Jeg gjorde i morges, for ca. en time siden, da en person ringede på inde ved siden af, og dernæst på min dør..
Jeg var heldigvis vågen, tog en dyne omkring mig og åbnede døren...
Ind vælter en ung herre, med blod over det hele og han siger bare: Ring efter en ambulance, ring efter en ambulance, min hånd...!!
Jeg får ringet efter ambulancen, og manden i den anden ende af røret kan selvfølgelig ikk høre/forstå hvad jeg siger, fordi jeg er totalt bange.. Drengen er i mellemtiden væltet om ude i gangen, og der er blod overalt. Jeg får lagt røret på efter han har forklaret hvad jeg skal gøre, og får en jakke på, og lægger et håndklæde om drengens arm, som er fuldstændig sprættet op...
Jeg prøvet at smalltalke med ham, for at holde ham vågen, hvis han skulle besvime.. Han trækker vejret meget heftigt, da armen selvfølgelig gør ondt.. Jeg får hans navn og alder, får at vide at han har været i byen, og at han efterfølgende har smadret sin hånd igennem et vindue...
Tiden er virkelig lang, fra man har ringet til ambulancen til den kommer!!!
Han tager min hånd, og kigger mig i øjnene, og han er virkelig bange.. spørger om det er så slemt med armen, og jeg siger bare at jeg ikk har set det, men at det bløder lidt, og at vi må vente til ambulancen kommer og at det nok skal gå...
Ambulancen kommer så, og der kommer 3-4 mænd ind og tager over, og jeg reagere så meget kraftigt med rysten, hyperventilering og alt muligt... Bliver totalt bange for mig selv, og tænker hele tiden hvad nu hvis han var død..!!
Hans forældre kommer også, og der kommer forskellige mennesker ind og snakker lidt med mig... Spørger hvad der er sket osv.. De siger også at det ser MEGET værre ud end det er, og at han nok skal klare den... hans puls, blodtryk og blodprocent er fint..
Så kommer der en politimand og spørger ind til hvad der skal ske osv... Han siger så at jeg skal finde nogle at snakke med om det, men hvor let er det kl 6.15 en lørdag morgen...?
Jeg ringer til mig mor, men hun er på vej på arbejde, men snakker da lidt med mig...
Derefter ringer jeg til en kammerat, som har været i byen og ikke må køre endnu...
Kan ikke få fat på andre...
Til sidst kommer hans forældre, og tørre det værste blod op ude i gangen, og fortæller hvad der er sket... Han har været til julefrokost, er blevet rullet på vej hjem, og har mistet sine nøgle og har i sin fuldskab besluttet sig for at smadre vinduet ind til sin lejlighed for at komme ind...!!
Han sagde også til mig at han havde været rundt ved 6 forskellige mennesker, men jeg var den første der åbnede... Og det var da vidst meget heldigt, fordi forældrende sagde at han havde mistet mindst en liter blod...!!
Forældrende fik tlfnummer til viceværten, jeg fik et knus og en hånd, og fik at vide at det var rigtig flot det jeg havde gjort, og at de var meget glade...
Så ja, man kan godt få brug for førstehjælp...!!! Ta kurset - du vil ikke fortryde det...!!!
Hilsen en chokeret Melanie - der stadig prøver at falde til ro..