|
|
| hjælp spise kaniner.. hvordan? |
|
|
.. Ja.. Nu må jeg bede om et råd.. Vi har kaniner.. avlet til at spise, nyde og bruge pelsen.. Vi har været heldige, vi har fået smukke dejlige unger og de er vokset fint.. men.. nu er STORE.. og nu er det så tid.. Jeg har hele tiden tænkt at.. det med at tage livet af dem.. det ville vi finde ud af.. men.. det kan vi simpelthen ikke.. vi har ikke hjerte til det..vi har ikke engang en idé om hvordan man gør.. det er sq da svært.. Så kære HNére.. hvordan gør vi det?? Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hm... |
| Forfatter:  |
AS (tinkertosse) |
| Dato:  |
28-12-2007 18:47 |
|
Giver dem et slag i nakken med en jernstang! Sådan gjorde den kaninslagter, som var ude at hente vores kaniner engang. Og mht. tilberedning, så smager de godt som frikadeller eller som alm. steg. Mums!
Med venlig hilsen Anne Sofie Jørgensen aka Tinkertossen Shetlænderhingst sælges! www.kijofreg.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kaniner... |
|
|
Hvad er det du spørger om? Selve aflivningen eller? Jeg har på skole lært at slå kaniner ihjel på en hurtigt og nem måde. Du løfter den op i bagbenene og så hænger den stift med hovedet nedaf. Hvis man så slå den i nakken, f.eks med et boldtræ så er den væk med det samme uden nogen voldsom synlig skade. Der går stærkt. Nu skal det ikke lyde som om jeg synes det er morsomt for det synes jeg bestemt ikke. Det handler bare om at gøre det hurtigt og effektivt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kaniner |
|
|
Vi avler også kaniner mht til at spise dem, og vi har efterhånden spist rigtig mange af dem, vi bruger kødet til alt muligt; helstegt, pateret, småkød og hakket, der er rigtig mange muligheder og så er det sundt og fedtfattigt. der findes en masse hjemmesider i kan gå ind på, f.eks www.dk.dyekjaes.dk/slagtning, www.kaniner.dk og www.klosterhede.dk. Garvning er vi først lige begyndt på, men der har vi fundet en måde som hedder Argentinsk garvning, der kan man næsten selv bestemme farten. Mht til at slagte dem, er det ikke være end at slagte en høne, et slag over nakken, så er det det. Nu kommer der sikkert en masse negative meninger om det, men slagte kaniner er ikke søde, de bliver ikke kælet for på samme måde, som den kanin man har inde i stuen, kaniner er faktisk ret vilde Håber du kan bruge det her til noget Hilsen kaninavleren
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| puhaaa... |
|
|
Den med en over nakken.. den har vi hørt.. men vores hænger ikke stille når vi holder dem i bagbenene.. de spræller.. og vi tør altså ikke.. hvis vi ikke rammer rigtigt første gang.. er der et særligt trick til at få dem til at hænge stille? Det virker.. hårdt.. dør de med det samme? Karina.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| aflivning |
|
|
De dør med det samme! Det er muligt hvis ikke I har prøvet det før at de skal have 2 el. 3 slag. Men det går så stærkt at de intet mærker! Hvis ikke de hænger stille så prøv at træk dem i ørene. Altså sådan et hurtigt lille træk - så "stivner" de og hænger derved så stille. Det lyder barsk og jeg lyder sikekrt kold - det er jeg ikke. De første par gange jeg prøvede det trillede tårene så jeg knapt kunne se. Det er stadig ikke fedt, men nogen gange er det nødvendigt. Jeg er glad for at jeg har den "evne" at kunne aflive div. dyr i tilfælde hvor det bare skal gå stærkt!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| at de intet mærker! |
|
|
hvordan ved du det?? Er du en kanin??
oppe eller nede en tur i det grønne er det fede Det er da forvirrende, med alle de tekster og annoncer efter indlæggene. Det ene mere forvirrende end det andet. Det tager focus fra det væsentlige... Citat: Androp
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Måske mærker de |
Illum |
28-12-2007 19:50 |
|
Noget, men de overlever ikke til at fortælle andre kaniner om det... Jeg er blevet ekspert i at slagte og aflive kaniner.
