Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Førstehjælpskursus
Forfatter: 
Dato:  04-12-2007 22:42

Er jeg den eneste som en gang imellem tænker på at finde sådan et kursus, men aldrig får taget mig sammen?

På et marked i sommers var beredskabskorpset ude og fik hevet mig hen til en snak hvor jeg lovede dem hurtigst muligt at finde et førstehjælpskursus.

Jeg har haft meget med heste at gøre, og dermed også både små og store ryttere, men nej, jeg kan ikke yde førstehjælp!

Jeg er lærervikar og har med børn i alderen 6-15 at gøre, og nej, jeg kan ikke yde førstehjælp!

Jeg er handicaphjælper, og nej jeg kan ikke yde førstehjælp!

Jeg er spejderleder for piger i alderen 10-14 år, og nej, jeg kan ikke yde førstehjælp!

Jeg læste på Røde Kors hjemmeside at kun 2 ud af 10 danskere kan yde førstehjælp, og det er da simpelthen for dårligt!!!

Kan du yde førstehjælp?

Er det pga. dit job at du er i stand til det, eller har du som privat familiemenneske været på et førstehjælpskursus?

Har du taget et kursus i forbindelse med dit kørekort (det er jo et krav nu)

Selv så leder jeg bare efter et sted at tage et kursus. Nu skal jeg lære det. Tænk at stå med et andet menneskes liv i hænderne og være ude af stand til at gøre noget...

Grunden til at jeg tænker over det nu, er at jeg i dag på skolen var ude for at en pige ikke kunne trække vejret. Hun gispede efter vejret og jo, langt væk i min hjerne fandt jeg et aflåst sideleje frem og alarmerede den anden lærer, som tilfældigvis også var en vikar, som uheldigvis heller ikke kendte til førstehjælp Hun kendte dog pigen og vidste at denne ofte opførte sig sådan, men hvis man sagde til hende at man ringede efter hendes mor så kunne hun straks trække vejret igen, og netop som denne sætning lød så var hun ganske frisk og kunne løbe ige Men tænk hvis det havde været rigtigt? Tænk hvis denne pige rent faktisk var i livsfare, og jeg ikke var i stand til at redde hende.

Så lad os få en debat omkring førstehjælp i DK

K.H. Katrine Hansen

0
0
Svar på denne tråd

Frøstehjælp
Forfatter: 
Dato:  05-12-2007 01:35

Førstehjælp burde næsten være obligatorisk i folkeskolen.

Selv det mindste barn kan yde førstehjælp, blot man viser / fotæller, hvad der skal gøres.

Førstehjælp er jo f.eks. at kunne "ringe" 1 1 2.

Du skriver, at du er spejderleder...

Jamen, hvad er mere oplagt end at hele gruppen - spejderne, lederne, grupperådet, alle frivillige hjælpere m.v. lærer førstehjælp..???

Et af punkterne som spejder er vel at kunne klare sig selv - og dette indebærer vel også førstehjælp...

At lægge et plaster korrekt på et fingerled, er vel også førstehjælp...???

Kontakt evt det lokale Røde Kors kontor og hør, hvad det vil koste at få arrangereret et kursus for hele gruppen...???

Jeg har selv undervist i førstehjælp indenfor hærhjemmeværnet for år tilbage.

Og den viden, jeg fik dér, har jeg haft brug for i mit virke som spejderleder, ridelærer, borger i det danske samfund, moaaar, ægtefælle m.v.

Hvor man end færdes - så kan man lige pludselig få brug for at kunne yde førstehjælp.

Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder

Trakehner = Tragedie; Taipan

DSP = De Satans Ponyer; Tai Wahine

DV = Diverse Varianter; Fan Gogh

Karoline er en shetlænder, og ikke en ko

0
0
Svar på denne tråd

førstehjælp
Forfatter: 
Dato:  05-12-2007 06:29

Ja jeg kan førstehjælp og hjertemassage og får det jævnligt genopfrisket.

Det sjove er så at, der hele tiden kommer nye måder at yde 1.hjælp på. Noget som man skulle gøre for 2 år siden er nu forældet allerede. Det er derfor vigtigt at huske at genopfriske kurset, jeg tror det er hvert andet år.

Bimsemor

Velholdt rideudstyr sælges

Besøg vores hjemmeside

www.123hjemmeside.dk/mabepe

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  05-12-2007 07:32

Du burde da arrangere det sådan, at dine spejderpiger fik et par timer i førstehjælp :-) På den måde er du også selv med så du kan lære noget førstehjælp :-)

/DarkAngel

"At give en grund til noget er at så tvivl om det.
William Hazlitt"

Husk:

Du har altid mindst en grund til at være sur.

Kan du ikke finde grunden, kan du være sur over det

0
0
Svar på denne tråd

Udvidet førstehjælp
Forfatter: 
Dato:  05-12-2007 13:19

Som spejder har jeg selvfølgelig selv haft nogle ude at fortælle om førstehjælp, men det er jo mange år siden (var vel omkring 12, nu 19), så det jeg snakker om er udvidet førstehjælp. Dvs. hjertemassage, at bruge en hjertestarter, grundig viden om kroppen osv. Alm. førstehjælp som at ligge en i aflåst sideleje, at ringe 112, at sætte plaster på, lægge en forbinding, førstehjælp ved forbrændinger osv, kan jeg godt.

Og jeg ved at mine spejderpiger havde en ude at fortælle for et års tid siden.

Så det jeg snakker om er mere avanceret førstehjælp. Jeg har tænkt mig at tage et 6 eller 12 timers kursus for at lære det, og det ønsker jeg også at alle andre danskere ville gøre.

Mine forældre stejler. Min mor ville sandsynligvis ikke kunne yde førstehjælp (andet end at ringe 112 ) og min far ved da lidt om forbrændinger, men kan ikke hjertemassage. Jeg har tilbudt dem at tage dem med på et kursus i at bruge en hjertestarter, men de nægter! Min far er pedel på en folkeskole og på skolen er der en hjertestarter, men han vil altså ikke lære det

Så, ja danskernes holdning til førstehjælp undrer mig. Vi vil vel gerne alle kunne hjælpe, men der er bare ikke rigtig fokus på det for tiden.

K.H. Katrine Hansen

0
0
Svar på denne tråd

Lørdag...
Forfatter: 
Dato:  05-12-2007 20:38

Jeg skal på førstehjælps kursus på lørdag men det er kun fordi jeg skal bruge det for at få mit kørekort..

Ellers ville jeg nok heller aldrig få taget mig sammen til at få et kursus i førstehjælp...

0
0
Svar på denne tråd

Du har helt ret
Forfatter: 
Dato:  05-12-2007 20:47

Det er også derfor, jeg fik arrangeret et førstehjælpskursus i vores rideklub, som var baseret på både hest og rytter.

Alle vores undervisere, staldpersonale samt nogle andre var med på kurset.

Det føles godt at have det, men jeg håber at jeg aldrig nogen sinde får brug for det...

Med venlig hilsen
Mette

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider