|
|
| Hvad gør man lige |
| Forfatter:  |
Midnight-s |
| Dato:  |
09-12-2007 11:41 |
|
Når man har hesten opstaldet et sted, hvor man betaler for noget man ikke bruger?? Forklaring: Hesten står opstaldet privat, og det er et generelt dejligt sted, de fodre 3 gange dagligt, samt giver halm og wrap. Prisen for opstaldning er 1000 kr. inkl. halm og wrap. Problematikken er så som flg.: Hesten står ikke på halm, grundet allergi - alligevel skal jeg betale fuld pris! Jeg medbringer selv strøelse og foder ("korn") - alligevel skal jeg betale fuld pris. Hesten skal have et sted mellem 7 - 10 kg wrap om dagen (kvalitets wrap som jeg har været formidler af) - jeg betaler 100 kr mere pr månede, for at han "MÅ" få så meget og alligevel kommer jeg ud hver eneste dag og opdager at han intet wrap har. Man har nu skiftet til anden wrap, af meget ringe kvalitet (fra brak mark) - han skal så have endnu mere, for at få det ud af det, som han har behov for. Jeg har forsøgt at forklare vigtigheden i at han får så meget wrap, men folkene på stedet har så åbenbart ikke den fornødne viden omkring fodring af heste, for beskeden jeg får er : han har ikke behov for at have noget at æde hele tiden, heller ikke selv om han står på spåner/hør. Deres egne heste (de har et lille stutteri) bliver fodret med et meget billigt foder, står på halm, bliver givet halm som grovfoder, og får kun 1-3 kg wrap en gang i døgnet. Har jeg ikke blandet mig i. Jeg er generelt glad for at have min hest der, og han trives. Det eneste de gør for mig i forhold til hesten, er at fodre, det er blandet i spande, at lukke ud og ind og give wrap (hvilket de jo så ikke gør). Jeg har en stor viden omkring heste, og også en bred viden om deres fodring, og ved at det er vigtig at hesten har grovfoder til at spise, i minimum 18 timer i døgnet. Samt er der i den nye lovgivning om hestehold, er en praragraf som siger at hesten skal have adgang til grovfoder, og ret meget, men hvormeget afhænger af dens foder (korn) og andre forhold. Kan ikke lige den præcise ordlyd af denne praragraf. Jeg syntes det er urimeligt at jeg skal betale for noget jeg ikke modtager eller får og bruger, samt at jeg skal betale mere, for at hesten får det wrap den har behov for, men som den alligevel ikke får. Disse mennesker har så lille en viden om heste at det til tider ryster mig. EKS: så var man ikke klar over, at hesten IKKE må have en mærkbar puls på piben. Fruen i huset var bla med til en oplysnings aften omhandlende korrekt fodring af heste, og alligevel er der ikke sket ændringer i deres foderplan eller måde at fodre på. Og sådan er der så mange små ting. Jeg har hjulpet disse mennesker utroligt meget, for sådan er jeg bare, men må indrømme at jeg føler mig misbrugt i sådan en grad, at jeg kraftigt overvejer at flytte hesten, men problemet er jo så, at jeg ellers er glad for at have ham der og han trives der jo. Har forsøgt at tale med menneskerne på stedet om det, men bliver bare udsat for en verbal overhaling. Hva gør jeg lige?? Syntes at gode råd er dyre. så jeg vil meget gerne høre hvad i siger til denne behandling og hvad i ville gøre.
Karoline Som hverken er hellig eller frelst, men bare en god rytter. (som kan se sig selv i øjne hver dag, uden at få en grim smag i munden) Uden krone og bølge (& Jane Borlev)Du´r det ikke!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Urg, dårligt! |
|
|
Hvis du ikke får ret snart ville jeg altså flytte...
Mvh Røsle Gør livet til en fest - rid bidløst på din hest! Kig forbi min hjemmeside: http://www.dyre-foto.dk Masser af udstyr sælges!!! - bomløs sadel købes -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis du er så |
Jasper |
09-12-2007 11:48 |
|
utilfreds...så flyt!!! Deres stald, deres regler!!
Pia Glæd dig over hverdagen - dem er der flest af Nu mega frelst og meget mere oplyst Citronmåne er bare sådan en taberkage
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bumelum |
Midnight-s |
09-12-2007 11:57 |
|
Røsle: det er også det jeg overvejer, og så kraftigt at jeg leder efter et andet sted, men alligevel, for bassen stor trives der jo. Pia: det er ikke et spørgsmål om at være utilfreds, men et spørgsmål om at få det man rent faktisk betaler for. Og jeg følger deres regler, til punkt og prikke og mere til, såååååååå...
Karoline Som hverken er hellig eller frelst, men bare en god rytter. (som kan se sig selv i øjne hver dag, uden at få en grim smag i munden) Uden krone og bølge (& Jane Borlev)Du´r det ikke!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har altid |
Illum |
09-12-2007 12:00 |
|
Betalt for ting jeg ikke har brugt.Fx. havre og halm ( ikke godt nok i kvallitet) Altid selv slæbt wrap og eget halm med, hver mdr. Gider jeg ikke tæske rundt i. Jeg kunne bare flytte.
Illum Jeg undskylder IKKE for stavefejl . manglende tegn eller tegnsætning. Deal with it! HÅBER DET ER SKREVET TYDELIG NOK SÅ OGSÅ DE STUPIDE KAN FORSTÅ..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ville... |
|
|
...blive stående på stedet, som jeg selv og hesten var glad for. Prisen på 1000 kr er i mine øjne billigt, så billigt at jeg bare ville indkøbe noget wrap selv og tage det med ud til hesten hver dag. Jeg tror, det er megasvært at finde det perfekte opstaldningssted, hvor man er tilfreds med det hele. Så må man indgå nogle kompromisser, eller løse de problemer der er. Der hvor vores står, får hestene efter min mening heller ikke grovfoder nok. Så udover det, de udfodrer på stedet, medtager jeg selv 5-7 kg pr hest hver dag.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen ... |
Jasper |
09-12-2007 12:05 |
|
Hvis reglen er, at de vil have 1000 kr. for at du står der, så er der vel ikke noget at disskutere  at du så vælger, ikke at bruge hvad du bliver tilbudt, der er vel ikke deres problem. Jeg står selv et sted, hvor wrap ad libitum er inkl. i prisen...men udlejer giver mindre end jeg syntes - jamen jeg har to valg. enten må jeg selv hver dag give hesten mere eller jeg må flytte...ganske enkelt.
Pia Glæd dig over hverdagen - dem er der flest af Nu mega frelst og meget mere oplyst Citronmåne er bare sådan en taberkage
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| og desuden |
Jasper |
09-12-2007 12:06 |
|
benytter jeg heller ikke det foder, der bliver tilbudt på stedet 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Just for the record... |
|
|
hvis hesten ikke har mærkbar puls på indersiden af forpiben, er den med overvejende sandsynlighed død...  Dorte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1111111111111111 |
Lenette0 (Nancy VD Haar) |
09-12-2007 12:45 |
|
her hos mig har vi også en fast pris med hø/halm og wrap, men hvis en hest skal stå på spåner trækker jeg halmen fra prisen. Folk kan vælge med foder også, men vil de fodre med deres eget ja så trækker jeg selvfølgelig også det fra.. Det behøver ikke at være så stort et problem for udlejer, men der er nogle der ikke vil gi`sig og så må man bare indordne sig eller flytte. Her hos mig kan man også få en boks til 400 kr uden noget og så kan man selv købe resten ind.. jeg er til at handle med det skal jo være godt for alle at være her også mig selv..
En frieser er et valg for livet opstaldning 4*4 boks,10 tønder land ,fodring 3 x daglig, foldtid alle lyse timer,lys på ridebanen, udlukning +indlukning, container + skurvogn. KUN 800 kr incl hø/halm
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| der plejer ikke |
|
|
at være noget at gøre, andet end at flytte. Selvom man kan være glad for sin stald, vil man jo føle sig snydt. Med rette! Lone
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bummelum |
Midnight-s |
09-12-2007 15:29 |
|
Dorte: der må ikke være en tydelig puls på hestens pibe, dette er et tegn på en evt skade i benet, som skal tages seriøst. At vælge at overser dette, ja det er  Lenette: Se det er jo det som jeg gerne ville frem til, at man modregnede det, som jeg ikke bruger, men betaler for. Da jeg nævnte dette for fruen, ja så fik jeg denne besked: "Det er da ikke vores skyld, at du vælger at lade din hest stå på spåner, det kan du da bare lade være med!!!" De ved godt han ikke kan tåle halm!!! Så de syntes åbenbart selv at de behandler mig fair, og at deres pris er fair, selv om jeg er den, som har den højeste staldleje, samtidig med at jeg INTET bruger af det halm, som er med i prisen. hænger det sammen?? nej vel?? Lone: jeg føler mig ikke snydt, bare meget uretfærdigt behandlet. Hvilket jeg ikke syntes er rimeligt, og egentlig heller ikke vil finde mig. Da slet ikke når jeg behandler dem mere end fair. Jeg er træt af at man skider på folk, og at det hele skal gøres op i penge  hvor man i stedet burde sætte pris på de gode folk, og ikke bare pisse på dem 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| flyt!!! |
Asta ♣Isabella♣ |
09-12-2007 15:35 |
|
flyt det er da en dum stald hvis du skal betale for noget du ikke får !!!.. flyt:)jeg ved godt du godt kan lide stedet og at din hest også trives ... men det ville altså være bedre med en stald hvor du får det du har bedt om.:)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjaeh... |
|
|
Sådan tror jeg det er de fleste steder. Hvis du er utilfreds, så flyt. Det er deres stald, så er det også dem der bestemmer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sdngfølsdjk |
|
|
Det jeg synes der er det værste situationen er at hesten ikke får nok grovfoder... 1000kr for en boks er mere end billigt, så det synes jeg egentlig ikke du kan brokke dig over, der kan du enten acceptere eller ej og så handle derefter. Og til sidst vil jeg sige, at der er nok andre stalde hvor din hest også ville kunne trives, så det er jo et valg du må gøre dig.
Desuden skal du kunne mærke puls på hestens ben, man tager med to fingre på indersiden af piben, ligesom man gør på halsen af mennesker...
Med venlig hilsen Laila Kan man tabe noget man ikke kan have mellem hænderne?? Varmblodsvallak til salg, Mor: Cheri FF: May Sherif MF: Rambo se præs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu er der jo |
|
|
altid flere sider af samme sag, men jeg vil give de andre ret i at det ikke er en selvfølge at man får boksen til nedsat pris fordi man selv kommer med strøelse og foder. Det vil nemlig næsten altid gøre det mere besværligt for udlejer, så selvom de sparer lidt i foder og halm (som iøvrigt ikke er den største udgiftspost) så giver det ekstra arbejde som de også skal have betaling for. Mht. wrap, så kan det godt være at de får 7-10 kg wrap og din hest alligevel står uden wrap når du kommer. Alt afhænger jo af hvornår og hvor tit de fodrer samt ikke mindst hvor meget din hest kan spise. Min welshplag havde ingen problemer med at spise 20-25 kg wrap i løbet af en nat. Jeg synes at hvis det er så stort et problem for dig at indrette dig efter staldreglerne, så skal du flytte din hest, men spørgsmålet er om du ville finde et lige så billigt sted med bedre pasning/betingelser og når hesten trives er det også dumt at blive irriteret over noget, du kan komme ud over ved at købe lidt ekstra wrap selv.
Shetlændervallak, 5 år sælges billigt. Se præsentation. Ingen er både ærlig og fjendeløs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det eneste |
|
|
problem jeg kan se er at din hest med al sandsynlighed ikke får den wrap, du synes den skal have. Heller ikke selvom du betaler ekstra for det. Dét problem synes jeg du skal tage fat på - høre udlejer hvor meget de giver og evt. selv tjekke for at sikre at han får nok. Ellers må du selv indkøbe noget wrap i den kvalitet du gerne vil have - og så selvfølgelig ikke betale de 100 kr ekstra du betaler lige nu. Al anden snak om at prøve at få nedsat prisen pga ting du ikke bruger tror jeg godt du kan opgive, de færreste steder kører med denne model. Noget helt andet er så at du ikke kan lide deres måde at holde hest på - det forstår jeg fuldt ud, jeg ville heller ikke bryde mig om at se heste der fik så lidt grovfoder. Hvis du vil prøve at ændre deres holdning, så er du nødt til at være meget meget diplomatisk, og lade være med at blande de øvrige forhold (som pris ift wrap for din hest) ind i det. Hvis du ikke kan ændre den, så må du gøre op med dig selv om du kan holde ud at se på det, eller om du hellere vil flytte. Det er frustrerende at se på folk der ikke behandler deres heste optimalt - men situationen bliver ikke forbedret af at du får mavesår over det. Ændr det du kan - og lad så resten ligge. /A
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum |
|
|
ja hvis der er lovet wrap af libutum så mener jeg da at det er for dåræigt at hesten ikk får det- men de kan jo ikk være i stalden og fylde op hele tiden heller. Der er mange steder man ikk får nedslag selvom man bruger eget foder. Been there done that. Men lover den noget skal de da overholde det- uanset om det er deres sted og deres regler. Du betaler jo endda ekstra for det.
Paints er bedst i Quarter forklædning Breeding stocks for life Elsket eller hadet, intet midt i mellem
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Karoline - der er en... |
|
|
væsentlig forskel på tydelig puls og forøget puls... Iøvrigt, hvad er det sket siden juli måned (citat: Har endelig fundet det perfekte sted til min hest, som ikke koster det vilde og hvor det er utroligt søde og rare mennesker, som acceptere man har sine børn med, og som ikke forlanger mér pris, for at kigge efter ens hest , imens man knokler med eksamen, eller har syge børn eller skal på en kort ferie, eller for den sags skyld selv ligger syg. De er de mest hjælpsomme og venlige mennesker jeg længe har mødt. Min hest stortrives som aldrig før, er det ikke bare viunderligt at der stadig er den slags mennesker til??: - og til i dag, hvor du føler dig (citat): ... ikke snydt, bare meget uretfærdigt behandlet. Hvilket jeg ikke syntes er rimeligt, og egentlig heller ikke vil finde mig. Da slet ikke når jeg behandler dem mere end fair. Jeg er træt af at man skider på folk, og at det hele skal gøres op i penge  hvor man i stedet burde sætte pris på de gode folk, og ikke bare pisse på dem  Har du flyttet hesten i mellemtiden, for det kan da umuligt være de samme mennesker, der er tale om...? Dorte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| flyt dog... |
theluny |
09-12-2007 16:46 |
|
Hvis du er så uenig med ejerne på stedet, hvorfor så ikke flytte ? Efter hvad jeg kan se bor du i Nykøbing Mors, så der burde være massere af andre muligheder... Der er foreksempelvis Nykøbing Mors Ridecenter Der står ved fuld forplejning at der er spåner og wrap, så mon ikke evt. de har mulighed for at tilbyde en ordning. For boks alene koster det 400 - 500 kr. efter hvad jeg kan se, så er det vel der ud fra forhandlingen starter også er tilvalg og fravalg vel muligt. Jeg syntes sådan set ikke 1000 - 1100 kr. er dyrt for opstaldning, og nogle opstaldere giver ikke forhandlingsmuligheder. Men hvis du ligefrem føler dig misbrugt pga. din egen gode vilje til hjælpsomhed og ikke føler du får hvad du betaler for ... så er det ret simpelt - FLYT!
~ hesteløs ~ Men med 2 tykke madorgler: Benzer & Chloe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis du er utilfreds |
|
|
så flyt, det vil jeg sige, de bruger halm det kan din hest ikke tåle, i teorien er det ikke deres problem, du kan flytte din hest et sted hen vor de bruger spåner i stedet for. Jeg er sikker på at hvis jeg kom med mit eget foder der hvor jeg stod så fik jeg ikke nedslag, da det var en stald med fuld forplejning, hvis jeg selv ville købe foder og lign kunne jeg finde en stald hvor at der ikke var fuld forplejning. Selvfølgelig skal du have det du betaler for og boks ejer skal gøre det de lover, men du skriver hvorfor skal alt gøres op i penge, det er da det du selv gør lige nu, vil have nedslag for du med bringer eget foder, og bruger spåner i stedet for. Jannie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvilke betingelser? |
|
|
Hvis du sagde ja til at leje boksen til 1000 kr. pr. måned inkl. halm og wrap, er det de betingelser du gik ind på, og så kan du ikke bagefter komme og vil have lavet det om, fordi du ikke bruger halmen og wrappen der er inkluderet i prisen. Nogle steder er de flinke og trække det fra man ikke bruger, andre steder er det bare at betale den pris man accepterede da man lejede boksen. At man ikke bruger den halm, den wrap og det foder der er inkluderet i den pris man har accepteret, er ikke udlejers problem. Flyt, hvis du er så utilfreds med stedet. Jeg tør dog godt vædde på, at det næste sted du flytter hen, vil der også være noget du er utilfreds med, og som du ikke kan få trukket fra på regningen, selvom du ikke bruger det.  - Salvia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bummelum |
Midnight-s |
09-12-2007 18:50 |
|
Nu er det alså ikke et surt opstød jeg kommer med, men mere et udtryk for min fustration, fordi det er meget vigtigt for mig at min hest har det optimalt, og dermed får det som han har behov for, og ikke mindst det som jeg betaler for, og oven i købet til en mér pris. Er lige kommet hjem fra hesten, hvor fruen lige har fodret, og igen har hesten ingen wrap. Og der er fruen lige kommet fra stalden. Jeg syntes ikke det er i orden at jeg skal betale mere for wrap, som hesten så ikke får. Men resultatet må så blive, at jeg tager derud 2 gange i døgnet. Men surt er det når man laver en aftale, og den så ikke bliver overholdt, det kan de fleste vel også give mig medhold i. Det kan godt være jeg fremstår som en brok mås, men det er jeg nu ikke, dette er bare et problem, som er eskaleret og dermed kommer det til at fylde en hel del for mig. Det er et problem, som egentlig slet ikke burde være tilstede. Er helt enig i at det er meget svært at finde et sted, som lever op til alle ens krav, og som sagt, er jeg generelt meget glad for stedet. Så enten skal jeg finde et andet sted, eller også må jeg så sluge kamelen og ryste op med pengene, hvilket jeg også gør i forvejen. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6.tegn |
|
|
det eneste problem jeg kan se her er hvis din hest ikke får det wrap du betaler ekstra for. Uanset hvor sød,rar og hjælpsom man er har man sagt ja til at betale for en boks,med halm og wrap.. At man er sød til at hjælpe til f.eks gør det jo kun mere rart for en selv og andre at være i stalden fremfor hvis hver bare går og passer deres. Vores priser er f.eks baseret på at man hjælper til når der er fælles projekter..Gør man ikke det jamen så får folk præcis hvad de betaler for,nemlig fodring 3xdagligt(med medbragt foder),der bliver strøet givet wrap,lukket ind og ud..Ingen tjenester af nogen art bliver gjort.. kan man ikke leve med det kan man flytte!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| du får |
maikenm |
09-12-2007 19:57 |
|
hvad du betaler for, og det har du vidst fra starten. udlejer kan ikke gøres ansvarlig for din hests behov er ændrede. Jeg flyttede min hest for en uge siden, da udlejer ikke levede op til den kontrakt vi underskrev for 10 mdr siden, på trods af gentagne påmindelser. Er du utilfreds, så flyt. Det er din hests trivsel det handler om.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|