Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Hestene på MP
Forfatter: 
Dato:  09-01-2008 17:54

Nu er jeg et af de fjolser, som dagligt kigger MP igennem bare fordi. Jeg skal ikke have noget, men jeg kan godt lide at følge med.

Og jeg synes jeg har observeret en tendens til at hestene er blevet højere? Altså, der er efterhånden ret mange på 17+ og også enkelte på 18+.

Er hestene bare blevet højere lige som vi mennesker gennem bedre betingelser for opvækst?!

Kristina

Super lovende 4 års DV vallak udlånes/sælges

Opstaldning tilbydes i Ribe, se min præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

ja.........
Forfatter: 
Dato:  09-01-2008 18:39

faktiks var der en overgang hvor hestene skulle være så store at rytterne (som regl pigerne) slet ikke kunne komme ordentlig ned om dem, og derfor ikke få redet dem rigtig ind under sig, det har været "moderne". MEN man fandt jo sån ud af at hestene på den størrelse, tit ikke kan holde i længden da deres knogler simpelthen er for store nog tunge for dem! Så når hestene topper i 9-10 års alderen, så kan de faktisk ikke holde særlig lang tid (selvfølgelig kan de bedre hvis bare man er hyggerytter) så folk prøver nok at komme af med dem aå de kan finde en hest de kan ride..

Håber det var svar nok ;)

Knus

Lizette

0
0
Svar på denne tråd

Lang eller kort?
Forfatter: 
Dato:  09-01-2008 18:50

Den lange forklaring involverer et 2½ times langt foredrag om den moderne hests udvikling, lidt med "udbud og efterspørgsel" og nogle grafer.

Den er korte forklaring er, at du skrumper

Kamilla König
*Stud. med. vet.*

Hest søges! Jeg leder efter en hest at ride 1-2 gange i ugen i Københavns området!

0
0
Svar på denne tråd

Dåhme!
Forfatter: 
Dato:  09-01-2008 20:41

Dåhme Kamilla! *host* NØRD *host*

Nej, jeg mener helt seriøst, at hvis man regner gennemsnitshøjden ud på MP nu i forhold til bare for 2-3 år siden, så er den steget.

Kristina - som åbenbart er den eneste, som har bemærket dette

0
0
Svar på denne tråd

Hejhej
Forfatter: 
Dato:  09-01-2008 21:18

Nej, du er ikke den eneste, der har bemærket det ;)

En "lille" hest på 165 cm i stg. er efterhånden blevet svær at finde, og for en rytter på 174 med forholdsvis korte ben (som mig) er heste på 170+ altså for store.

Da jeg var ude og købe STOOOR hest (kom fra pony) for 2½ år siden lå langt de fleste heste på 160-165, og da var jeg ude og prøve hestene i den store ende, dem på 164-165 cm i stg. Det er jo dem, der i dag bliver betegnet som "små". Jeg endte med en af de tidligere middelstore heste på 163 cm, der i dag har rundet 170 cm

Måske er foderproducenterne begyndt at komme substral i foderet?

"If you can dream it

- You can do it!"

Walt Disney

- Snart hesteløs

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  09-01-2008 22:25

min hest er til salg på MP, og er helt alm højde (for mig) 165. Men jeg synes også det er nogen STORE kramper der er der inde!

Michelle

HUSK hjelmen - den er pænere end kraniebrud.

Søde undulatunger søger nye hjem. 2 tilbage

Min dejlige hest er nu sat til salg www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/184469/5/

0
0
Svar på denne tråd

Bumbum
Forfatter: 
Dato:  09-01-2008 22:38

Ja hestenes højde er steget, men det er noget der er sket over de sidste 10-15år. Det er ikke længere fedt at ride rundt på en hest der er 1.55 i stg. Men jeg synes at der er flere der er begyndt at vælge heste af mindre størrelse igen. En overgang kunne det som før nævn ikke blive stort nok. Modens luner bestemmer jo altid lidt.

0
0
Svar på denne tråd

Nogle måler
Forfatter: 
Dato:  09-01-2008 22:43

altså også ret elendigt, eller også skriver sælgerne det stangmål på de af en eller anden grund tror, der er flest købere til.

Min sidst indkøbte hest som i øvrigt blev annonceret på markedspladsen til at være 174 på "bare fødder" har jeg selv haft målt til 169 med sko. Så... måske det kunne være forklaringen i nogle tilfælde.

Med venlig hilsen
Bettina

0
0
Svar på denne tråd

Stor hest
Forfatter: 
Dato:  09-01-2008 22:46

Måske har det også noget at gøre med at folk bliver større = der bliver avlet større heste.

Selv kan jeg ikke stille meget op med en på 165 cm - Ponyridning (Dog ikke, men noget nær).

Jeg er 183 cm, og ønsker mig en hest på 170+, når jeg en gang får råd til at holde hest. Så jeg kunne godt forestille mig, at udover at en større hest kan hænde at have en bedre gang og kunne springe højere pga. længere ben, at det er folks størrelse der også gør udslaget.

/Lene

Marsvin søger ny ejer! To voksne hunner og to hanunger + faderen søger ny madmor! Hunnerne sælges samlet m. bur, hannerne gerne samlet, kan også købes m. bur.

Se præs. for mere info.

0
0
Svar på denne tråd

Priser.....
Forfatter: 
Dato:  09-01-2008 23:00

Jeg er bare forarget over priserne

Det er da helt forfærdeligt......

Mangler du en hest at ride 1 - ? gange om ugen i Esbjerg ?

Kontakt mig på PB for mere info.

0
0
Svar på denne tråd

jeg har også
Forfatter: 
Dato:  09-01-2008 23:25

kigget på heste flere gange der skulle være en 167 eller 1.70 men når man så kommer derud viser de at være 7 cm mindre.. så jeg tror også at mange af hestene højde er et gæt..men en hest på 1.67 kan da være bedre gående og se mere langbenet ud i forhold til sin størrelse end en på 1.80..

Mvh Tina

hest søges til veninde: min. 1.60 og 4-11 år hovedsageligt til dressur og skovtur. se mere på præsentationen

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum...
Forfatter: 
Dato:  09-01-2008 23:48

Jeg går jo med planer om på et tidspunkt at investere i et føl/plag... Men ved sgu ikke helt om jeg tør :-P hehe Tænk hvis jeg ender op med et skrummel på 178cm Det ville aldrig gå med mine 160cm...

Jeg red i et halvt års tid dagligt på sådan en kæmpe, da jeg arbejdede i stald. Og det gik da ok(ellers havde jeg jo heller ikke fået lov at ride den ;-) ), men langt fra perfekt. Den var sød og rar, og en super springer, men det var aldrig aldrig nogenside en hest jeg selv ville have købt, af en eneste grund: Den var for stor!

Der var alt for meget at holde sammen på for lille mig. Specielt når der skulle springes, for når først jeg havde springbøjler, ja så var der altså ikke meget ben tilbage til at ramme hesten ind med :-P

Og det der med at komme op på den, det gik kun hvis jeg havde en stol, eller noget andet i nærheden, til at stille mig op på.

Som andre også siger, så er der jo blevet avlet større og større igennem de seneste 10-15 i de fleste varmblodsavlsforbund. Om det er med vilje skal jeg ikke kunne sige, men mon ikke det langt hen af vejen er. Der er jo i mange avlsforbund en minimumsgrænse rent højdemæssigt for om hestene kan avlsgodkendes.

Og når man så først begynder at avle efter en bestemt højde, så vil nogle jo unægteligt blive højere, og er disse stadigvæk gode, så avler man videre på dem og deres høje gener.

På den ene side kan jeg godt se pointen i større heste til en befolkning der også bliver højere og højere. Og det ser da også imponerende ud når Isabel Werth kommer ridende ind på banen med Warum Nichts med sine 183??cm i stg.(mener det er deromkring den ligger i højden)...

Men vi er desværre også stadig en hel del piger som ikke er velsinet med lange ben, der kan nå nedenom disse enorme heste og derfor langt fra kan få det fulde udbytte ud af at ride sådanne store heste.

Så jeg satser på engang at finde mig en lille superhest ligesom Thomas Sandgaards AK's Anima eller Helena Lundbecks VM-hest fra Jerez (kan det passe den hed noget med Myntha???). Den størrelse heste ville passe mig meget bedre ;-) ;-D

Mvh
Cavan
Stifter og formand:AHNA
Hvad man ikke dør af bliver man stærk af
0
0
Svar på denne tråd

CarolineR
Forfatter: 
Dato:  10-01-2008 10:14

Tænk - jeg synes faktisk først nu, at priserne er rimelige!

Jeg har selv avlet to stks. afkom og i den forbindelse regnet lidt på det. Hestene koster faktisk 50.000 som tre års alene i udgifter til sæd, ekstra foder/tilskud til hoppen, vaccinationer til hoppe, dyrlægetjek, registrering, smed, opstaldning og vaccinationer. Det er så vel og mærke UDEN sygdom, UDEN konkurrencepas og UDEN alle de timer man lægger i det. Og det er inden, der er kommet rytter på nakken af dyret.

Det er selvfølgeligt nemt at sige, når man er sælger, at priserne ikke er rimelige. Men faktum er at kvalitetsheste, som holder i længden, er dyre at producere.

Kristina

0
0
Svar på denne tråd

Priserne er da rimelige
Forfatter: 
Dato:  10-01-2008 10:38

Og når jeg kikker, kikker jeg først i kolonen med højde og dem under 170 kikker jeg ikke forbi, kun hvis det er en Trakhener.

Jeg kikker heller ikke, efter hopper eller tunge heste.

Så der er ikke det vilde at kikke på.

Godt jeg ikke skal have hest pt. :-)

Illum

Som også i 2008 forbliver sig selv, så er det nemlig svært at falde ud af "rollen" ;-)

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  10-01-2008 11:43

Har selv en dejlig hyp til salg på 178, og ville slet ikke selv have haft så stor en hest da jeg købte ham for 4 år siden.. men hans gang var bare så fantastisk at jeg bestemte mig for at lære at ride så stor en hest :)

Så vil lige sige at en pige på 168 sagtens kan ride en hest på 178, OGSÅ i de svære samlede øvelser ;) kan da sagtens få min hyp ind i en kort passage, selvom jeg ikke har så lange ben :) Så hvis man vil kan man sagtens lære det :)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-01-2008 12:18

Jeg har aftalt med mig selv at jeg aldrig skal have en hest på over 165... Ellers bliver jeg simpelthen for lille til den (Er 162 cm.)

Mellem 150 og 160 er ideelt til mig.

-------------------------------

Linnea

- Aldrig uden Jay-Jay & Figo

0
0
Svar på denne tråd

Tjah...
Forfatter: 
Dato:  10-01-2008 13:36

Går også lidt med tanken om at købe en babyhest (om et år eller to), og vil prøve at finde én der ser ud til at ville ligge ml 1.66-1.70. Det synes jeg er en god størrelse til mig (tror jeg..) min nuværende er nemlig 1.56 . Men jeg vil helst ikke have dem over mit eget "stangmål" der ligger lige omkring 1.70... Så synes egentlig selv jeg er rimelig realistisk mht hvad jeg passer til, og håber også jeg finde én

Mvh. Cat - Stud.med.vet

0
0
Svar på denne tråd

Kristina König...
Forfatter: 
Dato:  10-01-2008 16:16

Jeg siger heller ikke alle heste priser er urimelige - kvalitets heste koster.

Har da haft en dressur musse på MP for 300.000

Men jeg synes godt nok der er rigtig mange annoncer hvor pris og kvalitet tilsyneladende ikke hænger sammen. Og jeg undrer mig meget om disse heste virkelig bliver solgt til prisen ?

Jeg ved godt at i visse tilfælde skal man tage forbehold for uheldige billeder m.m - korrekt, meeeeen tvivler på det gælder alle annoncer.

Jeg synes der er rigtig mange "elev heste" typer til 40-50.000 det synes jeg simpelthen ikke er fornuftige priser. Jeg tør slet ikke gætte på hvilket pris niveau min unghest ligger på hvis han skal sættes efter de standarter der huserer i dag.

Der forefindes også en del skadede / ubrugelige heste til 15-20.000 det kan jeg simpelthen ikke forstå man kan finde på at forlange medmindre det er noget virkelig godt hoppe materiale der kan avles på men det er ikke tilfældet i mange af de annoncer jeg hentyder til....

Mangler du en hest at ride 1 - ? gange om ugen i Esbjerg ?

Kontakt mig på PB for mere info.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider