange forældre der ikke kan se problemet i at deres knægt med G-star bukserne driller drengen med "bilka"-bukserne  For de "nøjes" jo ikke bare med at holde folk udenfor, de driller, taler grimt, slår osv. på dem som ikke lige ligner resten af flokken. Jeg er selv tidligere mobbeoffer, så min tid i folkeskolen er ikke ligefrem noget jeg ser tilbage på med gode minder  Jeg blev holdt udenfor ind til 8.-9. klasse fordi jeg var hestepige, klog og ikke gik helt så meget op i det der med musik, drenge, fester og mode som de andre gjorde i 5.-6.-7. klasse... Det er ikke småting jeg har oplevet fra mine "kære" klassekammerater  Jeg er heldigvis ovenpå igen, og er kommet videre. Men men men, nu er det min stakkels fætter på 12år der står for tur... Det er sågar så slemt at knægten har ytret "at han lige så godt kunne dø!". Tror I lige hans forældre og resten af familien er helt ulykkelige... Deres klasse har også været igennem den der "tvungen-besøgs-runde", men det hjalp desværre ikke en hujende fis. De er stadig et par stykker i klassen der bliver holdt udenfor. Og hvis det så bare var det, men nej, min fætter bliver bla. også brugt som boksebold af de andre drenge, og får jævnligt grimme tilråb når han for engangs skyld forsøger at snakke med de to piger i hans klasse der har samme interesse som ham, nemlig heste. For ikke så længe siden, vandt han en andenplads ved sit første springstævne, og fortæller jo selvfølgelig glad om det i skolen, men ak nej atter fik han et hak over tuden, for skulle det nu være noget specielt Fodbold-gutterne vandt jo STORE POKALER når de var til kampe. Ikke et eneste tillykke høstede han... Ja jeg kunne blive ved med at komme med eksempler på hvad jeg selv, min fætter og min tidligere dansepartner(drenge der danser var nemlig ikke lige "in", dengang vi gik i folkeskole) har været udsat for i tidens løb  Jeg har desværre ikke nogle guldkorn til hvad I kan gøre, andet end at blive ved og ved og ved med at lufte problemet, ind til alle forstår problemets omfang. Det må ikke bare blive opgivet og fejet ind under gulvtæppet, for det kan give mærker på sjælen for livet, det som mobbeofre bliver udsat for  Og igen vil jeg lige understrege, at jeg siger ikke at "alle skal være venner med alle", men jeg mener at alle skal lære at respektere alle og behandle hinanden pænt, også selvom de ikke har samme interesser, samme tøj osv. Og måske kan det gå hen og vise sig at fodboldgutten faktisk synes ham computer-nørden er en fin fyr, hvis de bare lærer hinanden at kende 
Mvh Cavan Stifter og formand:AHNA Hvad man ikke dør af bliver man stærk af
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forældre... |
|
|
Kunne de tænkes at disse forældre som har tøjbutiker og smarte unger, ikke vil have andre hjem fordi de er af den type som istedet for at bruge tid sammen med deres unger, bare spiser dem af med dyrt tøj, nye mobiler, mm. Det er jo ikke rart at andre kommer under facaden på deres ellers SÅ perfekte lille verden....det ville jo være skidt hvis de blev opdaget af det stod på take a way mad, med arbejde under aftensmaden. Det er jo "nemt" for karriere forældre at spise ungen af med en ny mobil, playstation 3 eller lign, for så er de underholdt, så forældrene har tid til at arbejde. Jeg husker specielt denne type episoder fra min praktik i smørum (unge området) Jeg har ikke den gyldne løsning, men skolen kunne jo arrangere noget gruppe arbejde hjemmmefra, hvor læren vælger grupper. På denne måde er ungerne nød til at være sammen på tværs af vennegrupperne, men stadig ikke i fritiden.
Henriett Stutteri Brydegaard 1 stk. Herning billet sælges til fredag i sek. 3 række 6 Pris 300 kr
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der var for noget |
|
|
tid siden en artikel i Folkeskolen om en klasse der havde haft lignende problemer, og hvordan man arbejdede mod at løse det problem med godt resultat. Den burde jeres barns klasselære have set. Prøv at spørg efter den. Måske kan i få inspiration derfra?
Camilse De rigtige beslutninger er altid de svære beslutninger at tage. De svære beslutninger er altid de vigtige at tage. De vigtige beslutninger er altid de rigtige at tage. Lukas, jeg savner dig Camilse.dk ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm det |
Noasark |
24-01-2008 09:12 |
|
kan godt blive grimt. Min erfaring er det faktisk typiske udvikler sig endnu mere når de når 7 kl. - ved ikke lige hvorfor men måske er det der hvor hormonerne kører vildest på...så det er nu i skal begynde at nå dem. Hvad med en god gl. dags hyttetur med indlagte samarbejdsting.. Eller nogen arrangementer hvor de bliver nødt til at løse opgaver sammen selvfølgelig opdelt så det passer med PC nørden kontra fodbolddrengen...måske vil de finde ud af undervejs at man bliver bedre på et team når man kan noget forskelligt... Min dreng er sådan en pc nørd som tidligere er faldet igennem men det begynder at hjælpe på det, de andre er nemlig begyndt at finde ud af at han da lige kan fortælle om diverse mytologier og meget andet. Tit er det jo de forskellige måder som de "lever" på altså nogen er til fysisk udfoldelse og andre er til hjernegymnastik. Et omdrejningspunkt i min søns klasse er at mange af drengene er begyndt at finde sammen via rollespil...så måske kunne I få gang i noget rollespil, her kan alle være med som elver,mennesker o.s.v.... Det var bare lidt input fra mig Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Er der lavet et "sociogram"? |
xtiny |
24-01-2008 09:24 |
|
Det er sikkert dybt forældet i dag, men min mor brugte det af og til. Og hun var meget erfaren lærer. Det består i, at hvert barn afleverer en seddel med navne på de to, vedkommende helst vil sidde ved siden af. Så kan man tegneet "kort" over den sociale struktur. I dårligt fungerende klasser er det typisk de samme piger/drenge der bliver valgt. Også af de mindre godt fungerende- altså socialt. Dem, ingen gider lege med. Og i min tid- så var der jo lejrskoler. Som tvungent socialt fællesskab. Ingen af mine klasselærer har brugt "sociogrammet"- men jeg fik da et par gange klassens bogligt svage drenge til tvungne sidekammerater. Det hjalp hverken dem eller mig! Jeg følte mig mere som outsider, selvom jeg faktisk var stærk boglig. Men det hjalp heller ikke de bogligt svage- jeg blev bare mere "nørd". Jeg tror ikke nogen har noget ud af et tvunget skemalagt samvær. Så skal der være et mål- en leg- en sporjagt. Noget hvor folk aktiveres og afslører deres evner. Ikke en passiv "tilbring tid med de 4 mennesker du ikke har noget til fælles med og glo dvd". Der skal være et mål! I øvrigt vil jeg heller ikke lægge hjem til. Mit hjem er min borg.
Mvh
xtiny
♣ "There is, incidently, no way of talking about cats that enables one to come off as a sane person."♣ -Dan Greenberg "Nu bliver jeg helt følelses-agtig" Donkey i "En Shrekkelig Jul"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min erfaring... |
Vibs 1 |
24-01-2008 09:59 |
|
Min erfaringer bygger på 2 børn, som i dag er 17 år og har afsluttet folkeskolen i hver sin klasse, på samme skole.... Jeg tror, i som forældre skal passe rigtig meget på, passe på med at jeres krav til omgangsform og samvær, ikke kommer til at blive presset ned over hovedet på børnene. I vores knægts klasse, var der også forældre, som ville presse sådanne ting ned. Vi var en af de forældre, som ikke ville acceptere, at nogle skulle tvinge vores knægt til samvær, med nogle han ikke gad. Det skal lige indskydes her, at vores knægt IKKE stod øverst på listen over populære unger, men han havde sine venner, og skulle og ville ikke påtvinges andre selskab, hvis han ikke havde lyst.. Jeg tror personligt, at det er forkvaklet pædagogik, opfundet at pædagoger, at alle skal "elske" hinanden. Jeg tror ikke, at det kommer via samværstvang, men ved frivillig hygge. Jeg gider absolut heller ikke alle mennesker, gider ikke alle i mit hjem, der er helt klart mennesker, som jeg ville nægte at bruge tid sammen med, sådan kan jeres børn jo også sagtens have det. Jeg tror i skal tænke kreativt, give dem gode oplevelser sammen, give dem samarbejde... samt én for mig meget meget væsentlig faktor, du skriver, at sproget ikke er pænt overfor hinanden, hvordan kan det lade sig gøre? der er vel lærer som burde gribe ind, opførsel der ikke er okay, skrid ind, hårdt og kontant, lav nogle retningslinjer sammen med klassen, hvad er tilladt hvad er ikke tilladt, giv konsekvens af det. Bring evt andre personalegrupper ind, forældre grupper e.l. Der findes gode spil, til klasser som ikke er velfungerende. Lav rollespil, hvor i lader dem som står i toppen af pyramiden være dem som drilles, mobbes og holdes ude.... Vores børn opgav bla at holde børnefødselsdage i 5-6 klasse, fordi nogle forældre forlangte at ALLE skulle med. Børnene ville da selv bestemme, for ingen af vores børn har været ret god til ret mange af gange, så at samle 25 hver gang, gad de ikke..... Så lod de da bare være... Men husk, at alle er selvstændige mennesker, som skal have ret til at vælge til og fra. Dermed ikke sagt, at de ikke skal have respekt o.l. men retten til fravalg har man også i 6. klasse...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|