Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Fjordhestefordomme! Fup eller fakta?
Forfatter: 
Dato:  06-12-2007 12:47

Fjordhesten er i stor grad offer for fordomme - lad os få bekræftet eller aflivet nogle myter hér!

1. Fjordheste er stædige og gør kun, hvad de selv vil.

2. Fjordheste er et dårligt valg til børn og/eller begyndere.

3. Fjordheste er nogle egenrådige "møveheste" at håndtere.

4. Fjordheste har sjældent talent til det store på en ridebane.

5. Fjordheste er uelegante.

...Og lad os så få nogle ærlige svar ;)

0
0
Svar på denne tråd

fup eller fakta
Forfatter: 
Dato:  06-12-2007 13:01

Min mening:

1. fup
  2. fup
  3. fup
  4. fakta
  5. fakta

Pia

Glæd dig over hverdagen - dem er der flest af

Nu mega frelst og meget mere oplyst

Citronmåne er bare sådan en taberkage

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  06-12-2007 13:11

Fup, Men man kan bestemt ikke tvinge den til noget.

Min fjordhest er meget samarbejdsvillig.

tja, det er vel ligesom med alle andre racer, nogen kan nogen kan ikke.

Fup, hvis de har respekt, for dig er der ingen møveri.

Fup, De vinder mere og mere frem på konkurence banerne, de har bestemt talent, men har rytteren?

Fup, Jeg har set fjordheste hvor man har tabt kæben, da den kom ind, men det er da klart de ikke kan spasere som en DV når de har halvt så lange ben.

Bare min mening

6/7-06 - Min elskede ven igennem 12 år - Jeg savner dig Tamina

Heste klippes billigt - langs køgevejen taastrup til solrød + vestegnenen - mail eller skriv: Rklove@ofir.dk

0
0
Svar på denne tråd

fup og fakta..
Forfatter: 
Dato:  06-12-2007 13:18

nogle fjordheste er mere stædige end andre, men hvis de ved hvem der er boss(mennesket) er der ingen ko på isen.

min personlige mening er at børn bør have ponyer som passer til deres størrelser, så jeg ville aldrig bruge en fjordhest til f.eks. et 6årigt barn. -begynderhest ser jeg intet problem i bare rytteren er stor nok til at kunne tumle hesten.

de kan være... ligesom alle andre racer..

jeg har aldrig set en fjordhest i de helt høje klasser, de er jo heller ikke bygget som en varmblods.. -fjordheste er mere allround.

det er nogle mennesker også, og enhver hest bliver mindre elegant af at få punkerhår og bamsepels

mvh. Gitte & Julie & Tyran.

0
0
Svar på denne tråd

Svar...
Forfatter: 
Dato:  06-12-2007 13:23

Svar:

1:fup

2: fakta( Fjordboller er stærke heste og egner sig ikke til nybegyndere)

3: fakta

4:fakta/fup. En fjordhest vil jo nok aldrig komme til at gå GP. Men det kommer an på hvad der menes. Alle heste kan gå på en bane, det kommer vel bare an på hvordan den gør det.

5:fakta

Harvester

En god træner kan hører hesten tale, en framragende kan hører hesten hviske !
Monty Roberts
Nu med hoppedyret Damgårdens Casiopeja.

0
0
Svar på denne tråd

Fjordheste
Forfatter: 
Dato:  06-12-2007 13:23

Jeg slår lige et og 2 sammen. Problemet er, at de har enormt stærk hals, og ofte er det børn, der har redet dem til. Hvis de så fx har fundet ud af, at de kan rykke tøjlerne ud af rytterens hånd ved at stikke snuden frem, jamen så bliver de stædige. Som udgangspunkt er det derfor kun en børnepony, hvis den er tilredet rigtigt, men det gælder jo alle heste.

Har jeg ikke lagt mærke til

Fakta, da de mangler gang, sving, bæring og afskub. Det med, at de har halvt så lange ben sopm en DV gælder jo alle ponyer, og en sportspony kan have ligeså stor gang som en DV, og det ser man ikke fra en fjordhest.

Mange er, men ikke alle

0
0
Svar på denne tråd

Fup eller fakta
Forfatter: 
Dato:  06-12-2007 13:30

Det vil jeg nu ikke sige - de er meget selvstændige men min er meget samarbejdsvillig og særlig hvis der falder en godbid af når man gør tingene rigtigt...:-)

Ja de er alt for stærke - og slet ikke en børne/begynder-pony.

Ja det kan de være hvis de ikke har været trænet - min er stadig et møvehoved men han er ved at lære at det er mig der bestemmer.

Jo jeg synes de kan gå lige så flot dressur som mange andre racer. Og de kan bruges til mange ting i forhold til andre racer.

Nogle er - men sådan er det jo også med andre racer.

Søger en meget lille rytter til min shetlænder vallak på 6 år - en som gider bruge lidt tid sammen med ham enten ride eller gå ture. Han er ved at blive kørt til.

0
0
Svar på denne tråd

fup eller fakta
Forfatter: 
Dato:  06-12-2007 13:32

Arh, den må man længere ud på landet med.

Fjordheste er og bliver ligesom alle andre hesteracer, forskellige fra hest til hest, ingen er de samme, netop derfor den myte ligesom lidt, er aflivet! Bare fordi man har haft en dårlig oplevelse med en fjordhest en gang, er det jo ikke ensbetydende med at ALLE fjordheste er på samme måde!

Helt klart fup! Fjordheste er ligeså gode til børn og begyndere som f.eks. shetlændere er. Fjordheste er også ufatteligt gode til handicapridning, ligesom andre racer er.

Tja, det kan alle andre racer jo også være så heller intet fakta dér.

Endnu engang fup. Fjordheste har ligeså meget talent som andre racer, har oftest noget at gøre med om rytter vil gøre noget ud af talentet. Selvfølgelig har man set de 'tunge' heste af racen, men der er andre der har potentiale på en dressur/spring bane, det har jeg da meget erfaring med

Blaah, endnu engang fup. Som ved alle andre racer kan der være 'uheldige' tilfælde, men det betyder ikke at ALLE fjordheste er dumme, dovne, uelegante osv osv.

Fjordheste er nu dejlige

.. Trine ..

Samson - I LOVE YOU!

<3 B.M.F .. glemmer jer aldrig! <3

Tim

0
0
Svar på denne tråd

fhrhrthbrtfg
Forfatter: 
Dato:  06-12-2007 13:33

Nej, de har deres egen mening, men det er som alle andre heste.

Kommer an på hvor stærke de er. min kan nemt trasake rundt med børn og nybegyndere

Nej, min er hvertfald ikk, siger man ryk, så rykker hun sig!

Passer hvertfald ikk, mange fjordheste, der går mega godt, men det er klart kan folk ikk lide dem, så kan de jo ingenting.

Min er hvertfald elegant.

Fjordheste er også dressurheste..

0
0
Svar på denne tråd

racefordomme
Forfatter: 
Dato:  06-12-2007 13:37

På den led ligner fjordheste og arabere jo lidt hinanden: Enten gider man dem eller også gør man ikke. Og meget sjældent begge på samme tid.

Hvorimod en almindelig dansk hyphest er sådan mainstream gennemsnitlig på de fleste områder og sjældent kan få nogens @!#$ i kog.

:Pia

*

købes:

vind/vandtæt dækken m. 100-200 g fyld og halvhøj hals - til kraftig hals og bringe 130 cm

billig "lammefætter" (sadel) str. PONY

0
0
Svar på denne tråd

så er myterne vist aflivet!
Forfatter: 
Dato:  06-12-2007 13:55

Fjordhest er bedst!

Mor til Naia født d 4-1-06

0
0
Svar på denne tråd

censur
Forfatter: 
Dato:  06-12-2007 13:56

Og der skulle selvfølgelig stå "(Pia -a) + s"

:Pia

*

købes:

vind/vandtæt dækken m. 100-200 g fyld og halvhøj hals - til kraftig hals og bringe 130 cm

billig "lammefætter" (sadel) str. PONY

0
0
Svar på denne tråd

Fjordhest
Forfatter: 
Dato:  06-12-2007 13:57

Ja, der er en vis stædighed, men kan "overtales" til hvad som helst med et venligt men bestemt tonefald.

Både og. Jeg har en fjordhest og jeg er nybegynder og der er ingen problemer. Hun er meget tålmodig og overbærende overfor mine begynderfejl. Men jeg ville ikke lade et barn ride alene afsted på hende, fordi hun er stærk og man skal bruge en del kræfter på at få hendes hoved op, hvis hun f.eks beslutter sig for at græsse.

Overhovedet ikke.

Fup!

Måske ikke den mest elegante og til tider også lidt klodset, men til gængæld super-charmerende

0
0
Svar på denne tråd

Fup eller fakta
Forfatter: 
Dato:  06-12-2007 14:09

De første tre kan jeg ikke svare entydigt på. De er jo lige så forskellige af sind og opdragelse som alle andre heste(racer), så det er svært at generalisere og jeg vælger at lade tvivlen komme dem til gode.

De sidste to mener jeg bestemt er fakta. De har hverken bygning, kapacitet eller gang til at nå det samme som sportsponyer/rideheste der er gennemavlet til ridebrug, men jeg synes altså ikke at det gør noget. Der er da ingen der piver over at man ikke ser en shetlænder, en tinker eller en belgier gå grand prix Eller en islænder for den sags skyld.

Hver race har sine fordele og ulemper og det er da herligt at der er sådan en forskel. Så er der jo heste til alle.

Shetlændervallak, 5 år sælges billigt. Se præsentation.

Ingen er både ærlig og fjendeløs

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svarene
Forfatter: 
Dato:  06-12-2007 15:46

Tak for svarene - :) Såvidt jeg kan se, er især mange fjord-ejere oppe på barrikaderne her :)

Andre der vil aflive eller bekræfte myterne?

0
0
Svar på denne tråd

Mine fordomme
Forfatter: 
Dato:  06-12-2007 16:34

overfor fjordheste, er netop de nævnte... OG... Det stammer tilbage fra min barndom, hvor jeg så MANGE af de omtalte fjordheste i børne-hænder... Og ja... De VAR altså nogen egenrådige, fede, langhårede og madglade pølser, der ikke var til at flytte...

At der så er sket RIGTIG meget inden for fjordhesteavlen, og at mange af dem, i dag, er blevet noget smartere end dengang, er et faktum... Men men men... Jeg har nu stadig mine fordomme... Og NEJ, jeg har ikke tænkt mig at indkøbe et pragteksemplar blot for at modbevise mig selv...

Zamangah

0
0
Svar på denne tråd

dshfjdghjd
Forfatter: 
Dato:  06-12-2007 16:42

1. Fjordheste er stædige og gør kun, hvad de selv vil. Ja, nogen gange.

2. Fjordheste er et dårligt valg til børn og/eller begyndere. Ja, de er for stærke til børn.

3. Fjordheste er nogle egenrådige "møveheste" at håndtere. Nogle er.

Jo, det har de. Har set mange dygtige og flot gående Fjordheste.

5. Fjordheste er uelegante. Nej, det synes jeg bestemt ikke...

Hilsen LisA

Se alt det jeg sælger på:ww.123hjemmeside.dk/brugte- hesteting

-Måske der er noget du kan bruge?

0
0
Svar på denne tråd

tjahh..
Forfatter: 
Dato:  06-12-2007 17:02

nu er min jo en blanding (fjordhest - araber) men hun er absolut mest fjordhest af type og sind

stædig, det er hun ihvertfald - men ikke sådan at det er et problem - hun er rigtig nusser på tur knap så ivrig til dressur.

børnepony - det er lige hvad hun er - hun rider to dage i ugen med en pige på 8 år - og udviser fantastisk hensyn til pigen også i dressur( som hun ikke gør til mig og lene - vi må kæmpe i dressuren). de har lige været på juleoptog - freja var den eneste der var stadset ud med bjæller på hovedtøjet som diglede og larmede - hun var også den eneste der ikke lavede ballade på turen. der er ikke mange der regner med hun kun er 5 år når de ser hendes opførsel der - i dressuren er det derimod tydeligt.

ja freja er nok det man kan kalde en møvepony - hun mangler lidt omtanke på staldgangen - ikke sådan at vi kommer til skade - hun er god som dagen er lang - men hun tænker mad først og derefter kommer alt andet - så har man været over og ride og kommer tilbage efter fodringstid ved hun der er noget i krybben og så vil hun i boks - der skal lige siges et par store ord inden hun går med op i spiltovet og bliver afmonteret først.

tjah hun kan da bruges til dressur (nu lc måske med træning lb og så er der vist ikke mere i hende) - men helt klart at hendes talent er tur - tærreng pony

uelegant - det er vel hvad man måler på - hvad vil det sige at være elegant ?? er det en stor gang - så er hun dumpet. er det at være kold i røven over at der køre en skramlende lastbil forbi uden at te sig som en tosse - så er hun yderst elegant. med dette mener jeg at hun er ikke elegant på en ridebane set i forhold til en stortgående hest - men personligheden hun har inden for hendes talentområde - den er yderst elegant.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  06-12-2007 18:21

SOm alle andre heste, hvis rytteren er ordentlig, er hesten også.

Nogle er, nogle er ikke. Hvis en god rytter fx rider den, kan en begynder også godt ride den.

Nogle af dem er, opdragelsen er skylden her;)

Fakta, tror også NOGLE dommere tæller ned på denne race i de hæjere klasse, men ofte har de ikke sp mget gang som en super smart sportspony.

Ikke alle. Nogle er flotte foran vogn, nogle lavbenede, andre sporty!

R.I.P

Wanna B <3

Chicco <3

Smokie <3

0
0
Svar på denne tråd

til tamina
Forfatter: 
Dato:  06-12-2007 18:53

Rikke det der med at du ikke oplever møveri er det helt sandt

Synes da godt han kan møve, især når fodervognen kører forbi.. Men synes nu ikke at fjordheste møver mere end andre heste... Det er vel et spørgsmål om opdragelse... også de andre emner...

Fjordheste er gode i pony klasser, den nye type kan virkelig være med... Men i heste sporten ser man dem sjældent ude af de lette klasser... Men som nogle er inde på så er de jo heller ikke lavet til at gå dressur på højt plan... og hvis det er det an vil så havde man nok valgt en anden heste type... men kunne nu godt tænke mig at se smarte fjord hypper i PRM...

Venlige hilsen hende der i stilhed river sig i håret når hestene kan bide sig selv i bringen!!

Og husk ridning skal være en fornøjelse - ikke en slåskamp

Lidt frelst og Stud.agro

0
0
Svar på denne tråd

Fjordhest
Forfatter: 
Dato:  06-12-2007 18:57

1. Fup

2. Fakta

3. Både fup og fakta

4. Fakta dressur, fup spring

5. Mange er, men ikke alle

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  06-12-2007 19:10

FAKTA

FAKTA

FAKTA

FAKTA

FAKTA

Dette er baseret på mine egne erfaringer med fjordheste (har kendt en god håndfuld), og jeg kan med stor overbevisning sige, at det ikke er min type hest.

Det er en stabil race med et godt sind, helt bestemt, de er bare for "tunge", både fysisk og temperamentsmessigt, efter min smag (og nej, jeg mener ikke sløve, men "tunge").

Nu har jeg ikke mødt alle verdens fjordheste, så det kan da være jeg har været uheldig kun at møde de stædige møveheste, men efter min erfaring, er de ikke min kop te.

Rose - og Kongejordens Cardiff

0
0
Svar på denne tråd

fjordheste
Forfatter: 
Dato:  06-12-2007 19:30

Vel ikke som så mange andre heste der ikke er opdraget...

Der findes osse andre racer der er dårlig valg til børn/begyndere

Hmm, jeg har en hoppe der er en vaskeægte møvehest og hun er ikke fjordhest...

Kan ikke huske hvad den hedder, men der er da en herinde der går ret godt... Det kommer vel ofte an på den der sidder på ryggen... Kender en der har en DV og den er ikke noget specielt..

5. Fjordheste er uelegante

Kan nu ikke se de er mere uelegante end andre heste... Det er vist en smagsag...

- Heidi -

Savoux - Chivas Regal - Nikoline - Lucky Breddam - Hannibal

0
0
Svar på denne tråd

Hmm, mine svar
Forfatter: 
Dato:  06-12-2007 19:35

Fup, de er viljestærke det kræver respekt og samarbejde. Forsøger man at overrule en stor viljestyrke, får man som regel modstand.

Fakta de er for stærke psykisk og fysisk generelt for der findes altid enkelte undtagelser

Fup, det er viljestyrken og tit manlgende respekt

Fakta til en hvis grad, for det avlsarbejde, der er lagt i dem, syntes jeg, kan ses at bære frugt på banerne, så på længere sigt, tror jeg svaret bliver til fup De har jo tit en størrelse, der gør, at de ikke skal konkurrere imod DV'erne

Sammme svar som på spørgsmål 4

Mvh

Charlotte, der accepterer at andre har deres egen mening.

0
0
Svar på denne tråd

Fjordhestefakta
Forfatter: 
Dato:  06-12-2007 19:39

Jeg har ikke selv haft fjordheste, men min bedste barndomsveninde havde flere prægtige eksemplarer og min store mentor ud i hesteverdenen avlede også lidt fjordheste, dog af en anden type af venindens, så jeg mener nok jeg kan svare lidt med uden at det bliver rent fordomme:

Uopdragne fjordheste, ja! Men fjordheste ejet og håndteret af dygtige hestefolk er absolut ikke stædige. Det er heste med selvstændig vilje, ja, men de er bestemt samarbejdsvillige, hvis man ved, hvad man har med at gøre!

Til denne påstand vil jeg sige ja, men samtidig skal tilføjes, at jeg ikke kender en eneste hest i denne verden, der er velegnet til begyndere. Børn med erfarne forældre kan sagtens have fjordheste, men som med så mange andre heste er det ikke legetøj og hører ikke til hos uerfarne børn og begyndere. Heste uanset race er store og levende dyr, der kræver viden, indsigt og respekt.

Se mit svar under 1)

En misforståelse, der efter min bedste overbevisning skyldes, at fjordheste ofte købes af uerfarne og ikke særligt dygtige ryttere, hvorfor de ikke bliver redet særlig godt - og som alle andre heste, der ikke bliver redet godt, så bliver de ikke til det store. Jeg har set rigtig mange fjordheste, særligt af den lette, nye type, gå rigtig lækkert på både dressur- og springbaner

Smag og behag. Min personlige holdning er, at den gamle, "Nordbakker" er lidt tung og ikke den mest elegante hest der findes, men den nye "sporty" fjordhestetype synes jeg faktsik kan være ganske smart, særligt når den rides rigtigt!

Mvh Mette
Defineret ponyrytter
· Mere MeLLa · Voksne er børn, der glemmer at lege · Heste.dk - helt gratis
0
0
Svar på denne tråd

Ham der Guus
Forfatter: 
Dato:  06-12-2007 19:43

er en han ægte fjordhest?

Det er egentlig synd for fjordhestene, at når man laver blandingsponyer på dem, så slår de altid igennem. Igennem mange år, har der været rigtig mange hul i hækken fjordheste, der har gået for, at være "Rene fjordheste" Og de har vel også været med til at præge fordommene omkring dem

Jeg er selv indehaver af en stk.s blandingspony, hvor man ikke er i tvivl om, at der er fjordhest i

Mvh

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm
Forfatter: 
Dato:  06-12-2007 19:45

Udtrykker mig blot i billeder.

Så kan alle vel regne ud hvad MIN holdning er...

Jeg har åbenbart været HELDIG at få 3 af de gode/pæne/brugbare eksemplarer af racen...

Mvh. Pia

* FJORDHESTE i avl og sport *

(nu også med langbenet brun hest)

Læs mere her:

www.123hjemmeside.dk/oesterled

0
0
Svar på denne tråd

guusje
Forfatter: 
Dato:  06-12-2007 19:49

guusje er ægte, en rød en af slagsen, han er andda købt fra en ridelejser.

han er dog papirlø.

Sagde Stine...

Stutteri Mosegården

Opdræt og salg af fjordheste

med prima afstamning.

bedækning tilbydes med Mosegårdens Kejser

www.mose-gaarden.dk

www.mosegaardens-kejser.dk

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  06-12-2007 21:02

...har haft to af slagsen og har redet på en del også.

Fakta, syns de er stædige, men de vil samtidig også gerne arbejde hvis de syns det er bare lidt skægt.

Fakta, syns de fleste gule kan være for selvstændige for små børn.

Fup, de er absolut lige så nemme(om ikke nemmere) end så mange andre racer.

Fup. Red selv min gamle fjordhoppe op til at kunne gå en middelsvær dressur samt enkelte højere øvelser.

Fup, selvfølgelig finges der stadig nogle af de gamle tunge typer tilbage, men syns faktisk de fleste ligner gule sportsponyer efterhånden.

Mvh Nina Nielsen

* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *

0
0
Svar på denne tråd

hvad med
Forfatter: 
Dato:  07-12-2007 03:05

Hvad med myten om at fjordheste er tunge og kluntede? kan man fx sidde ned i trav på en fjordhest, eller skal man satse på at have en 4 dobbelt sports bh på bare for at holde lidt styr på "yveret" ? *G*

0
0
Svar på denne tråd

glade jul
Forfatter: 
Dato:  07-12-2007 03:42

Forkert

ja, til små børn, de kan ikke håndtere dem

´Nogle er, andre er ikke, de har jo personlighed

Synes jeg er forkert, men ja, deres fysik kan sætte grænser

Hvad kræves der for at være elegant? Skal hesten danse ballet, servere drikkevarer med en hov, være flot klædt på og opføre sig fornemt? Så kender jeg nemlig ingen elegante heste.

Den nye type fjordhest er ikke en "klumpedumpe" i mine øjne, men ponyer er generelt ikke elegante- se bare på en tykmavet lille shetter, er den elegant? næh, men funktionel kan den da være.

0
0
Svar på denne tråd

guus er
Forfatter: 
Dato:  07-12-2007 09:47

ægten, men er trimmet over hele kroppen, derfor den lyse farve.

Fjordhest er bedst!

0
0
Svar på denne tråd

Fjordheste.
Forfatter: 
Dato:  07-12-2007 10:09

Fup!

Fup!

Fup!

Fakta.

Fakta.

Hilsen Helene

Hvis ikke du rider den dag, du sadler, kan det være, at hesten er sur, når du endelig vil af sted.

0
0
Svar på denne tråd

ingen svar hehe
Forfatter: 
Dato:  07-12-2007 10:23

Der er ingen der svarer på tillægsspørgsmålet

Hvad med myten om at fjordheste er tunge og kluntede? kan man fx sidde ned i trav på en fjordhest, eller skal man satse på at have en 4 dobbelt sports bh på bare for at holde lidt styr på "yveret" ? *G*

0
0
Svar på denne tråd

Lalalala
Forfatter: 
Dato:  07-12-2007 10:35

1-3 er ikke nogen jeg kan svare ordentligt på

4. Fakta

5. Det kan jeg ikke give et objektivt svar på, men personligt synes jeg ikke de er elegante.

Tillægsspørgsmålet. Igen, ikke objektivt. Men jeg synes de er tunge og kluntede, også selvom det er den nye type

Rikke Fejrskov
"Life is like a box of chocolate. You never know what you're gonna get" - Forrest Gump

Sikkerhedsvest sælges! Kun brugt en gang

0
0
Svar på denne tråd

Billede
Forfatter: 
Dato:  07-12-2007 10:45

Jeg bliver bare nødt til at sætte disse billeder ind..

Altså hvis ham her er tung og uelegant så ved jeg ikke hvad der er elegant!!! Han er kåret avlshingst.. Og med hensyn til temperament, så er han noget af det bedste jeg har arbejdet med. (Jeg tilrider heste - både store og små. Han er enrgisk og arbejdsvillig, og vil gøre alt hvad der står i hans magt, for at gøre hvad man beder ham om. Han har super gangarter. Har fået 8 da jeg startede ham. I hesteklasser vel at mærke..

Mvh

Ditte

Venter føl efter Continental OLH 757 i 2008

0
0
Svar på denne tråd

Fjordheste
Forfatter: 
Dato:  07-12-2007 10:58

Jeg har haft mange heste i ridning, og de slemme fjordheste er dem som ER tilredet, men som bare har været i ukyndige hænder, hvilket sker for nogle fjordheste, at de bliver solgt til urutinerede/uerfarne ryttere.. Dem som jeg har haft fra rå, har været ligeså nemme at arbejde med som alle andre ponyer og heste.. Nogle har selvfølgelig ikke så stor kapacitet som andre, men sådan er det jo indenfor alle racer. Der går mange lækre velgående fjordheste rundt i landet med kyndiger ryttere, som er på vej ud på stævnebanerne i hesteklasser, så vi kan bare vente os kan vi.. Os med de store..

Mvh

Ditte

0
0
Svar på denne tråd

Fjordhesteryttere/avlere
Forfatter: 
Dato:  07-12-2007 11:01

Kom med i denne tråd, så vi kan få aflivet disse myter om fjordhesten.. Der vil jo altid være gode og dårlige eksemplarer indenfor enhver race..

0
0
Svar på denne tråd

jeg har åbenbart
Forfatter: 
Dato:  07-12-2007 11:10

været næsten lige så heldig som pia, min den ene bliver redet af min datter på 12 år og da hun fik ham for 1 1/2 år siden var hun bange for at ride og han var stiv som bare pokker og se bare her;

og jeg kan blve ved - måske denne kan ilustrere lidt om at disse fordomme skal manes til jorden

www.hestegalleri.dk/html/ vid_vis.asp?VideoID=25679

pg ellers kom ud til fjordhestestævner og se - der er masser af lækkerbidskner...

Bettina.....

medlem af de altid støttende mødre på langsiden

Super stopgjord sælges billigt

0
0
Svar på denne tråd

Både og
Forfatter: 
Dato:  07-12-2007 14:00

Til alle spørgsmålene kan jeg svare både fup og fakta.

Der er ligeså stor forskel på fjordheste, som på alle andre heste. Der er rigtig mange dejlige fjordheste, og der er næsten ligeså mange kræ, som jeg ikke gad se på min tallerken ;)

Men ikke mindst, så er der ligeså stor forskel på hestene som på deres EJERE :)

Der ER faktisk visse hesteejere, der ALTID ender op med det stikne kræ, der ikke vil gå hjemmefra - og der ER faktisk hestejere, der ALTID ender op med den kamel der ikke kan læsses i en trailer.

Omvendt, så er der også de hesteejere, der kan få alt det bedste frem i alting med fire ben og hår på.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

Dressurvogn sælges. Se min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Ja Bettina han træder så godt
Forfatter: 
Dato:  07-12-2007 15:09

Ind under sig, at mange DV ejere må være misundlige

Mvh

0
0
Svar på denne tråd

egfiaknds
Forfatter: 
Dato:  07-12-2007 17:19

En der har skrevet herinde, at fjordheste er nemme og sidde på. HOST prøv og rid min, så finder du ud af hvor goe ben mulder man skal have, for hun er ekstrem svær og sidde på, og mig der har tilredet hende, kan stadig hoppe rundt i sadlen, og ligne en sæk katofler.

Hi bare lige sige at det er ikke alle man kan sidde ned på.

Fjordheste er også dressurheste..

0
0
Svar på denne tråd

fjordheste
Forfatter: 
Dato:  07-12-2007 17:24

Nej der er akkurat lige som alle andre racer.

Ja og nej. Hvis de finder på at løbe er de MEGET stærke, men normalt er de meget rolige så...

Det syndes jeg ikke. De kan til tider godt være lidt tunge at se på, men der er jo heller ikke en spenkel race.

Det er rigtigt. Det er de sjældent, men det er ikke usansynligt at de kan ride højre klasser, men det er sjældent

Det ved jeg ikke. Jeg syndes de er nyttet!

- Frigg

0
0
Svar på denne tråd

fjordheste
Forfatter: 
Dato:  07-12-2007 17:39

FUP - de er lige hvad man gør dem til, de kan være selvstændige og "selvtænkende" og det er fin egenskab i mine øjne

- men har man god kontakt, går de igennem ild og vand for en, og har en meget stor (sam)arbejdsvilje.

FUP - de er forskellige, nogle er rigtig gode, andre mindre gode.

Jeg har kendt en del, der kunne være særdeles livlige under en rutineret rytter også alligevel meget rolig og påpasselig med et barn/handicappet på ryggen, de har en god sans for hvem der sidder på ryggen af dem.

FUP - det er også hvad man gør dem til, selvom de ser nuttede ud og nogle har et "møvegen", så må bare fortælle dem hvor grænserne er. Jeg oplever ingen der møver rigtigt, hvis de prøver på det, markerer jeg bare og er helt automatisk bevidst om at jeg møven ikke er tilladt og griber hesten i sitautionen.

FAKTA - men de er så alsidige, så de kan bruges til næsten alle dicipliner, måske ikke i toppen, men til gengæld kan de *alt*

FUP - nogle ser nok bedst ud for vogn og andre elegante under rytter, de lettere typere kan være smækre at se på.

og fjordheste kan godt flytte fusserne i et rapt tempo

De er ligeså forskellige som alle andre racer, men er man om en velredet og velopdragen fjordhest, både den tunge og den lette type (men uden overvægt!!) så findes der for mig, ingen skønnere race at ride og være om

ÉN GANG FJORDHEST - ALTID FJORDHEST

Bellapigen 1979-2005

elsket og savnet

0
0
Svar på denne tråd

De er hvad man gør dem til!
Forfatter: 
Dato:  07-12-2007 22:46

min snart 17 årige fjord. 151 cm høj, har tidligere gået la for hest.

fjordhest er som de fleste ander heste, hvad man gør dem til. De tager måske lidt længere til om at lære, til gengæld er deres temperament så fantsatisk at der aldrig er "ballade" eller "magtkampe".

Fjordhest er bedst!

0
0
Svar på denne tråd

Nathalie <3
Forfatter: 
Dato:  08-12-2007 00:47

- Det kommer an på, hvilken hest du har fået. En Shetlandspony eller DV kan også være stædig som bare pokker

- Igen, hvilken hest du har fået og hvilket temperament den har.

- Som overstående

- Som overstående

- Fakta.

» Sascha & Nathalie <3

jeg har alt - undtagen grænser!

lewis saskibard & freulin nybo efterlyses!

0
0
Svar på denne tråd

lalalalalalalala
Forfatter: 
Dato:  08-12-2007 14:25

- passer ikk

- passer SLET ikke, jeg lærte at ride på en fjordhest som 4 årig =)

- vd ikk... sårn er min venindes fjordhest ikk

-passer, med den gamle type fjordhest... den nye type er lige så god som alle andre..

- ja, den gamle type, men ikk den nye type =)

Malle

Bonnie & Buller

ILU!!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider