og nybegynderen, for nybegynder er jo mange ting. Et er, at man godt kan være nybegynder ud i heste-ejerriet, men har gået til ridning længe.
Min gamle araber ville jeg ikke anbefale til en nybegynder - men jeg havde alligevel dælme meget sjov med ham på trods af, at han var min anden hest, og min den første var en fjordhest, der havde gået i Djurs Sommerland og senere på rideskole. Og jeg havde gået til ridning i 8 år, da jeg fik ham, hvoraf de tre var med fjordhesten.
Sedoj som jeg har nu er fuldsændig i den modsatte grøft. Meget sjældent har han lavet et bukkespring, aldrig stejlet, aldrig stukket af, og aldrig hoppet og sprunget rundt. Han kan stå i boksro i flere uger, og derefter kan man sætte sig op og skridte for lange tøjler. Han kan have ridefri i flere måneder, og det samme gør sig gældende.
Han blev tilredet uden sadel og i rebgrime, og sådan tog vi også i skoven de første gange. Og som 4 års var han støttepædagog for nervøse heste igennem byer og trafik.
Familiens unger rider ham selv. Jeg er aldrig nogensinde blev smidt af ham, eller været tæt på, og sidst men ikke mindst, så har han aldrig trippet - min gamle araber kunne ikke skridte.
Han er dog typen, der ikke finder sig i hiv, træk og spark og men den lidt nervøse begynder vil jeg sagtens kunne sende en tur i skoven med ham, og vide, at de begge kom hjem igen. Dog ikke noget jeg vil praktisere.
Den ofteste nybegynder-fejl med araberen, og den som jeg også begik, var at man tænder dem, men aldrig får dem slukket igen. Min gamle araber var forsøgt startet som væddeløber uden succes, da han ved klap med pisken vendte 90 grader, og så var der kun en vej for jockyerne (I can see my house from heeere!)
Med Sedoj har jeg så begået en anden fejl, han er konstantr "slukket". Ikke engang det at bliver overhalet i galop eller hans kammerater sætter afsted over en stubmark i fuld firspring kan tænde ham, medmindre jeg giver tegn til afgang.
Så hvis man regner nybegynder for prototypen på en hysterisk ponytøs, sammen med en araber, så vil det sikkert gå galt, men det vil det sikkert også med alle andre hestetyper. Hesten kan dog være så smart, at den kan opdrage lidt på sin ejer, og sådan en type var min gamle araber. Når jeg lavede kajetræk, så stejlede han, når jeg lossede til ham, så satte han afsted med 180 i timen. Ja jeg var prototypen på en hysterisk ponytøs med de værste rideskoletendenser man kunne tænke sig...
Og det blev langt det her...