|
|
| kvindelige præster |
|
|
hvordan er dit syn på dem og hvad er din mening om deres mandlige kollegaers behandling af dem. Min gamle præst som i sin tid konfirmerede mig var også kvinde og en dejlig præst, det er tæt på 25 år siden. Jeg troede seriøst at de problemer som der måtte have været, var løst for længst og tanken om et så oldnordisk syn på kvindelige præster som nogen i den danske folkekirke har, ja den ryster mig dybt. Faktisk bliver jeg ldt måløs. Jeg hentyder til politikkens undersøgelse af danske kvindelige præsters arbejdsforhold i den danske folkekirke. kort fortalt på www.dr.dk/Nyheder/Indland/2007/12/ 27/063810.htm
Medlem af klubben for manipulerende, hjernevaskende, talentløse ponymødre og Jeg er SUPER stolt over mine 2 piger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Problemet er jo |
| Forfatter:  |
Illum |
| Dato:  |
27-12-2007 16:02 |
|
At nogle mandlige præster tolker biblen BOGSTAVLIG, så når Paulus skriver ( ved ikke hvor) at kvinder skal tie i forsamlinger, så mener nogle mandlige præster at det er "lov". De kan ikke se at biblen måske bør tolkes i den tid den læses ?? Jeg er ikke "for" det ene eller det andet køn af præster.
Illum Jeg har DKs DYGTIGSTE smed !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fuldtændig blødt |
|
|
Kønnet er da fuldtændig underordnet, hvis bare troen og evnerne er i orden. Min barndomspræst var en kvinde og en meget dygtig en af slagsen. Nu sad jeg til gudstjeneste i forbindelse med arbejdet her inden jul med en mandlig præst og GAB, det var en kedelig omgang. Kønnet er underordnet, hvis man formår at råbe sin menighed op.
Knabstrupperhingsteplag fra april 2006 til salg Jeg undskylder på forhånd evt. manglende punktummer, kommaer, taste og stavefejl:=)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er jo |
|
|
netop bokstaveligheden som ryster mig, vi skriver lige straks 2008. Jeg troede ikke der fandes almindelige mennesker som var SÅ forstokkede i deres livopfattelse. Et eller andet sted, mener jeg ikke den opfattelse høre til i min kirke, vores den danske folkekirke. Det undre mig ikke så meget AT der findes mennesker med den holdning, men i min verden høre det mærkelige armerikanske kultorganisationer eller indre mision i nord Norge til. For mig er det ikke vigtig hvilket køn præsten har, men om det er en god eller dårlig præst.
Medlem af klubben for manipulerende, hjernevaskende, talentløse ponymødre og Jeg er SUPER stolt over mine 2 piger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Undskyld jeg skriver det, men det lyder sg mere som islam end kristendom... "Andre har oplevet, at deres mandlige kolleger ikke vil røre ved den samme bibel eller alterbog, som de har rørt ved, eller har anskaffet sig nye oblatpakker og nye vinflasker, når de skulle vikariere for en kvindelig præst. De mandlige præster mener, at kvinden har forurenet tingene." Selv er jeg ligeglad med om præsten er han eller hun køn. Vores præst er en kvinde Sikkert en god præst, hun passer desværre bare ikke ind i et landsby liv.
/DarkAngel "At give en grund til noget er at så tvivl om det. William Hazlitt" Husk: Du har altid mindst en grund til at være sur. Kan du ikke finde grunden, kan du være sur over det
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| indre mission... |
|
|
Nu er det jo ikke kun i det nordlige Norge Indre Mission findes. Den er også her i lille Danmark, og har været det længe. Og det er netop dem der hælder til den side der ikke bryder sig om kvindelige præster. Sidder der missionsfolk i menighedsrådet kan en kvindelig præst opgive alt om at få en stilling i det pågældende sogn... Hvor er ligestillingen så lige henne? Deres firkantede tolkning af Biblen passer ikke helt ind i den tid vi lever i nu, og det kommer de kvindelige præster til at mærke i deres embede. Jeg synes de mandlige præster skulle tage og stikke piben ind og sluge deres forstokkede stolthed. De synes sikkert at ligestilling er fin,så længe det ikke gælder kvinder i præsteembeder... (moral er godt, dobbeltmoral er dobbelt så godt) Håber at landets biskopper og provste nu har fået øjnene op for at der er et reelt problem i folkekirken, og at der bliver gjort noget ved det!
Mvh. Anne. Så samler ridetøjet igen støv i skabet, ØV! What doesn't kill you Makes you stronger!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min veninde er præst |
AnjaFP |
27-12-2007 20:40 |
|
og har været det et lille års tid. Det er ikke kun fordomme imod kvindelige præste hun kæmper med. En stor del af folkene i den danske folkekirke er gammeldags og forstokket i deres tankegang. Jeg kan godt forstå, at hun bliver dybt frustreret en gang imellem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forstokkethed |
Sys 1 |
27-12-2007 20:54 |
|
Jeg er også dybt rystet over den totalt gammeldags indstilling visse mandlige præster udviser - håber trods alt det kun er et fåtal. Godt det er kommet frem i medierne - så rykker det måske noget ved det. Sys
Living is - knowing which bridges to cross - and which to burn !! Trekker Master dressursadel til salg, brugt 3 måneder, str. medium, 17 tommer, se præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg synes... |
Xoco82 ♣Davina♣ |
27-12-2007 21:36 |
|
det er totalt tragisk at vi i DK 2007 ikke er længere. Jeg har det relativt tæt på livet da jeg er teologistuderende og overvejer præste-embedet. Jeg har en på mit hold der er medlem af Indre Mission og dermed ikke mener at hans kvindelige medstuderende, altså OS kan være præster Og det til trods for vi faktisk er rigtig mange kvinder og kun få mænd på vores årgang. Ikke et ondt ord om Indre Mission, han er fri til at tro hvad han vil. Men om jeg fatter at han bruger 6 år på et studie for at varetage en præsterolle(Luthersk evangelsk) som slet ikke er i tråd med deres indre missionske tro - de har jo deres egne præsteskoler. Vi var også mange der der så sådan ud i hovedet da vores GamleTestamente lærer sagde at der var præster der ikke ville dele Bibel mv med kvindelige præster. Det er jo heller ikke kun præsterne men også menighederne o.a. mange steder der har den holdning. Jeg håber at der kan blive rokket ved dette forstokkede synspunkt nu hvor mediernes fokus er kommet på problemet.
Xoco82 & Davina Stud.theol Part søges!se annonce på MP. "Han skal bringe for lyset, hvad der er skjult i mørket, og åbenbare, hvad hjerterne vil" (1 kor 4 v5)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dark Angel.. |
Xoco82 ♣Davina♣ |
27-12-2007 21:42 |
|
nej nej - det lyder ikke nødvendigvis mere som Islam - men som den meget gamle jødedom hvis man tager GT meget alvorligt  Der er kvinder pr def. urene og tæller ikke for noget 
Xoco82 & Davina Stud.theol Part søges!se annonce på MP. "Han skal bringe for lyset, hvad der er skjult i mørket, og åbenbare, hvad hjerterne vil" (1 kor 4 v5)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Målløs... |
Mette J |
27-12-2007 21:48 |
|
..blev jeg også her.. (Yderligere målløshed - da jeg idag læste i lokalavisen et læserbrev fra min gamle præst (jeg gik til konfirmationsforberedelse hos) at han er lokalformand for Dansk Folkeparti)... Er stadig i chok!) Glædelig jul 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vorherre bevares! |
xtiny |
27-12-2007 21:53 |
|
Jeg gå ikke ret meget i kirke, da jeg ikke er religiøs. Men de dér mandlige præster er er i nær slægt med Krarup og Langballe: De har glemt Næsten og Nåden. Nu har jeg været til gudstjenester hos et par celebre præster (Tjalve og Wulff ved Asminderød/Grønholt kirker). Wulff har stået for bisættelse hhv begravelse af begge mine forælder. Tjalve har jeg gået i Søndagsskole ved!!(Det var om lørdagen). Vores lokale præst fulgte jeg gudstjenester ved, da drengen gik til konfirmationsforberedelse. Hun er ikke så tosset! Man må være en sort præst eller skudt i roen, hvis man ikke accepterer kvindelige præster. Er det ikke banrligt- ikke at ville bruge samme bibel, som en kvindelig præst?! Smitter arvesynden? Eller kvindeligheden? Det kan umuligt være intelligensen! 
Mvh
xtiny
♣ "There is, incidently, no way of talking about cats that enables one to come off as a sane person."♣ -Dan Greenberg "Nu bliver jeg helt følelses-agtig" Donkey i "En Shrekkelig Jul"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|