Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Spørgsmål om katte
Forfatter: 
Dato:  30-12-2007 17:10

Vi er jo 1. gangs ejere af 2 små kræ, som de fleste nok har opdaget, og hver dag ligger jeg mærke til noget nyt ved de 2, som jeg undre mig over:

Hvorfor er det at de "malker"? Jeg har spurgt mange, men det eneste svar jeg har fået tilbage er "det er normalt". Men hvorfor??

Hvorfor "dutter" kattene (især når man sover) en på næsen? Dvs, især han katten, kommer hen når jeg sover, og maser sin næse op i min næse...eller i nærheden... Den slår ikke fejl, hver morgen kl 4, står han der.

Også et opdragelses spørgsmål:

Den ene kat bruge vores ene højtaler som "trappe" op til vindueskarmen. Vi har forsøgt at købe både "gå væk kat", smøre løg (efter råd fra dyrlægen), sprøjte vand (hvilket er fuldstændig ligegyldigt) og alligevel, er det bare den bedste vej op, istedet for den vej, over sofaen som den anden kat bruger.

Vi har forsøgt at sætte et kradsetræ op istedet for højtaleren, men det var fuldstændig ligegyldigt, den hoppede alligevel op på højtaleren. -Hvad kan man gøre?

Der kommer sikkert flere spørgsmål i tråden, som jeg efterhånden kommer i tanke om dem

Mvh. Tine

Equi-work.com

Jobportalen for hestefolket

2 bokse ledige pr. 1. januar. Ledøje område. Se mere på præs

0
0
Svar på denne tråd

De ælter
Forfatter: 
Dato:  30-12-2007 17:21

Når de har det rart.

De dutter- så kan du godt stå op! (Eneste kur er at blive liggende) Det betyder: Giv os mad og vand- luk os ud. NU:

3. Ja- sådan er katte!

I må opddrage den til at lade være.

4. Katte er fantastisk gode til at opdrage på mennesker.

5. De kan godt lade højttalerne være (store B&O :-P) man skal være dér, hele tiden. Især med unge katte.

Opdragelse hjælper= man fjerner katten og viser den noget sjovt, den GODT må lege med. Skældud virker kun, når du er der.

Vores killinger har en periode med ledninger- men afledning virker! Vi har tons af kabler- og de er aldrig blevet smurt ind i løg mv.

Mvh

xtiny

"There is, incidently, no way of talking about cats
that enables one to come off as a sane person.
"

-Dan Greenberg

"Nu bliver jeg helt følelses-agtig" Donkey i "En Shrekkelig Jul"
0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-12-2007 17:55

Som xtiny siger, så ælter de når de har det godt, det er et tegn på veltilfredshed. -De gør det også som små når de dier hos mor.

Ærlig talt ved jeg ikke præcis hvorfor katte gør det med at dutte snude eller gnide, men det er så hyggeligt. :)

Mht opdragelse af katte, så er tålmodighed en vigtig del... Når I er hjemme og ser katten bruge højtaleren, så kom med en kort kommando (som "nej" eller "fy") i en skarp tone og flyt katten. Det skal nok sive ind til sidst.

En anden ting er, at når I ikke er hjemme, så gør de alt det de udmærket godt ved de ikke må. :)

Mvh

Naja

0
0
Svar på denne tråd

jshakjshk
Forfatter: 
Dato:  30-12-2007 18:01

Når de gør det med hovedet kalder jeg det at de stanger - de gør det også indbyrdes og op af maden hvis denne er placeret i et skab eks.

De gør det kort sagt når de er glade vel lidt ligesom hunde logrer?

Opdragelse af dem er svær - vores har lært nogle steder han ikke må komme.

Da han skulle lærer dette røg han under vandhanden hver gang han gjorde det i kombination med en bestemt lyd - Schwisss - ondt, men ok effektivt og han lærte jo efter et stykke tid at lyden betød NEJ - så kækkenbordet og spisebordet i køkkenet kommer han ikke på - dog ville han hoppe derop uden nogen tvivl hvis der stod fisk/kylling/dåsemad og ikke var nogen mennesker i køkkenet.

Er han alene hjemme og trængene hopper han ligeledes op i køkkenvasken og gør sit ærne - meget smart selv om det er klamt, det er i det mindste bedre end hvis han benyttede tæpper/lænestole osv.

Anna og Flicka - Et broget makkerpar !

Fortiden kan ikke laves om så lad være at fortryde den,

fremtiden kan ændres.

0
0
Svar på denne tråd

Anna-S
Forfatter: 
Dato:  30-12-2007 18:26

Har I ikke en kattebakke til ham?

Mvh

Naja

0
0
Svar på denne tråd

Adfærd
Forfatter: 
Dato:  31-12-2007 01:01

Kattenes "malken" er en social adfærd katte imellem, som starter hos moderen og fortsætter for hyggens skyld. Når de gør det på dig betyder det at de hygger sig helt vildt.

"Dutten" på næsen tolker jeg som "stangen" som Anna-S beskriver det. Som jeg har fået det forklaret, så er det egentlig en adfæd der stammer fra duftafmærkning. Eller dvs, sådan starter det, men efter gangske få gange har katten opdaget at du kan lide det/reagerer på det, og så gør den det på livet løs. Skyd mig ikke hvis der findes andre forklaringer. ;-)

Plejehjemsplads til ponyvallak søges i Københavnsområdet. Se profil!

0
0
Svar på denne tråd

Hov "stangeadfærd"/pandepuf
Forfatter: 
Dato:  01-01-2008 04:42

Er også afledt killingeadfærd- når killinger gør det på deres mors hage, så vil hun ofte lægge sig ned og lade sig malke. Det svarer til hundes snudepuf (og har han prøvet det på indersiden af overarmen *i mens* man holder en kop kaffe- så er man knap så begejstret for den type kærlighedserklæring. ;-D ) Det er også rart for morkatten, katte er følsomme under hagen.

Vi er på mange leder i "mors sted" for husdyr, derfor er husdyr mere "barnlige" i adfærd end vilde dyr. Hunde beholder gøen (hvalpeadfærd), og kattene mijaven (killingeadfærd). Vi havde en vildkat, der blev tam- men hendes mijaven lød mere som en krydning mellem en frø og et defekt vækkeur. Vildkatte, der er opvokset uden menneskekontakt har meget svært ved at mijave!

Men når katten gnider ansigt, hage og sider i mod éen, så er det duftmarkering (vi er en del af deres territorie), og at vores dårlige lugtesans ikke kan lugte det, er lige meget, for andre katte kan godt! Det er en venligtsindet markering med "hyggeduft". Det betyder, at jeg ofte vil kunne komme i snak med en vildfremmed kat.

Mvh

xtiny

"There is, incidently, no way of talking about cats
that enables one to come off as a sane person.
"

-Dan Greenberg

"Nu bliver jeg helt følelses-agtig" Donkey i "En Shrekkelig Jul"
0
0
Svar på denne tråd

En hel anden ting
Forfatter: 
Dato:  01-01-2008 13:34

jeg har lidt gået og tænkt på, om det kunne være en ide at "gå tur" med kattene i snor, på et mindre område udenfor.

De er jo indekatte, men jeg syntes det kunne være rart for dem, at komme ud og se lidt andet.

På sigt skal de blive udekatte (dog ikke her, da vi bor på 2. sal), og jeg vil kun overveje det, hvis jeg ved, at jeg eller kæresten kommer ud med dem hver dag.

MEN, når man læser div steder på nettet, bliver det mere betegnet som dyremishandling (på div internat sider og lign). Jeg kan på en side godt se, at det er lidt drilsk, men hvis katten nu bliver vant til at man går ½-1 time hver dag, på et fastsat tidspunkt, i et bestemt område, er det så stadig en dårlig ide?

Jeg kan ikke helt beslutte mig hvad jeg syntes. Kan se det fra begge sider.

Mvh. Tine

Equi-work.com

Jobportalen for hestefolket

2 bokse ledige pr. 1. januar. Ledøje område. Se mere på præs

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider