Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

araber til begynder?
Forfatter: 
Dato:  02-12-2007 14:57

hej

har tænkt lidt over det med arabere krydset med begynderryttere. synes det er sjældent jeg ser et sted hvor der ikke står at rytteren skal være rutineret for at ride dem.

vil da gerne selv have araber når jeg engang skal have hest.

da jeg gik til undervisning for snart 5 år siden red jeg på en ox (privatejet) til turene udenfor ridehuset sammen med min ridelærer. den var ret bange for mange ting og rimeligt oppe på dupperne, men den var ikke svær at styre på nogen måder. og jeg var ret nybegynder dengang.

men har ikke redet siden og spekulerer lidt over om man virkelig bliver nødt til at købe et føl for at få en araber, når man kun er nybegynder?

måske lidt rodet indlæg

trænger din hest til skovtur/hyggeridning? jeg søger hest at ride hyggelige ture på omkring præstø

tegner gerne din hest

se eksempler i mit galleri :D

0
0
Svar på denne tråd

JAmen dog.
Forfatter: 
Dato:  02-12-2007 15:04

Overhovedet ikke..

Der findes mange slags forskellige araber.. Jeg kender fx en araber som er SÅ stabil som en klippe og denne er kun 7 år. Den er ikke bange for noget, stortset aldrig tændt op eller noget - men har stadig araberlooked og arabersindet. :) Men den er også trænet til at være nede på jorden - selvom den stadig har sin tænding - kan man hurtig "slukke" for den.

- De fleste araber har en tænding selvfølgelig pga af fuldbloden som er i dem, men jeg vil aboslut også sige det meget an på hvordan hesten er trænet i forvejen..

Både ridemæssigt- og fra jorden..

Nej jeg vil ikke sige en nybegynder skal have en araber da de som sagt -tit har en meget høj tænding - som måske kan gøre at en nybegynder kan blvie bange for hesten.. Desuden er en araber normalt utrolig følsom - både ridemæssigt og håndteringsmæssigt som måske også kan gøre at en nybegynder kan have svært ved at håndterer denne.

Muligvis en araber/fjordblanding ville være en super begynder hest, eller en anden slags araberblanding kunne absolut godt vær et bud :) Måske ikke en fuldblodsaraber, men en araberblanding.

Jeg Er Ikke SelvCenteret Eller Egoist - Jeg Er Bar Perfektionist !

Sandra - nu endelig med drømmehesten - Cashew <3' - Samt den skøre kanin Tøffe..

0
0
Svar på denne tråd

Hmmnnee...
Forfatter: 
Dato:  02-12-2007 15:18

Jeg vil nu som erfaren araberavler give Sandra ret, der er stor forskel på araberheste.

Yderligere vil jeg tilføje at det der kan være tale om, nok er at ofte så skal en araber håndteres lidt anderledes end andre racer..f.eks. så er den jo meget lærenem og kommer hurtigt til at kede sig hvis man f.eks. træner den samme dressur øvelse igen og igen og igen, og så er samarbejds viljen knap så stor..

Så det kan evt. i mange tilfælde være det som sælgerne mener med "ikke til nybegyndere"...yderligere så er der jo mange mennesker der ikke vil sælge deres hest til en nybegynder, hvilket jo i og for sig er meget forståeligt ;o)

Mvh.

OPDATERET PRÆS. - OX Fuldblodsaraberheste m. UNIK int. Multi Champion afstamning sælges/udlånes! TOP kvalitet Fra KUN 10.ooo kr.!!!

Bedækning tilbydes v/5 Hingste pt.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  02-12-2007 16:30

Som en en dag sagde til mig: "Vil man have en vild araber, så får man det. Vil man have en rolig araber, så får man det. Vil man have en midt i mellem, så får man det. For det handler jo om hvordan man omgås dem, og araberen kan altså bare være det hele."

Hun har så evig ret.

Nina

0
0
Svar på denne tråd

araberen
Forfatter: 
Dato:  02-12-2007 16:37

Men nybegynderen vil måske have svært ved at dreje det følsomme sind til en rolig og velovervejet hest. Man har ikke råd til ligeså mange fejl i opdragelsen som hos en mere flegmatisk hest.

Så jeg vil helt klart ikke anbefale et føl, men en allerede velopdragen ældre hest over 10.

:Pia

*

købes:

vind/vandtæt dækken m. 100-200 g fyld og halvhøj hals - til kraftig hals og bringe 130 cm

billig "lammefætter" (sadel) str. PONY

0
0
Svar på denne tråd

Min oxer
Forfatter: 
Dato:  02-12-2007 16:37

er sådan indrettet at man kan tænde og slukke ham. Min datter er mere til fart og tempo hvor jeg da jeg red ham skulle have en 100% rolig hest og det er han. Han indretter sig efter rytter .

Et liv uden dyr er som en sko uden såler:)

0
0
Svar på denne tråd

Araber...
Forfatter: 
Dato:  02-12-2007 18:50

hejsa.

Jeg havde en ox´er som jeg selv tilred. Desværre fandt han ud af at han var stærkere end mig der har gigt, så efter nøje overvejelse valgte jeg at sælge ham.

Nu er han hos en pige på 14 som elsker ham helt vildt. De passer godt sammen. De havde deres startvanskeligheder og har stadig nogle problemer, men med masser af undervisning og forældre opbakning, så er det virkelig begyndt at køre for dem.

Hun laver alt muligt for ham, så han bliver virkelig udfordret i sin hjerne.

Men svaret til om araberen er en begynderhest; nej, det synes jeg ikke med mindre man får en hel masse undervisning så man får en god start.

Men hvorfor skal det lige netop være en araber?

Hilsen Benedicte

Så blev den ged vist barberet
0
0
Svar på denne tråd

Det kommer an på hesten...
Forfatter: 
Dato:  02-12-2007 19:31

og nybegynderen, for nybegynder er jo mange ting. Et er, at man godt kan være nybegynder ud i heste-ejerriet, men har gået til ridning længe.

Min gamle araber ville jeg ikke anbefale til en nybegynder - men jeg havde alligevel dælme meget sjov med ham på trods af, at han var min anden hest, og min den første var en fjordhest, der havde gået i Djurs Sommerland og senere på rideskole. Og jeg havde gået til ridning i 8 år, da jeg fik ham, hvoraf de tre var med fjordhesten.

Sedoj som jeg har nu er fuldsændig i den modsatte grøft. Meget sjældent har han lavet et bukkespring, aldrig stejlet, aldrig stukket af, og aldrig hoppet og sprunget rundt. Han kan stå i boksro i flere uger, og derefter kan man sætte sig op og skridte for lange tøjler. Han kan have ridefri i flere måneder, og det samme gør sig gældende.

Han blev tilredet uden sadel og i rebgrime, og sådan tog vi også i skoven de første gange. Og som 4 års var han støttepædagog for nervøse heste igennem byer og trafik.

Familiens unger rider ham selv. Jeg er aldrig nogensinde blev smidt af ham, eller været tæt på, og sidst men ikke mindst, så har han aldrig trippet - min gamle araber kunne ikke skridte.

Han er dog typen, der ikke finder sig i hiv, træk og spark og men den lidt nervøse begynder vil jeg sagtens kunne sende en tur i skoven med ham, og vide, at de begge kom hjem igen. Dog ikke noget jeg vil praktisere.

Den ofteste nybegynder-fejl med araberen, og den som jeg også begik, var at man tænder dem, men aldrig får dem slukket igen. Min gamle araber var forsøgt startet som væddeløber uden succes, da han ved klap med pisken vendte 90 grader, og så var der kun en vej for jockyerne (I can see my house from heeere!)

Med Sedoj har jeg så begået en anden fejl, han er konstantr "slukket". Ikke engang det at bliver overhalet i galop eller hans kammerater sætter afsted over en stubmark i fuld firspring kan tænde ham, medmindre jeg giver tegn til afgang.

Så hvis man regner nybegynder for prototypen på en hysterisk ponytøs, sammen med en araber, så vil det sikkert gå galt, men det vil det sikkert også med alle andre hestetyper. Hesten kan dog være så smart, at den kan opdrage lidt på sin ejer, og sådan en type var min gamle araber. Når jeg lavede kajetræk, så stejlede han, når jeg lossede til ham, så satte han afsted med 180 i timen. Ja jeg var prototypen på en hysterisk ponytøs med de værste rideskoletendenser man kunne tænke sig...

Og det blev langt det her...

Venlig hilsen Susanne og Sedoj

(hesten med med det mest tjekkede vedhæng)
Fotografi * Webdesign * Sedoj

0
0
Svar på denne tråd

øh bøh...
Forfatter: 
Dato:  02-12-2007 19:35

tror lidt at ejer/sælger tænker på, at nybegyndere ikke gerne skulle blive bange for heste!!

hvis hesten er meget ilter af temperament, så er det nok ikke så smart at sælge den til en nybegynder uden erfaring!!

jeg ville godt nok have det dårligt, hvis jeg solgte min hest til en rytter, som ikke havde erfaring nok, som blev bange for heste fordi, at hun/han ikke kunne styre den!!

mvh

sanne

Søndermarks Myandor, Speedy Conzales og Millemusen

søger nedlagt landbrug til leje i omegnen af aabenraa.

0
0
Svar på denne tråd

min hoppe går...
Forfatter: 
Dato:  02-12-2007 20:16

med små børn og der er hun from som et lam, ingen reaktioner på noget som helst, en mere erfaren rytter får gerne en friskere gang mens hendes passer og jeg får en energisk og frisk hest, som på trods af energien altid er under kontrol...

hvis man køber en araber til en nybegynder, vil jeg mene at familien skal bakke meget op og forældrene skal have kendskab til heste og deres natur. Derudover skal der også være opbakning fra underviser mm.

en araber er en utrolig følsom hest, og det er ikke altid optimalt til en nybegynder, men kan bruge et eksempel fra vores klub...

Har en pige på ca 10 som har redet en del år, hende kunne jeg ikke drømme on at sætte på en araber, hun har ikke føling med en hest overhovedet, hvorimod jeg har en pige på ca 8 år, som startede på ridning i august, hende ville jeg ikke tøve med at sætte på min ox-hoppe, hun har så perfekt en føling med hesten, og det har hun haft fra det første øjeblik hun kom på ryggen af en...

men ellers kan jeg kraftigt anbefale en New Forest til begyndere, startede selv med en erfaren hoppe, og kunne ikke have fået bedre start...

mvh

Mie

med Fadligt ox og Rixion kwpn!!!

jeg har mine holdninger og er ikke bange for at sige dem højt, men forsøger at undgå at støde folk!

0
0
Svar på denne tråd

benedicte
Forfatter: 
Dato:  02-12-2007 22:05

det SKAL heller ikke nødvendigvis være en araber :) forelskede mig bare i denne race da jeg begyndte at ride den på skovturene og har ønsket mig en siden.

som rytter er jeg måske ikke så erfaren, men jeg er bestemt og er ikke bange for noget (og har ellers haft en del ture med vanskelige heste) om den stejler eller bukker eller man lander uheldigt og brækker noget har aldrig afskrækket mig, jeg tager det stille og roligt.

langt det største arbejde jeg har haft med heste har været fra jorden da vi som regel kun har haft ungheste hos os tidligere (1 enkelt ældre fuldblod som mors ridehest)

selvfølgelig er jeg enig i at en meget ilter og vanskelig hest ikke skal sælges til en person som ikke føler sig sikker nok på at kunne styre den.

nu er jeg så lidt for gammel til at min mor kan stå og kigge mig over skulderen og hun bor heller ikke i dk mere, men næsten alt jeg kan har jeg lært af hende.

men jeg er jo stadig nybegynder på rytter området, og kalder derfor mig selv nybegynder, trods mange års hestehold, da jeg også mener at man skal kunne lidt der for at kalde sig andet.

er araber drømmen helt yt for mig?

trænger din hest til skovtur/hyggeridning? jeg søger hest at ride hyggelige ture på omkring præstø

tegner gerne din hest

0
0
Svar på denne tråd

skal også
Forfatter: 
Dato:  02-12-2007 22:23

lige huske at sige at jeg selvfølgelig vil have rideundervisning et stykke tid før jeg begynder at lede efter en hest, og gerne vil kunne fortsætte med undervisning efter jeg har fundet den det ska være, uanset hvilken race det bliver. synes det er skønt at ride og lære noget nyt.

tegner gerne din hest

0
0
Svar på denne tråd

ikke yt
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 16:09

nej vil ikke tror at araberdrømmener yt for dig.

