Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Gælder loven også for 11-årige....???
Forfatter: 
Dato:  14-01-2008 09:31
historien....

Min datter (10 år ) bevæger sig ofte (ligeså ofte som jeg er på HN :)) på et site: gosupermodel.com....hun har naturligvis en profil derinde hvor hun blandt andet har lagt et billede af sig selv og sin hest.

I går aftes konstaterer hun at der er en anden "model" der har stjålet billedet af hende og hesten, lagt den på sin profil, hævdet at det var hendes hest OG skrevet nedenunder at XXX (min datter) har stjålet billedet fra hende og at det er hendes hest og hun selv der optræder på billedet.....

Min datter bliver dybt ulykkelig og rasende og ved ikke hvad hun skal gøre....raser og raser....

I fællesskab skriver vi en mail til pigen, fortæller hende at "det hun har gang i" er ulovligt og at vi forventer at hun sletter billedet inden der er gået 1 time, og at vi i modsat fald kontakter moderator og anmelder hende. (Man kan se at hun er logget på.)

Ingen reaktion - og min datter raser videre.

Jeg bliver naturligvis mere harm på min datters vegne og mener at pigen har fået sin chance for at rydde op efter sig. Jeg skriver til moderator og gør opmærksom på "episoden" , at jeg naturligvis kan dokumentere at hesten er vores og at det er min datter der optræder på billedet, og jeg linker til min profil her på HN hvor samme billede ligger. Yderemere skriver jeg at jeg forventer at moderator sørger for at det stjålne billede bliver slettet.

En time efter er pigens profil slettet på gosupermodel.

Så langt så godt....egentlig, men.....

et par timer efter prikker min datter til mig og siger hun har lært noget idag:

"at hun burde være den lykkeligste pige på jorden, at hun havde noget, nemlig sin hest, som en million andre piger ønskede sig og aldrig fik, og derfor udlevede ønskerne i en drømmeverden hvor man "lånte sig frem ".....

Hun går glad og klogere i seng.

Og nu til mit moralske dillemma:

Pigen får sin profil på gosupermodel slettet af moderator. Hun havde opnået status af at være "topmodel" ( noget med at man optjener point på den ene og den anden måde og det ta'r laaaang laaaaang tid at kæmpe sig op i hierakiet) og topmodellen er sidste skridt på vejen inden man bliver supermodel - altså det ypperste man kan opnå.

Dvs pga mit sure opstød til moderater, sidder der nu en pige på 11 år, der har fået visket sin profil ud og skal starte helt forfra, når hun har overstået sin karantæne, vel at mærke. Ydermere har hun mistet det netværk hun via sit brugernavn har opbygget på sitet.

Retfærdighed eller ej. Jeg sidder med en rigtig øv øv øv smag i munden og er ked af det på pigens vegne - "herregud - det er jo kun børn"....

Hvad ville du ha' gjort ?

KH:)

Annette

rigtige piger rider hver dag

0
0
Svar på denne tråd

gosupermodel
Forfatter: 
Dato:  14-01-2008 09:39

jeg synes at du gjorde det rigtige! selvom du sidder med en lidt dårlig samvittighed over at denne pige har mistet sin profil/point, så er det hendes egen skyld! hun viste fra starten at det ikke var hendes billed og at hun løj med det hun skrev! så langt kan en 11 årig sagtens tænke.

derudover så gav i hende en chance for rette op på hendes løgn ved at slette billedet og i skrev også hvad konsekvensen ville være hvis hun ikke gjorde det!

at hun så ikke reagere og får slettet hendes profil er dyre lærepenge til hende selv! hun har forhåbentlig nu lært at den slags handlinger har konsekvenser og dem må hun leve med!

ja det er super ærgeligt at det skulle ende sådan, men jeg mener at det var pigens eget valg at lade det gå så vidt. så ryst den dårlige samvittighed af dig. DU gjorde det rigtige ved at hjælpe din datter og hun har også lært lidt om ansvarlighed på nettet.

MVH. Betina

Min hjemmeside: Belles side

0
0
Svar på denne tråd

jeg ville
Forfatter: 
Dato:  14-01-2008 09:40

have gjort det samme som dig. Uanset hvilken situation jeg var i. Selvfølgelig er det synd for pigen at hun nu skal starte forfra, men så har hun forhåbentligt lært forskellen på dit og mit. Jeg syntes det var en passende straf at få slettet sin profil, når hun nu ikke reagerede på jeres besked om det billede af jeres hun havde "stjålet". Man kan ikke bare tage andres ting og gøre det til sit eget, uanset hvor meget man ønsker det var ens eget.

0
0
Svar på denne tråd

Det samme
Forfatter: 
Dato:  14-01-2008 09:41

Jeg synes at du har handlet helt korrek i denne situation.

Din datter har lært noget vigtigt, og det har den anden pige forhåbentlig også - at med ærlighed kommer man længst. Det må da være en helt passende straf at hendes profil er blevet slettet, da hun jo har løjet og svinet en anden person til helt uden anden grund end misundelse. Så hun tænker sig måske om inden/hvis hun gør det næste gang.

Hoppe 3-8 år søges. DV eller lign. med papirer, uden handelsfejl og stangmål mellem 168-172 cm. Maks. pris 45.000 kr.

0
0
Svar på denne tråd

en overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-01-2008 09:41

Jeg kan godt forstå du er ked af det på pigens vegne.

Jeg synes også det er en hård traf, men det er jo IKKE dig der har givet hende den.

Det er moderator på siden, der har bestemt at hun skulle slettes.

Du bad jo blot om at få slettet billedet, så det er jo ikke din skyld.

Jeg har det egentlig lidt blandet, for selvfølgelig skal børnene lære at man ikke må stjæle andres billeder.

På den anden side, er det jo bare børn.

Måske du kunne skrive til moderator og fortælle dem, at du ikke ønskede pigen slettet, blot billedet.

Det er ikke sikkert, det ændrer noget, men så har du da gjort hvad du kunne.

det kan jo også være at det ikke er første gang, at pigen laver sådan et nummer, for ellers synes jeg måske også straffen er lidt hård.

Men stadig, det er jo ikke din skyld.

M.V.H. Dorte Hansen.
0
0
Svar på denne tråd

Du kunne
Forfatter: 
Dato:  14-01-2008 09:42

jo ikke vide, at hele profilen blev slettet, da du henvendte dig til moderator....

Det eneste du og din datter ønskede var, at hun ikke stillede din datter i et dårligt lys, og at hun slettede billedet....

Det er måske ikke første gang, at hun gør sådan noget, siden profilen ligefrem blev slettet....

Men ja, jeg kan da godt forstå, at du har det lidt mærkeligt med det, netop fordi hun kun er 11 år.... Men på den anden side... Det er vel bedre at lære det som 11-årig i et fantasi-miljø, at man ikke bare kan gøre som det passer en.

Zamangah

Sælges; 17" Hubertus Flexline, kombi.

Søger: Bright Ruby FOR 94160 DV DK F1

0
0
Svar på denne tråd

jeg ville
Forfatter: 
Dato:  14-01-2008 09:50

have ladet pigen beholde billedet, hvis min datter ikke var på billedet, idet din datter var på ville jeg have gjort som dig.

jeg ser ikke noget problem i at andre låner vores hestebilleder, det er lidt hysteri - men er det af mine børn så ser jeg helt anderledes på det.

men vi har jo alle forskellige tollerencer, jeg ser det kun som en leg at de tager forskellige billeder af heste, men som sagt dem med personer på.. nix.

Mette

Billeder af mine børn.

Et barn er en engel, hvis vinger krymper i takt med at benene vokser.

0
0
Svar på denne tråd

svar....
Forfatter: 
Dato:  14-01-2008 09:59

pigen er nok ked af det nu, men på længere sigt har hun nu lært hvad der er rigtig og forkert. og det er bedre at lære det i en tidlig alder. hun har fået sig en lærestreg og gør det forhåbentligt aldrig igen. Ja det er da synd at hun skal starte op på ny, men da hun ikke reagerede på din besked til hende, må hun lære hvad konsekvenser er...

LÆKKER 6 ÅRS VALLAK SÆLGES STG 160, SMUK! MED FULD STAMTAVLE OG HESTEPAS. PRIS 25000 KR - Evt. bytte. se annonce.

0
0
Svar på denne tråd

bare børn....
Forfatter: 
Dato:  14-01-2008 10:25

Den der med at "det er jo bare børn" og de så dermed skal have lov til at slippe udenom en masse ugerninger uden konsekvens er jeg BESTEMT ikke tilhænger af.

Det kan godt være straffen var hård for pigen, men hun var blevet advaret og så må hun altså også lære at der kommer en konsekvens af det hun har gjort. Jeg kan da godt forstå din datter blev gal og jeg havde gjort præcis det samme som dig. Ikke nog med at hun tog billedet, så gjorde hun også DIN datter til tyv ved at skrive at det var hende der havde stjålet det. Det er da ikke en måde at behandle andre på, hvad enten man er barn eller voksen, så ja.... jeg synes det er fint hun fik et smæk over nalderne og forhåbenligt fremover kan se, at sådan gør man bare ikke..

Hilsen Mette

Med Korsvangs Salina, Luna og Nyholts Weingöttin (Fine)

Søger to voksne huskatte, der kender hinanden, er renlige og vil trives med at være ude/inde katte. Til godt hjem.

0
0
Svar på denne tråd

Handlet rigtigt
Forfatter: 
Dato:  14-01-2008 10:33

Havde pige "bare" lånt billedet så ville jeg også synes at det måske var en hård straf at få slettet det hele, men hun har jo både taget et billede OG beskyldt den rigtige ejer - din datter - for tyveri/løgn, og så synes jeg ikke at straffen er for hård.

Jeg synes at du har handlet rigtigt og du har støttet din datter og lært lidt om etik.

Mvh Pia*

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er enig...
Forfatter: 
Dato:  14-01-2008 10:33

...med de fleste andre. 11 år eller ej, så giver livet til tider nogle knups. At få slettet sin profil er selvfølgelig surt, men så er det jo heller ikke værre.

Hun har forhåbentlig lært en vigtig lektie.

Jeg tager hatten af for din medmenneskelighed i.fht. pige med den slettede profil, men jeg synes i stedet, at du skal glæde dig over tre rigtig gode ting:

1. Du har en datter, der tør gå til sin mor - og det er da et skulderklap værd.

2. Du er en mor, der handler på din datters tillid til dig - et endnu større skulderklap.

3. Du har en rigtig klog og ydmyg datter (og hun er jo din fortjeneste), når hun sådan kan sige, at hun er heldig at have en hest (og måske også et udseende?), som andre kan tænke sig - et meget stort skulderklap!

Så i mine øjne er det faktisk en rigtig positiv historie.

/Nat

Om du tror at du kan - eller om du tror at du ikke kan. Så har du ganske givet ret. Henry Ford

Medlem af klubben for manipulerende, hjernevaskende, talentløse ponymødre.

0
0
Svar på denne tråd

Det er bare børn...
Forfatter: 
Dato:  14-01-2008 10:48

... er en rigtigt dårlig undskyldnig for at lade nogen slippe afsted med at gøre noget der er ulovligt, umoralsk eller skadeligt for andre.

Og i dette tilfælde har pigen jo gjort noget der er alle tre dele!

Hun har mærket konsekvensen af at have begået en dumhed. Men selv om konsekvensen nu måske kan føles hård er det ikke noget der har varige skadevirknigner for hende.

Hun er sikkert ked af det - og det er så det.

Ingen af os kommer igennem vores opvækst uden at få nogle mindre rare oplevelser - men de mindre rare oplevelser der kommer som konsekvenser af vore egne handlinger, er med til at lære os hvornår vi har trådt over andres grænser og gjort noget forkert. I dette tilfælde er konsekvensen da ærgerlig - men rimeligt harmløs.

I denne omgang var det et billede hun stjal - hun fik en advarsel - og så fik hun konsekvensen.

Hellere det end at hun lærer at reglerne ikke gælder for hende og ender med at være en af dem der reelt fusker og snyder sig til andres hårdt sammensparede penge. Vi ser jo herinde at fuskerne ofte er særdeles snedige, uden samvittighed og uden sans for at de rent faktisk skader andre.

Måske har du fået stoppet sådan en før hun nåede at komme til DET punkt.

£isbeth & Baloo
*
Content makes poor men rich;
Discontent makes rich men poor.
(Benjamin Franklin)
0
0
Svar på denne tråd

Ups!..
Forfatter: 
Dato:  14-01-2008 11:00

Jeg skrev før i mit svar:

Jeg synes at du har handlet rigtigt og du har støttet din datter og lært lidt om etik.

Der skulle have stået:

Jeg synes at du har handlet rigtigt og du har støttet din datter og lært hende om etik.

Det er jo to vidt forskellige ting.

Mvh Pia*

0
0
Svar på denne tråd

Enig med Pia S...
Forfatter: 
Dato:  14-01-2008 11:55

... pigebarnet har jo ikke bare "lånt" et billede (hvilket kunne være sket af ren og skær uvidenhed/tankeløshed) - hun har derimod foretaget en helt bevidst handling. Hendes forsøg på at udlægge din datter som en løgnagtig "billedtyv" viser jo, at hun godt ved at det er forkert at lægge billeder ind, som ikke er hendes egne.

Dermed har hun IKKE handlet "i god tro", men simpelthen snydt. Det er meget muligt at hun ikke har regnet med at det havde en konsekvens. Hun har så lært nu, at det har det.

Jeg kan faktisk godt forstå at du føler dig "ond" - men måske har du skånet pigen for noget meget værre på et senere tidspunkt.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

Dressurvogn sælges. Se min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Det er helt ok.
Forfatter: 
Dato:  14-01-2008 12:25

Du gjorde det helt rigtige.

Nettet er ikke kun en legeplads. Og man kan ligeså godt lære de uskrevne regler tidligt, ellers bliver det ikke sjovt senere hen.

Jeg har også måttet tage konsekvenserne af nogle meget dumme valg i forbindelse med nettet; det er ikke sjovt, mens det står på, men det giver perspektiv.

Anonymitet på en hjemmeside er ikke det samme som anarki, noget ret mange mennesker synes at have svært ved at fatte.

-+- Zip.

0
0
Svar på denne tråd

tusind tak
Forfatter: 
Dato:  14-01-2008 12:30
alle sammen - for jeres skulderklap, moralske støtte, perspektivering og opbakning. Jeg har jo været rundt om det meste af moralen og etikken i "forbrydelsen".....allerede inden jeg agerede.

Min dårlige samvittighed, hvis man kan kalde det sådan, skyldes nok at jeg ved hvor DYBT ulykkelig min egen datter vil blive, ved at få slettet sin supermodel fra sitet. Og at en pige i den alder, der finder på at lyve så groft, ikke kan ha' det specielt godt i forvejen, hverken med sig selv eller sine omgivelser.

Annette

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-01-2008 12:30

Jeg har selv oplevet at forskellige folk har misbrugt et bestemt billede af min hest på deres egen profil. Både herinde og på hestegalleriet. Og sågar rideudstyrsbutikker som har brugt billedet i deres reklamer på nettet.

Her på siden var det komiske at billedet lå til afstemning både på min egen profil og på hende den andens. Hvilket resulterede i at billedet lå på top 10 listen 2 gange samtidig!

Jeg gjorde det samme som dig. Kontaktede moderator som slettede de falske profiler.

Selvom der ikke er copyright på billeder så mener jeg ikke det er lovligt at bruge billeder uden at spørge den der har ophavsretten til billedet.

Således ser billedet ud som blev misbrugt.

Og egentlig er det da en ret smigrende tanke

Led mig ikke ind i fristelse -

(Jeg kan sagtens selv finde vej)

Dansk Varmblod - det eneste der dur ;-)

0
0
Svar på denne tråd

okay - noget
Forfatter: 
Dato:  14-01-2008 18:47

positivt er der da kommet ud af det....

Mit yngel har idag i skolen (er stadig i den alder hvor man taler om hvad der er sket, hvornår, hvorfor mv.) fortalt sin historie....med det til følge at man i klassen har fået diskuteret hvad man må og ikke må på nettet.

Så nu skal "de" lave en projektopgave om adfærdsregler på nettet.

Annette

0
0
Svar på denne tråd

syntes det er
Forfatter: 
Dato:  14-01-2008 19:04

synd for pigen.....det kan godt være at hun stod som værende på, men sad på en anden side...jeg ville nok have ventet en dag tid, på om hun selv tog billede af....som du selv er inde på er der da et eller andet galt siden hun gør noget sådan...

Selvfølgelig kan jeg godt forstå at din datter føler sig stødt- men det er også vigtigt at hun ved at denne piges liv måske er helt revet i stykker- nogle børn har intet andet liv end det de oparbejder på nettet...ikke at det retfærdiggører hendes handling...men man skulle måske lige have slået koldt vand i blodet...

Pigen har jo hverken hest eller måske en mor hun kan snakke det med om....

Måske i skulle kontakte moderator og gøre opmærksom på at det måske er en lidt hård straf...

MVH Dorthe

Vores dejlige kat Pjevs er bortløbet under en pasning i Rødby.

Se billede på mit HN.

Øremærke nr. ZGO383

Dusør gives 1500kr. ved fremskaffelse i live.

Dusør 500kr. i død tilstand.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider