Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

SU-reglerne - besværlige og umotiverende
Forfatter: 
Dato:  29-11-2007 11:41

Ja det er sørme lige hvad de er!

En måned hvor jeg får SU, tager studielån og tjener alt det jeg må får jeg ret så nøjagtigt udbetalt:

4707kr af min SU.

2562kr i studielån.

3076kr hvis jeg tjener det jeg max må tjene før jeg skal tilbagebetale af min SU.

I alt kan jeg altså max have 10345kr til min rådighed hver måned - et FYRSTELIGT beløb skal jeg da lige sige! Jeg beklager mig altså IKKE over mit månedlige rådighedsbeløb for jeg kan SAGTENS klare mig for det der! Rigeligt og uden at få åndenød

Næh nej - det som gør mig træls i betrækket er følgende: I en måned hvor jeg har ret til SU men vælger at melde dem fra må jeg i alt før feriepenge og skat tjene 15908kr - et glimrende beløb sådan set MEN her kommer finten så! Udregningen siger jeg efter feriepengene er beregnet af min løn må have 13919kr stående som bruttobeløb på min lønseddel - det giver mig med mine tal en udbetaling på:

9386kr!!

Det vil altså sige at jeg har lige i omegnen af 1000,- MINDRE udbetalt pr måned hvis jeg vælger at vælge min SU fra (Så vidt jeg er bekendt kan man nemlig ikke få studielån hvis man ikke får SU!) og arbejde fuldtid over sommeren fx.

Herudover har jeg så ingen ferie naturligvis!

Det vil altså sige at den eneste gevinst jeg får ud af det er at jeg skal betale 2562kr mindre tilbage i den anden ende pr måned - det kan simpelthen ikke betale sig!

Det er altså for åndsvagt især i disse tider hvor man skriiiger på arbejdskraft og netop mangler ekstra i sommerferien

/Trine T =)
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Bolig søges i/nær Maribo

Opstaldning til Monty nær Maribo søges.

0
0
Svar på denne tråd

Ja... jeg kom
Forfatter: 
Dato:  29-11-2007 11:53

også i klamme det ene år. Jeg havde løn der svarede til ca. 150 timer for meget da vi nåede til november. På det tidspunkt havde jeg søgt vejledning om at sende framelding af SU (skulle gøre det gennem min studievejleder) for 3 måneder.

Men han ville at jeg skulle framelde med min digitale signatur, som slet ikke ville virke. Det betød at jeg kun fik fra meldt for de sidste to måneder, og i sidste ende fik tjent ca. 10.000 kr. for meget det år.

Trist at skulle straffes fordi man i sommerferien og andre ferie havde knoklet på. Jeg havde så også gennemsnitligt 20-25 arbejdstimer om ugen ved siden af gymnasiet.

Det er jo lige så åndssvagt som at de ældre på pension kun kan få 7 øre for hver krone de tjener

Camilse og Looksen

Pandebånd sælges

Tjek vores HP

www.camilse.dk

0
0
Svar på denne tråd

I sommerferien?
Forfatter: 
Dato:  29-11-2007 11:54

Nu ved jeg ikke hvad du læser og om du får SU sommeren over. Jeg fx. skifter uddannelse efter eksamner her til næste år, dvs jeg får SU til og med juni måned da eksamerne ligger der. Jeg regner da stærkt med at arbejde fuldtid eller det der ligner for at kunne klare regninger osv i Juli måned/august for jeg ved ikke hvornår SU'en træder i kraft igen da jeg ikke endnu ved hvornår der er studiestart. Jeg går udfra at SU lån fortsætter som sædvanlig for det kører jo et år ad gangen.

Candyflosss forever - Medlem af AWR

0
0
Svar på denne tråd

Nu er jeg
Forfatter: 
Dato:  29-11-2007 12:01

jo i fuld gang med et videregående studie (Fysioterapeut) så derfor er jeg naturligvis berettiget til SU sommeren over.

Normalt er studiestart til et videregående studie i september. Og du skal søge SU igen bare at du er klar over det.

Det betyder så at du IKKE er berettiget til SU i juli og august - og derfor må du så tjene 30619kr før feriepenge og skat - det vil sige at du brutto må tjene 26699r pr måned i juli og august.

/Trine T =)

Bolig søges i/nær Maribo

0
0
Svar på denne tråd

Bare lige for at få det afklaret
Forfatter: 
Dato:  29-11-2007 12:05

Studielån modtager man KUN når man får SU. Mit blev afmeldt da jeg var mellem uddannelser.

Camilse og Looksen

Pandebånd sælges

Tjek vores HP

www.camilse.dk

0
0
Svar på denne tråd

Dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  29-11-2007 13:27

I skal da bare tage dyrlægeuddannelsen Når man har omkring 31 timer på skolen, læsning oveni, og alt det man SKAL nå (madlavning, indkøb, tøjvask, rengøring mm) - så er det svært at få tid til at arbejde for meget

Men ja, det er nogle kringlede regler

Mvh. Cat - Stud.med.vet

"Gratis" fotografering tilbydes - se præs.

0
0
Svar på denne tråd

dobbelt klip
Forfatter: 
Dato:  29-11-2007 13:42

kan du ikke tage dobbeltklip når du har droppet su'en en måned. F.eks. hvsi du ikke får su i juli, mener jeg du kan vælge at få den udbetalt i december i stedet for.

Jeg er ikke så meget inde i det, men mener der et eller andet.

Jeg er også godt forvirret over SU'en. Jeg afsluttede min BA i oktober og troede at så var jeg ikke SU berettiget mere, men så er det åbenbart noget med at man er berettiget ind til man får sin karakter. Så hvis jeg ikke får min karakter inden i morgen er jeg berettiget til SU i december også. Og nu er det 1½ måned siden jeg afleverede. Det synes jeg nu også er lidt tosset.

Hanne Grambow Jensen

På eventyr i Newcastle

www.grambow-online.dk

Skruk, skrukkere, skrukkest *suk*

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  29-11-2007 14:14

Jeg synes nu ikke, at det var det store problem. Jeg sørgede for, at jeg tjente lidt mindre hver måned, så jeg kunne tjene ekstra i sommerferien...

Med en billig ungdomsbolig klarede jeg både studie, job og hest. Og ja, det var da hårdt - især de sidste måneder, men det gik ;-)

Kh. Britt

Welsh Partbreed og Welsh Cob

- mit valg

Maglehøj Knightley og Valhallas Abigail

Et par af verdens smukkeste heste

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn.
Forfatter: 
Dato:  29-11-2007 14:25

Tsk ja - det er simpelthen så åndssvagt! Jeg har også været ved at regne lidt på sagerne, da jeg nogle gange har overvejet at melde SU fra en måned eller to.

Men, det kan virkelig ikke betale sig. Jeg har ikke SU lån (og får det heller ikke, da jeg er færdig til juni, hvis alt går vel ) men hvis jeg så melder SU fra en måned, og tjener de ekstra penge op til de ca. 15.000, så har jeg - totalt set - når året er omme ca. 1000kr ekstra udbetalt = 83,333 kr ekstra pr. måned. Det er der sgu ikke meget ved, når man skal knokle så mange ekstra timer for den sidste 1000kr-seddel.

Eneste fordel: Alle de måneder jeg har meldt fra, kan jeg få som dobbelklip når jeg skal skrive speciale her til foråret, med KUN såfremt jeg bliver færdig med min uddannelse på normeret tid. Hmm!!! Jeg regner og satser helt klart på at blive færdig til tiden, men ingen ved, hvordan det går, før det er afleveret, så dén gulerod tør jeg ikke rende efter.. Øv!

Godt man snart er færdig.

Venligst Anne

annedelasson.dk

"Man maa kunne se paa Hesten, at den befinder sig vel, og man maa ikke paa Rytteren kunne se, hvor vanskelig Opgaven er." / V. Müseler

0
0
Svar på denne tråd

Årsagen
Forfatter: 
Dato:  29-11-2007 19:37

til at jeg "brokker mig" er såmen at jeg er i gang med at søge på at job hvor jeg har fast 33 timer hver 14. dag og det kommer til at give mere end de der lidt over 6000 man må tjene før feriepenge og skat pr måned.

Søg noget andet? Jawohl - men det er studierelevant - jeg kan godt lide arbejdstiderne og det ligger perfekt geografisk... Ergo må jeg bare få det til at gå op - der er lissom ikke rigtigt andet for men det er da bare for træls at jeg så får mindre udbetalt set over året fordi jeg kommer til at tjene mindre udbetalt

/Trine T =)

Bolig søges i/nær Maribo

0
0
Svar på denne tråd

æblegrød
Forfatter: 
Dato:  29-11-2007 22:19

tjaaa. sys også reglerne for SU er dybt åndssvage. Er fyldt 18 den 3. okt. så får først SU den 1. januar. Det går vidst efter hver 3. måned fordi det ellers er for svært at regne ud. Sjovt nok var det ellers nemt nok for kommunen at regne ud hvor meget mine forældre skulle have i børnepenge for de 3 første dage i det kvartel

Men jeg er altså heldig at få SU fra første januar til juni hvor jeg er færdig med HHX :) Dvs. 6 mdr. med en SU på 1049 FØR skat

Synes det er dybt latterligt at SU'en er forældreafhængig. At ens forældre tjener penge, betyder jo ikke at de bare giver ud af dem. Og hvorfor skal man straffes for at ens forældre gider lave noget?

Desuden synes jeg loftet for hvor meget man må tjene bør fjernes. Hvorfor straffe folk for at arbejde?

Ulrike - Lamse - Easy - Goofy
I'd rather be hated for who i am, than loved for who I'm not
0
0
Svar på denne tråd

mellem uddannelser
Forfatter: 
Dato:  30-11-2007 00:26

så må man tjene noget mere, det er kun når man er SU berretiget at man ikke må tjene mere end de 15.000 kr... Ja jeg synes også det er alt for hårdt at læse og ride sin hest, så har slet ikke tid til at arbejde i hverdagen...

Su er kun afhængig af forældre så længe man er på en ugndosm uddannelse...

Jeg synes så det er skod man kun har 70 klip... for jeg har taget en anden uddannelse først og nu har jeg ikke helt klip nok til at bliver færdig... det er så skod at skulle ud og arbejde og så være vildt lang tid om at blive færdig til sidst...

Venlige hilsen hende der i stilhed river sig i håret når hestene kan bide sig selv i bringen!!

Og husk ridning skal være en fornøjelse - ikke en slåskamp

Lidt frelst og Stud.agro

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider