|
|
| Så blænd dog ned biler!! :( "Klage" |
|
|
Ja jeg sidder her, og er ret irriteret over, at bilerne ikke kan finde ud af, at blænde ned når de sagtens kan se at der kommer en hest og rytter ridene  Jeg rider hver dag på vejen i mørke, da jeg har sent fri fra skole, og skal ride på vejen ca. 10 minutter for at komme i ridehus i min klub. Jeg har intet imod at ride i mørke, for det er jo bare en vanesag. Men hvor det dog irriterer mig, at nogen folk er så dumme at lade være med at blænde ned, når de sagtens kan se både mig og hesten. Når jeg rider i mørke har jeg: Reflekser på 5 cm. på alle 4 ben af hesten, lygte på mit ben, pandelygte der lyser frem, refleksvest og refleksdækken. Det syntes jeg må være nok og rimeligt, da der kun står i "reglerne", at man bare skal have reflekser på alle 4 ben på hesten, lygte på mit ben, og en refleksvest. Idag da jeg red, var jeg ude for hele 3 gange, at folk blænder ned ret hurtigt og langt væk fra, men det sker kun ca. 2 sekunder, så er der det lange lys på lige imod mig og hesten! Det syntes jeg simpelthen ikke kan være rigtigt, når nu de havde set os, men de bare ikke 'gad' at have kort lys på. Og så rider jeg der, med halv lukkede øjne og kigger den anden vej. Jeg har sikret mig, at jeg sagtens kan ses, da min mor jævenligt laver et tjek med bilen når vi rider, så kan jeg også se når det er tid til vask  Så bilister, lad være at brokke jer over man ikke kan se os ryttere i mørket, for vi kan sagtnes brokke os igen.  Jeg ved ikke hvad jeg ville med dette indlæg, ville bare lige ud med det. Forsat god aften til jer.
Kærlig hilsen Sofie. Med den helt fantastiske, og aller bedste hest & pony - Zobell og Lisa. Mange ting tæller når man har hest, men noget af det vigtigste for mig er: Personlighed<3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Blænd ned |
| Forfatter:  |
Heidi (Heidi) |
| Dato:  |
19-12-2007 20:02 |
|
Kan du ikke ta en megastærk lygte med og så blænde igen Ej spøg til side, men kan godt forstå det er generende...  Godt du gør så meget for at blive set 
- Heidi - Savoux - Chivas Regal - Nikoline - Lucky Breddam - Hannibal
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Zobell bassen (: |
|
|
Min pandelygte lyser ret stærkt, og har prøvet at blænde igen, men det hjælper ikke. Hehe.
Kærlig hilsen Sofie. Med den helt fantastiske, og aller bedste hest & pony - Zobell og Lisa. Mange ting tæller når man har hest, men noget af det vigtigste for mig er: Personlighed<3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bilister... bahhh... |
anja H |
19-12-2007 20:54 |
|
kender det alt for godt... kører på scooter hver dag frem og tilbage for at komme i skole, og hold da fast hvor er bilister bare dumme...  de tror man kan se noget når de fyrer op for det lange lys.. bare fordi de kommer der i deres store smarte biler, så tror de at de ejer hele vejen.. så skulle de bae lige prøve at være blød trafikant, det er et helvede indimellem...  et lille surt opstød fra mig.. forstår dig virkelig...  mvh... anja..
MIN FILOSOFI BESKYT NATUREN, SOM DU VILLE BESKYTTE DIG SELV. OG LEV LIVET, MENS DU STADIG HAR DET.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| De glemmer det |
|
|
Det er ikke ond vilje, men det er VILDT irriterende. Jeg har cyklet meget på vejene og man bliver SINDSYG af at blive blændet 4 gange i minuttet  Men det skyldes ofte ren og skær forglemmelse. Indimellem glemmer jeg det også selv når jeg kører bil  Engang var der en cyklist der tog sin cykel-lygte og tændte og slukkede den et par gange... nårh ja - jeg blænder.. uuups! Måske var dette en idé, hav en lygte med der kan blinke manuelt, så de kan se hvor meget deres glemsomhed generer omgivelserne...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Har overvejet at smække noget meget kraftigt lys på min lille Tornado (scooter) så kan de sg lære det bilisterne  Det skal selvfølgelig kun bruges til at signaler at her er jeg, ikke ment til at blænde dem 
/DarkAngel "At give en grund til noget er at så tvivl om det. William Hazlitt" Husk: Du har altid mindst en grund til at være sur. Kan du ikke finde grunden, kan du være sur over det
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Landevejene!! |
|
|
Jeg cykler en strækning på ca 7 km, 2 gange om dagen hvorder kun er oplyst ca 100 m med gadelygte.. resten af vejen er bælgmørk.. Jeg har følgende på cyklen og mig selv: refleksvest, reflekser til at dingle på vanterne, reflekser på benene, pandelygte så jeg ikke kører i huller, refleks på tasken der ligger på bagagebærern, en fast kraftig baglygte, en dinglende blinkende baglygte, og tilsvarende forlygter, man KAN ikke over se mig!! Og ca 7 ud af 10 biler blænder først ned når de får fingeren eller blænder slet ikke ned.. Jeg var ude for det groveste for et par dage siden,, jeg cyklede på en dobbeltsidet cykelsti så jeg kører jo i forkerte side af vejen, og der kommer denne bil, ser mig, blænder ned og da den er ca 10-20 m foran mig blænder den fandeme op igen!!! Jeg var ved at vælte af bar forskrækkelse, og reaktion på at få så meget lys i øjnene, da jeg er ret lysfølsom.. Så jeg kan sagtens følge dig, og det må være 10 gange mere irriterende til hest.. især når hesten osse bliver helt blind bag efter.. og kan blive forskrækket, hvis det er sådan en "type" hest man har.
Mange hilsner fra Holly Dolly
Jeg savner ham, min hvide prins, min skat.. Du vil altid være i mine tanker og mit hjerte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Blænd ned!! |
|
|
Godt der er nogen der deler min mening med mig. Blev bare så gal idag, for syntes simpelthen ikke det kan være rigtigt! Både scootere og heste bliver jo betragtet som biler, og skal derfor også "behandles" som biler. Jeg mener man blænder jo ikke op hvis man godt kan se der kommer en bil mod en. Jeg har netop sådan en hest, som så bliver forskrækket bagefter, for f.eks. en mørk plet på vejen, eller som bare giver et ryk i hele kroppen når bilen er kørt forbi, fordi han så mener at han bliver ædt bagfra. Meget irriterende. Tror jeg vil gøre ligesom Hippo siger, tage en lygte med i hånden (læs: I lommen) som jeg så kan give et signal med.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| blænde |
|
|
problemet er nok ikke at bilisterne ikke gider at blænde ned, det er snarere at de ikke gider at tage farten af. Da der ikke er en modkørende bil til at "lyse op", så de kan se vejen. Man må ikke køre hurtigere end man kan nå at se en oplyst vej i hele bremselængden.Så derfor skal speederen slippes når lyset blændes ned. tanja
Kloge Frode maj 2001 charmerende Alfred februar 2004 lynet Gorm juli 2006
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen... |
99E |
19-12-2007 22:37 |
|
...jeg har faktisk aldrig været ude for at bilisterne ikke blændede ned nå jeg "blændede igen" og blinkede med pandelygten?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Blink med lyset |
xtiny |
20-12-2007 09:18 |
|
Jeg er knallertkører, og det er fgm meget irriterende, når bilisterne ikke blænder ned- jeg miste totalt mørkesynet- og kan kun se midterstriberne, hvilket jo er enormt sikkert!  Jeg blænder selv ned i god tid- og jeg er flittig med at blinke med lyset- men der er faktisk mange bilister, der alligevel ikke blænder ned! Det er et helvede, når jeg ind i mellem kører om aftenen, der er et sving på min rute, og at møde en blændende bilist i dét- er ikkespor morsomt. Men det er ikke altid jeg kan nå at se fodgængere (husk reflekser!) eller cyklister (De dér blinkende dioder er faktisk svære at se og erkende!)- så desværre blænder jeg af og til dem. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift. |
HeleneJ |
20-12-2007 10:13 |
|
Anja H: Du kom mig i forkøbet, ville lige til at fortælle at du også synes det var ret irriterende når nogle blændede dig når du kørte på scooter... Hehe...
den sibiriske dværghamster Speedy Gon Charles Hunden Mie R.I.P marsvinet Martha *4. febuar 2007 + 9. maj 2007 Citat: Spirit: Sometimes a horse has got to do what a horse has got to do.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg kan være |
|
|
en dum bilist. Jeg er nemlig så dum, at føler jeg ikke, at jeg kan se hvad der kommer til mig, så blænder jeg først ned, når jeg har fået overblikket...så jeg ikke køre ind i noget. Når jeg kører fra stalden kører jeg ca 3-4 km af en landevej, med side bevoksning. Jeg kører med det lange lys, hvis der ikke er nogen modkørende, og kører et sted imellem 70-80 km/timen. Kommer der modkørende, sætter jeg farten ned til 60-70 km i timen og slukker det kraftige lys. Kan jeg se der er en cyklist, hest what ever, så sætter jeg både lys og fart ned. MEN, det er godt nok tit, at man ikke kan vurdere fx cykler, hvor henne på vejen de ligger (vi har tit racercykler på vejene, og de bruger den hele!), også beholder jeg det lange lys på, så jeg har et klart overblik over, hvor personen er henne af. Det er møg irreterende med det kraftige lys. -Men personligt ville jeg hellere blændes, også vide, at der nok er en grund til at billisten ikke blænder ned, end at gå amok over at billisten ikke blænder ned, også næste gang måske kører meget tæt/hurtigt forbi en. Nu ved jeg ikke om jer der har ytret kraftige meninger i denne tråd, selv har prøvet at fører en bil i mørke, men det er desværre ikke altid til at se hvad der er foran en, selvom denne måske er pakket ind i reflekser. -Dem findes der nemlig også dårlige af.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hader det også |
|
|
Hold da op, hvor har mange bilister fået fingeren af mig! Det er så pi¤¤e ubetænksomt ikke at blænde ned! Jeg har været i grøften på cyklen flere gange og har været tæt på RIGTIG mange gange.  HUSK at blænde ned, kære bilister, OGSÅ for cyklisterne.
Hilsen Kanoagaard med de 3 røde: Blondie Tornsberg, Madelaine af Nord-Als & Kanoa. .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Blænd ned! |
|
|
Vicky02: Men nu er jeg bare så heldig, at jeg kan ride på cykelsti hele vejen fra stalden, til min klub. Så de kære billister ved sørme godt, at jeg ikke rider i vejenkanten. Ved godt man iflg. loven, ikke må ride ride på cykelstien, men jeg holder altid øje med cykler og gående mennersker, kommer der nogen af dem, så smutter jeg også ud på vejen. Men uanset om jeg rider på cykelsti eller på vejen, så syntes jeg bare ikke man kan lade det lange lys være på. Jeg syntes det er helt fair hvis man glemmer det, men når billisterne har vist, at de faktisk har set mig, så er det bare ikke iorden at sk'ide på mig og hesten!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Skaf dig en kraftig pandelampe, hvor man kan skrue op og ned for lysstyrken. Og sørg for at den lyser meget, meget kraftigt når den er på fuld styrke. Retter man den direkte mod bilisten samtidig med at man skiftevis skruer op og ned for lyset, så plejer de at slå det lange lys fra. Når jeg cykler har jeg en god refleks sat langs underarmen på min jakke. Hvis en bilist blæder mig, kan jeg tage armen op foran hovedet og derved ikke miste mit nattesyn. Den refleks ser bilister typisk. Men jo, det er ikke til at komme uden om, at det er en virkelig, virkelig træls ting, det med at blive blændet, hvad enten man rider, cykler eller kører på scooter.
*Flicka* Do you have sweet dreams? I have! 'Cause I have the best and sweetest dream doll Dun Dream Doll
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Meget enig! |
Sidsle |
20-12-2007 19:54 |
|
Det ku ligeså godt være mig der havde skrevet det her indlæg... Er ude for det samme, HVER evig eneste gang jeg rider ned til rideskolen... Og har også prøvet at blænde igen... Det virker bare ik så godt...;) Det er bare helt ubeskriveligt irriterende at folk kan være så ... (vil ikke lige skrive en lang række bandeord, dem må I tænke jer til) og lade være med at blænde ned... For de fleste blænder ned, konstaterer så det "bare er en hest med rytter" og så sætter de gudhjælpemig det lange lys på igen... Gggrrr...  Vh moi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| At blænde |
Anja Hegnsvang |
20-12-2007 20:11 |
|
Jeg vil give ret i, at det er hamrende træls at blive blændet! Da jeg førhen cyklede 4 km ud af en mørk lille vej, var det ikke sjovt, når billisterne først blændede ned i sidste øjeblik. Men men men, nu hvor jeg selv har fået kørekort og bil, kan jeg godt se problemet. Ikke alle er besat med reflekser - de har kun cykellygten, og den er simpelthen ikke til at se, før man er tæt på.. Og så er der så de gange man glemmer at blænde ned.. Det kan ske. Som en anden siger, kan det også være svært at se hvad det er, og derfor blænder man måske ikke ned med det samme. Da jeg havde min scooter havde den også "blænde op og ned" funktionen. Og blinkede man et par gange med den, synes jeg som regel, at folk reagerede.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Så er der også dem, der blænder op når de er LIGE FORAN den anden bil. Kører selv i bil og sådan nogle møder jeg meget ofte. Uh det er irriterende. Mht. cyklister/fodgængere osv. er de mange gange svære at se før man er ret tæt på, som mange også er inde på. Mødte engang en der var ude at løbe, i mørkt tøj uden reflekser på en meget mørk landevej med skarpe sving. Puh jeg blev forskrækket.
Apache er til salg! En dejlig og nem unghest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Frækhed! |
|
|
Ja så skete det endnu engang, at ca. hver anden bil ikke blænder ned! Øv hvor er det træls!  Jeg har så netop idag, snakket med en sød dame i min klub, som sagde, at hun havde kørt forbi mig mange gange, og at jeg var SÅ tydelig at se. Så det var da dejligt at få bekræftet at mig og Zobell virker  Når men jeg rider så hjem idag fra klubben, og som sagt så er det hver anden, der blænder ned og så tænder det lange lys igen. Da jeg så næsten var hjemme, kom der en kørende mod mig, med rimelig meget hastighed, ung gut i en ret gejlet bil som larmede, og han havde langt lys på, så blændede han ned og så op igen, og sådan gjorde han to gange imod os, jeg blev gal og gav ham fingeren! Ja jeg ville være ligeså fræk som han var mod mig og Zobell. Så stopper han sørme bilen lidt længere fremme, bakker bilen og åbner vinduet og råber: "Kan du så se at få den finger ned, eller jeg skal komme efter dig!" Mig i ligeså fin stil: "Nej! For så kan du sku bare blænde ned!" Og så kørte den unge mand igen med fuld hastighed. Ja kald det hvad I vil, men idag var det sku nok! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| til gengæld |
|
|
Hader jeg folk der blinker og blænder igen fordi de tror man har det lange lys på bare fordi man kører med xenon suk.. Bonderøve og knoldesparkere...!!
R.I.P Dejlige Cleo. Vi tænker på dig hele tiden, og savner dig enormt. Kender du Lillegårdens Lucie, oldenborghoppe eft. Ruben?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Så kan jeg godt se at jeg er heldig. Jeg rider tit på landevej i mørke, og det er faktisk sjældent bilerne ikke blænder ned. Til gengæld glemmer de fleste det når jeg kører i bil, selvom jeg husker det selv i god tid.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Heldig.. |
|
|
Ja du er godt nok heldig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg tror tit bilisterne bare glemmer |
Diane |
22-12-2007 19:26 |
|
- at de har sat det lange lys. Jeg har et ganske veludviklet nattesyn, så jeg kører stort set aldrig med det lange lys på. Men af en eller anden grund, så betyder det at modkørende billister som oftest ikke blænder ned når de kommer imod mig. Så må jeg pænt blinke en gang med det lange lys, og så får de det slukket. Det er vel det samme med dem, der kører som eneste bil i myldretiden med tågelygten tændt. På trods af, at det hverken er tåge eller regnvejr. Hvad er lige den dybere mening med det Og sådan en tågefætter kan også være rimelig generende, selvom den er rød. Når jeg har været til hest og er blevet blændet har jeg brugt at fægte med armene og føre hænderne til øjnene, det plejer at hjælpe 
hilsner /Diane Ytringsfrihed er ikke det samme som ytringspligt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lygte med |
|
|
Jeg er også godt træt af de biler, som ikke blænder ned. Jeg rider ofte frem og tilbage fra rideskolen i mørke, og det er meget ofte, at både min hest og jeg bliver blændet, hvilket er særdeles ubehageligt. Jeg har investeret i en af de her Mountain Horse jakker i neongul. Desuden har vi ridelygte og benreflekser på, og jeg har fået at vide af flere, at vi er nemme at se. Nu har jeg taget en lommelygte med i lommen (jeg drømte om en kæmpe halogenspot, men den er lidt svært at ride rundt med ), så nu lyser jeg tilbage, når bilerne ikke blænder ned. Jeg ved godt, den ikke blænder billisterne, men det får dem til at blænde hurtigere ned.
Hestens farve er en smagssag. Den kan ikke diskuteres.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|