Illum Jeg har DKs DYGTIGSTE smed !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| skovtrolden |
|
|
hvis man rammer rigtig mærker de intet da de dør på stedet jo..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej med dig |
mussei ♥cecilia♥ |
28-12-2007 23:12 |
|
hilsen ninna mor til Cecilia 31-12-06 se præs for billeder rideudstyr sælges se præs hus ønskes til leje i randers søger en hest at ride på se præs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kamen dog. |
|
|
Føj  At spise kaniner og slagte dem.. ADR.. Stakkels kaniner - godt jeg ikke er kanin hos jer.
Jeg Er Ikke SelvCenteret Eller Egoist - Jeg Er Bar Perfektionist ! Sandra - nu endelig med drømmehesten - Cashew <3' - Samt den skøre kanin Tøffe..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Åh, hvor er jeg dog træt af de folk som synes vi andre er onde onde mennesker fordi vi enten går på jagt eller spiser dyr som man ikke normalt kan finde nede i køledisken i supermarkedet. Helt ærligt, tænker I nogensinde over hvordan det kød I normalt spiser er havnet på Jeres middagsbord? Jeg vil til hver en tid hellere spise et dyr som er blevet skudt ude i naturen og har gået rundt og har haft et frit liv end jeg vil spise en kotelet fra en gris som jeg ikke ved hvordan har haft det, om den har haft liggesår og hvad ved jeg. Hvis alm. kaniner smager som den sne-hare jeg har smagt så vil jeg med glæde spise kanin -for den smagte dæleme godt! Ja, det kan lyde hårdt at man banker dem en i knolden, men hvis man rammer rigtigt og den dør med det samme, så når den sgisme ikke at mærke noget. Har godt nok ikke selv prøvet at aflive en kanin eller større dyr, rotter og mus har jeg dog aflivet til mine slanger ved at banke dem hårdt ned i et bord og så lave nakketræk. Sikker/pony-mor: har du "opskriften" på den garvning? Vi har frygtelig mange sneræve heroppe som skal skydes, og jeg kunne vældig godt tænke mig at forsøge at garve et skind. Synes det er synd at lade gå til spilde når dyrene alligevel må lade livet. Mvh Naja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tænk så |
|
|
Ja uh hvor er det synd for den lille kanin, men pyt skidt med grisen, koen eller unaturligt store kylling der hentes i køledisken... Hvordan mon reaktionen herinde havde været, hvis det havde drejet sig om en hest istedet for en kanin?...hmm en ret interessant tanke...
Hilsen fra Tine og hafferne Flicka & Frigg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kaniner |
|
|
Mht til garvning af skind, gå ind på Google, og søg på Argentinsk garvning, så kommer det frem
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| altås altså |
|
|
nu er en kanin "bare" et dyr på lige fod med alle de andre dyr vi spiser! Jeg kan ikke se noget galt i at spise dyr, om det så er en kanin eller en kat, bare de bliver aflivet hurtigt og helst smertefrit. Kan man evt være to til at holde kaninen?
Fjordhest er bedst! Mor til Naia født d 4-1-06
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hold da op med at |
Illum |
29-12-2007 10:25 |
|
Skabe jer. Mine kaniner er sgu ikke kæle kaniner, de bliver rørt ved når de er 10 dage ca. og når de er 5 mdr. nemlig den dag de skal slagtes. De er ikke kæledyr og passer man ikke på. flænger de en arm til blods i løbet af 0,5...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har ikke... |
|
|
..noget imod at vi spiser andet end gris, ko og kylling, men jeg ville ALDRIG gå i gang med at eksperimentere med en aflivning, uden først at have fået kyndig vejledning af en person, der har mere rutine. Både for kaninens skyld, men også for jeres egen...det er ikke rart at stå med en grim smag i munden bagefter, hvis det ikke går efter bogen . Få fat i nogen der er vant til at aflive kaniner (eller måske en dyrlæge?) og få personen til at vise hvordan man gør, inden i gør det selv første gang. At eksperimentere med at aflive dyr er for mig uansvarligt. Velbekomme med kaninstegen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hej. Min mand bruger en jernstang til at "nakke" dem med og det er effektivt. Han holder dem også i bagbenene. Og kanin smager godt.. Venligst Pernille
En time i folden,- gi'r ro i knolden ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En dyrlæge fnis |
Illum |
29-12-2007 10:59 |
|
Han giver den da sprøjten...Og så er den uspislig. Næ hold den i bagbenene og gok den en i nakken ( ned over hovedet) med en tung ganstand, jernrør ex.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Illum... |
|
|
...he he. Han skulle selvfølgelig IKKE give den sprøjten (det er muligt det skal påpeges for ham først ). Men han ved måske hvordan og hvor hårdt slaget skal ligges (ligesom i andre kaninavlere ved). Gad vide om man falder i søvn, hvis man spiser kød med aflivningsvæske i . Det kunne være en genial mulighed, når nogle folk kommer på besøg med deres krop umulige unger .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen som vi jo skriver |
Illum |
29-12-2007 11:18 |
|
Genstanden skal være hård (jern) og så slår man TIL. Man skal jo kun slå en gang. Kalkun indeholder typthopan (staves) beroligende 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis man ikke rammer rigtigt |
|
|
første gang er det da dyremishandling...gad du være min første forsøgskanin???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvorfor gør I det |
Illum |
29-12-2007 12:04 |
|
Til noget der er besværlig ?? Det er sååå nemt, sigt og gok.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kalkun... |
AS (tinkertosse) |
29-12-2007 12:06 |
|
...Jeg anede så ikke, at kalkun indeholdt noget beroligende. Måske derfor jeg altid er så søvnig juleaften!  Jeg er da bestemt også glad for, at jeg ikke er kanin hjemme hos tråd-starteren, men på den anden side, så ville jeg jo ikke kende min kanin-skæbne, som vi andre jo gør. Tror næppe det er spor værre at være slagte-kanin end det er at være slagte-kylling. Kaninen ved jo ikke selv, at den er så lille og nuttet, at det er "synd" at spise den! Og ja, hvor kan de dog bare bide og kradse, når de ikke er tamme, men heller få et par skrammer end tæmme dem allesammen for at kunne slagte dem senere! 
Med venlig hilsen Anne Sofie Jørgensen aka Tinkertossen Shetlænderhingst sælges! www.kijofreg.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mine kødkaniner |
Illum |
29-12-2007 12:11 |
|
Lever er skønt kanin liv. Masser af grønt, bunker at tørt halm, hø og det bedste kaninfoder. Huler proppet med halm af bedste kvalitet. Der muges, tit og ofte, holdes øje med deres helbred. De har pt. 10 m2 i hver boks til 3 stk.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Man... |
Anne02 |
29-12-2007 14:56 |
|
...må da håbe for de stakkels kaniner at, de urutinerede folk der skal slå, rammer rigtig første gang...ellers er det da i mine øjne dyrplageri 
Venlig hilsen Anne
Hvad andre har - kan du ikke bruge til noget - vær glad for det du selv har.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
du skal have briller hvis du ikke rammer første gang. Som Illum siger sigt og gog,og så bind kaninen op i bagbenene.Skær hovedet af den,pæls den og hiv indvoldene ud.Tilbered og nyd.Sådan gør man med slagte kaniner,nøjagtig som man gør med alle slagtedyr.Kaninen slipper bare for den lange transport til et slagteri.Se det tror jeg kaninen er glad for. Dorte.
Det god stil - at køre æsel med et smil
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| rolig nu!! |
|
|
Det lyder jo nærmest som om jeg har tænkt mig at prøve at slå dem ihjel med en vat-pind.. Jeg har ikke tænkt mig at gøre noget som helst uden en fagmand.. det er da derfor jeg startede denne tråd.. Så mine "stakkels kaniner" har det super godt hos mig.. til jeg får noget hjælp.. og tag så lige en slapper med hvem der vil være kanin hos hvem.. der er jo ingen af jer der ved en dyt om hvor godt mine kaniner har det!!! Karina.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| griner... |
Jasper |
29-12-2007 15:20 |
|
Pia Glæd dig over hverdagen - dem er der flest af Vi har fået ny beboer, han hedder Coby Citronmåne er bare sådan en taberkage
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kaniner |
kadipe |
29-12-2007 15:20 |
|
Jeg synes tit, der bliver pylret for meget lige så snart, det drejer sig om dyr, som skal slåes ihjel. Men hvad er forskellen på at hente sit kød i supermarkeds fryseboks, og så til selv at opfostre dyr til slagtning. det eneste Jeg kan komme i tanke om, er at man får et meget bedre produkt. hold op hvor i skaber jer det er den naturlige fødekæde, sådan er det. Det er enda syndt at danskere ikke spiser mere kanin end de gør, det er en rigtig god spise.( som kok,laver Jeg tit kanin ) og elsker det, Jeg hører også til en af dem som elsker hestekød, og ja nu må I gerne overfalde mig hi hi  Katja
it´s not the words you throw away it`s how you say it Joey Tempest - musiker
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja... |
|
|
Jeg ville aldrig kunne få mig selv til det - men jeg ville med glæde spise den Men lige præcis det der med at slå ihjel er bare ikke mig  Hvor kan man forresten købe kanin og hest? Har længe gerne ville smage kanin, men kan ikke finde det nogen steder. Og hvor kan man købe hestekød i århus? De slagtere jeg har været til, står generelt med et udtryk som om jeg spurgte efter menneskekød..  Og savner efterhånden den gode smag..
MVH Alis og Katten 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tja, så længe |
|
|
i har behandelt kaninerne ordetligt, inden de bliver gokket, er der vel ingen problemer i spisningen af dem. er slagte kaniner ikke ret store? har i evt billeder? for engang i Polen, var 6 år fik vi lov til at "få" (låne, mens vi var der) en kanin unge. og kan huske at moren var ENORM!vi har nogle billeder af den, og gal, GIGA kanin. der er da godt nok meget kød på sådan en fætter, (hmm, eller moster). men ved så ikke om det var slagte kaniner, eller blot en meget stor hygge kanin. hvor køber man slagte kaniner henne? og avler i dem selv?
Søde Julia, guldklumpen fra vestegnen Part på frieserdrengen, og har verdens bedste gule ven
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
AS (tinkertosse) |
29-12-2007 18:29 |
|
ShetaN...måske kan du købe kanin-kød hos K-arina? Og Karina: ved ikke om det var mig, du hentydede til, men det dér med at jeg ikke ville være kanin hjemme hos dig, det havde ikke ngoet at gøre med, hvilke forhold de lever under. Det var udelukkende baseret på videnen om at de skulle dø. Og det er jeg altså ikke lige parat til endnu, derfor ingen lyst til at være kanin hos dig! Igen kritik overhovedet!  Bortset fra det, så ville det ikke generer mig, om du forsøgte at gokke dem med en vatpind. Udover at de ville komme til at kede sig, mens de ventede, så tager de såmænd nok ikke skade af dét! 
Med venlig hilsen Anne Sofie Jørgensen -en rigtig hest har både hovskæg og overskæg! Shetlænderhingst sælges! www.kijofreg.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| et ordentligt gok |
inger christensen |
30-12-2007 08:37 |
|
som meget gerne skal ramme præsist. for at være på den sikre side, giver jeg den et slag mere, for det er ikke spor sjovt at stå og pelse en kanin, der pludselig vågner op igen. prøv at spørge min nabo. Ofte vil slag nr to, resultere i at bloder render ud af næsen på kaninen. Er man første gangs slagter, så stå nær en tyk mur, for hvis man misser slaget og bliver lidt panisk og ikke tør slå igen, ja så svinger man meget hårt kaninen ind i hjørnet af muren, så man rammer dens hoved. den bedste måde at pelse på, hvis man ikke bryder sig om at stå og skulle skære dens hoved af, ja det er at hænge den op i bagbene der er godt spændt ud til siden. løsne forsgitigt skindet rundt langs med benet ca et par cm. under poterne. skær et V snidt ned imod kaninens midte og løsne nu forsigtigt pelsen fra kødet oppe ved benene. Træk så skindet ned af så kaninen nu bliver flået. Når man når ned til forben, skæres der et snit hele vejen rundt langs med poterne, træk nu skindet væk fra forbenene. Hvis ikke man skal bruge skindet, trækkes det ned over så det dækker hovedet, nu kan man nemt skære hovedte frit og kassere skind og hoved. Jeg kan anbefale alle med interesse for avl af kaniner både til kød brug og kygge brug, bogen fra skarvs forlag , kaniner til husbehov. normalt vile jeg ikke skrive sådan et svar her på hn, har skrevet til indlægsstarteren privat, men synes nu at dette her er kørt lidt ud i sandet. så derfor får i mit svar på, hvordan man gør det nemt for både sig selv og kaninen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|