Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

mad - gemmes hvor længe?
Forfatter: 
Dato:  27-12-2007 19:39

Manden synes jeg er sippet, derfor spørgsmålet.

Når jeg fx har lavet noget aftensmad, så får evt. rester lov til at "leve" 2 dage længere. Dvs hvis det ikke er spist på 2. dagen efter tilberedning, så ryger det ud.

I dag fandt jeg noget medister, som vi havde glemt inde bagerst i køleskabet. Det var 5 dage gammel, så det røg ud til kattene. Der stod manden med våde hundeøjne og synes at det kunne han da godt spise. Jeg gav det dog til kattene, som iøvrigt ikke var særligt begejstrede.

2-dages reglen har jeg med hjemmefra mors kødgryder. Men måske er det sippet? Hvad gør I?

Mvh Tina, desværre uden Turpin

(Her skulle der have stået en signatur, som skulle vise hvor belæst og dybsindig jeg er....)

Til Dick Turpin:

"When a loved one becomes a memory,
memory becomes a treasure."
0
0
Svar på denne tråd

som regel
Forfatter: 
Dato:  27-12-2007 19:48

også 2 dage.

Men det kommer lidt and på hvad det er, nogle ting kan jo holde sig længer end andet.

Men 5 dage gammelt medister ville jeg altså heller aldrig spise

Hilsen: Heidi med fjordmulen Amanda

God dømmekraft kommer fra erfaring,

desværre kommer erfaring som regel fra dårlig dømmekraft

Livet er at leve, det er os selv der gør det besværligt ;)

0
0
Svar på denne tråd

Tilberedt mad...
Forfatter: 
Dato:  27-12-2007 19:49

... spiser jeg senest dagen efter, hvis det ikke er frosset ned.

Og det skal i køleskab/fryser mens det stadig er forholdsvis varmt - ikke noget med at det står og venter på køkkenbordet eller spisebordet.

Men det kommer jo også an på hvad det er for mad. Noget med hakket kød holder jo kortere tid end f.eks. en steg

£isbeth & Baloo
*
If you hear a voice within you say "you cannot paint," then by all means paint, and that voice will be silenced.
Vincent Van Gogh

0
0
Svar på denne tråd

Også...
Forfatter: 
Dato:  27-12-2007 20:24

... HØJST 2 dage her... Kan slet ikke få det ned hvis det skulle stå længere...

Det samme er det i kantinen på jobbet, husker nøje hvad der er fra dag til dag, og hvis der f.eks. er serveret hakkebøffer mandag og de kommer ind som koldt onsdag/torsdag går jeg LANGT uden om...

-Christina

*Det er lysten til at ville, der giver evnen til at kunne*

0
0
Svar på denne tråd

Enig med £isbeth (Baloo)
Forfatter: 
Dato:  27-12-2007 20:29
Hvis det ikke er spist dagen efter, ryger det ud.
Jeg har desværre en dårlig vane med at lave mad til et helt regiment sultne soldater, selvom det kun er min kæreste og mig, der har plads ved spisebordet.
Hvis gryderne stadig bugner, efter vores maver er blevet fyldte, kan jeg ikke få mig selv til at smide nogle gange op til halvdelen af maden ud, så jeg gemmer troligt i kasser og bokse i køleskabet. Når morgendagen oprinder sker det bare meget tit, at det ikke liiige er rester, der vækker den helt store appetit, eller jeg fortrænger, at de befinder sig i køleskabet, og så må de jo få kurs mod skraldespanden (eller gårdkattene, hvis det er kød eller fisk) - hvilket jo nok lige så godt kunne være sket dagen før, men så ville det jo have været endnu mere tydeligt, hvor dårlig en vane, det er, jeg har anskaffet mig ... hm, er vist lidt for forvænte herhjemme, men jeg synes også, det er ret irriterende, at flere supermarkeder laver madvareportionerne større og større (god måde at tvinge folk til at købe mere, uden at man føler det), for det er svært at styre for den slags rundhåndede madamatører som undertegnede (bruger for eksempel stadig en hel pose frosne ærter, selvom Netto næsten har fordoblet posestørrelsen i forhold til tidligere). Ja, dårlige undskyldninger er der nok af ;)
0
0
Svar på denne tråd

Jeg er sippet...
Forfatter: 
Dato:  27-12-2007 20:30

... rester kan senest spises dagen efter, mælk senest dagen efter det er åbnet.

Tine

Hestens Urtehave

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vind

Nu forhandler af Marstall hestefoder på Midtfyn

0
0
Svar på denne tråd

jeps...
Forfatter: 
Dato:  27-12-2007 20:32

jeg er lige så sippet som tine :)

sandie

Rolig hoppe sælges..se under min annonce

0
0
Svar på denne tråd

2-3 dage
Forfatter: 
Dato:  27-12-2007 20:39

...tilberedt (vegetarisk) mad spiser jeg helst inden to dage, men tredje dag kan det godt gå - varmer det dog igennem.

Jeg har ret meget at lave og foretrækker mad der er tilberedt fra bunden frem for halvfabrikata (og det tager tid!) - derfor laver jeg en god portion mad hver 3. dag og spiser det så dagene efter.

Men 3 dage er max for mig. Jeg tror nu det meste skyldes hysteri - mad kan godt stå 3-4 dage uden at tage skade HVIS det varmes igennem (én gang) og er korrekt opbevaret, men selvfølgelig er det ikke nødvendigvis så spændende.

Mælk - tja, 2-3 dage og så kigger jeg selvfølgelig på den inden jeg hælder den ned - det gør jeg uanset om den lige er åbnet.

Den medister, som trådstarter nævner, ville jeg IKKE sætte tænderne i. Dels er det lavet af kødrester som er forarbejdet og har haft mulighed for at gro flere bakterier end helt og frisk kød, og dels er 5 dage for længe. Det kan godt være der ikke sker noget ved at spise det - men jeg ville ikke løbe risikoen, 5 dage er klart for meget.

Det syntes kattene åbenbart også

0
0
Svar på denne tråd

2 dage
Forfatter: 
Dato:  27-12-2007 20:39

- længere end to dage kan det sjældent holde sig, uanset man måske godt kan SPISE det...

Strukturerne i maden begynder som regel at forfalde efter to dages tid - dvs. det er begyndt at fordærve.

Husk på at det er mad der HAR været tilberedt og opvarmet én gang - det tager altså noget af langtidsholdbarheden... to dage er ikke sippet - det er realistisk :-)

0
0
Svar på denne tråd

iflg forbrugerstyrelsen
Forfatter: 
Dato:  27-12-2007 21:06

Kan tilberedte kød- og fiskeretter holde sig 2-3dage på køl.

For grøntsagsretter (især uden animalske produkter som ost og mælk) vil jeg tro det er lidt mere, men det er desværre ikke anført.

Ved opvarmning til 150 grader bliver alle bakterier i øvrigt dræbt - men det gør smagen sikkert også

0
0
Svar på denne tråd

Tilberedt mad
Forfatter: 
Dato:  27-12-2007 21:13

Her spises det helst dagen efter - i enkelte tilfælde 2 dage men der kan jeg næsten ikke få mig til at spise det (hvilket jeg normalt ikke gør).

- Yuki

Med salathesten

Hjælp søges til Blomsterbutik på Amager. Skriv for nærmere info

Med billeder på www.rigola.dk

0
0
Svar på denne tråd

132456
Forfatter: 
Dato:  28-12-2007 06:48

maks 2 dage her, så er det blevet til hundemad :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider