Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Spørgsmål.: Hesteudlån imod ridning
Forfatter: 
Dato:  12-01-2008 12:47

Hejsa.

Jeg surfer altid lidt rundt på markedspladsen,

ikke fordi jeg skal købe, låne, eller andet, men af ren nysgerighed, og rigtig mange gange falder man over udlåns annoncer, hvor en hesteejer meget gerne vil udlåne sin hest til så og så dygtig en rytter, men de forventer også at låneren selv dækker alle udgifter til den træning som de stiller som et krav for udlånet, og også alle udgifterne på hesten.

Nogle dækker lige hestens forsikring, men ikke engang rytterens.

Er der nogen der accepterer disse vilkår ?

Hvis du har gjort det, eller kender nogen så fortæl hvorfor ?

Hvis du er hesteejer, og har stillet din hest til udlån på disse vilkår så fortæl hvorfor ?

Jeg er jo noget måbende over at nogen kan forvente at man vil låne en forholdsvis utrænet hest, eller en hest på så lavt nivau, og så modtage undervisning, starte stævner på den og kun give hesteejeren størrere værdi ved et evt salg, eller mere værdi ved evt avl.

Der er jo masser af hesteejere, med heste på de store nivauer som gerne stille hest til rådighed, og tilmed ovenikøbet betaler for den træning du ligger i hesten, enten ved at betale visse udgifter til stævner, undervisning, kurser osv. eller dække alle udgifter, og på den måde kan jeg se aftalen fungerer begge veje, og ikke kun i hesteejerens favør, men rytteren får en super hest, kan lære en masse og få noget for sit arbejde.

Så fortæl..
Jeg er spændt på at høre forhåbentligt fra begge sider..

Hilsen Berit

Et privat hestehold i det Nordjyske
* * *
Ox-Arabere.dk

Gratis annoncering på hingsteliste for fuldblodsarabere

Ox araber hoppe søges til følaftale for 2008

~Nu også med Russisk varmblods vallak i stalden~
0
0
Svar på denne tråd

min er lånt ud
Forfatter: 
Dato:  12-01-2008 13:02

min nu 4 års er lånt ud på kontrakt.

låner betaler udgifter på heste som smed og opstaldning. den var ikke tilredet da hun fik den men det gjorde jeg så for hende så den var klar til at ovetage.

hun har grundudstyret med til den og alt andet luxus køber hun selv. der er aftalt hvad hesten skal have og spise og hvor den skal stå. vi er gået efter hn´s kontrakt på nær omkring dyrlæge.

hesten er dyrlæge forsikret og der retuneres 60% af en dyrlæge regning som ikke er vedligehold. de sidst 40% deles vi om at betale. forsikringen betaler jeg. omkostninger til evt vacc. og tænder betaler jeg.

hvad får låner ud af det?

i den her aftaler får låner en hest hun kan bruge efter lyst og evne og hun får prøvet af om hun vil og kan overskue en hest i sit liv. hun har første bud på hesten.

hvad får jeg ud af det?

at min hest blir passet og plejet når nu jeg ikke selv er i stand til det pt. jeg ville ønske at jeg selv kunne men både ryg og økonomi siger fra. hesten var til salg sidste sommer men der var langt imellem købere til en småfed utilredet 3 års foldbums.

nu er hun tilredet og har tabt sig og blir nok nemmere at sælge, enten til låner eller anden side.

mvh hilsen
SUNFLOWER
Marsvin unger sælges
INDSIGT GIVER ANSVAR

0
0
Svar på denne tråd

Lånehest
Forfatter: 
Dato:  12-01-2008 13:12

Jeg har lånt en hest, hvor ejer betaler SAMTLIGE udgifter, og ville ikke drømme om at låne en hest på andre vilkår.

0
0
Svar på denne tråd

Ponyer
Forfatter: 
Dato:  12-01-2008 14:12

Jeg har haft lånt to ponyer ud.

Begge gange har låner betalt for alle udgifter undtagen forsikring (jeg forsikrede dem i hoved og r*v).

Vi har gjort det sådan, at hvis jeg skulle have lyst til at sælge ponyen mens låner har den, så får låner den til den værdi den var værd INDEN låner har fået den hen.

Dvs. de skal ikke til at betale for det arbejde de MULIGVIS har lagt i hesten, for nej - det er selvfølgelig ikke fair.

Jeg har ingen krav til at de skal videreuddanne ponyen, så nej, jeg vil ikke betale for ponyens udgifter i den periode låner har den.

At de kan have deres egen pony uden at skulle lægge en sum penge på bordet fra start af, det tror jeg mange er glade for (så kan de jo evt. spare op til dyret i låneperioden ;)), så derfor går "tjenesten" da begge veje.

Mvh Trine

Ponyer sælges, forv.stg. 134-148, ml. 3 og 4 år. Stor udstråling, godt gående/springende.

Se min HP her: StaldRosenkilde
0
0
Svar på denne tråd

min pony
Forfatter: 
Dato:  12-01-2008 14:21

er lånt ud til nogle der betaler alle udgifter.

De er glade for ham og har ikke haft indvendinger mod at de skulle stå for udgifterne...

Da jeg lånte ham ud første gang kunne han lige øvelser til LB (det samme som nu) og han var indsprunget (de red ham så op til LA spring)

Nu er han lånt ud til en der rider Mounted Games det havde han aldrig prøvet tidligere så det er også dem der har redet ham op til det (og vundet DM for hold, samt er pt med til Brutto samlinger til landsholdet)

Jeg har kontrakt på aldrig at må sælge ham, derfor låner jeg ud, mod de passer ham ordentligt (hvilket jeg selvfølgelig tjekker at de gør) Det er nu 3. gang ham har været lånt ud og har haft mange interesserede så folk må vel syntes kravene er ok?!

Men det er selvfølgelig også godt for dem at spare indkøbet af ponyen men de får selvfølgelig heller ikke noget når børnene bliver for store til ham... (han er en kat 3. og er forholdsvis billig "i drift", han spiser ikke meget går uden sko, men de der har ham nu ofre meget ekstra på ham såsom massage og ekstra flot udstyr, dækkener mv, der er ellers dækkener med i udlånet med de var blevet slidte så de har selv købt, dejligt)

Jeg har været heldig faktisk hver gang jeg har skulle låne ham ud, han er havnet hos nogen der elsker ham fra dag 1. Men han er jo også dejlig:-)

Camilla Diana Olsen,Rondo Quintus og Bubber

Ledig boks i Slagelse, skriv for mere info.

0
0
Svar på denne tråd

udlån..
Forfatter: 
Dato:  12-01-2008 15:44

Jeg har lånt en 6 års vallak ud.

Han var grundtilredet, gik korrekt og "næsten" stabilt i skridt, trav og galop.

Der er stillet krav om at han skal rides!

De betaler alt i låneperioden.

De har forkøbsret til en allerede aftalt pris!

De har fået 2 år til at prøve om hesten har evne og lyst til det de ønsker at bruge den til, hvis ikke sender de ham retur.

Hvis køber de ham eller låner ham for en ny periode.

vh

Heidi

0
0
Svar på denne tråd

jeg lånte hest
Forfatter: 
Dato:  12-01-2008 16:29

for nogle år siden lånte jeg en hest, imens min egen stod skadet.

Jeg afholdt alle udgifter undtagen forsikringen.

Jeg investerede i stævnepas,stævner, undervisning etc. Og gjorde det med glæde

Jeg finder det ganske fair at lånere har udgifter medmindre de kan uddanne hesten til et ekstremt højt niveau kontra hvad den er på når den overdrages.

For mig som låner havde det den fordel at jeg ingen udgift havde til at købe en hest der matchede mine behov, og kunne altid sende den hjem med 1 mdr varsel.

For udlåner, der skulle skilles, vidste hun dyret blev holdt igang, og hun slap for udgiften i den periode af sit liv.

Det er normalt kotume ved udlån at låner betaler udgifter på nær forsikring, vaccination/tænder.

Låner man hest på andre vilkår er man heldig.

Karina

0
0
Svar på denne tråd

har prøvet
Forfatter: 
Dato:  12-01-2008 16:44

Jeg har prøvet at låne en hest ud, og der var det sådan, at låner betalte ALT udtagen forsikring .

Kommentar :

Min ærlige mening er den,at hvis en låner IKKE er tilfreds med vilkårene, så kan de for min skyld bare købe deres egen hest.

Og det rager mig skråt,at de evt tilfører min evt hest nogle ekstra færdigheder.

Vi hesteejere tilbyder dem en gratis hest i et vist tidsrum og i flere tilfælde med en forkøbsret.

Og vil de ikke finde sig i disse vilkår/krav eller hvad det nu måtte være,så kan de jo bare fortsætte på rideskolens lotte eller købe deres egen hest.

Mvh Graven

Ponyspringpart søges til store kat I .

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville aldrig
Forfatter: 
Dato:  12-01-2008 18:34

betale udgifterne for at gøre en andens pony mere værd, så hellere købe en selv, hvilket også er det vi har gjort.

Omvendt har jeg heller ikke noget i mod at låne ud, men hvordan forholdet skal arrangeres kommer an på låner.

Skal ponyen bruges til hygge ridning, lidt lc og skovture, så må låner også betale gildet.

Men snakker vi om at ride en pony op fra ld til m, så mener jeg nu nok jeg som udlåner må betale en del af gildet, det forøger jo ponyens værdi rigtig mange gange.

Jeg vil så hellere selv score kassen på at ride op også med den chanse det er at dyret ikke infrier forventningerne, det er ok med mig.

Medlem af klubben for manipulerende, hjernevaskende, talentløse ponymødre og
Jeg er SUPER stolt over mine 2 piger.

0
0
Svar på denne tråd

Det ville jeg
Forfatter: 
Dato:  12-01-2008 18:51

heller aldrig gøre, medmindre det er en hest, som var på et 'højt' niveau (MB-og op efter), eller jeg skulle købe hesten senere (fx. igang med uddannelse og først har råd til at købe når jeg er færdig).

Er da også blevet tilbudt at låne mange heste, mod jeg skulle stå for alle udgifter. For det meste har det lydt sådan:

Hest på 4-6 år, niveauet har været tilredet eller en knap LB. Låneperiode har så været på 1-2 år.

Øhh, hvad tror I lige selv? At jeg vil ride jeres heste gratis for Jer i 1-2 år, BETALE flere TUSINDE kroner om måneden til den, og i så har kunne hente den efter x-antal tid, hvor jeg har proppet en masse uddannelse i den, og den så for alvor er begyndt at blive sjov?

Nej tak - har ingen interesse ;-)

-HeidiZ :-)

The trust between horse and rider creates a unique partnership

0
0
Svar på denne tråd

At blive tilbudt
Forfatter: 
Dato:  12-01-2008 21:39

HeidiZ: Hvis nogle har tilbudt dig at låne en hest uden du har haft annonce osv. på - så synes jeg da heller ikke du skal betale udgifterne, det er jo fordi de vil have dig til at videreuddanne hesten, og i mine øjne er det noget HELT HELT andet.

Hvis jeg gik hen til nogle og spurgte "Hey, vil du ikke låne min hest så den kan blive redet og uddannet" så er jeg helt med på, at JEG skal punge ud - det er klart.

Så sender man jo sin hest i ridning..

Men skriver jeg til en (eller i mine tilfælde, er det låner der har kontaktet mig), fordi de har annonce om at de gerne vil låne en pony, så er det dem der må betale for udgifterne, det er dem som gerne vil have en pony at ride på.

Mine ponyer er ikke blevet mere værd af at have været lånt ud, ingen af dem. Så det er så nemt ;)

Mvh Trine

Ponyer sælges, forv.stg. 134-148, ml. 3 og 4 år. Stor udstråling, godt gående/springende.

0
0
Svar på denne tråd

Der er jo forskel
Forfatter: 
Dato:  12-01-2008 21:46

på at låne sin hest ud til en gennemsnitlig rytter, også låne den ud til en rigtig dygtig rytter.

Syntes det er direkte latterligt og useriøst, at man forventer at en rutineret m-rytter gerne vil låne ens musse, der har haft rytter på et par gange. -Og så skal denne selv betale hele gildet ovenikøbet.

Mvh. Tine

Equi-work.com

Jobportalen for hestefolket

2 bokse ledige pr. 1. januar. Ledøje område. Se mere på præs

0
0
Svar på denne tråd

tralala
Forfatter: 
Dato:  12-01-2008 22:00

Jeg ved godt det ikke er det samme som at låne ud, men jeg har stærkt overvejet en part til min hest. Mit fysiske og psykiske overskud har ikke været stort i lang tid,så det er en tanke jeg har haft et stk tid, som måske kunne være en løsning for os begge.

Jeg har på det grundlag ingen intentioner om betaling. Ikke andet, end at undervisning vil jeg gerne betale halvdelen af. Min hest er trænet fra jorden i akademisk og ryttervant, så det er jo klart at han vil udvikle sig med en part og det kommer jo mig til gavn en dag, så det vil jeg selvfølgelig gerne være med til at betale.

Skulle han lejes ud, ville jeg betale dyrlæge, smed, undervisning og forsikring. Staldleje og evt stævnestart ville stå for lejers regning.

Hilsen Dorthe

sukkerært
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har en hest...
Forfatter: 
Dato:  12-01-2008 22:15

-på sådanne vilkår.

Jeg lånte forrige år en 6 års vallak som jeg afholder alle udgifter på.

Grunden til at jeg gjorde det var at jeg manglede en hest der var lidt ældre end min egen som lige var blevet 4 år.

Hesten viste fine takter og den går i dag La/Mb.

Jeg har valgt at låne og ikke købe min 2. hest da jeg lige er flyttet i hus (maj sidst år) så da jeg lånte ham var jeg ikke helt sikker på om jeg fortsat ville have råd og tid til to heste.

Jeg har ham stadig fordi nu er han jo "sjov", nu kan han lidt! Jeg er blevet glad for ham og kender ham nu så godt at jeg ikke lige synes jeg vil aflevere ham tilbage. Jeg er dog stadig heller ikke sikker på at jeg har råd/vil tage mig råd til at have to heste på rideskolen så lang tid endnu, så jeg har ikke købt ham.

Tidligere har jeg også gerne villet låne heste på min. La niveau, simpelthen for at have noget at øve mig på.

Ellers tager jeg kun heste ind hvor ejeren afholder alle udgifter. Foreløbigt har jeg så været "så flink" ikke at forlange penge når ejer så, efter kort tid, har fået solgt sin hest for gode penge! Eller måske hedder det dumhed?

Tine

Lager: Haferfrei, Cornmüsli, Champion, Vito, majsflager, Betfor, mineralkiks, elektrolytter, fodertønder.

1 spand mineral kiks: 150,- - rabat ved flere sække Haferfrei.

www.tinegade.dk

0
0
Svar på denne tråd

kommer vel an på vilkårene
Forfatter: 
Dato:  12-01-2008 22:25

Jeg søger selv efter en sådan hest lige nu. Men der er så også visse krav til hesten- det er simpelthen for at jeg kan sælge min egen (som alligevel skal sælges til sommer). Men kommer der ikke noget på bordet beholder jeg jo også bare min nuværende.

Ellers rider jeg kun andres heste mod betaling- skulle jeg ride og uddanne gratis, skulle der godt nok være noget hest i den.

Men jeg har selv hestene jeg skal bruge, og når folk gerne vil takke ja til vilkårene er det jo fint for mig.

Men ja jeg har også ligesom andre undret mig over hvem der låner alle disse 3 og 4 års der er annonceret til låns mod betaling...

/CBK

Heste sælges, ridning og undervisning tilbydes

Se præs

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-01-2008 22:55

Ja jeg undrer mig også mere over hvem det er der låner heste og betaler for det ?!!

Jeg har tidligere redet for et par avlere og derigennem også lånt heste.

Som regel havde jeg en unghest i ridning og en øvet som jeg kunne starte stævner mm på.

Unghesten betalte avleren for opstaldning og forsikring. Jeg betalte smed og hvis den havde brug for noget ekstra. Udstyret var mit eget som oftest kom de med kun 1 grime på.

Den mere øvede betalte jeg opstaldning og smed, tilskudsfoder og udstyr til. Stævnerne delte vi udgifterne på og et par gange har jeg da fået en "god salgs bonus" når hesten har været steget voldsomt i værdi.

Nu står jeg med en hest i fol og en hest der er lettere skadet og vil gerne vedligeholde mit ridning lidt mere end det nu er muligt. Så jeg overvejer at begive mig ud på lånemarkedet, men hold da op hvor jeg ikke syntes der er ret meget der "passer" til mig og mit behov 8-)

Og skal jeg tilføre hesten mere kunnen så vil jeg ihvertfald IKKE betale for at låne den også!

Hvem er det der forlanger "løn" for at låne sin hest ud ??

June

Man er klog når man ved, hvad det er man ikke ved noget om
www.charlotdesign.dk charms med charme !

Nothing improves with age
0
0
Svar på denne tråd

Låne ud/hest i ridning
Forfatter: 
Dato:  12-01-2008 23:26

Det i beskriver er i mine ører det der hedder "hest i ridning" og ja - det betaler man da så sandelig rytteren for.

Udlån er i mine ører ikke det samme, der kan rytteren have hesten som sin egen - uddanne den eller bare tulle rundt, det er så rytterens eget valg. Og derfor vil jeg da ikke betale for det, for jeg kan meget nemt får en hest hjem igen der intet kan.

Vil jeg ud og have mine heste tilredet eller videreuddannet så betaler jeg mig skam også fra det.

Og det har jeg skam gjort ved én af ponyerne fordi jeg havde dårligt knæ og ikke selv kunne ride.

Men det er ikke udlån i mine øjne - det er "ridning", hvis man kan sige det sådan.

Jeg har rent faktisk også spurgt en ponyrytter om hun kunne være interesseret i at ride og vise én af mine ponyer til lidt stævner - mod betaling fra min side af selvfølgelig ;)

For det her ville ikke være udlån - eller sådan jeg opfatter ordet udlån, der er jo åbenbart mange forskellige måder at bruge dette ord på.

Mvh Trine

0
0
Svar på denne tråd

freja!!..
Forfatter: 
Dato:  13-01-2008 00:19

Freja/Thrine: Længe siden... ;-) Ved ikke om du kan huske de gamle dage på HN

Jeg har både haft annonce og så er jeg blevet spurgt privat.

I mine annoncer har jeg lagt op til, at jeg er seriøs, og jeg gerne ville låne med forkøbsret, da jeg er studerende og ikke har så mange penge til hest lige nu. Og derfor havde jeg så også håbet på, at kunne sortere lidt i de henvendelser jeg havde ;-)

Havde jeg søgt en hygge-skoveturs hest, havde jeg selvfølgelig gerne ville betale udgifter på hesten, i den periode jeg så måtte låne den. Synes på et eller andet plan, at det er lidt noget andet..

Og jeg synes da også det er fint, med de ponyryttere som ikke kan nænne at skille sig af med deres elskede pony, at de udlåner den til en anden, som så står med alle udgifter de år, han/hun har glæde af den ;-)

Men når man sådan lægger op til, at så kan du jo lige lægge uddannelse i den, for jeg kan tage den hjem igen efter jeg har været på jordomrejse, færdig med min uddannelse og what ever, der står jeg lidt af ;-)

Ikke fordi jeg sikkert er mere end en god/alm gennemsnitsrytter, men vil nok på et punkt føle mig lidt udnyttet.

-HeidiZ :-)

2 billetter til lørdagens GALLASHOW i Herning købes!!

kontakt mig over PB

The trust between horse and rider creates a unique partnership

0
0
Svar på denne tråd

har lånt
Forfatter: 
Dato:  13-01-2008 01:25

Både jeg og mine søstre har lånt/låner heste.

I mit og min ene søsters tilfælde holdt vi alle udgifter undtagen forsikring og udgifter i forbindelse med kåringer/fremvisninger/avl (der var tale om kårede hingste, der i bedækningssæssonnen blev kørt på hingstestation).

Aftalen var fin for alle parter, da vi jo fik en hest, vi måske ikke lige havde lyst/råd til at købe (og i mit tilfælde havde jeg ikke lyst til at købe hest, da jeg er studerende og skal flytte om nogle år), og ejeren af hestene fik dem videreuddannet. Især for min søster har det helt sikkert været alle pengene værd, med de oplevelser hun har fået på ponyerne. Desuden var der i kontrakten tilføjet en vis procent vi skulle have i forbindelse med evt. salg.

Jeg kender faktisk ikke kontraktvilkårene for min anden søster, så jeg har ingen idé om hvor meget/lidt hun betaler.

Jeg synes også der er en klar forskel på at have en hest i ridning og så på at låne en hest.

Er hesten i ridning, skal rytteren selvfølgelig have betaling, men må så også finde sig i, at hesten kan være flyttet med dags/måneds varsel. Dvs. her ligger fordelen på ejeren.

Er hesten til låns, holder rytter de fleste udgifter, men har så fordelene idet at ejer ikke umiddelbart kan opsige aftalen (med mindre der kan bevises vanrøgt), men rytter selv kan opsige aftalen med kort varsel. Rytter er således ikke bundet på samme måde som hvis han/hun havde købt hest.

Nu står jeg lidt på den anden side som avler. Hvis jeg engang skulle søge rytter til en af mine heste, så kunne jeg forestille mig 2 måder dette kunne gøres på: 1. jeg får den redet eller 2. jeg låner den ud.

Hvis jeg skulle have hesten redet, så det var MIG der holdt udgifterne, så blev det hos en professionel. Aldrig om jeg ville betale en gennemsnitsrytter for at hyppe lidt rundt på min hest. Der findes da mange dygtige amatører, men hovedpunktet i dette er ligeså meget erfaringen. Det kan godt være at en amatør har fået 1/2 heste op at gå middelsvær, og det er vældig fint og flot, men hvis jeg skulle betale for ridningen, så ville jeg være sikker på at rytteren havde redet heste op mange gange, så de havde stået i de fleste situationer før.

Til gengæld ville jeg ikke have noget imod at låne hesten ud til pågældende amatørrytter. Såsnart det er udlån, så skulle det gerne være til fordel for både rytter og ejer, og som tidligere beskrevet, så kan rytteren øve sig på hesten (det skulle jo gerne være en hest med kapacitet) og ejeren får redet sin hest og forhåbentligt videreuddannet den.

The great tragedy of Science - The slaying of a beatiful hypothesis by an ugly fact.

Thomas Henry Huxley

0
0
Svar på denne tråd

Forskellige situationer.
Forfatter: 
Dato:  13-01-2008 08:31

Jamen, det hele kommer jo an på den enkelte situation. Det skal jo gerne være sådan at begge parter, både låner og udlåner føler, at de har noget ud af det.

Hvis der f.eks. skulle komme en hesteejer forbi på et tidspunkt med en god, lettere uddannet, 'voksen' hest, som min datter kunne låne, ville jeg da gerne betale alle udgifter på den.

Var det derimod en ung hest, som der skulle puttes uddannelse i, ville jeg da forvente, at ejeren betalte for hestens ophold.

Men igen, så kommer det hele vel an på:

- hestens kvalitet.

- rytterens kvalitet.

- udbud og efterspørgsel.

Nu forstår jeg slet ikke de heste-ejere med en 3-4 års hest, der annoncerer efter en låner. Tænk at lægge sin hests uddannelse i hænderne på en ukendt, der blot har den kvalitet, at han/hun vil betale for hestens ophold.

JANNE

0
0
Svar på denne tråd

3-4 års
Forfatter: 
Dato:  13-01-2008 08:56

min låner er min veninde som har haft part på min gamle vallak.

jeg ved hvordan hun behandler heste og jeg ved hvordan hun rider. jeg ville nok heller ikke låne min unghest ud hvis ikke jeg vidste de ting. jeg er tryk ved det. var jeg ikke det opsagde jeg kontrakten. vi har begge en mdr opsigelse.

mvh hilsen
SUNFLOWER
Marsvin unger sælges
INDSIGT GIVER ANSVAR

0
0
Svar på denne tråd

HeidiZ
Forfatter: 
Dato:  13-01-2008 09:12

HeidiZ: Jamen jeg er sådan set helt enig med dig :)

For mig har det ikke noget at gøre med, at jeg skal have ponyerne væk, fordi jeg er for gammel til at ride pony og derfor gerne vil undvære udgifterne - men gamle konkurrencepony går herhjemme som avlshoppe, så det er så nemt (og dejlig billigt ;)).

Den ene pony af de to ponyer jeg har haft udlånt, havde jeg faktisk annonceret til salg, men fik 0 henvendelser!!

Det var slet ikke meningen vi ville låne ham ud, men jeg kunne ikke ride ham mere grundet dårligt knæ, så vi ville jo gerne have ham ud at gå i stedet for bare at lade ham stå og falde hen (5 år gammel), og vi havde haft en henvendelse på om vi evt. var interesseret i at udlåne, og ja - hende kontaktede jeg så igen, da det gik op for os, at alle åbenbart mente ponyen var grim på billederne i annoncen, eller hvad nu :P

Han har været hos dem i 4 mdr nu og kan absolut ikke mere nu, end da jeg selv havde ham, så DERFOR vil jeg ikke betale dem for at ride ham ;) Jeg kan jo i teorien få en 6-7 års hjem der intet kan.

Men de hygger sig og de misrøgter ham ikke - det var lige det vigtigste for mig, da jeg valgte lånte ham ud.

Og jo Heidi - jeg kan godt huske de gamle dage på HN, det er godt nok ved at være et stykke tid siden!! :P

Mvh Trine

0
0
Svar på denne tråd

udlåner løber
Forfatter: 
Dato:  13-01-2008 10:19

jo også en risiko for at låner rider hesten istykker og så bare sender retur med tak for lån og derved står ejer med et stk ubrugbar hest.....

0
0
Svar på denne tråd

udlån......
Forfatter: 
Dato:  13-01-2008 10:22

Da vi for nogle år siden første gang søgte en lånepony til vores datter,havde vi skrevet i annoncen at vi var villig til at betale alle udgifter med undtagen af forsikring. Vi søgte en lærepony, derfor synes jeg at det var fair.

Vi fik henvendelse fra en der havde en pony som ikke opfyldte kraven om en lære pony. Den var 4-5 år. Vi kunne låne den mod at vi betalte alle udgifterne på den + 1000 kr i måneden til ejeren. Hun ville få uddannet sin pony + få 1000 kr om måneden - vi ville få en pony til vores datter + udgifter. Den idé var jeg ikke lige med på

Vi valgte at se tiden an og hjalp istedet en gammel veninde. Vores datter fik en at ride på og hun mangle en rytter.

Da ponyen var mere til spring og vores datter er dressurrytter valgte vi igen at søge en lånepony.Vi fik med det samme en henvendelse på en dejlig 1.pony, der godt nok ikke havde den erfaring som vi søgte. Vi kørte over og kiggede på hende og var solgt med det samme

Det resulterede i et lån på nogle gode vilkår. Vi skulle låne hende for en 4½ års periode. Derefter skulle hun sælges. Vores datter ville få en god salgsbonus som tak for at hun havde redet hende op. Hvis vores datter mistede interessen for ridningen, havde vi en månedsopsigelse. Vi betalte udgifterne og ejeren betalte forsikring.

Efter 8 måneder kunne vi ikke bære tanken om at ponyen en dag skulle væk for os, så vi købte hende til en fair pris for begge partner

Vi har igen lånt en dejlig pony af samme ejer. Hun er så lånt på andre vilkår, da hun er lånt til avl. Hun har desværre for mig slået fra i år. Men intet er så skidt at det ikke er godt for nogen. Efter aftale med ejeren er vores datter begyndt at ride hende.

Hilsen

Mona

Ejer af den dejlig DSP hoppeføl Hyldtoft´s Kika Bredager. Se hende på min præsentation : )

0
0
Svar på denne tråd

også her
Forfatter: 
Dato:  13-01-2008 11:05

Vi har også fået tilbud om at låne ponyer til den af pigerne , der stadig må ride kat. 3 (ikke altid nemt at finde ryttere til disse ponyer). I de tilfælde betaler vi INTET for ponyen.

Til den store af pigerne, søgte vi en erfaren/rutineret pony der kunne hjælpe hende med at få noget stævneerfaring etc. - I det tilfælde betalte vi ALT.

Så her er der også ret stor forskel på hvilken pony man får stukket ud. Skal den videreuddannes/rides op er det for udlåners regning.

Vi har så valgt ikke at gøre det mere, da vi er ENORMT dårlige til at skille os af med ponyerne og ofte ender med at købe dem, hvilket jo ikke var den oprindelige mening.

Desuden kan jeg godt li´ at vide at den bliver passet med ALT efter vores hoved og det er altid lidt svært når det er en lånepony :-)

Anne

0
0
Svar på denne tråd

Hmmnnee...
Forfatter: 
Dato:  13-01-2008 14:45

Jeg er meget enig i at der er stor forskel på at sende sin hest i erfaren ridning og bare udlåne den uden nogle krav om at den bliver trænet op og som regl m. en meget fordelsaktig forkøbesret for låneren...!!!

Stort set alle mine er også til udlån m. fordelsaktig forkøbsret...meen jeg vil nu ikke synes at der er fair såfremt at jeg skal betale alle udgifter (oftest langt højerer end hvad man selv kan gøre det for da der jo er stor rabat ved at have mange heste generalt) til en udlånshest med forkøbsret der måske ikke bliver ordenligt redet mv.

Men som før sagt, så er de fleste aftaler jo individuelle og det er jo så op til begge parter om de så synes om aftalen..;o)

Mvh.

OX Fuldblodsaraberheste m. UNIK int. Multi Champion afstamning sælges/udlånes! TOP kvalitet alle ca. 160 cm. Fra KUN 7.5oo kr.

Se fotos på min præs.

0
0
Svar på denne tråd

Mona .. staldhyldtoft
Forfatter: 
Dato:  02-02-2008 21:46

Jeg tror det er lige præcist dén udlåner JEG har undret mig over!

At få penge for at udlåne sin hest, samtidigt med at låner afholder alle udgifter ...

Dét har undret mig - MEGET!!

Tas: Det er da fint nok at du vil udlåne heste, men såvidt vides så er det jo ikke rideheste du har ? Men føl eller avlshopper ??

Og for mig at se så er det da ikke en "win-win" at låne et føl ???

June

Man er klog når man ved, hvad det er man ikke ved noget om
www.charlotdesign.dk charms med charme !

Nothing improves with age
0
0
Svar på denne tråd

bumbumbum
Forfatter: 
Dato:  03-02-2008 02:25

Nu har jeg lånt to skønne heste.

den første fik jeg da den var 3 , ikke tilredet. Så der blev lagt meget arbejde i og der skal der stadig.

jeg har hende så som "min egen" for længere periode. mener det er 5 år.

Jeg må avle på hende som så blir mine føl. Og jeg nyder træningen med hende.

Så har jeg lånt en rigtig skøn hingst til ridning.

Det jeg får ud af det, det er at komme ud rundt i hele landet og fremvise denne skønne hingst. Og det gør jeg med glæde.

Plus jeg får en del erfaring med på vejen og så nyder jeg hvert sekund, med denne hingst :-) .

Jeg har os alle udgifter på dem undtagen forsikring. Jeg sys det er helt fair.

©Robin Surprise - Shalom E´jaaz - Julia - Zijawa Azale©

Forventes to føl efter Wish me luck OX - sommeren 2008

Nu den nye rytter af stjerne hingsten Wareno OX

En rigtig hest er en fuldblodsaraber

~ Malene Pedersen ...

0
0
Svar på denne tråd

Altså kan sagtens se det
Forfatter: 
Dato:  03-02-2008 17:47

jeg har lige sat min til udlån. Han er en 4 års pony vallak, som ikke er tilredet, men han er ryttervant. Jeg skal kun udlåne ham fordi jeg er blevet gravid, og ikke har tiden til ham.

Han er gratis at låne, man skal dog betale de daglige omkostninger.Så her er det folk som har mulighed for at have hestene hjemme som nok er mest intr.

Jeg betaler dog dyrelæge, mht vacc og eller hvis han skulle blive syg.

Jeg forventer at han bliver trænet videre, så man kan ride en skovtur på ham, så låner kan ride i skoven. Men han er så nem at gå til, så det vil tage et par mdr og så har man en dejlig pony i 1-2 år. Ja de ligger arb i det, men har jo så også haft fornøgelsen af ham i denne periode. Det jo stadig billigere end at købe sin egen, og nogen folk nyder jo en udfordring og lidt arbejde. Så det jo også lidt en smags sag. Personligt købte jeg ham jo selv, fordi jeg kan lide lidt udfordring, uheldigvis blev jeg gravid som vi gik igang med tilridningen.

Heldig ejer af stjarni.

isvallak udlånes på sjælland.

4 år, 135 stg, ej tilredet.

0
0
Svar på denne tråd

Det vigtigste må vel være....
Forfatter: 
Dato:  03-02-2008 18:30

...At både udlåner og låner føler de er tilfredse, for der er jo rigtig mange måder at gøre det på.

For et års tid siden, søgte jeg en låner til en af mine heste(Grundet pladsmangel), men ingen syntes at have interesse.... i hvert fald var henvendelserne små, og ingen seriøse. -Og jeg synes ellers nok det var et interessant låne emne.

Hesten var da 20 år, men frisk som en "havørn". Hesten har gået internationalt grandprix springning og MA dressur... den har været A hest i spring og B hest i dressur. Af udseende gudesmuk stadig som 20 årig, og hun er rolig, fornuftig og kærlig. Ingen staldfejl eller andet "trælst".

Det "eneste" jeg søgte var en kærlig pige/dreng (Voksen som barn m. forældre-opbakning), som ville give hende et godt hjem. Låner måtte ride alt det stævne han/hun ville, men skulle dog have forståelse for, at hesten trods alt havde rundet de 20 år.

Låner skulle betale opstaldning og det undervisning han/hun ville have, samt stævner, og så ville jeg afholde alle udgifter til dyrlæge samt smed og forsikring.

Låner ville få sadler og trenser med, samt gamager, dækkener og underlag.

Om det var alderen der afholdte folk fra at låne ved jeg ikke, men jeg synes vilkårene var fine.

Hilsen Anima.

Sød børnepony på max. 110 cm købes.

0
0
Svar på denne tråd

Lån/udlån
Forfatter: 
Dato:  03-02-2008 19:26

Jeg har da lånt en gammel kending engang, som jeg bare ville have med til det nordjydske, da ingen af ejerene i syd gad beskæftige sig med ponyen som ovenikøbet altid stod alene.

Forhistorie:

Lotte blev "mit" projekt fra hun var 8 mdr. og jeg var 10-12 år vel. Jeg kom til at følge hesten og tilred den, da den var 4 år og har fulgt hoppen i tykt og tyndt, selvom at jeg blev ældre, havde egen pony og senere flyttede fra hjemstavn og købte hest, så har jeg løbende holdt øje og presset Lottes ejer til at få smed og presset ejerne til rydde op i stald og passe hesten. (Jeg har som handelsstudent stået og muget ud i Lottes boks i en hel dag og i hendes madras af @!#$ var der rotter, som jeg hamrede ned med greben, lige så frit som de piblede frem og lyserøde rotte unger drunknede jeg fisme i en spand vand - ØVVV.

Ejer af kostalden kom hvergang ud og priste mig for min gode gerning , alle i den lille by, foragtede ejernes eksistens og at de måtte have dyr overhovedet - men ingen turde gøre noget radikalt - dengang var der ingen lov om hestehold.

Da jeg flyttede herop i 2001, bad jeg dem sælge hesten til mig - og svaret var 8000,- for en + 20 år gammel fjord krydsning på 132 cm i stg. som ikke kunne andet end at ride tur og som de dårligt nok selv gad at passe. Jeg ville så gerne låne og tage hende med - det fik jeg lov til og jeg håbede inderligt at de ville glemme alt om hende - året gik og jeg (så irretende ærlig som jeg er) ringede og hørte om prisen på hoppen. Samme svar 8000,-. Opgav og kørte hesten de 270 km hjem igen. Hoppen blev solgt for et ukendt beløb og jeg følte mig tørret men var SUPER lettet over at den ikke længere var i samme ejers varetægt.

Pyyh det blev langt - og nok også lidt uden for emnet.

Tilbage til EMNET:

jeg låner min bedst uddannet hest Calibre ud til nybegynder - hesten står her og hun har lov at komme og ride, blive undervist af mig - ingen betaling - bare låner viser vilje til at hjælpe igen - og det gør hun. Planen er at vi skal kunne ride tur sammen på mine hypper og derfor opruster jeg hende gratis og stiller min hest til rådighed HELT gratis.

På forhånd - tak for tålmodigheden - der var vist liiiige et "lig i lasten".

Mvh

MonaK

No signature

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider