Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

hvilke fisk i bowle??
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 09:45

hvilke (små) fisk ville kunne leve i en bowle, uden ilt og lysarmatur?? Det skal være en lille plante eller to så fiskene ikke bliver rundtossede .. Hvad har i af forslag? Havde tænkt mig to-tre fisk i alt.

En rigtig hest er en Fjordhest!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 09:49

kommer litt ann på str på bollen din. men slørhale, gullfisk og kampfisk kan leve i bolle :)

---------------------------

- Aina, Nanga og Gittiamo -

0
0
Svar på denne tråd

Altså lys
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 09:49

tror jeg ikke du kan undvære uanset hvilken fisk du vælger... Jeg har et 12L akvarie med en kampfisk i, en han, de er enormt flotte. Sådan en behøver ikke at have iltet vandet, da den kan indånde luft fra overfladen.

Få, hvad du kan,

og behold hvad du har,

det er den måde,

man bliver rig på.

0
0
Svar på denne tråd

Ingen!!!
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 09:51

Som datter af en akvarist kan jeg kun sige - INGEN! Det er dyrplageri at have fisk i en bowle. Der er så mange mindre akvarier, som sælges til forholdvis billige penge - Køb da sådan ét i stedet.

Du kan have én centimeter fisk per liter vand. Det giver lidt af et regnestykke, men et startersæt er typisk på 54 liter - Det er 10-20 fisk, alt efter hvor store de er...

Kh. Britt

Welsh Partbreed og Welsh Cob

- mit valg

Maglehøj Knightley og Valhallas Abigail

Et par af verdens smukkeste heste

0
0
Svar på denne tråd

12345j
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 09:56

Britthn: vil si meg enig i det. jeg jobber i zoo-butikk og anbefaler heller folk å kjøpe starter sett en bolle. vi har også satt de minste starter setta under bolle i pris. ikke bare er det bedre for fisken, men man kan også ha mere varierte fisker og ikke være låst på slørhale og kampfisk.

---------------------------

- Aina, Nanga og Gittiamo -

0
0
Svar på denne tråd

jeg har haft
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 09:56

en kampfisk i en bowle, kun med en plante i, og et lille skib.

Jeg fik den i fødselsdags gave af en ejer af en akvarie biks, så går udfra at den havde det den skulle have.

Mvh. Tine

Equi-work.com

Jobportalen for hestefolket

0
0
Svar på denne tråd

1123456
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 10:07

Men en slørhale har så vidt jeg husker en hukommelse på 5 sek. Så mon ikke den kan være tilfreds med en 15 L. bowle?

"NEEJ, her har jeg sørme aldrig været før... NEEJ, her er sørme flot"

Jeg synes ikke det er synd med en bowle af en rimelig størrelse, og et par slørhaler.

Michelle

HUSK hjelmen - den er pænere end kraniebrud.

Gallakjole sælges

0
0
Svar på denne tråd

jeg har faktisk
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 10:09

et 120 liters akvarie med alt tilbehør.. Desværer bor min ørkenrotte der, og den er næppe villig til at bo i en bowle.

Der er tale om en af de store bowler, og netop pga pladsen spørger jeg til de små arter, da der som skrevet skal være planter i for at give fiskene lidt "liv". Tænkte en bowle er nemmere at rengøre end et stort akvarie. Men til jer der mener det er en dårlig ide, så vær venlig at fortælle mig hvad forskellen er på et firkantet akvarie og en bowle, hvis de kan indeholde samme mængde vand..??

0
0
Svar på denne tråd

Bowle fisk
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 10:44

Et firkantet akvarie på samme størrelse som en bowle er hellere ikke at fortrække. Jeg synes i stedet for du skulle se dig om efter et lidt større akvarie evt et starter sæt på omkring de 54 l eller størrer.

Både guldfisk og slørhaler bliver langt større end man kan have i en bowle eller lille akvarie. Nu ved jeg godt nogle siger at fisk tilpasser størrelsen til det akvarie de går i men det er den største gang @!#$ og det skal du ikke hører på. Det gør de nemlig kun fordi de mistrives intet andet.

