Er jeg den eneste som en gang imellem tænker på at finde sådan et kursus, men aldrig får taget mig sammen?
På et marked i sommers var beredskabskorpset ude og fik hevet mig hen til en snak hvor jeg lovede dem hurtigst muligt at finde et førstehjælpskursus.
Jeg har haft meget med heste at gøre, og dermed også både små og store ryttere, men nej, jeg kan ikke yde førstehjælp! 
Jeg er lærervikar og har med børn i alderen 6-15 at gøre, og nej, jeg kan ikke yde førstehjælp! 
Jeg er handicaphjælper, og nej jeg kan ikke yde førstehjælp! 
Jeg er spejderleder for piger i alderen 10-14 år, og nej, jeg kan ikke yde førstehjælp! 
Jeg læste på Røde Kors hjemmeside at kun 2 ud af 10 danskere kan yde førstehjælp, og det er da simpelthen for dårligt!!!
Kan du yde førstehjælp?
Er det pga. dit job at du er i stand til det, eller har du som privat familiemenneske været på et førstehjælpskursus?
Har du taget et kursus i forbindelse med dit kørekort (det er jo et krav nu)
Selv så leder jeg bare efter et sted at tage et kursus. Nu skal jeg lære det. Tænk at stå med et andet menneskes liv i hænderne og være ude af stand til at gøre noget...
Grunden til at jeg tænker over det nu, er at jeg i dag på skolen var ude for at en pige ikke kunne trække vejret. Hun gispede efter vejret og jo, langt væk i min hjerne fandt jeg et aflåst sideleje frem og alarmerede den anden lærer, som tilfældigvis også var en vikar, som uheldigvis heller ikke kendte til førstehjælp
Hun kendte dog pigen og vidste at denne ofte opførte sig sådan, men hvis man sagde til hende at man ringede efter hendes mor så kunne hun straks trække vejret igen, og netop som denne sætning lød så var hun ganske frisk og kunne løbe ige
Men tænk hvis det havde været rigtigt? Tænk hvis denne pige rent faktisk var i livsfare, og jeg ikke var i stand til at redde hende.
Så lad os få en debat omkring førstehjælp i DK