|
|
| Hvilken hunderace til hestehold? |
|
|
Hej alle sammen! Vi har heste, får og ene super sød og legesyg korthåret collie, Cody. Cody fungere godt med både heste og får, dog er han ikke så fantastisk godt i sin hyrdearbedjde, men det kan lige så meget være min skyld. Men Cody savner en kammerat! Jeg vil gerne høre anbefælinger fra andre hundeejere om hvilken race fungere særlig godt med heste (og også får.) Ikke fordi det skal bliver en hydrehund, men nogen racer er ikke rigtig skabt til bliver ude med heste og får. Så hvad kan I anbefæle som Codys new makker? mvh, Lisa 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvilken hund |
|
|
Min GD funger meget godt sammen med både heste og får Der hvor min hoppe er opstaldet er fårene i samme rum som hestene. Så det var en fantastisk mulighed for ham, at møde disse "underlige skabninger" som han normalt kun hørte noget til her til sommer. Han er så stor, at hestene ikke føler sig "truet" af ham. Han elsker at ligge inde i Stjørna´s box og gnave horn eller hvad han nu finder, mends hun gumler hø. Dog har han også fundet ud af at han når op i krybben at stjæle noget brød, æbler, pærer og andet fra hende. Men de enes meget godt de samme med fårene, han er så stor, at de betragter ham SLET ikke som en hund. Faktist det første han gør, når vi kommer i stalden, er at løbe hen for at hilse på hans små "kammerater". Nogle gange har vi sat ham ind til fårene, og så går de alle og snuser til hinanden og så spiser de videre... Så de kan i hvertfald anbefaldes dog hvis du kan leve med savl under loftet og oppe af væggene og sådan... Det er dog også det ENESTE minus 
And that´s the way it goes! Nu med TO krikker og En Grand Danois:)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| der findes 1 hunderace |
|
|
som bare er perfekt til heste...jack russel terrier...har haft et par stykker og de er bare naturligt gode omkring hestene...og vores elskede også når de fik lov til at hjælpe med at flytte gederne...hehe nu har jeg en engelsk staffordshire bull terrier, og hun er også super god i stalden...og så er hun den bedste barnepige der findes  du skriver bare en pb hvis du vil vide mere om de to hunderacer
Nanna - nu med en af de "gule"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dalmatiner |
|
|
dalmatineren blev fra gammel tid brugt til at ledsage hestevognen. har selv en og hun er super med hestene. elsker at ride og køre med i hestevognen også en super skøn hund ellers.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 2 Schæfere og en Gårdhund |
| Forfatter:  |
Roselina-Charell |
| Dato:  |
11-01-2008 20:45 |
|
Jeg har to Schæfere, den ene, højavlshan på 8 år, er super god sammen med hestene, og trasker lige så stille bagefter når jeg rider tur - den anden, brugshundetæve på 4 år, er virkelig en hyrdehund, hun kredser omkring hestene i en uendelighed og forsøger at snappe dem i benene, hvis de kommer for tæt på hende. Jeg har også en Dansk-Svensk gårdhund på 1 år. Han funger fint sammen med hestene og ud over det er han verdens bedste legekammerat for Schæfertæven... Her er de alle tre - det er DSG hunden der sørger for konstant at holde gang i legen....jeg vil til enhver tid anbefale en sådan til legekammerat, men kun hvis du har meget plads og den kan være meget ude, der er virkelig meget energi der skal brændes af hver eneste dag...  
Louise Roselina & Charell ♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣ "Selv den længste rejse, starter med et enkelt skridt" * Sælges: 2 Hubertus sadler kombi 17 ", 1 No name sadel kombi 16" *
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hunderace |
|
|
Hej. Min mand og jeg har 2 labrador og 1 dansk-svensk gårdhund. De fungerer fint blandt heste, katte, kaniner osv. vores dansk-svensk tror endda, at han er hyrdehund, så han hjælper hver dag med at få heste lukket på marken  Hilsen Majken
http://www.b-oldenborg.dk Til salg: 2 et-års hoppeplage efter Nando 1 års hoppeplag efter Mozart Rolig hoppe efter Urprinz (14 år)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi har |
|
|
en hovawart, en hund som jeg synes har mange gode sider. Og han trives fint med heste, katte, kaniner også har han heller ikke nogen problemer geder. Vi havde sidste sommer en stor buk på omkring 120 kg, også hed han Gorm . De løb rundt og legede ude på foldene og i haven. Her er han sammen med Gorm og hans kæreste Nova.  De tre stortrives sammen, nogle gange kunne de alle tre ligge i haven og sove sammen. Godt nok ikke op af hinanden, men dog i harmoni. Hovawarten er en fortrinlig race, når man bor på landet. De passer på dig og din familie, og huset når du ikke er hjemme. Hovawart betyder "gårdvogter" på tysk. Derud over har de den dejlige ting at de ikke strejfer, da de føler sig mest trygge i hjemmet. Det er en ideal familiehund, hvis man sørger for at vise den hvor i herakiet den skal befinde sig. Vi har tre børn på 12, 10 og 2 år. Barney elsker at løbe rundt og lege med de to store i haven. Han kan godt blive lidt voldsom i sin leg, men hvis blot de siger hans navn, så ved han godt at han skal skrue lidt ned for charmen. Det er samtidig en race der knytter sig meget til sin ejer, og vil gå gennem ild og vand for dig. Han følger mig troligt når jeg er ude ved hestene, også når jeg hegner i både sne, slud og regn. Han prøver sågar at komme op af stigen, når jeg kravler rundt på loftet ovre i udbygningen. De er meget lærenemme og lærevillige. Har du en hovawart, har du en altid en ven ved din side. Den er der altid for dig. Her et link til hovawartklubbens hjemmeside www.dansk-hovawart-klub.dk/. Der kan du læser meget mere om racen. Jeg kendte ikke til racen før jeg fik Barney, men en ting er helt sikkert. Jeg skal altid have hovawart.
Mvh. Lotte. Stald Topaze - Avl af brogede heste. Hestetrailer udlejes, Ribe- lasteevne 1150 kg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min blanding |
xtiny |
11-01-2008 20:54 |
|
Tysk korthår/schæfer/collie/dobermann + det løse, var en fantastisk hyrdehund. Han "hyrdede" høns- stille og roligt omringede han dem- så de kun kunne gå ind i hønsethuset! Det var dog med hjertet i halsen (det var udlejerens høns), at jeg så det første gang (han var trods alt lidt jagthund!). Og han elskede heste- han gik ind til min søsters hoppe og slikkede føllet på mulen- igen var jeg et nervevrag! Hestene var ligeglade! I øvrigt var han nydeligt blågrå med vissent-bøgeløvsfarvede (lys orange) aftegn. Og smukke blågrå øjne! En smuk hunni- med et godt udtryk. Folk ville meget gerne klappe ham. Selv min mor syntes, han var pæn. Så en schæfer evt schæfer x collie er en mulighed.
Mvh
xtiny
♣ "There is, incidently, no way of talking about cats that enables one to come off as a sane person."♣ -Dan Greenberg "Nu bliver jeg helt følelses-agtig" Donkey i "En Shrekkelig Jul"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Berner sennen |
|
|
Jeg vil anbefale en Berner Sennen. Jeg havde en dejlig Berner Sennen, som altid var meget i stalden. Hun kunne ligge ude hele dagen og bare nyde at være med. Både sommer og vinter. Hun jagtede ikke hestene, men gik fint og stille omkring dem. Så sådan en lækker sag, ville jeg uden tvivl anbefale. Eneste ulemper ved Berneren er at man skal se sig godt for, når man vælger opdrætter, da ikke alle er lige gode til at vælge HD-hunde fra.
Mvh Stine Galopmenneske - med en forkærlighed for military og pintoer Føl-skruk og kan ikke vente til termin medio april og juni '08
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Yes yes yes |
Pia ♣mikkelline♣ |
11-01-2008 21:00 |
|
Jeg er ganske fantastisk enig med cocoa, det kan ikke siges bedre. jeg har selv en og han er fantastisk! Vi har også en gilden retriever, men han kommer ikke i nærheden af at være hestehund 
Pia og Mikkelline, Sidsel, Noska, frække Deja vu og Zpiloppen. When a loved one becomes a memory Memory becomes a treasure. Lille Putte, du vil aldrig blive glemt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jack russel |
chris |
11-01-2008 21:23 |
|
vil helt klart også anbefale en Jack Russel terrier. Har selv p.t. 4 stk hvoraf de to er hvalpe. En tæve på 5 år og en han hund på 3 år. De begår sig fint som stald dyr. Eneste ulempe med mine er at de ikke kan lade staldkattene være.  Her går deres jagt instinkt op i dem. Men kattene derhjemme har de ingen problemer med. Fordelen er så at deres jagt instinkt er eminent til at fange rotter og mus. Skriv gerne for mere information om denne skønne hund. Du kan også se lidt billeder på min profil. Mang hilsner christina
Normalt sidder mit hjerte i brystet, men når jeg sidder på min hest, er det mellem mine knæ. 2 skønne Jack Russel Terrier hvalpe sælges hvide m. brune aftegn. Se profil for pris og oplysninger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| heste hund.... |
Tine (Ib) |
11-01-2008 22:03 |
|
... jeg jeg vil jo altid anbefale mopsen, meeeen det er nok ikke lige sådan en du ønsker  Jeg tror til gengæld at Malinois ville være et godt match. Jeg er ikke ekspert på racen, men har mødt en masse af dem og de er skønne og jeg tror de ville være et godt match til din hund. Louise E opdrætter malinois i DKK regi og jeg tror hun forventer hvalpe i løbet af foråret. Hun kan sikkert også finde en sød voksen hund. Hun er sød at snakke med og viser sikkert gerne stolt sine hunde frem. Billedet er af 2 af hundene fra Louise.  Se evt. www.malinoise.dk eller skriv til hende på egdal@sporty.dk Yes et rent reklameindslag fra mig, men jeg er ret vild med mallerne.
Tine Hestens Urtehave Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vind Nu forhandler af Marstall hestefoder på Midtfyn
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Eller den hvide hyrdehund/schæfer |
Sarafia |
11-01-2008 22:07 |
|
Den hvide hyrdehund/schæfer. En dejlig alsidig hund der kan bruges "til det hele".   Vores Zero.
Sarah *** Hvis din hund fælder, skal du blot dyppe den i fernis. (Garfield) ***
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Labrador |
Charlotte »Centibetia« |
11-01-2008 23:13 |
|
Min labrador klarer sig fint i stalden. Er ikke bange for hestene mv. Så sådan en vil jeg anbefale . Selvfølgelig er der stor forskel på hundene, men min er i år 10 år gammel, og den løber stadig rundt som var det en ung hund. Jeg har aldrig set en hund som er så frisk og fejdig som hende. Men tror også kun hun er undtagelsen der bekræfter reglen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| islandsk fårehund.. |
|
|
Jeg kan klart anbafale en islandsk fårehund.. Har selv en af slagsen, han er med på rideturer i skoven og holder sig altid i nærheden af hestene.. Han ligger sig gerne lige neden under min tinker eller giver hende et kys på mulen, samtidig ved han godt, at det er noget man ikke gør med min venindes pony eller i det hele taget fremmede heste  Geder, kaniner og chinchillaere kan han også fint sammen med  Her er et billede af mit vidunder Eldjarn 
-Veo Stald Nordlund www.LeoGio.dk Tinkeren Coco Ismulen Halla fra Hejelte Ismulen Ljufá fra Vestergaard Venter føl efter: Coco & Lillevangs Gigant og Ljufá & Spoi fra Tyvekrogen . *Ungeren 69 lever stadig*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jkblkjhkj |
|
|
Ja jeg vil bare sige at jeg IKKE kan anbefale en coton som staldhund! Væsenmæssigt er der ingen problemer overhovedet, men fordi den har den specielle pels hænger ALT fast på den -og desuden skal den så vaskes efter hver tur i stalden. KAN IKKE ANBEFALES (og så var det jo jeg ville ha lagt et billede ud, men det kan jeg ikke finde ud af. Der er et på min hjemmeside)
Hilsen Tenna -MEDLEM AF HN FREDAGS-SLANKE-SUPPORT-CLUB "Hvorfor gøre noget idag hvis det kan vente til i morgen"?? www.tennasch.webbyen.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pelsen... |
|
|
Hej Veo, Sød hund du har og da vores får er islandsk få vil der være meget passende, men jeg vil helst ikke en hund med så meget pels . Det er derfor vi valgt en KORThåret collie  Lige nu er en grand danois først på listen. Men to drenge er helt vildt med racen! Men manden er ikke overbevist. Tusind tak for anbefælinger! Gerne flere.... -Lisa
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hfgkjhglfjgl |
|
|
Hvorfor vælger i ikke en korthåret Collie mere???? Dét tror jeg Cody vil blive meget meget glad for! En Collie og en GD har jo helt klart hver sin måde, at lege på mm. Cody vil helt klart få mest ud af, at få en af sin egen slags. Blot en tanke.
Vores Charmetrolde Frieseren Shaman & Shetlandsponyerne Thilde & Clyed Hestene er vores partner og ledsager gennem livet Slå aldrig - vær en blid, kærlig og retfærdig leder Vær ydmyg Sig tak
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Korthåret Collie |
|
|
Desværre er der pt ingen avler af korthåret collie i danmark. Jeg haft nød til at tag til Finland til at hente Cody. Og det vidste jeg ikke når vi har besluttet os for at få en korthåret collie. Det var BESTEMT ikke fordi jeg vil have endnu en udsædvanlig race!  Og Cody er ligeglad med race, det kan jeg lov dig! Han synes at ALLE hunde er legekammarater, uanset størrelse, køn, farve, pels eller øjenfarve 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Korthårs collie |
|
|
http://www.nitopets.dk/index2.html Kennel Niopets avler korthårs collier  Nu er jeg selv colliemenske, og har selv en dejlig langhårs og venter en langhårs mere 
Mvh Heidi RIP Martinna Andersen - du havde en alt for tidlig og tragisk død. Tak for minderne søde - sov sødt..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| labrador |
|
|
jeg har en meget stor labrador der er totalt ræd for hestene, han fungerer fint i stalden så længe han holder sig på behørrig afstand af hestene*G* Hvis jeg var jer ville jeg da få en colli mere, lang eller korthårs er vel ligemeget. Det vi har erfaret på udstillinger er at hundende altså godt kan kende andre hunde af deres egn race.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lkorthåret avler |
|
|
Hej Heidi, Jo, jeg kender Stina (Nitopets) og sin korthårtet collier da vi har været på udstilling sammen. Jeg var ikke klar over at hendes hunde var endnu gammel nok til at laver en kuld ... men tiden går! Der har ikke været et korthåret collie kuld in danmark i flere år, så vidt jeg ved. Men Stina har noget super flotte hunde!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hunderacer |
|
|
Grunden til, at jeg vil anbefale dig en af samme race er, at de forskellige typer hunde faktisk mange gange leger på en forskellig måde. En Collie og en GD leger på hver sin måde. Din Collie er lynhurtig og vil med garanti syntes at det ville være rigtig sjovt med endnu en Collie. Jeg har tidligere haft en Boxer og deres legeadfærd er vidt forskellig fra en hyrdehunds - Han "nedlagde" gerne sine legekammerater og dét er der ikke mange hunde der bryder sig om... Men at se to Boxere lege sammen er en fryd. Det samme gælder to Hyrdehunde. Jeg selv har Groenendael som er en belgisk hyrdehund - og at se hende sammen med andre af hendes slags til udstillinger mv, fortæller mig at skulle vi have en hund mere, så bliver det en af samme type. Små terrier vil ofte gerne "nappe" i bagbenene på en hund i løb - dét bryder min hund sig blandt andet ikke om, hvilket resulterer i, at hun smider sig til trods for, at hun er i fuld fart. Selvom du har en yderst legesyg hund, som er glad for hunde generelt, så tænk over hendes legeadfærd - hvilken type hund vil hun få mest ud af som fremtidig legekammerat... En GD er en stor og tung hund, som ikke skal have for megen motion - den går ofte roligt rundt med sin ejer i f.eks stalden. Den kan lave nogle ordentlige "rejehop" i luften i kådhed mv - men vil den tage en ordentlig løbetur, være hurtig i vendingerne osv sammen med din Collie...?? Jeg er også til GD - og engang i fremtiden vil der sikkert komme en ind i vores familie, men jeg vælger den ikke for, at min nuværende hund får en legekammerat. Skulle jeg vælge hund efter min nuværende hund legebehov - så fik vi en hyrdehund mere. Håber du kan bruge mine forklaringer til noget . Mvh May.
Vores Charmetrolde Frieseren Shaman & Shetlandsponyerne Thilde & Clyed Hestene er vores partner og ledsager gennem livet Slå aldrig - vær en blid, kærlig og retfærdig leder Vær ydmyg Sig tak
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dansk Svensk |
Louise ♣Lerano♣ |
13-01-2008 10:14 |
|
Jeg har en dansk svensk gårdhund og hun elsker at være med ved hestene. Der er fuld fart over feltet. Og så har den en meget nem pels til livet på landet. Og masser af mod.
Louise & Stald Kelon´s Lerano
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Som hestehunde |
|
|
har jeg erfaring med labrador, schæfer, islandsk fårehund og border collie. Mine forældre har haft to schæfere og to labradorer - kun den ene labrador var god med hestene, de andre tre hunde har været for "vimse" og hyrdet hestene, selvom de ellers var godt opdragede. De nappede hestene i haserne, selvom der blev slået hårdt ned på denne uønskede adfærd fra vores side. Da jeg boede i Island boede jeg først hos en familie med 2 islandsk fårehunde-blandinger og en border collie. Collie'n var ikke sjov at have i nærheden af får, køer eller heste. De to andre var til gengæld geniale - de hyrdede stort set kun når man bad dem om det og bed aldrig i dyrene. Det næste sted jeg var havde de en islandsk fårehund - en tæve. Magen til hysteriske apparat med stærkt selektiv hørelse (!!!) skal man lede længe efter - overfor mennesker var hun det sødeste nussehoved, men hun larmede ekstremt meget og hørte ikke en dyt efter hvis hun opdagede et dyr i løb. Det har meget med opdragelse at gøre, mener jeg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|