Ellers vil jeg sige en kampfisk er et godt bud på en fisk i et lille akvarie.

Mvh Karina

Du burde købe dig en Tyrolerhest

0
0
Svar på denne tråd

hmmm
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 11:07

INGEN! Det er da synd - køb hellere et lidt større, firkantet akvarie, hvor der følger det nødvendige udstyr med, så du kan give din(e) fisk optimale betingelser (og have en bedre samvittighed)... Bare min mening

0
0
Svar på denne tråd

Må give Britthn ret
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 11:19

INGEN fisk kan leve sådan, og være så tæt på deres natur som muligt!

Ingen ilt, planter eller lys, ville du udsættes for dette?

Mendacem memorem esse oportere. *

Skal du handle på HN eller Hestegalleriet? Tjek min præs. inden hvis ikke du vil snydes!

0
0
Svar på denne tråd

sldfjslfjskldf
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 11:32

Hej hej

Da jeg var lille havde jeg både firkantede og bowle akvarier. Havde næsten altid guldfisk eller slørhaler i.

De havde det fint og levede længe i både bowlen og det firkantede.

Jeg havde dog et ilt apparat dims til bowlen og planter i. Da overfladen er mindre i en bowle. Men guldfisk er pænt hårdføre så de kan klare det meste.

Bortset fra bowle uden ilt... Der sprang de ud og landede i min skoletaske så fandt jeg dem gerne når historiebogen skulle fiskes op af tasken ...

Hilsen Heidi

Just do it !

DV/Oldenborger/Hannoveraner

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 11:39

Jeg kan desværre ikke længere spørge min far, men jeg mener faktisk, at den runde form gør fiskene sindsyge/forvirrende...Det er også nemmere at indrette et firkantet akvarium, så det er lidt spændende for fiskene...

Det må da alt andet lige være sjovere med lidt flere fisk, planter osv. Flere arter er nemme at få til at yngle, og så kommer der bitte små fisk ;-)

Kh. Britt

Welsh Partbreed og Welsh Cob

- mit valg

Maglehøj Knightley og Valhallas Abigail

Et par af verdens smukkeste heste

0
0
Svar på denne tråd

Akvarie...
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 12:04

prøv akvariesiden.akvariefisk.dk/ synes man kan finde meget nyttigt info i deres forum

Tine

Hestens Urtehave

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vind

Ny Kieffer Jeans trense str. cob sælges, meget speciel, aldrig brugt. Se mere her: www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=9&i=233775&t=233775

0
0
Svar på denne tråd

ingen..
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 12:08

Ingen fisk fortjener at leve i sådan en..

Hvis man skal have fisk eller krybdyr skal de holdes på samme måde som hvis de var i natureren.. Bare efterlignet i akavrie eller terrarie..

knus lene

Rytter søges til 2 er pony på 140.. går m. dressur og s spring

www.lenes3d.dk

0
0
Svar på denne tråd

firkantet akvarie
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 12:21

i jem og fix kan man købe et lille kvadratisk akvarie på omkring 25 liter mener jeg. der er punpe, varme og lys. Som ALLE fisk skal have. det koster 250 kr og er rigtig sødt... sådan et ville jeg helt klart anbefale dig. grunden til at en bowle er en dårlig idé er at der ofte ikke er nogen pumpe eller varme i. pumpen ilter og renser vandet. varmen holder vandet i en konstant temperatur som er nødvendigt for både fisk og planter. lyset er nødvendigt for at få planterne til at leve optimalt, og fiskene kan få den ro de har behov for om natten...

Pyrus --> Fjordhesten med et hjerte af guld
Black Bacardi<3 Det perfekte føl
Blackie og Prins --> Strandholmens maskotter

Mit dejlige føl<3 Nåede aldrig at se dig i live

*24-07-07*

0
0
Svar på denne tråd

Forvrængning
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 12:34

Jeg synes ikke fiskene kommer til deres ret i en bowle grundet forvrængning. Mht kampfisk så skal de have varmelegeme. Det er ikke alle pumper der ilter vandet, men renser ja det gør de.

Fisk trives bedst med en rolig baggrund, dvs. at man ikke kan se ind i akvariet fra alle sider.

Kampfisk trives bedst på ca. 20 L vand mener jeg, men tag en googler.

Jo større akvarie, jo nemmere er det at få en balance, så man netop ikke skal rengøre ret tit, da det hviler i sig selv.

Mange hilsener Ann-Rikka :-)

Nu som frue og mor til:

Snorre 28/6-2007

Englebarnet Tika 18/3-2006, R.I.P.

Hestene Chico Dot DK og Lamells Sweet Jossie. Hel havre købes, Vestsjælland

0
0
Svar på denne tråd

7u856u5
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 12:40

Så længe man husker at skifte vand og rense bowlen jævnligt, er det da ikke dyremishandling? Hvis det var usundt for fiskene, ville samtlige forretninger i Danmark da ikke sælge dem? Jeg har selv en slørhale i bowle, og han virker på ingen måde syg eller utilpas. Han har levet der i snart 5 år.

Jeg kan sagtens forestille mig at det er en fordel at have en akvarie.

Men at sige at en bowle er dyremishandling, synes jeg er ærlig talt er lidt hysterisk.

Maja

* På springeren, Moonlight *

0
0
Svar på denne tråd

jgfjgf
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 12:43

Hov, jeg glemte lige at svare på dit spørgsmål

Slørhaler "holder" godt hvis man kan sige det sådan. Men hvis du har flere end 1, skal du være opmærksom på om alle får mad. En hjælp ville være at fodre dem med flager i stedet for kugler.

Maja

0
0
Svar på denne tråd

burhøns eller bowle
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 12:44

nu vi snakker om dyrerettigheder, burde folk tænke sig lidt om..

jeg synes man vel kan sammenligne en bowle med en burhøns.. ikke plads nok.. de lever da... men hvis den fik et valg ville fisken/hønen nok vælge mere plads.. lys og bedre vilkår...

0
0
Svar på denne tråd

kgkgkgg
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 12:56

lefab98 (Lene Farving): Jeg kan godt se hvad du mener. Mhn. til plads, min fisk har den største bowle man kan få, han står henne ved vinduet og har masser af lys, jeg hælder hver dag lidt rent vand oven i det gamle, og 1 gang om ugen renser jeg det. Er det synd?

Selv ville jeg jo mene at han har det som blommen i et æg, men mishandler jeg egentligt min fisk?

Maja

0
0
Svar på denne tråd

fisk i akvarier!
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 18:19

En bowle egner sig bedst til farvestrålende drinks - ikke til dyr.

I en bowle er overfladen af vandet i forhold til vandmængde ekstremt lille, når man sammenligner med et firkantet akvarium.

Guldfisk er havedamsfisk, og bør ikke bo i små akvarier/bowler - de bliver store! - op til 25 cm. De skal have, hvis de holdes indendørs mindst 200 liter vand.

Hvis du endelig vil have fisk i en bowle, ja, så er kampfisken bedst egnet, da den netop kan på ilt fra overfladen.

At dyrehandlere sælger bowler er kun fordi der er efterspørgsel på disse - man ser jo det der med et par guldfisk i en bowle alle vejne! Dyrehandleren vil selvfølgelig gerne have et salg, så han tager det hjem der sælger - det er da logisk! Der er dog dyrehandlere, der er fornuftige og ikke sælger sådan noget.

