|
|
| Den "tør" ikke andet - WC dressur |
|
|
Sted: World Cup stævnet i forrige weekend
Diciplin: Dressur på int. 1 Niveau
På banen : Meget velgående og lækker hest, ekvipagen fremstod let og elegant, i det hele taget så det meget harmonisk ud "det hele"
Under ridtet overhører jeg, en der tydeligvis kendte den på det tidspunkt ridende rytter noget bedre end os andre, svare sidemanden at hesten tør ikke andet!
Altså den tør ikke andet end at gå let og elegant, fordi den ved hvad der venter den hvis den ikke gør det.
Kan man det? Jeg mener min hjerne kan til dels forstå at man kan "true" en hest til at springe ( endelig ikke sammenlignet med at gå godt en hel bane og alt det ) det er ikke en angreb på springryttere. Men min logik kan ikke få det til at hænge sammen at man skal kunne få en hest til at se "ubesværet" ud fordi den ikke "tør andet" - jeg mener sådan et program tager tid.
Ekvipagens træner er i "rytterkredse" "kendt" ( igen sladder) for at være en hård negl, så det kan jo være det man mener.
Kan man "true" en hest til at gå "ubesværet" i et helt dressur program fordi den ikke tør andet?
hvorvidt hesten er redet hårdt eller om træneren er, har jeg ingen viden om, så det er egentlig ikke sladderen indlægget går på, men mere ideen om man kan true den?
Mvh Camilla
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej det mener jeg ikke man kan |
| Forfatter:  |
yiip |
| Dato:  |
07-12-2007 19:51 |
|
nej, det mener jeg ikke man kan.. og i såfald ville det gå ud over hestens udstråling... mon ikke det var en lille "jantelov" kommentar du tilfældigt overhørte...
I' m me.... and I'm perfect... Nu med cabriolet og vind i håret...  Ægte Gucci taske SÆLGES, se præ. ******************************
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Vores lille smukke hest kan man vist ikke true til, at gå som en afslappet gummibold. Jeg tror han vil blive et spændt bøvlehoved. Men jeg har engang truet ham med en uldvante, til ikke at stå og skubbe til mig, med hans smukke hoved.  Så sent som idag blev han truet med vanten, hvis han puffede til min veninde, - men han måtte liiige vise, at han havde højere rang end hende, - den bisse.  Dressur handler nok mest om træning, træning og atter træning og ikke så meget om trusler. Indtil et vist niveau kan man nok få hesten til at trække rumpen længere ind under sig, ved hjælp af pisken. Men på WC niveau skal hesten været udstyret med gangformåen fra naturens side.
Hilsen fra Pony-mor. Livet er for kort til telefonsælgere, sadelproblemer og foderautomater.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der kan man bare se... |
|
|
Min viden om dressur rækket åbenbart ikke ret langt - jeg troede at WC dressur var = Toiletdressur - hvad det så end er  Men ehm - når det så er sagt, så vil jeg da give jer andre ret i, at en hest kan trues til mange ting, men til at gå let og ubesværet ... Det tror jeg altså ikke.
Vickie The line between wrong and right is the length of a thread from a spider's web The piano keys are black and white but they sound like a million colours in your mind
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ved nu |
|
|
ikke, godt nok er det her hunde, men du kan se hunde der er trænet til spor ved hjælp af stød og de logrer glad ud af sporet, for som med hesten "den har lært det og tør ikke andet". Så egentligt tror jeg da at man godt kan få hesten til det - hvis den ellers fysisk er i stand til det.
Shetlændervallak, 5 år sælges billigt. Se præsentation. Ingen er både ærlig og fjendeløs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej, man kan ikke tvinge... |
|
|
...En hest til at yde noget den fra naturens side ikke er i stand til. Forstået på den måde, at en kortbenet, lavstammet hest på 150 cm med en micro gallop, aldrig ville kunne gå en 160 cm bane, uanset hvor meget man tæver den... ligeledes kan en travhest der ikke kan gallopere heller ikke tæves til at gå GP dressur. De heste der virkelig kan deres kram, og går GP i såvel dressur og spring, er alle født med et eller andet talent fra naturens side. Men derfor kan de det ikke selv, de skal uddannes til det. -Og måden at uddanne en hest på er mange... nogle mere kyniske end andre.
Hilsen Anima. 4 super gode ungheste, med gode spring og dressur afstamninger sælges. -Se præs. for yderligere info. -Redet af proffesionel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| spørgsmålet er jo |
|
|
HVAD man mener med at hesten gik 'ubesværet' - og om en tilskuer virkelig kan se det? Ankys heste er der jo nogen som mener går flot, løsgjort og ubesværet - men ikke desto mindre rides de i rollkur. Min pointe med dette er at man godt kan få en hest til at gå som det kræves i sportsdressurkonkurrencer - uden at den nødvendigvis er trænet hensigtsmæssigt, blidt eller fair. Jeg tror ikke man kan true en hest til et helt program - altså lære den at den får klø hvis den ikke går pænt dressur - den slags konsekvenshandlinger kan heste ikke tænke frem til. MEN jeg tror godt det kan være noget tillært hjælpeløshed - resignation - som er en psykisk tilstand der optræder hos hesten når den gang på gang prøver at unddrage sig pres, men ikke lykkes med det. Så 'giver den op'. Det tror jeg sagtens kan være tilfældet i en situation som denne. Eller tilfældet kan være at den slet ikke går 'ubesværet' - men bare ser sådan ud. Det kan være svært at skelne mellem fx gnist/udstråling og enormt anspændthed, specielt hos de heste der bruges i dressur på højt plan.  /A.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, det kan man... |
99E |
07-12-2007 23:59 |
|
...Lad os starte "med hovedet": Hvis man stikker hesten en kæberasler med biddet hver gang den går imod - og det eneste sted den "får fred" er når den er "på plads" - så lærer den det hurtigt.
Men da "trusler" på den måde tager noget af lækkerheden af skal hesten have en del gang, gejl og elegance at "give af" - for man mister noget på den måde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| måske. |
Spidi-saika (Line) |
08-12-2007 11:22 |
|
jeg vil sige, at jeg ikke tror man kan . altså, ville i hvert fald give Yiip ret. det ville ændre hestens udstråling. der er ogs' nogen som siger man kan tvinge en hest til at springe., men jeg tror altså ikke man kan tvinge en hest igennem på en bane på 160.
Linekruse - som elsker sidespring.
Saik og starring Spid - det noget der rykker .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| he he he |
|
|
jeg troede også det var noget med Wc (toilet) dressur at gøre- og tænkte at DET måtte jeg bare lige se hvad var!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja.. jeg |
|
|
troede også det var noget med at ha trænet hesten til at sk... i en spand ...  Hygge Sprit
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ej altså |
|
|
Og jeg der troede at det her indlæg handlede om en hest der sk*d under hele dressurprogrammet  Sorry! 
Nu med Høffedyret i en ny og forbedret udgave! ----------
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Troede også det var en historie om en hest, der havde lagt små en pæn lille rute rundt på banen, under dressurprogrammet (Så den kunne finde hjem igen )
Kender I Shannons fortid? Hun kommer fra Nordjylland (Nykøbing Mors)! Se præs. for billede og mere info!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| det har jeg set mange eksempler på |
|
|
Man kan tvinge og true en hest til at opnå ønskede præstationer både indenfor spring og dressur, der er i princippet ingen forskel. Det er op til den enkelte hests psyke hvor meget rytteren kan tryne den før det begynder at få den modsatte effekt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|