|
|
| Hvad skal hestene d.25.? |
|
|
Skal de blive i stalden pga gammel overtro eller skal de have en normal dag? Vores får en ganske normal dag.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det har de |
| Forfatter:  |
monicasof *Majoren* |
| Dato:  |
25-12-2007 12:08 |
|
Det har de ikke læst noget om, så de render skam rundt ude på folden nu og hygger sig  Jeg har heller ikke, hvad går den overtro ud på 
Mange hilsner fra Monica En rigtig hest - har 4 ben og en hale
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad... |
|
|
Hvad er det for en gammel overtro? Jeg syns skisme da at det er synd for krikkern hvis de skal stå i stalden en hel dag, bar fordi en gammel overtro sir det!  Jeg har ingen hest selv, så jeg skal bar hygge indedøre idag, for det noget andet! 
|Anne-K|
Rigtige ridepiger bor i byen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamen dog. |
|
|
Alle vores er også ude! Ingen tvivl om det.
Mvh. Regina Sørensen Nu med RDH hoppe, Wega
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1. juledag |
|
|
Dagen er som alle andre, morgenridetur og derefter på fold 
Ingen dag, uden morgenkaffe i stalden  Husk tavshed er sommetider det bedste svar ( Dalai Lama ) Bon Ami´s Lafayette, den smukkeste stjerne på himlen.......
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Tja... |
|
|
Her ville mine heste synes, jeg var væmmelig, hvis ikke de kom ud som altid 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tjah... |
|
|
Mine er også ude som de plejer. Dog får Fine fri idag og imorgen, da jeg umuligt kan nå at ride pga. julefrokoster. Skal dog ud og ordne bokse her om lidt...
Hilsen Mette Med Korsvangs Salina, Luna og Nyholts Weingöttin (Fine) Glædelig jul til alle ænderne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kompromis |
|
|
Jeg er også opvokset med at hestene ikke må komme ud 1. juledag og langfredag (mener jeg - i hvert fald én af dagene i påsken). De seneste år er vi dog gået på kompromis i vores familie, og hestene kommer på fold men de kommer ikke ud at ride. Så føler vi at vi overholder overtroen ( ) samtidig med vi har en udmærket samvittighed overfor dyrene.
The great tragedy of Science - The slaying of a beatiful hypothesis by an ugly fact. Thomas Henry Huxley
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mine er også ude |
|
|
Mine to heste er også ude og nyde jule vejret.. Men det er ikke mere end to eller tre år siden, at overtroen var så stærk i den stald, hvor jeg stod i før, at hestene ikke kom ud.. Men de har nu været ude 1. juledag de sidste to år, og de lever alle i bedste velgående, så her er der ikke nogen, der står inde mere en hel dag...
MONICA & ROSSO nu også med Sussi Solskin {>
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min gamle |
fjordejer |
25-12-2007 12:39 |
|
fjordhest stod på et tidspunkt også i enstald hvor vi alle fik at vie at det var strengt forbudt at lukke dem ud eller ride den 25... Denne ene jul overholdt jeg reglerne og lod hende være inde og det led hun skam ingen nød af en enkelt dag i boksen med godt hø og ekstra godbider...Omvendt er hun efterfølgende (og også min nuværende fjordhest) kommet ud alle efterfølgende år og det er der aldrig sket noget ved.
Hilsen: Heidi med fjordmulen Amanda God dømmekraft kommer fra erfaring, desværre kommer erfaring som regel fra dårlig dømmekraft
Livet er at leve, det er os selv der gør det besværligt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
De skal da have lov til at daffe rundt ude på folden. Overtro er noget f*s...
*Snepony* "A woman travels the world over in search of what she needs and returns home to find it" *
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jshdkjask |
Anna-S |
25-12-2007 12:48 |
|
På fold Og jeg skal lukke dem ind i eftermiddag.
Anna og Flicka - Et broget makkerpar !
Fortiden kan ikke laves om så lad være at fortryde den, fremtiden kan ændres.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ude... |
Tine (Ib) |
25-12-2007 12:50 |
|
... mine er selvfølgelig ude
Tine Hestens Urtehave Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vind Nu forhandler af Marstall hestefoder på Midtfyn
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overtro |
Katla fra Hála |
25-12-2007 12:54 |
|
Hvorfor må de ikke komme ud d. 25 ? hvad går overtroen ud på? - D. 25 er en ganske alm. dag. ikke noget specielt i det. Mine går ude i døgndrift, så de skal aldrig ind. selv nytårsaften står de ude.
♥ Elsker 'min' ismule Katla <3 , Du er ALT ♥ - Nu med China House Donatello I'm Cool ♥
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det siges |
fjordejer |
25-12-2007 12:57 |
|
at kommer hestene ud vil en af hestene i stalden dø inden for det næste år 
Hilsen: Heidi med fjordmulen Amanda God dømmekraft kommer fra erfaring, desværre kommer erfaring som regel fra dårlig dømmekraft
Livet er at leve, det er os selv der gør det besværligt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| 123456 |
|
|
De er da ude. Jeg har aldrig hørt noget om nogen overtro der siger de ikke må komme ud 1. juledag... De kom nu nok også ud selvom jeg havde. Jeg tror ikke på den slags. Maibrit.
Autostol 0-13 kg og cykeltrailerstol 0-9 kg sælges Opstaldning tilbydes Se min præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Guuud hvor |
|
|
er det dog latterligt, skørt og total langt ude... ja, men sådan er der jo åbenbart så meget.. Min er ude - og det er resten af hestene i stalden da også..
Mette & Miss I´Will Nok har den der nøjes..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Både og... |
|
|
På den rideskole hvor jeg red for mange år siden, var det tæt på opsigelsesgrund hvis man tog sin hest ud d. 25 dec. eller langfredag. Det kom sig af at der et år havde været en hest ude af stalden, og alle tre føl der var blevet født på stedet det pgl. år, døde inden de blev ét år. Det skal lige siges at det var dengang de fleste heste stod inde altid, lige på nær når de blev redet. Det med fold-tid var ikke "moderne" dengang. Men selvfølgelig snakkede vi om grunden til denne overtro, og så vidt jeg husker er det fra gammel tid, da hestene virkelig var arbejdsheste, og man ville sikre dem bare to fridage om året. Så dengang var det altså ikke bare fjollet overtro, men noget man gjorde for at tage hensyn til dyrene. Mine går da også herude på folden og hygger sig, men de bliver nu aldrig brugt alligevel. Men jeg tror nu nok at jeg ville have give min ridehest en fridag hvis jeg ellers havde haft sådan en...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tåbelighed... |
|
|
... at lade hestene være inde på grund af gammel overtro. Vores er på fold som de plejer, og vi har da også været på skovtur.
£isbeth & Baloo * Glædelig jul og godt nytår
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, gammel overtro.. |
|
|
.. at hestene ikke må ARBEJDE på de dage, da man skal komme helligdagen i hu (er det ikke sådan man siger ) Når hesten ikke arbejder gør bonden det heller ikke, så derfor opstod denne overtro. I dag forbinder vi jo netop hestens tid på folden med frihed, så hesten skal på fold både 1. juledag og langfredag, selvom de dage er yderst hellige. Winnie - hvis heste nyder deres frihed på folden i dag...
Selskab søges på rideturene.. (8740)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mine står inde.. |
|
|
som altid.. Det er den tur hvert år.. den 25 og langfredag står de inde her.. Der er dømt hyggedag hvor alle bliver striglet og nusset og hvor det meste af vores dag går i stalden.. Det er "bare" gammel overtro men her er det blevet hyggelig tradision.. og sådan forbliver det.. Så her hos mig bliver de inde. (og det gør heste der er opstaldet også. (hvis jeg har nogel af dem) Tror faktisk at det primært er en fynsk tradition.. Men det er super hyggeligt her.. og så absolut ikke mindre arbejde for os..
Pura Raza Española www.staldrohan.dk Nienna sælges ved fravænning. Brun PRE hoppe. Forhandler af Regulator og Linamix på fyn.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kun fold |
|
|
Der hvor jeg tidligere havde hest stående modererede vi det til at de ikke måtte rides/arbejde (dette er også på fyn) Den tradition har jeg taget med mig, så mine heste er på fold som de plejer...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Var ude at ride |
|
|
og derefter tørrede hun mens jeg fodrede kalvene. Tabine (den gamle hoppe) var meget utilfreds og tjekkede lige boksens holdbarhed med nogle gevaldige spark. Da Dominik var tør og børstet og fået sin frakke på, kom de på fold. Dominik havde fri igår og måske osse imorgen, men jeg håber jeg kan nå og ride inden jeg skal til julefrokost. Det ville være bedst for mig 
Pia Nielsen Der mangler jord til at udføre sin drøm
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er overtroisk |
|
|
eller rettere, jeg kan godt lide traditioner osv. og derfor må hestene her ikke komme ud og arbejde 1. Juledag samt Langfredag. Det betyder dog ikke at de ikke må komme på fold, så derfor er de som sædvanligt ude i alle de lyse timer og intet er forandret for dem. Ifølge gammel tro var grunden til at hestene ikke måtte komme ud 1. Juledag jo at det var ensbetydende med arbejde. De havde jo ikke fold til hestene dengang. Menneskene måtte jo heller ikke arbejde den dag og måtte kun udføre nødvendigt arbejde såsom at passe dyrene osv.
Shetlændervallak, 5 år sælges billigt. Se præsentation. Ingen er både ærlig og fjendeløs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mine er ligenu på fold |
|
|
og de skal gå til ridning i aften begge to tror jeg.
Med venstre hånd Line og Calano GRÅ POWER - For mere magt til de skimlede heste Allé rideudstyr
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overtro |
|
|
hestene i den stald hvor jeg stå må kun komme på fold ikke rides... vi havde en sidste år der red den 25.dec og det resulterede i at vi mistede en unghest i løbet af året... så tror nu lidt på det der overtro... min har i hvertfald hygget sig sammen med hendes nabo hest ude på folden de havde bade konkurrence for ved ikke hvem der var mest beskidt... hehe... Og så lidt ekstra hø og gulerødder og lidt lunt mash når man kommer inde (de skal jo også mærke det er jul 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 25. december |
|
|
Der hvor Major står, må hestene ikke komme ud d. 25. december. Det har jeg accepteret, da det er en regel på stedet Var ude og fodre for et par timer siden, og hestene stod og gumlede hø, så det var meget fredeligt. Rocky står et andet sted, og han har været på fold i dag - Men han er ikke blevet redet.
Christina Buhl - med Major og Rocky Ranum Efterskole '04-'06 <3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min træner... |
|
|
... fortalte mig godt om den gamle overtro om at hestene skulle blive i stalden 1. juledag samt påskedag for hvis de kom ud ville der dø en hest i løbet af året! Tja, håber ikke den holder stik, da Monark er blevet trænet en times tid på dressurbanen i dag! Glædelig jul til alle!
Med venlig hilsen Zooropa - Anne **** To touch is to heal. To hurt is to steal. **** - Mysterious Ways, U2 Har jeg hovedpine er det fantomsmerter 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Janebn dig,. |
|
|
Jamen - Cashew har idag - skam både været på fold og jeg har redet dressur på ham. Han gik ganske fornuftigt.. Så ingen ikke-fold og ingen ikke-ridning pga af gammel overtro her.
Jeg Er Ikke SelvCenteret Eller Egoist - Jeg Er Bar Perfektionist ! Sandra - nu endelig med drømmehesten - Cashew <3' - Samt den skøre kanin Tøffe..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mmm |
Jane Carlsen |
25-12-2007 18:33 |
|
har aldrig hørt om nogle overtro.så de skal bare ud som de plejer
Spring pony.kat 2 til salg. rigtige shetter render under hegnet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fynsk overtro |
|
|
Da vi sidste år lukkede vores på fold 1. juledag, var der da godt nok nogen, der malede en vis Herre på væggen... Fordi - som andre allerede har påpeget - hvis de kom på fold 1. juledag, så ville en af staldens dyr dø inden næste år var omme. Hm, den var skisme nok afgået ved døden alligelvel... Har til genæld så også fået oplyst, at det vist kun(!) er enfynsk overtro...!!! Året, som jo snart slutter, har da haft rig mulighed for at "tage en hest/pony af dage". Startede med uheld primo januar 2007 - og så har der ellers været vagtdyrlæger hér ca 6 gange i indeværende år plus "det løse" - altså de gange, hvor vi har måtte hidkalde dyrlægen indenfor normal arbejdstid. Hvorfor de stakkels heste/ponyer ikke skal på fold 1. juledag, overgår simpelt hen min fantasi... Deres hverdag skal da ligne hinanden mest muligt - at de så ikke bliver redet, sese - det er jo noget helt andet. Men ud - det skal de (har de sandelig været).
Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder Trakehner = Tragedie; Taipan DSP = De Satans Ponyer; Tai Wahine DV = Diverse Varianter; Fan Gogh Karoline er en shetlænder, og ikke en ko
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bummelum |
|
|
Jeg er så en af dem der så absolut ikke syntes at den overtro er latterlig!!! Jeg kan virkelig ikke se hvordan det vil skade hesten at stå indenfor EN enkelt dag om året - hvor der bliver puslet ekstra godt om den! Hvor er skaden i det? Kan i, der er imod den gamle overtro, komme med EN god grund til hvorfor de ikke må blive inde denne ENE dag om året?. På vores ridesole overholder vi pgså til dels overtroen - ingen kommer ud at ride, men hestene kommer ud. Så er alle glade og tilfredse! 
*Anne*
~ Hestens fejl er rytterens fejl ~ Verden ændres af kendsgerninger - VÆR en kendsgerning
BM herre volley elite - nu med fanklub Yeah, så snupper vi titlerne i år!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min... |
Xoco82 ♣Davina♣ |
25-12-2007 19:20 |
|
var så mudret og krøllet som på en normal vinterfold dag at der ingen tvivl er - de har haft en normal legedag på folden 
Xoco82 & Davina Stud.theol Part søges!se annonce på MP. "Han skal bringe for lyset, hvad der er skjult i mørket, og åbenbare, hvad hjerterne vil" (1 kor 4 v5)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ingen... |
Mette J |
25-12-2007 19:49 |
|
..overtro har "vundet" her. På fold selvfølgelig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hestene |
maikenm |
25-12-2007 20:00 |
|
kommer på fold, men må ikke arbejde. kom hviledagen i hu... så det eneste de har lavet idag er æde og lege 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Her er... |
|
|
...alle hestene også ude, også langfredag. Selvom jeg er opvokset med at de har stået inde de 2 dage om året...
Super udtryksfuld hingsteføl sælges Michellino/RDH e. Don Schufro
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tja... |
|
|
anede ikke noget om den overtro før nu, min pruster er foldbums her i julen og lever idag på tredje fridag hvor det kun står på fri leg med sin allerbedste ven.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overtro |
|
|
anne nellemann: ÉN god grund til at hesten ikke bør stå inde selvom at det kun er en dag, er at det er usundt for den, det kan være årsag til kolik bla! Især hvis den er vant til megen motion/foldtid. Derudover synes jeg egentligt at det er synd, selvom at mennesket synes at det er hyggeligt og hestene står og gumler fornøjet... hvad kan de ellers gøre?? Skal de prøve at springe gennem boksdøren for at vise at de gerne ville have været ude.?! Jeg tilsidesætter ikke hestenes behov for gamle traditioner/overtro. De er som sædvanlig på fold og vi var en dejlig tur i skoven. Mvh Nell
RODEO ER EN SAGA BLOT!
NY SIGNATUR SØGES!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Aldrig hørt |
|
|
om den overtro. Godt nok kom de kun på fold, men det var fordi gemalen og jeg tog en hyggedag på sofaen Men idag skal jeg da klart ud i naturen.
Knabstrupperhingsteplag fra april 2006 til salg Jeg undskylder på forhånd evt. manglende punktummer, kommaer, taste og stavefejl:=)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg hørte først |
|
|
Jeg har haft med heste at gøre i snart 15 år og det var først sidste år, at jeg hørte om den overtro om juledag her på hn og først i denne tråd hører jeg nu om, at det også er tilfældet for påskedag. I alle de år jeg har haft med heste at gøre, er de altid kommet ud både juledag og påskedag og jeg har indtil nu kun oplevet 4-5 heste, som er døde og de var med meget stor sikkerhed nok døde ligegyldigt om hestene havde været ude de pågældende dage eller ej. Så ja mine heste var ude i går, fuldstændig som de plejer.
Hilsen fra Tine og hafferne Flicka & Frigg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ridning d. 25/12 |
Presley |
26-12-2007 12:29 |
|
Hejsa. Jeg valgte ikke at ride, men det var nu mest for at få en fridag selv. Háfeti og Pingu går jo i løsdrift, så det skete der ikke noget ved. I 2005 red jeg Lea d. 25. december... hun døde i marts. Jeg tror dog ikke på det, og jeg har tit redet d. 25/12, også efter jeg lærte denne overtro at kende. - Heidi
... what is and what should never be...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja... |
|
|
2 af mine var inde, ikke pga af overtro men af den simple grund at den ene har boksro et par dage endnu. Jeg ville ikke acceptere at en stald ejer skulle bestemme om min hest må komme på fold eller rides, så kunne jeg hurtigt få flyttet min hest... De sidste 21 år har mine heste både været på fold og blevet redet den 25. og jeg har endnu ikke mistet en eneste og skulle jeg gøre det ville det ikke ændre på noget. Mine heste kommer på fold hver dag, med mindre dyrlægen siger noget andet...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|