Mette

Isabella Molly - 15. juni 2007

Jeg skal giftes 12/7-08

pænt, tæt, 133 liters akvarium til salg - Kbh Ø

Star Shine søger (spring?) part - tirsdag, fredag og søndag - bor i Lynge - skriv for info

0
0
Svar på denne tråd

Vi havde et lille bitte akvarie
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 21:26

Med to slørhaler i, og enten skulle 1/4 af vandet skiftes nærmest dagligt- eller også hang staklerne gispende i vandoverfladen- på trods af planter. Så fik de lys- og en luftpumpe- og det straks meget bedre. Guldfisk og slørhaler er flokfisk (de er tam-udgaver af karusse), så det er synd kun at holde éen- og en gammel guldfisk kan blive pænt stor. Guldfisk hører efter min mening hjemme i en pænt stor havedam.

Et (for) lille akvarie/en bowle er faktisk meget svær at holde fisk i- og i en passende biologisk balance, man får også lettere sygdom/overfodrer eller en af de andre ting, man kan gøre galt. ;-)

Vores slørhaler var meget plaget af svamp i finnerne. :-P

Vil man hve en bowle- så brug den til en vandplante eller to. ;-) (Y) Eller fyld den op med glaskugler. Det pynter altsammen. ;-D

Gå ikke ud fra at dyrehandleren aner, hvad de snakker om, de er der for at sælge... Det er bedre selv at sætte sig ind i sagerne- evt sørge ndre, der har held i deres hold af dyr.

Mvh

xtiny

"There is, incidently, no way of talking about cats
that enables one to come off as a sane person.
"

-Dan Greenberg
0
0
Svar på denne tråd

fiske fisk
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 21:31

så vidt jeg ved er bowle "ulovligt" det skal være akvarie

hvilket jeg synes et HELT okay...

mvh. ida

Rosenborg dressage

vi gir' den gas!

Nu med Sambuca

MORRISON HOTEL

THE DOORS

vi knekker deg til sist

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er ikke dyrplager!
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 21:39

Og jeg har altså en 19 liters bowle med 2 slørhaler og en sugemalle og de lever altså ganske fint, tak! De har planter og ilt i vandet og de har de altså fortræffeligt! Så alt den snak om at det er synd osv, det synes jeg I skal gemme et andet sted hen. Mine fisk fejler ingenting og er glade og tilfredse! og de er bestemt ikke sindssyge af at være i bowlen! De svømmer jo ikke rundt og rundt og rundt og rundt og rundt... det er jo ikke en stimefisk der er puttet deri! Hvis det var synd for mine fisk, så se dog på forholdene i Nordsømuseet - der er der sgu ingen der anklager nogen for dyremishandling selv om de svømmer i cirkler en hel dag!

Og hvis det var tilfældet at man ikke burde putte fisk af visse arter i en bowle, så kunne man sikkert ikke købe dem, vel??!

Janice

0
0
Svar på denne tråd

Sikke dog en form for "logik" ...
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 21:45

... hvis chips, slik, tobak og alkohol var så usundt, som nogle påstår, ville butikkerne vel ikke sælge det ?? ... hallooo

Mvh. Lisbeth

Alle der føler sig ramt af janteloven, er folk, der ikke kan noget og er kede af, at andre har opdaget det.

Anders Lund Madsen

0
0
Svar på denne tråd

12345678
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 22:50

lige præcis... dyrehandlere sælger jo også kvælerkæder til hundeejere, uden at ane noget om folks evner til at bruge sådan en "korrekt"(de skulle helt forbydes for almindeligt dødelige hundeejere, efter min mening).

Dyrehandlere er bestemt ganske ofte kun ude på at tjene penge, ligesom alle andre der har en forretning af en slags!

sweet dreams Angel-brother
0
0
Svar på denne tråd

pinpoynter
Forfatter: 
Dato:  04-12-2007 07:25

bare for at oplyse dig er disse kvælerhalsbånd et KRAV til feks hundetræning.

Talbage til sagen: Ville et andet vanddyr kunne bo i en bowle?' Jeg tænker de der små hummere man kan få eller en lille frø? Jeg har´altså haft akvarie før, men det var ret stort 325 L og der var ikke andet end rengøring,og udskiftning af planter, hvilket jeg ikke ønsker igen ( og heller ikke har plads til længere)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider