|
|
| at vide |
| Forfatter:  |
mamai |
| Dato:  |
21-01-2008 11:52 |
|
Jeg læser jo tit indlæg herinde og det er jeg glad for, men når jeg GANG PÅ GANG støder på en så alvorlig stavefejl som : AFVIDE hvor der skulle have stået AT VIDE, så får jeg det altså sådan at jeg efterhånden ikke har lyst til at læse disse indlæg mere. Jeg var lige inde og søge på søgeordet : afvide, for at se hvor mange herinde der egentlig staver og forstår ordet helt forkert og der kom så 500 tråde op hvori ordet optræder ! Dette er ikke ment som et brokindlæg, men jeg har dog et håb om at det giver lidt stof til eftertanke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| syndes måske |
Tanja15 ♣Brian-Lover♣ |
21-01-2008 12:03 |
|
at folk måske er ordblinde og stadig gerne vil være med her inde .. og så er der nogen folk det ikke lige er så god til og stave fx. mig ! når du søger søger du jo for langtid og derfor er det jo os mange der kommer til, de er jo ikke alle fra den sidste uges tid.. Derfor syndes jeg måske det er et lidt hård inlæg ..
Tanja smutter ((med et smil på læben))
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjaaahh |
|
|
Og det ikke-eksisterende ord 'tildens' optræder 236 gange herinde på et år. Gad vide om der kan vindes hævd på et ord, således at hvis man skriver det tilstrækkelig mange gange, kan det optages i ordbogen?  Det er ikke alle, der staver lige godt, men derfor kan man jo godt deltage og give sine meninger til kende her i debatterne på HN. Er det ikke skønt?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tja...... |
Revel |
21-01-2008 12:05 |
|
Jo, der er skam mange indlæg hvor man finder disse fejl, jeg synes dog ikke ligefrem at det betyder at jeg ikke gider læse indlægget færdigt!  Når det er sagt, så kan jeg da selv fortælle, at trods et 13 tal i retstavning og dansk generelt i folkeskolen, er min stavning gået stødt nedad lige siden! Jeg sidder nogle gange den dag idag og "slås" med de mest lattelige ord, som jeg for 10 år siden ikke havde de mindste problemer med!  Tænker at der er andre der måske har det ligesom mig, og at der desuden er andre der har modtaget for dårlig undervisning i folkeskolen og/eller simpelthen bare ikke har flair for stavning - det kommer jo trods alt nemmere til nogle end andre... Så jo, selvfølgelig er det da en ærgelig statestik, men hvad kan man gøre? (oprigtigt spørgsmål!)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stavefejl |
yiip |
21-01-2008 12:24 |
|
en ting er jo tydelige taste/sjuske fejl, noget andet er indlæg som knapt kan tydes pga grove stavefejl...
I' m me.... and I'm perfect... Nu med cabriolet og vind i håret...  Ægte Gucci taske SÆLGES, se præ. Ægte BURBERRY halstørklæde sælges BILLIGT
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nogen kunne |
Annette Kray |
21-01-2008 12:24 |
|
måske lære noget ved denne slags indlæg! Feks. hedder det nødt til og ikke nød til det hedder i sommer/vinter ikke i sommers/vinters det hedder 1 kilometer ikke 1 kilomet det hedder endnu og ikke i nu Ja jeg kunne blive ved.... Annette
Selvom man er tyk kan man godt ha' tynd mave!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| og en... |
yiip |
21-01-2008 12:26 |
|
og IKKE en hus, men ET hus -det er nemlig noget der kan få de små hår til at rejse sig.... 
I' m me.... and I'm perfect... Nu med cabriolet og vind i håret...  Ægte Gucci taske SÆLGES, se præ. Ægte BURBERRY halstørklæde sælges BILLIGT
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En fejl der |
|
|
kan irritere mig grænseløst er når folk skriver ingen gang, det hedder ikke engang.. kan også helt ødelægge min lyst til at læse de indlæg.. og så er der jo den klassiske selVskab, som så vidt jeg husker en gang havde en hel tråd for sig selv 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er |
Annette Kray |
21-01-2008 12:27 |
|
jyder der siger en hus, så bær over med dem......  Annette (halvjyde)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jyder.... |
yiip |
21-01-2008 12:30 |
|
det er stadig meget FORKERT dansk...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig!!!!! |
Annette Kray |
21-01-2008 12:33 |
|
Fuldstændig enig!!! Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| BROK...... |
|
|
Jeg havde selfælig! Lige skrevet en laang tekst. Også sletter den fan*mde eme! ARGH! *GG* stavefejl me vilje 
Hannah R. Gør livet til en fest. Rid Fjordhest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tildens |
|
|
Jeg må indrømme, at jeg også vrider mig lidt, når jeg ser tildens så mange gange herinde. Tror faktisk, det ligefrem smitter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja....... |
|
|
Jeg er lidt enig, ikke at det smitter. Men det er lidt 'vridende' at læse alle stavefejlene. ( Ikke at jeg selv er pletfri! ) Desuden er der INTET galt med jyder! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jyder er |
Annette Kray |
21-01-2008 12:47 |
|
gode mennesker, ingen tvivl om det!  Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg undre mig.... |
Vibs 1 |
21-01-2008 12:47 |
|
Jeg undre mig godt nok meget over en tråd som denne.... Men det må jo ligge i, at det er meget meget meget vigtigere for jer, at meddele andre, at de ikke er nær så gode som jer.... I stedet for at i koncentrerer jer om det folk skriver... Jeg syntes, det er skide flot, at folk som måske er ordblinde, folk som ikke kan stave rigtigt, udlændinge eller hvem som ikke staver så godt, tør blande sig i en debat... Og jeg mener også, at de mennesker, som pludselig i en tråd kommer med et moral indlæg, hvor der er åh så vigtigt at fortælle en eller anden, hvordan et ord staves, burde tvangsfjernes fra denne side i mindst 1 måned... Mage til egoistist - åh jeg er dygtig, du er dum - holdning at have, i stedet for at have rummelighed for andre 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vibeke...... |
|
|
Enig! Blot enig! Tænk på dem der måske ikke er så gamle, ( Ja okaay vi blander lige mig uden om ) der ikke kan stave komplet endnu! Og er herinde får at hente hjælp eller bare læse dem og måske liige kommentere en tråd de synes er spændene og vil vide mere om, måske!? Jeg synes de er SÅ modige! Kan selv huske da jeg ikke kunne stave, jeg tror jeg skrev jeg var anonym herinde  Jeg kan ikke sige andet end: 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Man kan |
Annette Kray |
21-01-2008 13:01 |
|
jo få hjælp til mange ting herinde, så at stave kan jo så være en af dem! Man skal lære så længe man lever! Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hov hov |
Revel |
21-01-2008 13:04 |
|
Selv om jeg godt kan stave til ET hus, udtales det altså EN hus herovre i vestjylland - hvorfor? - fordi det ligger tættest på det vestjyske "jen" Det er helt og fuldkomment korrekt VESTJYDSK dansk  Men Vibeke - helt enig!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Æ er inte helt me |
|
|
 Jo jeg er da! ET eller EN hus. Det er kun lutter gramatik! Man snakker jo også forskelligt. Såsom, skulle vi kritisere nordmændene ud for deres måde at skrive? Eller skulle i kritisere mig ud da jeg skriver ET hus.? ( Jeg har INTET imod Nordmænd!!!!!!!!!!!!!!! ) We are only humans, and I am preud of it! ( Og jeg kan heller ikke stave på engelsk )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stavefejl? |
|
|
Faktisk mener jeg ikke, at det er en stavefejl at man bytter om på f.eks. tendens og tildens. Tit når jeg støder på det i et ellers velskrevet indlæg, har jeg lyst til at skrive at det reelt hedder tendens, men tænker hvergang at det nok vil blive opfattet negativt, - ikke af personen selv, som måske endda vil være taknemmelig for at få det at vide. Nej, nærmere af andre personer, der føler sig stødt over, at man retter på andre. Folk herinde er ellers ikke kede af at rette på andre, når det kommer til hestehold eller andet. Hvis jeg generelt havde misforstået brugen, udtalen eller stavningen af et ord, ville jeg være glad for at blive rettet. Det ville måske spare mig for ikke at blive taget seriøst i en anden sammenhæng. Der er i mine øjne stor forskel på sjuskefejl, slå fejl, stavefejl og forståelsesfejl.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det handler |