Du har erfaring med hesten og dermed, formodentlig, føling med heste.

Jeg kan tilføje til det jeg har skrevet tidligere at vi i 1996 købte en ox-hingst, for selv at avle, samt fordi min far gerne ville have en hest så vi kunne tage nogle ture sammen.

Min far har aldrig fået undervisning eller lign, han har bare sat sig op og så redet, ikke altid videre kønt at se på men han havde det supergodt og nød virkelig turene, også dem hvor vi red om kap. og han havde aldrig problemer med hingsten.

hvorimod hingsten godt kunne finde på at afprøve rytteren hvis denne var erfaren.

Han var endnu en hest der var super til børn.

så vil bestemt ikke fraråde dig at anskaffe dig en araber, blot være opmærksom på hvad type hest du køber.

mvh

Mie

jeg har mine holdninger og er ikke bange for at sige dem højt, men forsøger at undgå at støde folk!

0
0
Svar på denne tråd

tak mie
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 16:29

er glad for at høre at der findes nogen som den mindre erfarne rytter stadig kan ride :P :D

jo mere jeg lærer om denne race jo mere forelsket bliver jeg

starter til ridning igen i det nye år, og forhåbentligt får jeg udvidet mine rytter evner lidt.

tak til alle dem der har svaret og delt deres erfaringer

vh rose

tegner gerne din hest

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 16:37

rozzzna - held og lykke med at finde den hest som er helt rigtig til dig!!! Araberne ER flotte!!!

tas-dk - du skriver: yderligere så er der jo mange mennesker der ikke vil sælge deres hest til en nybegynder, hvilket jo i og for sig er meget forståeligt ;o)

Vil lige sige... at heldigvis for mig (og sikkert mange andre) så deles den holdning ikk a alle...

Never argue with an idiot

they drag you down to their level

and then beat you with experience

0
0
Svar på denne tråd

søde...
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 16:44

Lille Zadeek er altså også noget af det sødeste! Jeg er sikker på at når han er blevet noget ældre sagtens kan være begynder hest! Nu er han godt nok ikke til salg, men står og mangler part og den eneste grund til at det skal værer en erfaren voksen er at han er så ung og har brug for en rolig og selvsikker rytter

Nanna

Nu med Zadeek<3

0
0
Svar på denne tråd

jamen det var så lidt
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 20:04

Araberen har fået et dårligt ry, som slet ikke passer på ret mange af dem.

De reagere utrolig følsomt på deres rytter og grunden til at man indimellem ser hidsige arabere skyldes faktisk ofte at rytteren har problemer med temperamentet...

Kan huske da jeg startede på min hoppe for 12 år siden, hun blev hidsig så hurtigt, men rimelig hurtigt fandt jeg ud af at hvis jeg kunne styre mit temperament og mine frustrationer, kom hendes hidsighed aldrig til udtryk på andre måder end en kontrolleret ivrighed, hvor hun reagere på det mindste lige skifte hos mig.

Netop denne evne gør at jeg godt kan se araberen som en god begynderhest hos nogle ryttere.

Men vil give dig dette råd hvis du skal ud og se på nogle, føles det ikke rigtig når du kommer på ryggen af den, så er det ikke jer der er et match...

Vi har solgt en del ungheste, og vi har (næsten)altid kunne se med det samme om det har været et match eller ej. et eks, er min dengang 5 års vallak, brugt til avl fra 3års alderen kastreret som 5 års, blev solgt til en 11 årig pige, som kunne ride ham fra første øjeblik på trods af at han havde stået stille i næsten et år.

Så førstehåndsindtrykket er vigtigt, stol på det.

mvh

Mie

0
0
Svar på denne tråd

jepper
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 20:11

det med førstehånd har jeg også fået indprentet :) og ville heller aldrig købe en hest jeg føler jeg ikk kan godt nok med.

men vil nu ikke ud og prøveride lige nu, da jeg næsten tror at min manglende rideerfaring vil ødelægge det hele :D

men håber at om et års tid ell 2 så er jeg i form til at begynde at se mig om efter hesten i mit liv :D

tegner gerne din hest

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider