Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Berlin - hvad skal man se?
Forfatter: 
Dato:  12-01-2008 15:30

Vi snakker om at tage til Berlin en gang i løbet af foråret/sommeren. Mine forældre har været i Berlin en gang, for knap 20 år siden, jeg har aldrig været der.

Berlin er jo en ufatteligt spændende historisk by med mange seværdigheder - hvad er jeres bud på hvad man skal se i Berlin?

Vi har også tænkt på at tage til Polen og se Auschwitz-lejren, der er omkring 6 timers kørsel dertil.

Er det helt urealistisk at tage Berlin og Auschwitz på samme tur - evt. med en overnatning i Krakov?

Og hvor længe kan vi bruge på hele turen ialt?

"If you can dream it

- You can do it!"

Walt Disney

- Snart hesteløs

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm..
Forfatter: 
Dato:  12-01-2008 15:58

Jeg har lige været i Berlin - Det er det eneste sted jeg føler mig hjemme (:

Jeg ville synes i skulle se Checkpoint Charlie, Kurfürstendamm,Kreuzberg midte, KaDeWe er også super fedt, Brandenburger Tor osv..

' Der Will, Der Kann' :D Vladimir nu med kandar på (:

-'Kleine Nena'-

Lass die Leinen los <3

-. Vladimir og Jeg ønsker alle en glædelig jul! .-

0
0
Svar på denne tråd

Blinde restaurante
Forfatter: 
Dato:  12-01-2008 16:02

Har hørt om sådan en restaurante som er for "blinde".

Der er helt mørkt derinde og tjenerene er blinde

Det skulle være en helt fantastisk oplevelse!!

Ved desværre ikke hvad restauranten hedder - men den er nok til ar opsøge

<3 med katten Bella <3
Blå stævne jakke sælges.

Str. 38, meget velholdt! Kom med et bud.

0
0
Svar på denne tråd

Berlin...
Forfatter: 
Dato:  12-01-2008 16:26

Jeg var i Berlin lige inden jul, vi så Postdammer Platz (arkitektur), Check Point Charlie, Rigdalsbygningen, Olympisk stadion, en jødisk mindesmærke (billede på min præsentation) og så var vi i zoologisk have og se isbjørnen Knut..

Berlin er en skøn by..

|Anne-K|

Rigtige ridepiger bor i byen :)

GPA-hjelm sælges

0
0
Svar på denne tråd

berlin berlin
Forfatter: 
Dato:  12-01-2008 16:53

Hej

Godt valg - Berlin er en dejlig by. Har været der to gange og vil meget gerne derned igen.

Jeg synes i skal sørge for at se:

Berliner Dom - domkirken i Berlin. Virkeli Virkelig flog og imponerende. Og lige neden for er der en stor åben græsplne hvor man kan ligge og sole sig og slappe af og kigge på de flotte bygninger omkrig.
Desuden synes jeg i skal se Aquadom, det er et stort cylendeformet akvarim hvor man tager op med en elevator inde midt i alle fiskene ( det ligger i Østberlin ikke så lagt fra sct. Maria Kirchen i et hotel og konferancebyggeri).

Mht til det historiske er det også virkelig en ahaoplevelse at besøge Potzdamerplatz. I dag er det en kæmpe metrostation og et superflot indkødscenter, men for mindre end ti år siden var det stadig "ingenmandsland" mellem Øst og Vest med pigtråd og det hele.. Virkelig tankevækkende.

Jeg kan anbefale at i kigger lidt i bogen Turen går til Berlin inden i tager afsted. Der er også et godt kort i.

Har i overvejet hvor i skal bo i Berlin?

Mht

0
0
Svar på denne tråd

Alle de..
Forfatter: 
Dato:  12-01-2008 17:00

mest kendte seværdigheder er vist nævnt ovenfor, lige bortset fra Lipstick und Puderdose (staves??)

Nu ved jeg ikke hvor Auschwitz-lejren ligger sådan nøjagtigt i Polen, men Krakow har jeg været i flere gange og det ligger jo helt nede i det sydlige Polen. Men en rigtig hyggelig by forøvrigt.

Nu er det mange år siden jeg har været i Krakow, men noget af det jeg husker er, at på torvet stod der hver dag en mand oppe i et tårn og "truttede" i en trompet mod alle fire verdenshjørner - i det sidste verdenshjørne stoppede han hver eneste dag midt i fanfaren. Det gjorde han, fordi den rigtige trompetist under krigen blev skudt midt under fanfaren - så det fortsatte de med for at mindes..

Lidt sjovt...

Mvh

Line

Frelst... heldigvis ;-)

Den som aldrig laver fejl, laver som regel slet ingenting

0
0
Svar på denne tråd

Super by
Forfatter: 
Dato:  12-01-2008 17:07

Min onkel sad i det Berlinske bystyre. Han er lige gået på pension. Noget af min tyske familie bor i Berlin. Så kender den ret godt.

Her er lidt at se.

Schloss Charlottenburg

Stiftung Topographie des Terrors - super udendørs udstilling.

Haus am Checkpoint Charlie

Deutscher Dom - fed udsigt.

Die Gedenkstätte Berliner Mauer...

Berlins interaktivstes Museum: Das DDR Museum

Jüdisches Museum

Zoologischer Garten - Besøge isbjørnen Knut.

Der er meget mere. Ihr Ticket für die Hauptstadt. Rundtur og rabatter i Berlin.

Desuden skal man ikke være bange for at spise på de små restauranter på sidegaderne. De er ret hyggelige og meget prisbillige.

God tur...

Gotlandsruss fra www.hellestruplund.dk

Sælges

0
0
Svar på denne tråd

Berlin er verdens fedeste by
Forfatter: 
Dato:  12-01-2008 17:26

Jeg har boet der nede.

Det er den fedeste by man kan fortille sig.

Som de andre har nævnt er postdammer platz et rigtigt besøg værd - tag at besøg den om aften der er sony centeret oplyst og det er fantastisk flot.

check point charlie er helt sikker også et besøg hver og det "nye" jødiske mindesmærke mellem Branden Burger Tor og Postdamer platz skulle være et besøg værd.

Kudam elle kurfürsten damm hvor man også kan besøge læbestikften og pudderdåsen (en kirke der har stået siden den blev bombet under krigen.

Det Olympiske stadion i Charlottenburg. Zoo hvis man er til det.

Hvi man er til højder er der på Alexanderplatz det berømte Fehrnsehr turm som man kan komme op i og der er udsigt over hele berlin.

Berliner Dom er fantasisk flot og man kan gå ud i tårnene og se udsigten uder over Unter den Linden som forreste også er ret hyggelig.

Hvis er er der en søndag er det et KÆMPE loppemarked på Strasse der 17. Juni.

Og der er meget mere.

Det gode ved Berlin er at man ret nemt kan tage u-bahn eller S-bahn rundt i byen eller gå fra seværdighed til seværdighed. Byen summer at storby og hygge på sin helt specielle måde.

Priserne er til at komme betale både når dte drejer sig om hoteller og resturationer.

Lige endnu et lille tip. Hele vejen gennem berlin der hvor muren var har man nu lavet en speciel vejbelægning. Denne belægning går værs igennem bygninger og kan ses overalt i byen.

0
0
Svar på denne tråd

Takker
Forfatter: 
Dato:  12-01-2008 17:27

Tak for jeres forslag :)

Zoologisk have, Muren og KaDeWe skal vi selvfølgelig besøge. Vi vil også rigtig gerne se Jødemuseet og Check Point Charlie.

Nanna: Den restaurent har jeg faktisk hørt om, men vidste ikke den lå i Berlin. Synes det lyder spændende.

Line: Auschwitz ligger ca. 60 km vest for Krakow, dvs. overkommelig køreafstand. 6 timer frem og tilbage til Berlin + besøg i Auschwitz er vidst lige rigeligt for en dag, selv om vi er to til at køre.

Julia: Tak for dine links, dem vil jeg kigge nærmere på.

"If you can dream it

- You can do it!"

Walt Disney

- Snart hesteløs

0
0
Svar på denne tråd

lidt anderledes
Forfatter: 
Dato:  12-01-2008 17:46

seværdigheder, er de som omhandler den østtyske stasitid.

BstU (stasiarkiverne) og det Stasimuseum, som ligger sammen med arkivet er meget historisk interessant - og har super guider, som giver en meget personlig fornemmelse, af hvordan det har været at bo i et overvågningssamfund (hmm... måske meget relevant?). Arkivet er gratis, men skal nok aftales, museet koster ca. 50 kr.

Noget af det mest interessante, man nok kan opleve er et tysk stasifængsel, der er åbnet for befolkningen. Det er super skræmmende, at høre hvilke ting, der er foregået bag murene og se hvilke forhold, alm. fanger levede under. Derudover følger et stort historisk indblik i overgangstiderne, både fra da sovjet "gik ud" af østtyskland og da østtyskland brast sammen. Det er dog lidt dyrere (omkring 70-100 kr. på mand tror jeg m. guide)

DeCaprio-E: Et lille stjerneskud...

Dik-diks resultater:

Klubmester, Hillerød Sportsrideklub - 66,1 og 71,3%

nr. 3 i TAFs 4årschampionat - 8,3

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider