|
|
| At ride hver dag, året rundt...? |
|
|
Hej Jeg har sådan gået lidt og tænkt... Jeg er jo af den overbevisning at en hest skal have fri minimum én gang om ugen, en dag hvor man bare nusser og hvor den ikke har rytter på. Hvor den ligesom har tid til at være hest... Men er der nogen der rider hver dag? Og hvad er grunden? Har en hest i det hele taget godt af det, både fysisk og psykisk? Jeg ved ikke helt hvor det kom fra, men er der nogen der rider hver dag? Og hvad med at ride flere gange om dagen på samme hest? Er der nogen der gør det? Omvendt syntes jeg heller ikke, at man skal ride sin hest mindre end 3-4 gange ugentligt, hvis man gerne vil være seriøs. Og så forlange at den bare er løsgjort og lækker, for det vil jeg påstå er urealistisk... Hvad er jeres menig? Håber på en god debat  Mvh. Lotte, hvis hest bliver redet/rørt 6 gange ugentligt.
¨˜"°º•Heimdals Knut•º°"˜¨ - Gudens Hest - !! Tegninger tegnes på bestilling !! - Ydeliger information på præsentation - Life Is like a Box of Chocolates - You Never Know What You're Gonna Get!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det kommer an på |
|
|
Hvordan man rider, hvor hårdt og hvor meget. Hvis man veksler mellem forskellig træning, skovture og skridteture ser jeg intet problem i at hesten rides hver dag - sålænge den ikke rides 'mentalt udfordrende'/trænes hver dag. Afveksling... Hvis den ellers kommer på fold (og dér har lov til at være hest) så synes jeg ridning hver dag er fint - såfremt man selvfølgelig tager hensyn til dens humør etc. Det var min mening! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min hest..... |
| Forfatter:  |
Tumle |
| Dato:  |
13-01-2008 18:58 |
|
Min hest rider dressur to dage om ugen ( Ganske nyt, har fået ren dressur part til træne hesten op) 2 dage hopper hun, 1 dag med skovtur, 1 dag med balance træning og en hvile dag, hvor hun for lov til løbe løs i ridehuset, også bliver hun så skridte af i grime i 15 min! Jeg synes det er fint nok heste går 6 dage om ugen, men synes den burde havde en fridag engang imellem, du ville vel heller ikke bryde dig om aldrig havde en fridag!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke hver dag |
|
|
Jeg rider heller ikke hver dag - har simpelthen ikke tid til det, men jeg rider 4-5 dage om ugen, hvor jeg også veksler mellem dressur, balanceøvelser uden sadel, skridttur osv. De 2 dage, jeg ikke rider, nusser og hygger jeg om hende. Vil gerne have en part til at ride hende 2 dage om ugen og selv ride 4 dage om ugen, og så en fridag til at hygge. Karina
Rolig DV hoppe søger en partrytter i Thyregod (7323) fra 1. februar, som kan komme og ride 2 gange om ugen. Se min præsentation for nærmere info.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hver dag |
|
|
Så vidt muligt rider jeg hver dag. Min hest er lige flyttet fra et sted hvor han stod ude 8 timer dagligt + ridning.. Nu står han max 5 timer ... og kan ikke se nogen grund til at han skulle stå inde i stedet for at komme ud og lave noget. Tror ikke at hesten nyder at have fridage på samme måde som os. Den kan måske have behov for en dag hvorder ikke bliver krævet de helt store øvelser eller en tur i skoven - men jeg vil kalde det afveksling. En hest har behov for afveksling og ikke såkaldte "fridage".. Det er bare min holdning  Cille&Chimano
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hver dag |
|
|
For nogle år siden red jeg helst hestene HVER dag i vinter perioden, af den simple grund at de kun kom på fold ca 2 timer om dagen, og jeg synes ikke de fik rørt sig nok, derfor ville jeg gerne ud og skridte en tur i skoven på deres "fridag", frem for at de stod i boksen i 22 timer, alternativt løssprang de om lørdagen, så der blev de så ikke redet. I en periode blev pintoen motioneret 2 gange om dagen nogen dage, jeg red f.eks dressur om morgenen, og så kom hun på fold, og om eftermiddagen fik en af mine elever nogen gange lov at ride på hende, hun var lille og skulle kun skridte og luntetrave en smule, og jeg er sikker på at Tequila hellere ville ud og hygge lidt med mig og eleven, end at stå i boksen hele dagen. Nu er jeg pensionær et sted hvor hestene går på fold alle de lyse timer så nu holder de en del fridage - men de er osse unge (3 og 4 i år)
Med Tequila, Medina og Champstar <3 Snart genforenet med Montypigen <3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min parthest |
|
|
går hver dag. -En dag om ugen er dog afslapningsdag, hvor det bare er en stille tur i skoven. Den har endnu ikke lidt overlast. Da jeg arbejdede i stald kom de også ud hver dag, men der var der desværre heller ikke mulighed for at komme på fold, når den var våd (folden lå på en bjergside og blev dermed glat).
Mvh. Tine Equi-work.com Jobportalen for hestefolket 2 bokse ledige pr. 1. januar. Ledøje område. Se mere på præs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dengang.... |
|
|
Da jeg havde min egen hest, som blev brugt til almindelig hyggeridning - skovtur og let dressur, spurgte jeg dyrlægen hvor ofte hun burde rides. Hun var araberrace og 11 år gammel. Dyrlægen fortalte mig, at hun skulle gå 6 dage om ugen. Den 7. dag skulle hun have fri, da hun også skulle have tid til at sætte musklerne. Det er det samme jeg gør nu, efter at være påbegyndt træning af mig selv. Hver gang man træner (rider dressur, spring, løfter vægte eller løber) nedbryder man sine muskler. På fridagen, bygges musklerne op igen - denne gang lidt større, smidigere og bedre end forrige gang. Hvis man ikke giver musklerne lov til at blive bygget op ved hjælp af fridage, laver man faktisk ikke andet end at nedbryde dem. Jeg ved ikke om det var lidt rodet, men det er sådan det foregår.
Vickie The line between wrong and right is the length of a thread from a spider's web The piano keys are black and white but they sound like a million colours in your mind
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| rider næsten hver dag |
|
|
men blandet, både dressur spring og i skoven. 1 dag om ugen løsspringer den og skridtes så ca 1 time i skoven bagefter... 1 gang om ugen longerer jeg også over bomme, for at træne ryg... nogle gange ride vi i skoven bagefter... Hun har dog fridage når hun taber en sko  Nogle gange om sommeren når jeg har tid kan jeg godt finde på at ride to gange om dagen... Min gamle hest gik hver formiddag (alle hverdage) i skoven og blev redet seriøst om eftermiddagen. Hun kom også kun 1 time på fold, så jeg mente at hun skulle ud og se en masse og bruge sig... I weekenden var der tit stævner...
Venlige hilsen hende der i stilhed river sig i håret når hestene kan bide sig selv i bringen!! Og husk ridning skal være en fornøjelse - ikke en slåskamp Lidt frelst og Stud.agro
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456789 |
|
|
Det er meegt forskelligt fra hest til hest hvad der er bedst for dem.. Har en stor dreng på 178 og når jeg rider dressur på ham er det meget seriøs dressur, så rider ham max. 4-5 gange i ugen.. han kan simpelthen ikke holde til at blive redet så hårdt hver evig eneste dag! Dette gælder ikke kun min hest, men generelt.. De meget samlede øvelser tager hårdt på dem, så de kan ikke holde til at lave dem hele tiden.. Derimod har elevponyer der tøffer stille og roligt rundt, bedst af at blive brugt hver dag.. Det værste i hele verden man kan gøre er f.eks. at ride sin hest HVER dag hele året rundt undtagen 1 månede om sommeren.. Det er det værste man overhovedet kan gøre ved sin hest.. Det er derfor jagtheste ikke lever så lang tid. De bliver redet rigtig hårdt i et halvt år og så står de stille i et halvt år.. Rigtig usundt for deres sener og muskler!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ride hver dag |
|
|
hey. Tja jeg er af lidt modsat opfattelse som dig... Da jeg havde hest red jeg den hver dag. Selvfølgelig fik den en fridag i ny og næ når jeg ikke lige havde tid... Jeg er af den opfattelse at heste er vanedyr - de skal have foder på samme tidspunkter hver dag, på fold hver dag og rides hver dag... Selvfølgelig skal man ikke ride hesten hårdt hver dag!! Jeg fik typisk undervisning 2 gange om ugen hvor jeg red den hårdt og koncentreret. Derudover var der måske 2 andre dage hvor den blev reet koncentreret. De andre dage blev brugt på let løsgørrende arbejde, en skridttur eller en tur i skoven - til tider noget arbejde i longe, løsspringning eller andet. Mange vælger at give deres hest fri efter en hård træning eller stævne. Men ligesom os mennesker bliver man øm i musklerne efter hårdt fysisk arbejde. Laver man ikke noget efter en hård træning bliver kroppen stiv. Jeg har altid nøjes med at bruge dagen derpå på løsgørrende arbejde, fx. store volter og 8 taller, hvor hesten rides frem og ned, men ikke samlende, andre gange har jeg bare skridtet en tur... det vigtigste er at hesten bevæger sig så affaldsstoffer ogmælkesyren fra ømme muskler transporteres ud. Om hesten kan klare det psykisk?? Tja... det må man vurdere ud fra den enkelte hest. En ung hest vil måske have mindre tilbøjelighed til at klare den end en ældre - men igen afhænger det af træningsformen. En af de heste jeg red havde simpelthen så meget energi at han sagtens kunne blive redet to gange om dagen, selvfølgelig hvor den ene gang bare var let arbejde eller en lille tur. Men det må være op til den enkelte hest og rytter at finde en træningsform der passer netop dem. knus...
***Gry*** Bolig København/Amager søges! -Kender du nogen som kender nogen...?? Kontakt mig: gryper@dsr.kvl.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Altså jeg må sige at dem der har heste på rideskole(eller andre, som regel sker det bar tit på rideskoler), og så giver hesten en fridag, ved at den bar står i boksen dagen laaang, eller lige bliver lukket ud i ridehuset 2 min, er dybt godnat! Der er der ikke meget sjovt ved, så hellere tage ud at ride på den eller skridte en laang tur..
Jeg sys det er helt fint med en fridag til hesten, men ved det forstår jeg at hesten hopper rundt og hygger sig med andre heste ude på folden hele dagen, UDEN at blive redet på.. Da jeg samtidig sys hesten skal være ude hver dag alligevel..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fritid |
pjemm |
14-01-2008 13:58 |
|
Mine går det meste af året i løsdrift eller i hvert fald 10 timers fold hver dag. Rider jeg 1 time har den altså 23 tilbage at være hest i! :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Loyise oskar |
|
|
har du hørt om at man kan ride en tur på hesten eller longere de dage man ikke træner dressur?? Det lyder da helt hen i vejret at ride super hårdt i 4-5 dage og så lade den stå med ømme muskler de andre dage? ud og skridte laaange ture. 
Venlige hilsen hende der i stilhed river sig i håret når hestene kan bide sig selv i bringen!! Og husk ridning skal være en fornøjelse - ikke en slåskamp Lidt frelst og Stud.agro
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| På et kursus... |
LineFedders |
14-01-2008 14:08 |
|
afholdt af en kendt, dansk distancerytter fandt jeg ud af, at mange distanceryttere praktiserer ridning hver anden dag (der er så tale om intervaltræning, dressur og ture i varieret terræn), således at hesten har tid til at rekreere sig. Endvidere lærte jeg, at hesten skal have fri 1 dag pr. 10 km. den har gået efter et stævne. Rider du således 60 km., skal hesten have 6 dage fri... Jeg modificerer gerne lidt, og skridter eller går tur med hesten efter ridt, så mælkesyren kommer ud af musklerne og ømhed undgåes så vidt muligt... Her om vinteren rider jeg 4-6 dage om ugen alt efter vejret... mine heste går ude på en stor fold alle dagens lyse timer plus 1-2 timer i hver ende, så de får rørt sig - det erstatter dog ikke ridningen... vi tager det dog stille og roligt og bruger vinteren til at opbygge muskler. Når distancesæsonen starter igen, ændrer træningen sig naturligvis... /Line
Distancenovicerne Askari & Line, og Pompadeur, højtelsket ædemaskine!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Louise.... |
|
|
jeg ville gerne vide hvor du basere al din viden på. Mht at give hestene fri en måned om sommeren, ja så har jeg tilfældigvis skrevet en artikel om dette emne. Ja det er ikke den bedste ide at sende sin hest på sommegræs også bare lade den få 100% fri. -Men det kan lade sig gøre, hvis man sætter træningsniveau ned op til pausen, og op igen bagefter. -Derudover er der faktummet med fodring osv. -Men det er jo ikke det, der bliver diskuteret her. Mht jagtheste: Nu har jeg været i SPR i en del år, og jeg må indrømme, jeg har hverken oplevet heste, som gik i stykker oftere end andre heste. Ligesom jeg ikke har oplevet heste som fik total fri udenfor jagtsæsonen (derudover er der jo jagter indimellem i efterår-vinter). De fleste træner enten i ridehus, har en til at træne deres hest om vinteren eller rider som de plejer. Så den vil jeg da også gerne have lidt mere belæg for?? Og som Janne siger, det er da helt hen i vejret, at lade sin hest stå, hvis den har været redet hårdt dagen før. Så er det netop vigtigt, at den bliver rørt moderat dagen efter, for at rense musklerne for mælkesyre.
Mvh. Tine Equi-work.com Jobportalen for hestefolket 2 bokse ledige pr. 1. januar. Ledøje område. Se mere på præs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456789 |
|
|
Hen i vejret at lade hesten stå 2-3 dage i ugen: Overhovedet ikke! Som der også er flere der skriver så er det sundt for hesten at få lov til at stå, da det er der den får mulighed for for alvor at sætte musklerne.. Desuden kommer den selvfølgelig på fold, så helt stille står den ikke.. Vicky: Du har helt ret i at hvis man nedtrapper intensiteten af arbejdet op til sommerferien, så kan hesten godt holde til lidt ferie: men det er der bare ikke ret mange der gør! Det er der problemet ligger! Har selv oplevet en del jagtryttere der er meget slemme til at lade hesten stå stille udenfor jagtsæsonen og købte selv en hest der havde været jagthest, men måtte sende den tilbage efter få måneder da den var helt ødelagt i benene: det var i den sammenhæng at min dyrlæge fortalte at han oplever at jagtheste generelt ikke holder så lang tid som andre heste..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja... |
Britthn |
14-01-2008 16:09 |
|
Jeg går efter at ride 4-5 gange om ugen. Heldigvis går min ridehest meget på fold. Nogle uger, som eksempelvis sidste uge, bliver det pga arbejde enten færre rideture eller en hel friuge. Mange har stadig den dér holdning fra rideskolen med sig, at hestene skal gå én time hver dag.... Jeg var så heldig at interviewe Andreas Helgstrand før OL i 2004...Han fortalte, at de dygtige heste aldrig bliver trænet lige hårdt hver dag....Og så får de fri i perioder, hvor de blot bliver trukket i skridt af hestepasserne. Jeg mener, at det var 1 eller 2 uger, de fik fri. Cavan havde fri, da jeg var dér....Hans pointe var, at det gælder om at kende sin hest og så ligge træningen, så den topper, når den skal. Så når topheste kan have fri, kan min også 
Kh. Britt Welsh Partbreed og Welsh Cob - mit valg Maglehøj Knightley og Valhallas Abigail Et par af verdens smukkeste heste
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pia..... |
Tine (Bimboe) |
14-01-2008 19:58 |
|
lige mine ord! Rider man 1 time, har den 23 fri timer, hvorfor i alverden så også en planlagt ugentlig fridag  Tror det er de færreste, der rider koncentrete og intenst i mere end én time om dagen, og hvorfor så fridag?? Min har ALDRIG haft planlagte fridage, selv når de er i topform, og har gået 25-30-35 km med knald på, har de haft fridage. Faktisk får jeg dårlig samvittighed, hvis jeg ikke har kunne ride en ebnkelt dag, og får slet ikke følt, at jeg ku tillade mig og forlange noget særligt af hesten, dagen derpå. Så nej, kun fridage hvis man selv er forhindret. Tine
*La Luna de Primavera * Madame Freja * Surprice * Ticco* -Rigtige kvinder har horn på sadlen-
-Der hvor volden går ind, går forstanden ud-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Smukke Ganger |
Illum |
14-01-2008 20:27 |
|
Har IKKE brug for en lalle dag, han rides 1 time om dagen og kan gå rundt på fold i de lyse timer året rundt, og være hest.
Illum Som også i 2008 forbliver sig selv, så er det nemlig svært at falde ud af "rollen" 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg mener... |
|
|
Knut går også på fold alle døgnets lyse timer, men han bliver kun redet 6 dage. Syntes altid, at han er fyldt med energi dagen efter en fridag, men han er også løsgjort og svinger godt. Føler aldrig at han står og bliver stiv, derfor syntes jeg min hest fortjener sin ugentligt fridag. Føler nemlig også at han lige får lov at "genopbygge" sig  Mvh. Lotte
¨˜"°º•Heimdals Knut•º°"˜¨ - Gudens Hest - !! Tegninger tegnes på bestilling !! - Ydeliger information på præsentation - Life Is like a Box of Chocolates - You Never Know What You're Gonna Get!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|