|
|
jo ikke om at folk er dumme, men om at jeg synes det er forkert at man ikke sætter sig ind i at stave rigtigt.. især nu med sms-sprog og forkortelser osv.. det kan da ikke nytte noget at man bare staver som man har lyst, så på et eller andet tidspunkt har vi jo så hvert sit sprog eller hvad? Hvis man gerne vil debattere og gøre sig forståelig, må man også gøre sig lidt umage.. bare min mening... og hvis man skal udelukke folk en måned hver gang der er nogen der kritiserer kan man vist lige så godt lukke og slukke for heste-nettet med det samme 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så det vil sige |
|
|
at jeg skal glo på google istedet for heste-nettet hver gang jeg åbner en internet side? Argh!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| MetteThers |
Vibs 1 |
21-01-2008 13:51 |
|
Er der slet ikke noget du ikke kan? Noget du enten ikke har lært, eller ikke evner? Hvis nej, så er du et meget specielt menneske, men det er nogle få jo også.. Hvis ja, hvorfor hvorfor gør du dig så ikke lidt umage? Så vidt jeg er orienteret, hjælper det ikke en hujende fis, at en ordblind gør sig umage, ligeså med en udlænding, som ikke har fået lært at stave perfekt, hvad hjælper det så, at du mener, at de skal gøre sig umage?? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvemsomhelst, |
Annette Kray |
21-01-2008 13:59 |
|
godt skrevet! Jeg kan ikke være mere enig.  Annette
Man skal lære så længe man lever!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Selvfølgelig er der |
|
|
da ting jeg ikke kan.. og det er da også fair nok for dem som virkelig er ordblinde, men der er altså mange mennesker som bare ikke prøver nok, hvis du spørger mig.. hvis man altid bare sætter sig ned og siger- det kan jeg ikke basta! bliver man da aldrig bedre? Synes for øvrigt det er sjovt, at stort set alt hvad der skrives på heste-nettet bliver kritiseret, men skriver man noget om folks evne til at stave, så kan man virkelig sætte en diskussion i gang.. Og det jeg bliver mest irriteret over er desuden at ingen gang og tildens er da ikke svært at stave til? Det er da næsten nemmere og med færre bogstaver at skrive ikke en gang og tendens? Så lige med de ord synes jeg at det vidner om folks ulyst mere end om ordblindhed.. kan folk ikke stave rigtigt til chauffør eller restaurant skal jeg da nok lade være med at brokke mig!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fejl og fejl |
lilleulv |
21-01-2008 14:02 |
|
selv skriver jeg jo ikke andet end fejl her inde, og nogle gange kan jeg godt mærke at folk ikke bryder sig om at svare nettopp av den grund. Fair nog. Jeg lever selv at at skrive, men heldig vis på et andet sprog end dansk!! Ellers ville jeg visst blive fattig . Nogle gange lurer jeg også på om et ord, som til eksempel tildens er riktig eller galt stavet, så jeg synes i og for seg det er fint at nogen påpeger hvad som er riktig. Man behøver der imod ikke at latterliggøre folk som staver så godt de kan. Tvært om! Jeg synes det er fint at alle tør være med i debatten, uansett hvor bra de staver: Så længe man kan forstå, så må vel det være det viktigste. Og jo mer man skriver, jo dyktigere bliver man jo. Internett (og sms) er faktisk en fantastisk oppfinnelse nettopp for å gi folk den selvtillid som trængs for å våge at udtrykke sig skrifteligt. Jeg tror respekten (i negativ bemærkelse) for det skrevne er adskillig mindre nu end da jeg vokste opp. Og takk for det!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| MetteThers |
|
|
jo ikke om at folk er dumme, men om at jeg synes det er forkert at man ikke sætter sig ind i at stave rigtigt.. især nu med sms-sprog og forkortelser osv.. det kan da ikke nytte noget at man bare staver som man har lyst, så på et eller andet tidspunkt har vi jo så hvert sit sprog eller hvad? Det ville være klædeligt at sætte sig ind i almindelig dansk tegnsætning, før du skriver et indlæg der kritiserer andre for ikke at kunne stave. Metoden med ".." og så at fortsætte uden stort begyndelsesbogstav i en ny sætning er absolut ikke gramatisk korrekt. Og det kan jo ikke nytte at vi bare sætter tegn som vi har lyst? Eller hvad?  ____ Nå - til emnet. Ord som "tildens" og "afvide" synes jeg ikke hører ind under stavefejl, men under sproglige fejl, da de viser at den der skriver ikke har en forståelse for det ord eller den vending der bruges. Men vi har jo alle vore styrker og svagheder, og det bør da ikke være nogen hindring for at deltage i en debat, at man ikke nødvendigvis staver korrekt eller har interesse for sprogets finurligheder. Så længe et indlæg er forståeligt skrevet, kan jeg ikke se det HELT store problem.
£isbeth & Baloo * Content makes poor men rich; Discontent makes rich men poor. (Benjamin Franklin)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg tænkte nok |
|
|
at der var nogle der ville kommentere den med de store bogstaver Dovenskab fra min side af, jeg undskylder, det skal ikke ske igen! Men Lisbeth, jeg er helt enig, det er ikke stavefejl som sådan og også derfor jeg ikke forstår, hvorfor folk skriger op om ordblindhed osv.. Det er jo ikke det det handler om når man skrive afvide og tildens.. Det er simpelthen bare for dårligt sprog og jeg er altså tilhænger af at værne om det danske sprog.. Pernitten eller ej!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| der kan man bare se |
|
|
jeg har ofte skrevet af vide, det gør mig dum. Men tak fordi i, åh altvidende, kom og rettede mig, før jeg kom til at genere flere øjne med mine fejlagtige, nedskrevne ord. og ja der er nok mange komma fejl, i min lille ode til de altvidende her, men ja jeg kan ikke komma reglerne, Det er da skamligt Fy fy skamme på mig Jannie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har lige |
Annette Kray |
21-01-2008 14:14 |
|
en til: Det hedder nogen om personer og nogle om ting! Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og skal man være helt korrekt... |
|
|
... sluttes en sætning med ET punktum. ;-) Jeg kan også være en pernittengryn. 
£isbeth & Baloo * Content makes poor men rich; Discontent makes rich men poor. (Benjamin Franklin)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pernitten |
pjemm |
21-01-2008 14:23 |
|
De som bl.a. skriver tildens og afvide er nemlig IKKE ordblinde eller dårlige til at formulere sig i øvrigt, udtrykkene har bredt sig til de ellers ret velskrivende debattører her på siden og DET irriterer altså. Når jeg kan se en person har generelt svært ved at skrive, så hakker jeg mig igennem og kunne ikke drømme om at brokke mig. Så jeg er helt sikker på at trådstarter ikke har ment det som noget nedladende overfor dem som er svage i retstavning. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg forstår ikke |
|
|
hvorfor folk hidser sig op over at man retter fejl som tildens/ tendens? Hvis man laver en fejl når man rider, vil man vel også gerne rettes? Eller råber I så bare til ridelæreren - Ja, jeg burde skamme mig at lave den fejl hva? Og rider så videre på samme måde bagefter? Hmm 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dobbelt moralske kone er du MT |
Illum |
21-01-2008 14:34 |
|
Du må gerne undlade at begynde en sætning med stort.....pga. DOVENSKAB. Og du tillader dig at være efter andres "fejl" som måske IKKE skyldes DOVENSKAB ?? Jaja dobbelmoral er, dobbel så latterlig..
Illum Som også i 2008 forbliver sig selv, så er det nemlig svært at falde ud af "rollen" 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nææh jeg tager det skam til mig |
|
|
og vil frem over skrive at vide som det er ment det skulle skrives. Men som en skrev før så er der mange der skriver lige præcist de to ord forkert fordi man ikke har forståelse for det. det er flere ord jeg skriver forkert med garanti fordi jeg nok ikke har helt forståelse for ordet, men ved godt hvad det betyder, hvis det gav nogen mening. Og jeg ser da også mange grammatiske fejl, som irritere mig, men jeg begynder ikke at sidde og rette folk. F.eks. Det ligner at hesten er halt. kan godt være jeg har misforstået noget, men jeg syntes at det er en skrækkelig sætning at se på jeg ville gerne den skulle lyde: Det ser ud til at hesten er halt. men jeg sidder ikke og retter andre men nok fordi jeg ikke selv er sikker på mine skrevne ord. Og derfor bestemt ikke vil hævde mig overfor andre. og så lang tid det kan læses, så fred være med det i min bog Jannie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jo jeg |
lilleulv |
21-01-2008 14:44 |
|
...sover da godtnog med bamsen, men det får jeg ikke lov at kalde den. Og kæletasker, de følger da med automatisk, gør de ikke?  Vendekåber er jeg ikke meget for, da de ofte vender seg efter vinden, og det er umulig at forholde seg til.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og der fikk jeg |
lilleulv |
21-01-2008 14:45 |
|
...lige blandet to debatter godt sammen. Stryk overstående... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lilleulv.. |
|
|
Jeg må da også indrømme det lød lidt sjovt  Men du er IKKE den eneste! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Burde visst |
lilleulv |
21-01-2008 14:49 |
|
se til at komme hjem og i sæng  Dagens falittærklæring!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| korrekt stavning/grammatik |
|
|
Hej Nu er der jo som tidligere nævnt forskel på direkte ordblindhed og sjuskefejl. Men hvis man som ordblind ser et ord stavet forkert flere gange og man ikke selv kan gennemskue at det ser forkert ud, så ender det bare op med at blive gængs stavemåde. Sjuskefejl synes jeg er værre, det vidner lidt om at folk ikke har givet sætte sig ind i den danske grammatik. Der er f.eks mange der blander rundt på endelserne på udsagnsord og tillægsord...(-ene og -ende) Der er altså forskel på spænene og spændende! Det der ofte gør en tekst svær at læse, er at den er skrevet ud i en køre. Lidt flere linieskift og nye afsnit gør altså teksten meget mere læsevenlig, så kan jeg sagtens leve med nogen stavefejl, bare de ikke ødelægger sammenhængen eller forståelsen. Hilsen Anne (Der heller ikke er alt for perfekt til det med tegnsætning)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1......2..... BOOOM xD |
|
|
Jeg synes det er spænene ! Jeg synes det er spændene ! Ja okay, den havde jeg ikke fået fat i før  Dagens indlæring 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jannie, |
|
|
det er jo heller ikke sådan at jeg sidder og retter folk når de skriver sådan, men jeg bliver stadig irriteret over det og nu var det jo det tråden handlede om... Illum: DobbelT moral! Så: lige over! Desuden hvis det er dovenskab der gør folk ikke skriver tendens, men tildens, så fair nok, men jeg vil have lov til at synes det er irriterende uanset. Andet gider jeg ikke sige til det!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lige over ??? |
Illum |
21-01-2008 15:47 |
|
Er da dårlig dansk, så det vil noget...
Illum Som også i 2008 forbliver sig selv, så er det nemlig svært at falde ud af "rollen" 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sjuskefejl eller ej |
Revel |
21-01-2008 16:44 |
|
Mange gange handler det vel også om, at når man ikke bliver holdt fast i sin stavning (ved test etc.) - så begynder man lige så stille at skrive mere som man TALER.... Jeg tror da måske nok at ordet tildens kunne slippe mine læber... Også selvom jeg ved det staves tendens... Lidt ligesom alt her hos mig hedder "EN" (hus, bad, bord osv) - og jeg veed godt det er "ET", men stavningen kan altså nogle gange godt afspejle at jeg SIGER "EN"... Så om det er sjuskefejl, glemsomhed eller uvidenhed ved jeg ikke... syns bare ikke det er så svært at se bort fra det - vi er jo trods alt ikke hinandens dansklærere...! Bortset fra det - så den med "..." efter en sætning mener jeg altså er ok - den bruges eks. efter en sætning som giver "stof til eftertanke". Jeg har i hvert fald altid brugt det i dansk stil siden 9 klasse - og hele vejen op igennem gymnasiet, og har aldrig fået minus for det... Hehe at det så stort set har overtaget pladsen for punktum fuldkomment er vist ikke meningen, men sådan kan det jo gå 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| negativ tråd |
|
|
Hmmm så længe budskabet er godt, er det vel lige meget med stave fejl, og kommasætninger. Jeg synes dette er en meget negativ tråd, som grænser sig til mobbning af de, som har svært med ret stavning. En debat som burde tages af folkeskolen og pædagoger, burde vi sprog teste børn i 3-5 års alder? Hvordan styrker/stimulere du dit barn i; Sprog/læsning/stavning??? Skrevet af en pæadagog med ekko sko....
Jade den skønne røde knapsrtupper.e/Hamlet Frydenlund. centyfieldstud.com Sorg er kærlighed man ikke kan komme af med. Med venlig hilsen Noëlle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
Ninkamus |
21-01-2008 23:18 |
|
For dem som KAN stave og for dem som ser ALLE fejl selv de MINDSTE så kan jeg godt forstå jeres frustration. Jeg har det på samme måde når kæresten siger jeg LAGDE lige på sofen - jeg har mest af alt lyst til at råbe LÅ, du LÅ på sofen fordi det frustrerer mig utrolig meget... Men jeg forsøger at bære over med ham, for ham lyder det jo rigtig!! og det er lidt svært at lave om på 26 års indlæring.. Nå men tager I f.eks mig så er min stavning ikke specielt god. Jeg var elendig til det i folkeskolen, forsøgte virkelig i 10'ende og i gymnasiet var jeg ved at være ret godt med. Specielt takket være word som har stavekontrol og synonymord, jeg brugte timer på at lære mig selv at stave til ord jeg brugte lidt oftere end andre. Nu er det så 1½ år siden jeg blev student og har jo ikke rigtig haft rigtig brug for mit skriftsprog siden. For mig er det rigtig svært at høre om det hedder afvide eller at vide... Så jeg er ked af hvis det er mine indlæg du går uden om og ikke får mit evt gode budskab afvide/at vide pga min "ordblindhed". Jeg er ikke det man kalder ordblind, men det falder mig bare ikke naturligt som det gør for andre - jeg har nogen andre kompetancer istedet... Jeg er sikker på at mange af fejlene skyldes taste/sjuskefejl og mgl tid (at man ikke lige læser sit indlæg igennem en ekstra gang) Jeg finder ofte taste fejl når jeg gennemlæser mit indlæg anden gang, men en fejl som afvide vil jeg ALDRIG tænke over normalt (nu vil jeg sikkert efter denne tråd) men sån er der sikkert rigtig mange fejl jeg aldrig vil opdage. At det skal gøre mine indlæg mindre vædige syntes jeg er en skam... Håber at I som er så gode til det med stavefejl kan se lidt igennem os som er knap så gode.. Jeg forsøger at anstrenge mig men det er bare desværre ikke nok til at gøre mig perfekt. Sorry....
Ninkamus 5 dage til jeg flytter  Glæder mig helt ekstremt til at bo sammen med kæresten! "Love is like the wind you can't see it but you can feel it"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvorfor |
|
|
skal denne tråd hele tiden drejes over på noget negativt? Jeg har aldrig nogensinde skrevet til nogen at de stavede forkert! Men når der startes en tråd som omhandler noget som man tænker over, når man læser tråde hvorfor i alverden må man så ikke kommentere det? Igen igen igen tildens eller tendens/ ingen gang eller ikke en gang handler jo ikke om ordblindhed, har i overhovedet læst hele tråden? Og den med så længe budskabet er godt.. vorherre bevares- jeg ville da aldrig gide læse en avis hvis de ikke kunne stave ordentligt, som jeg skrev tidligere er det danske sprog så pludselig blevet et sprog, som man kan skalte og valte med som man har lyst? Hvor ender vi så henne.. eller skulle jeg stave det hende? det kunne jo være det passede mig bedre? Helt ærligt!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bla bla bla |
bjarne1525 |
22-01-2008 00:38 |
|
ja- så må jeg jo desværre nok se om jeg kan leve med, at du springer mine tråde over - fremover. jeg bruger jo hn både på grund af min interesse for ponyen, for at få del i den viden jeg desværre ikke er udstyret med i forvejen om heste, men jeg bruger da også siden til at blive bedre til dansk, både som skriftsprog og talesprog. jeg lære jo ikke noget af at sidde i et hjørne og surmule, fordi jeg ikke tør skrive et sted som her, af frygt for verbale angreb mod mine evner ud i det skrevne sprog. jeg kunne forstå din kritik, hvis det havde været en side der handlede om korrekt dansk sprogbrug - den side ville du jo så ikke selv kunne agere på, da dine evner ud i tegnsætning åbenbart ikke rækker til dette i følge andre debattøre - vi har jo slettet ordet dovenskab - for det findes ikke i denne kontekst ifølge det du har skrevet længere oppe. (altså om alle andre end lige dig selv) jeg er heldigvis sådan indrettet at jeg godt kan læse et indlæg med lidt sprogfejl, uden at dette gør at jeg bliver forvirret i hovedet og manisk sætter mig til at fundere over ting der ellers er tråden urelevant. men det er jo åbenbart mit held. nu skal dette ikke ses som et angreb men kun som min mening på indlæget og så også svar på nogle af de tilføjelser der er kommet på længere nede i tråden. ( jeg kan jo ligesom fornemme at du ikke finder det tilforladeligt at der er nogen der er bare lidt kritiske overfor din syn på emnet) sov godt alle sammen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| den her side er |
|
|
ikke en avis, der er intet krav om at man skulle kunne skrive korrekt dansk, og lave korrekt tegnsætning for at kunne deltage i debatterne, heldigvis da, jeg kan heldigvis godt se igennem med både mine og andre stave/taste fejl uden at det vil genere mig. Hvis der kom et krav om korrekt stavning, tegnsætning, ja så ville den her side være meget sørgelig at komme på. Jannie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg gentager |
|
|
lige mig selv, jeg kunne aldrig finde på at skrive og rette noget i en tilfældig tråd.. Oeg kunne aldrig finde på at rette nogen verbalt for den sag skyld, men nu handlede den her tråd altså om at kunne skrive korrekt! Og jeg skrev netop at hvis det var dovenskab der gjorde at folk stavede som de gjorde så fair nok... Har i overhovedet læst hvad jeg skriver?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| at vide |
mamai |
22-01-2008 10:45 |
|
Mit indlæg er som jeg påpeger IKKE ment som et brokindlæg, altså med andre ord (nogle af jeres negative ord): Jeg tænker IKKE nedladende om andre herinde og jeg har helt klart ingen intentioner om at mobbe andre herinde. Det er ikke jer som personer( personligheder )jeg har i tankerne når jeg skriver indlægget ! Jeg er selv en ydmyg person der bestemt ikke bryder mig om at fremhæve mig selv overfor andre. Som en person herinde også korrekt skriver, så er forståelsesfejl meget værre end sjuskefejl og tastefejl. Og mit håb er blot at ALLE som skriver herinde vil gøre sig umage for at blive forstået rigtigt ellers er det jo at andre kan miste lysten til at læse.( man kunne jo f.eks gennemlæse sit indlæg et par gange og gennemtænke det inden man sender det ud ). Mit budskab er altså : Gennemlæs og gennemtænk dit svar eller dit indlæg før du sender det ud !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anette Kray..... |
|
|
"Det hedder nogen om personer og nogle om ting!" Her tager du vist lidt fejl. Se reglen her: www.praktikon.dk/ SkrivkorrektBog.pdf I øvrigt synes jeg ikke et par sprog-/ stavefejl er særlig forstyrrende, hvis indlægget ellers er nogenlunde velformuleret. Jeg bliver mere irriteret over dem der skriver "staves?". Ét er at lave fejl i god tro, men hvis man er i tvivl om et ord kan man vel slå det op? Gurli.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jep, nogle ... |
Rebekka 1 |
22-01-2008 17:57 |
|
er hvis der er tale om noget direkte tælleligt. Jeg elsker denne her, Certina : Jeg synes det er spænene ! Jeg synes det er spændene ! DUR IKKE!! Jeg synes, det er spændende. Han kom spænende. Forlig dig med de d'er Man er ikke dum, fordi man ikke kan stave. Man er bare ikke nysgerrig nok, eller også synes man ikke, det er vigtigt nok. Med venlig hilsen fra Smaragd, som synes, det er MEGET vigtigt at gide stave rigtigt og gøre sig den ulejlighed at blive bedre, og som også står af over for almindelig sproglig ugidelighed.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bummelum |
|
|
holda op, unskyld mig men folk må have en dårlig koncentrations evne hvis de ikke kan se bort fra stave fejl! eller også har man måske selv et stort behov for at være i korrekt i sit liv, og kan derfor ikke have når andre laver fejl? i mine øjne er der en smule tvangs tanker over det, hvis man ikke kan se bort fra sådanne ting. men det kunne da være sjovt at analysere alle jer, og se hvad psykologien ville sige om jeres problem 
i må gerne hade mig, men had mig venligst for hvem jeg er, og ikke hvem jeg ikke er!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak Gurli |
Annette Kray |
23-01-2008 08:53 |
|
Den er straks printet ud og skal gennemlæses. Og så lærte jeg noget nyt.  Jeg har bare altid lært "Det hedder nogen om personer og nogle om ting!" Men nu er det også 100 år siden jeg har gået i skole. Men måske skulle jeg ansøge om at få nogle skolepenge tilbage! Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lalalala |
|
|
Hvor er jeg glad for, at man må prioritere forskelligt. At stave helt korrekt, er ikke øverst på min liste, over vigtige ting - ej heller, på Top 100
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Annette..... |
|
|
- det kan nok ikke betale sig. Jeg gik selv i skole i oldtiden og 100 års inflation gør at det ikke er besværet værd; så hellere et rap over fingrene på HN i ny og næ  Gurli.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak!!!!! |
Annette Kray |
23-01-2008 13:51 |
|
De kommer jo ind imellem de rap!!!!  Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Madsen |
|
|
Tvangstanker fordi man lægger mærke til stavefejl? Undskyld, men ved du hvad tvangstanker er? Hold da op en påstand at komme med at man har psykiske problemer fordi man lægger mærke til stavefejl? der gik den debat her lige over grænsen for mit vedkommende.. Aldrig har jeg da hørt noget så tåbeligt før!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| At stave |
Anja Hegnsvang |
23-01-2008 21:25 |
|
Og det jeg bliver mest irriteret over er desuden at ingen gang og tildens er da ikke svært at stave til? Det er da næsten nemmere og med færre bogstaver at skrive ikke en gang og tendens? Så lige med de ord synes jeg at det vidner om folks ulyst mere end om ordblindhed.. Den her udtalelse, plus du siger dine manglende store bogstaver bare er dovenskab, gør at jeg bliver lidt træls.. Jeg staver ikke helt korrekt altid, og min grammatik er heller ikke helt i orden. MEN, du skal da ikke sige at andre skal tage sig sammen, når du ikke selv kan!! For du mener vel lidt, at det til dels er folks dovenskab der gør de ikke staver korrekt? Som jeg har tolket det.. Du gider ikke bruge energi på at skrive store bogstaver - andre gider ikke bruge energi på at stave 100% korrekt. Det er fint nok, at man lige gør opmærksom på, at folk har stavet et ord forkert - det kan jo være en hjælp, som andre er inde på. Evt. i en pb.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stave fejlt eller sprogfejl |
Ninkamus |
23-01-2008 21:48 |
|
Tildens eller tendens - hmm for mig lyder begge dele rigtig!! Det er sq svært at skrive hvis man ikke engang kan sproget ordentligt. Jeg kender ikke foreskellen på tildens og tendens - så undsyld hvis jeg kommer til at bruge det forkerte ord i den forkerte sammenhæng. Nej det kan godt ske det ikke er stavefejl men så er det en sprogfejl som jeg ikke selv kan gøre for - det er som min kæreste der siger jeg lagde på sofaen. Jeg syntes man kan brokke sig over hvis folk er dovne og ikke gider lige hurtig tjekke for tastefejl hvis det sker gang på gang, men fordi folk ikke kan sproget ordentligt ( det kan de færreste faktisk - også selv om de er danskere ) eller fordi de ikke kan stave det syntes jeg ikke er fair - jeg er faktisk ikke helt klar over hvor du vil hen længere... Der er evt en grund til at jeg ikke er junalist og skriver aviser. Jeg syntes det er meget forkert at sammenlige denne side med en avis. Hvad er det du vil have folk til??? Du starter med at sige at det ikke er et brokke indlæg over folks stavefejl men at det skal give stof til eftertanke - hvad skal de tænke over??? Nogen har bare skide svært ved at stave og undskyld hvis jeg kommer til at skrive afvide istedet for atvide... - jeg kan desværre ikke gøre for at jeg ikke kan sproget til punkt og prikke og derfor har nogen gralle stavefejl ind i mellem - jeg øver mig, læser meget mv. Hvad er det du beder (ber) om?? (ja der var endnu en) Hvad er det du forlanger???
Ninkamus Flytter op til kæresten om 3 dage  "Love is like the wind you can't see it but you can feel it" Nogen der har set Islænderen Ás www.heste-nettet.dk/forum ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| For lige |
|
|
at gøre den med de store bogstaver færdig en gang for alle, så hvis i lægger mærke til det starter jeg ikke med stort efter tre punktummer, som jo ikke virker som en slutning på en sætning, men mere som en tankestreg. Efter spørgsmåltegn, et punktum og lignende, laver jeg stort bogstav efter. Jeg forstår slet slet ikke at man i den grad træder folk over tæerne i denne tråd! Det er da voldsomt som folk de føler sig stødt af at man lægger mærke til stavefejl, jeg gider næsten ikke gentage mig selv og sige at jeg har ALDRIG rettet nogen i tilfældige tråde, men at nu handlede denne tråd altså om at man så fejlene. Forholder i jer altid sådan til hvis der er nogen der har en mening om nogle af jeres fejl? For så er jeg da glad for at jeg ikke kender jer IRL hvis i går i så små sko! Slut herfra.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|