Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

ride-velfærd
Forfatter: 
Dato:  10-12-2007 11:18

Ja overskriften var svær at finde på, så den gav mening, men den beskriver nu også meget godt, hvad jeg har gået og tænkt på den sidste tid.

De fleste af os er enige om, at indenfor ridesporten bliver man aldrig færdig med at lære.

Man kan hele tiden udvikle sig, og gøre nye erfaringer, hvilket tildels er det der tiltrækker mig mest.

Men, jeg syntes nogle gange det går lidt hurtigt.

Indenfor de sidste 5 år har jeg kigget nærmere på HMS (parelli) klassisk, tysk og McLeansk. Og hvorfor bruger man så tid på at undersøge disse ting, jo fordi omverden omkring en, nærmest mener man er tosset, hvis man ikke springer på toget.

Jeg er nu (heldigvis, syntes jeg selv) ikke typen der springer på hvad som helst, men undersøger så vidt muligt og tager det jeg kan bruge.

Men jeg har set en del, indenfor alle grene, der kaster sig ud i det ene projekt efter det andet, uden at have en ridelære i baghånden, eller bare en at spare med. Uden at have en god indsigt i hvorfor og hvorledes.

Det er tilladt at prøve sig frem, men jeg har godt nok set en god håndfuld heste, være mere forvirrede, end roligere...på trods af at det modsatte er budskabet.

Er det målet der helliger midlet groft sagt?

Ville i springe ud i noget nyt og ukendt, uden at have en god back up, som kan hjælpe jer frem i deet nye land?

Og hvorfor er det man altid tror det nye er 1000 gange bedre end det gamle for alle?

Mvh. Tine

Equi-work.com

Jobportalen for hestefolket

Hjælpere søges til overskueligt job ved DV´s hingstekåring ´08. Få timer dagligt (~2 timer pr. dag). se mere på min præs

0
0
Svar på denne tråd

Godt spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  10-12-2007 11:29

Jeg må også indrømme at jeg griner lidt i skægget ved tanken om carrot sticks, dually grimer og hvad det alt sammen hedder.

Skulle det nu også være nødvendigt? :-)

Det er sikkert godt for mange ting, men synes godt nok der findes nogle lidt for hellige mennesker derude.

Jeg bruger min gode fornuft og shopper lidt rundt og napper de ting jeg synes der er brugbare.

Jeg vil respekteres af de heste jeg omgås, det opnår jeg ved konsekvens og ros, ikke ved at danse stammedans og ride uden bid.

Jeg ser mig selv som fusionsrytter - jeg er lidt af den gamle skole hvor jeg fx. accepterer at man vapper hesten én hvis den napper/møver (hellere en gang for alle og så gode venner!) - til gengæld ser jeg ingen mening i at skælde hesten ud og hakke den i munden fordi den stopper foran et spring, men går ind for McLeans principper om forstærkning, tryk osv.

Af de "nymodens" ting som jeg respekterer, er det især omkring fodring. Jeg går meget ind for at man ikke hælder for meget stivelse i hestene, og jeg bryder mig ikke om krybbebiderremme.

Men jeg hopper ikke på hvad som helst, og dyrker ikke en "retning" 100%.

Hilsen fra LISE

Vi holder C-stævne i spring (hest) for D 1-5 i Kongelunden d. 11.-13. januar 2008!
Klubklasser (sløjfe 80+90) fredag, LC-MB lørdag og søndag.
Hold øje med Infosport for prop.!

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror...
Forfatter: 
Dato:  10-12-2007 11:51

...at der er så mange der hopper på 'det sidste nye', fordi det gamle ikke virker.

Hvis man har et problem - så er det jo meget nærliggende at prøve at få det løst, og hvis vi skal være ærlige, så er der jo en del heste/ryttere ude i det ganske land hvor tingene ikke kører særligt godt. "Det gamle" har efter min mening ikke vist sig at virke hos rigtig mange ryttere (muligvis pga mangelfuld viden/undervisning) - derfor søger folk nye muligheder.

Så jeg tror at søgningen til alle de nye retninger bunder i rigtig store mangler i 'det gamle' - og jeg synes sådan set det er dejligt, at der nu er flere løsningsmuligheder end dengang jeg begyndte at ride, hvor valget stod mellem save-ned-dressur eller jerne-afsted-spring og hvor man var en god rytter hvis hesten gik 'i holdning' - intet andet.

Jeg kan da sagtens følge Tine i at det virker lidt hovedløst når folk pludselig smider alt fra sig og styrter efter én bestemt guru uden - tilsyneladende - at prøve at tænke selv.

Og jeg er også helt enig i at man selvfølgelig skal lade være med at forvirre sin hest og selvfølgelig have undervisning.

Men når alt kommer til alt så synes jeg at den store diversitet der er inden for træningsmetoder er til hestenes bedste - for det afføder diskussion og søgning efter ny viden, og alt andet lige er dét da at foretrække.

0
0
Svar på denne tråd

skeptisk
Forfatter: 
Dato:  10-12-2007 11:51

ja, jeg er også en skeptisk pige, der kun hopper på det, jeg kan stå 100% ind for og selv bruger. Jeg kan godt lide, der er andre der har det sådan :)

Jeg går ikke ind for HMs, har prøvet det, og det er ikke for at være grov, men det er under mig og hyps niveau. Lad nu være med at tæske mig, men hms er jo til for at komme nærmere sin hest, og kunne arbejde bedre med den. Det har vi ikke brug for. Men vi har brug for andre ting.

Jeg holder meget af Hempfling, da han tænker ligesom mig. Hvis du spørger mig, er han den største dyre-healer, jeg har kendskab til. Han arbejder meget spirituelt, hvilket gør hesteverden spændende.

Jeg har stået i stald med mange westernryttere efterhånden, og var i starten imod den hårde ridning, men fandt ud af, det ikke er alle, der er så hårde (proff), og så kunne jeg bedre acceptere det. I dag bruger jeg mange af deres idéer. Egentlig er jeg meget eksperimenterende, jeg går efter, hvad der virker, og hvad hesten kan lide og vi fungerer bedst med. Og så er navnet ligegyldigt. :)

Lone

Massage, healing hest/rytter

Har du set denne hjemmeside, http://www.hesteservice.dk/

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-12-2007 12:07

Lise Rohden: Stamme-dans Hi hi hi... Kunne ikke have sagt det bedre selv!!!

Tror folk ofte glemmer, heste er et stort dyr.. Og når heste slås/leger ude på folden, foregår det ikke altid lige flinkt. F.eks. siger fører-hesten jo ikke: Vil du lige være sød at opføre dig ordentligt?? Nej, den sætter sig i respekt. Enten med sit kropssprog eller med markering.. Og når en hest markerer sig, har jeg ikke lyst til at stå i vejen.

Mine heste ved udemærket godt, at hvis jeg hæver stemmen, så er det fordi, de er galt på den, og måske skulle opføre sig ordentligt.. Men samtidig er vi de bedste venner. Jeg kan gå ind i boksen til dem, hvis de ligger ned. De får nyssere på mulen, og masser af godbidder.. Og har det i det hele taget som blommen i et æg.. Men jeg har også fra dag 1, "fortalt" dem, jeg er den nye fører-hest.. Og hvis man behandler mig godt, får man guffere, og hvis man er dum, får man én i røven..

Men jeg er sikkert også bare dyremishandler

0
0
Svar på denne tråd

Horsemanship
Forfatter: 
Dato:  10-12-2007 14:11

Jeg tvivler meget, at min søsters naboer kender det ord

Naboerne er 2 ældre mennesker (+75år), det er en stor fornøjelse at se dem håndtere deres store varmblods hopper og plage. Dejlige heste i god harmoni med deres ejere.

Nå, det var et sidespring.

Jeg gør nok lidt som Lise så rigtigt skriver, shopper lidt rundt.

Jeg har min faste underviser, som for det meste er i stand til at få mig til at forstå tingene .

Nu er min underviser også god til at "angribe" tingene fra flere sider, så hvis det ikke virker på den ene måde, ja, så må vi jo prøve på en anden.

Ved hjælp af fast kyndig undervisning, tror jeg også at mange "problemer" kan undgåes.

mvh

Julle

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider