|
|
| Kan du regne den ud? |
| Forfatter:  |
HeidiZ |
| Dato:  |
19-11-2007 20:39 |
|
Kæresten kom hjem og spurgte mig om jeg kunne regne nedstående ud. En opgave som 2.klasses elever i Rusland er blevet stillet: En mand kommer ind i en butik med en 25,- seddel, og køber en vare for 10,-. Butikken har ingen byttepenge, så butiksejeren går ind til naboen for at få de 25 kr vekslet - han for 2 x 10kr og 1 x 5 kr. Manden får sin vare til 10 kr, og sine 15 kr tilbage i byttepenge. Senere kommer naboen så ind med 25,- seddlen, og siger den er falsk. Hvor mange penge har butikken mistet på kunden? Skal siges, at overstående er blevet stillet til finansmænd og kun 20% kunne svare rigtigt.
-HeidiZ 
The trust between horse and rider creates a unique partnership
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Han har |
|
|
mistet 35 kr, hvis varen han giver manden også står ham i 10 kr.. 25 kr. sedlen + 10 kr. for varen (varens pris). Mvh Line
Frelst... heldigvis 
Den som aldrig laver fejl, laver som regel slet ingenti
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
mknudsen |
19-11-2007 20:42 |
|
Tror butikken har mistet 25 kr
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm... |
|
|
De har vel kun mistet de 10 kr varen var værd? Da ingen af de andre penge på noget tidspunkt har været deres...
Venlig hilsen Linda, Højballe og Mr. Bowie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
mknudsen |
19-11-2007 20:45 |
|
Altså sedlen der var falsk, har butiksejeren jo vekslet til 25 "ægte" kr så der mister han ikke noget.Så køber manden for 10 kr, og får 15 tilbage. men de penge er jo ike butikejerens, men naboens.. jeg laver mit svar om til at han ikke taber noget.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
Spender |
19-11-2007 20:46 |
|
må også sige jeg tror 35 kroner. Den falske 25 kroners seddel og de 10 kroner varen koster. Venter spændt på svaret.
Kærlighed giver livet mening
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| æææ |
bjarne1525 |
19-11-2007 20:48 |
|
de har vel så midste 15kr + (10kr for varen minus avance)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Jamen.. |
|
|
naboen skal jo have alle 25 kr. retur, fordi sedlen er falsk og butikkens ejer mister også varen, som kunden fik med - derfor fik jeg det resultat længere oppe. Og hvis varen ikke står butiksejeren i 10 kr., har han "kun" misten varens indkøbspris - resten er jo fortjeneste - men dette beløb kender vi ikke. Mvh Line
Frelst... heldigvis 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum... |
|
|
Åh jeg er altså dum til sådan nogle quizes hehe Prøver lige alligevel: Butikken har vel ikke tabt nogen penge, da det jo var naboen der vekslede den falske 25-seddel, og dermed gav butikken rede penge. Altså er det naboen der har mistet 25kr. Eller 
Mvh Cavan Stifter og formand:AHNA Hvad man ikke dør af bliver man stærk af
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kan sige |
HeidiZ |
19-11-2007 20:50 |
|
at jeg gættede det samme som jer - men ak nej..
-HeidiZ 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Cavan.. |
HeidiZ |
19-11-2007 20:52 |
|
Butiksejeren skal ersatte de 25kr, da han jo har givet naboen en falsk.. 
-HeidiZ 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
hmmm butikken har vel tjent 10 kr for han får 25 kr af nabo butikken og giver kunden 15 tilbage ergo der er 10 tilbage til butikken.. hmmm kan du så komme med svaret hehe
Minni Den 14/9-2006 Kom der den flotteste stjerne på himlen som kigger ned på denne jord med det flotteste klare skær www.hhfoto.dk fotografering tilbydes. Klipning tilbydes på fyn.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gætteri |
la-troya |
19-11-2007 20:55 |
|
jeg tror butikken har tjent de ti kr , da det jo var naboen som vekslede og ikke butikken , naboen har så tabt de 25 kr
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
Spender |
19-11-2007 20:55 |
|
Min kæreste siger 10 kroner, for det er Rusland, så det er bare synd for naboen at han fik en falsk seddel 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det tænkte jeg også... |
|
|
Det meldte historien jo ikke noget om 
Venlig hilsen Linda, Højballe og Mr. Bowie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fatter nada matematik |
Signus |
19-11-2007 20:58 |
|
men hvis butikken skal betale de 25 kr. til naboen retur fordi sedlen var falsk, har de her mistet 25 kr. Så har de mistet de 15 kr., de gav manden tilbage på den falske seddel= 40 kr. I princippet har de vel også mistet varens værdi=10, altså 50 kr. ialt? Ej aner det ikke!
Er det okay at være modbydelig i ærlighedens åbenbart hellige navn?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg gætter |
|
|
på at butikken mister 50 kr.
Only the mountain has lived long enough to understand the meaning of a howling wolf
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svar... |
Stald Damsbo ♥Tania Bambinib |
19-11-2007 21:02 |
|
manden har gættet nu i en halv time.. kom så med svaret ;o) ellers får jeg da ingen søvn for så skal han sidde her hele natten... griner
Super hingsteføl sælges..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hihi... |
sanski ♥myandor♥ |
19-11-2007 21:03 |
|
han har da kun mistet 10kr!! der står jo hvor mange penge har butikken mistet på kunden. dvs naboen er jo slet ikke med inde i det her, selvom han vekslede 25kr sedlen... så butikken har kun mistet 10kr, hvilket er varens værdi  mvh sanne
Søndermarks Myandor, Speedy Conzales og Millemusen søger nedlagt landbrug til leje i omegnen af aabenraa.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum... |
|
|
Ah på den måde... Sagde jo jeg var dårlig til sådan noget Hehe Jamen så tror jeg at Signus har ret. Giver mest mening.
Mvh Cavan Stifter og formand:AHNA Hvad man ikke dør af bliver man stærk af
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| overskrift |
Spender |
19-11-2007 21:09 |
|
og smadder hyggeligt initiativ, selvom jeg svarede forkert- elsker hovedbrud
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mit gæt... |
|
|
... er at butikken mister 50 kr 10 kr i varer, 15 kr i byttepenge, og de 25 kr som må godtgøres overfor naboen. Da det er butiksejeren der har vekslet hos naboen må han jo også være ansvarlig for at godtgøre dennes tab. Hvis kunden var gået ind og havde fået vekslet var den en anden historie
£isbeth & Baloo * Sælges - Griffin Distancesadel m. e. bred bom - 17,5 "
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hihi... |
sanski ♥myandor♥ |
19-11-2007 21:11 |
|
han har da kun mistet 10kr!! der står jo hvor mange penge har butikken mistet på kunden. dvs naboen er jo slet ikke med inde i det her, selvom han vekslede 25kr sedlen... så butikken har kun mistet 10kr, hvilket er varens værdi  mvh sanne
Søndermarks Myandor, Speedy Conzales og Millemusen søger nedlagt landbrug til leje i omegnen af aabenraa.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| butikken |
maikenm |
19-11-2007 21:11 |
|
har ikke mistet noget som helst. kunden kunne jo ligeså godt have vekslet hos naboen selv, nu er butikken bare mellemmand, og de har jo fået deres 10; for varen, så de har intet mistet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| hovsa... |
sanski ♥myandor♥ |
19-11-2007 21:13 |
|
havde da glemt de 15kr de gav ham tilbage... mit svar er, at de har mistet 25kr... 15kr i byttepenge + 10kr for varen = 25kr. mvh sanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 25 kr... |
|
|
Butikken har vel mistet det som manden er gået med. Dvs 10 kr for varen og 15 kr i byttepenge.
Venlig hilsen -miki- www.prettyfancy.ridesiden.dk -om krybbebidning og vævning HUSK: De mennesker du træder på på vej op af stigen er de samme mennesker som du møder på din vej ned.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bum bum |
|
|
50 kr? De 10 kr for varen + 15 kr i byttepenge + 25 kr til naboen = 50,-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
jeg vil mene 50. De 25 han vekslede ved naboen + de 15 kunden fik tilbage + de 10 kunden gav for varen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| lll... |
bjarne1525 |
19-11-2007 21:31 |
|
jah men han taber jo ikkke ti kroner på varen - han taber jo ikke den fortjeneste der gerne skulle ligge på vare
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis butikken |
Jannie Tornvig |
19-11-2007 21:36 |
|
skal erstatte pengene til naboen, har den tabt 25,- til kunden (10,- som varen var værd + 15,- i byttepenge) + 25,- til naboen = 50,- Men hvis den ikke skal erstatte pengene, har den ikke tabt noget, men derimod tjent de 10,- Mvh Jannie
Behandl andre som du ønsker De skal behandle dig
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| njdfgkjdf |
missholland |
19-11-2007 21:41 |
|
jeg vil gætte på 40... kom med svaret...venter spændt 
. "Alle taler om vejret, men ingen gør noget ved det!" "For at kunne score må man have et mål.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| altså.. |
maikenm |
19-11-2007 21:44 |
|
en time må være nok, kom nu med svaret!!! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| I Rusland |
|
|
I Rusland har de da ikke "kr." - de har da rubler.  Hmm - jeg vil ha' det rigtige svar - kom nu. 
*Hvis forventningens glæde er den største, hvorfor må man så ikke glæde sig for tidligt?!* © VKH Palomino/arabere: Ibriiz Arabians
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mistede penge.. |
|
|
... vi kan ikke sige noget om, hvor meget de har mistet på selve varen, da der intet står om, hvad varen koster butikken.. den kunne jo koste alt fra 1-25 kr.. men jeg vil gætte på, at de mister 40 kr... for de mister de 15 kr, de giver kunden tilbage. kunden har jo betalt med falske penge og har fået 15 tilbage.. og så mister han de 25, som han skal give naboen tilbage.. for det er jo ulovligt at betale emd falske penge, så dem skal han betale tilbage, ellers kan han jo blive dømt.. derfor 40 kr i alt  __ og nu vil vi gerne snart bede om det rigtige svar 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Haha... |
Chance |
19-11-2007 21:53 |
|
Nu sidder vi tre mennesker her - og er alle nået frem til 50... Naboen vil jo forlange at få den falske 25'seddel byttet tilbage, så der skal han af med 25 kr. Derudover har han jo ikke fået betaling for selve varen - og det er jo 10 kr. Til sidst har han jo allerede givet kunden 15 kr tilbage Så alt i alt = 50 kr
EFTERLYSNING YVETT, OLDENBORGER VALLAK, 17 ÅR. SIDST SET I 2006 PÅ RIDESKOLE I NÆRHEDEN AF BYLDERUP BOV, ER NU MULIGVIS PÅ SJÆLLAND
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ingen... |
xtiny |
19-11-2007 21:53 |
|
Da de jo har fået pengene. Derimod taber nabobutikken hele sedlens beløb.
Mvh
xtiny
♣ "There is, incidently, no way of talking about cats that enables one to come off as a sane person."♣ -Dan Greenberg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mit bud er også |
|
|
50,- KOM SÅ MED DET SVAR!! 
Med venlig Hilsen Yessika - ♥ Razz og Parfait - i vil ikke blive glemt! ♥ ÅRHUSTRÆF - SE HER
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| havde ikke |
maikenm |
19-11-2007 21:56 |
|
lige læst at naboen kommer ind og siger den er falsk. Jamen enten mister butikken så 25; hvis den vel og mærke er flink og giver naboen ægte penge istedet, eller også ingenting. Kom nu med svaret!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forudsætningen ... |
|
|
... for at der er noget at regne ud, er jo at der FINDES en 25,- pengeseddel Om det så er kroner, rubler eller hvilken valuta der nu handles i, burde være mindre relevant. men det KAN jo være snyd og så man siger at der slet ikke findes en 25.- sedden  Kom så med svaret? Er der nogen af os der har regnet rigtigt, eller er det et snydespørgsmål?
£isbeth & Baloo * Sælges - Griffin Distancesadel m. e. bred bom - 17,5 "
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lll |
|
|
svaret må være 0,- kr. Historien melder intet om, hvorvidt butikken erstatter de 25 kr. eller ej. Så 0 kr. må være det korrekte svar! 
"Every day create your history Every page you turn you're writing your legacy Every hero dreams of chivalry Every child should sing together in harmony" HIStory ♥ Michael Jackson ♥
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 40 kroner |
Diane |
19-11-2007 22:03 |
|
10 kroner i mistet indtjening på varen 15 kroner tilbagebetalt på den false seddel 15 kroner tilbagebetalt til butikken der veksler (har jo stadig en 10 fra da der blev vekslet første gang)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tralala |
Raggie |
19-11-2007 22:11 |
|
Hm mit bud er 15,- De 25,- skal erstattes, men han har jo tjent de 10,- (som er gode nok) hvilket byttepengene også er, de er bare hverken tjent/tabt Og så et svar ...tak 
En kat skal holdes på egen matrikel Neutralisering af udekatte - en selvfølge!! Silkehøns kyllinger Chabo kyllinger
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Næ nej |
Diane |
19-11-2007 22:15 |
|
Mit regnskab lige inden kunden er gået siger +10 kr (varen solgt) Når naboen så kommer og siger sedlen er falsk, så giver jeg selvfølgelig ham de 25 kroner tilbage (Som jeg for øvrigt ikke har jvf historiens begyndelse) Resultatet er, at jeg har -15 kroner i kassen når jeg tæller den op, i stedet for de +10 jeg havde regnet med at have. Så jeg må have mistet. Fra +10 til -15 er 25, der så må være det der er mistet. Meningsskift da det gik op for mig, at selve vekslingen jo ingen indflydelse kan have, andet end fyld og forvirring 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
Mor til ♣Franciska♣ |
19-11-2007 22:26 |
|
40 kr idet der er 50 kr ude at svømme i det hele. De 10 kr i kassen er gode nok, og derefter er der kommet 15 ud af huset og de 25 skal erstattes. Så mit svar er 40 kr...  Venter SPÆNDT på svaret og regner med det kommer inden længe da jeg ikke gider tænke over det hele natten! 
Mvh Bonnie Don't be sad that the world lost Steve Irwin. Be sad that the animals did www.bjfoto.ridesiden.dk MOLO dreng købes! Errare humanum est - men der må da være grænser Uha du sidder tæt på skærmen nu!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svar svar svar |
missholland |
19-11-2007 22:29 |
|
ork...kom nu med svaret:D
. "Alle taler om vejret, men ingen gør noget ved det!" "For at kunne score må man have et mål.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm jeg vil sige |
|
|
Kr. 15,00 
Mvh Charlotte, der accepterer at andre har deres egen mening.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| den er nem |
|
|
Ingen. Det er nabobutikken der har mistet 25 penge! (Jeg har ikke læst indlæggene... ) /Lene
Med part på Basse, og en gang i mellem på Regina - Fordi Gamle Hopper Er Bedst! Hvad skal jeg sige, mine ord Vil ikke meget sige O Gud hvor er din visdom stor Din godhed, magt og rige.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| enten ell |
|
|
vel 10 kr, med mindre han skal erstatte den falske 25 seddel. ellers var det jo naboens penge han gav væk? Eller hvad kommer an på om det er et trick spørgsmål ellers vel 35, hvis han skal erstatte til naboen
Med Tequila og Medina, og nu også med Champ <3 Frelst, men stadig med sund fornuft!! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralalalala |
HeidiZ |
19-11-2007 22:34 |
|
Vil i gerne have svaret??? Okay, så kommer jeg med den.. ... Nogle af jer har næsten ret - svaret er 15 kr  Glem varen, den ved vi jo slet ikke hvad har kostet i indkøb, eller om det er en pose æbler fra haven  Butiksejeren har givet kunden 15 kr tilbage, men har jo så stadig 10 kr liggende i kassen, og betaler de 'lånte' 25 kr tilbage til naboen, hvoraf de 10 kr er fra kassen, og de 15 kr bliver så for egen lomme? Ergo mister han 15kr. Giver det mening?? Jeg fattede det ikke første gang, vil jeg så lige sige  Godt man ikke er russer.. 
-HeidiZ 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg tror... |
|
|
...ikke at butikken har tabt noget. Når nabobutikken først opdager det og kommer ind med den senere, er det vel ikke længere gyldigt. Det kunne jo være en hvilken som helst seddel, nabobutikken kommer med -altså en fra en anden kunde eller som de måske selv har lavet. Den er nabobutikken selv nødt til at erstatte. Vi må altså snart have svaret på bordet 
Med venlig hilsen Marie 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Næh- og her i Dk |
xtiny |
19-11-2007 22:43 |
|
Så hænger modtageren på den falske seddel. Man har PLIGT til at tjekke. (ALDI tegner fx altid på mine 500 kr sedler- der er fra hæveautomaten). Så måske er det sådan i Rusland, men i Danmark er modtageren taberen.
Mvh
xtiny
♣ "There is, incidently, no way of talking about cats that enables one to come off as a sane person."♣ -Dan Greenberg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| æææ |
bjarne1525 |
19-11-2007 22:46 |
|
nej det giver ikke mening heidi - han har betalt 15 kr til kunden og så betaler han 25 til naboen - hvoraf de ti stammer fra naboen - det må alt andet lige gver 2 gange 15 kr så
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sværtt |
|
|
Ej okai har lige læst hele tråden og nu aner jeg ikke hvad jeg skal tro. men jeg tror vel at.. ja han fik jo de ti kroner.. gav 15 væk, plus at han muligvis skylder sin nabo 25.. så 40 kr måske? hvis maboen ikke skal have erstatning, har han ikke mistet noget.. Hvis der overhovet findes 25 kr sedler det var da min første tanke, at de findes ikke, men regnede med at det var et reelt regnestykke
Med Tequila og Medina, og nu også med Champ <3 Frelst, men stadig med sund fornuft!! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Næh nej Xtiny |
|
|
Hvis du går i banken med en falsk check, kan du da være ganske forvisset om, at du og ikke banken kommer til at dække tabet - selvom banken er modtageren. Banken kan her sidestilles med den nabo, der veksler 25 kr sedlen. Mvh Line
Frelst... heldigvis 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvordan skal |
HeidiZ |
19-11-2007 22:51 |
|
han kunne betale mere, de 15 kr kunden får, er jo kundens. Han skulle kun fra start af af med 10 kr?? De 10 kr er jo fra varen og de 15 kr må han selv have op ad lommen. Det er sandt nok.. 
-HeidiZ 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej, fordi de 15 kunden fik |
|
|
Havde naboen "Betalt"  Butikken har 0,00 kr. Får så 25,00 kr. af naboen Giver kunden -15,00 kr. har retur 10,00 kr. Skal erstatte 25,00 kr. til naboen Reelt tabt -15,00 kr. Eller han modtager kr. 25,00 af naboen han giver naboen kr. -25,00 retur Så er vi nede på 0,00 Så har han givet kunden kr. 15,00 og det er tabet 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Butiksejeren |
HeidiZ |
19-11-2007 22:53 |
|
har jo aldrig haft nogle af pengene, og kassen er fra start i nul.. 
-HeidiZ 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Silotte (canmax) |
HeidiZ |
19-11-2007 22:54 |
|
TAK Du er vidst bedre til at forklare det end mig, hehe 
-HeidiZ 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Heidi.. |
|
|
det er jo ikke "kundens", når 25 kr sedlen er falsk. Butiksejeren er nødt til at dække BÅDE de 25 kr. til naboen for den falske seddel + de 15 kr. kunden får retur. Butiksejeren skal altså dække tabet for en seddel, der intet er værd = 25 kr. + de 15 kr kunden får (kunden kom med 0 kr) = i alt 40 kr.
Frelst... heldigvis 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu er en seddel ikke en check |
xtiny |
19-11-2007 23:01 |
|
Så jeg tror ikke det er rigtigt. Jo, hvis man betaler med en "gummichecheck"- men nu er det en seddel. Og går du i banken med en falsk seddel- så er det ærgerligt- for banken. En check kan de spore til dig. (Derfor skal man aldrig hæve "scammeres" check- man hæfter for HELE beløbet!)
Mvh
xtiny
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tralala |
Raggie |
19-11-2007 23:05 |
|
har man så vundet noget, eller er jeg bare en af de smarte finansmænd  Det kommer der af aldrig at ha nok penge...man bliver go til at regne den ud 
En kat skal holdes på egen matrikel Neutralisering af udekatte - en selvfølge!! Silkehøns kyllinger Chabo kyllinger
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Velbekommen HeidiZ |
|
|
Matematik/regnskab kan være noget drilsk noget  Jeg har tidligere været debitorbogholder og der kom også mange sjove episoder ud af  En kunde havde fået ny regnskabsmedarbejder og hun havde betalt for meget, da jeg ringede og oplyste hende om det og bad hende om, at fratrække det næste gang hun betalte, spurgte hun om jeg i stedet for ikke bare kunne sende hende en faktura på det beløb hun havde betalt for meget, for så stemte beløbene  Det endte med, at jeg måtte afstemme vores konti op imod hianden, sende hende en check samt en "maual" til hende om, hvordan hun skulle postere i deres regnskabssystem, til trods for det var en kunde, der løbende lavede indbetalinger 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 15 kr . |
|
|
Prøv at lav regnskabet for jer derhjemme på bordet : Lig 25 kr . i mønter bagerst , disse er naboens . Lig så en lap papir foran jer selv , vi leger der er en 25 kr . seddel . I midten leger vi at der er disken i butikken . Så kommer kunden med 25 kr . lappen , den veksler i med de 25 kr . i mønter bagerst . Lig alle 25 mønter på disken og 25 sedlen bagerst / hos naboen . Så ligger i 15 af de 25 kr . på disken helt væk , de er ude af spillet da kunden er væk . Så kommer naboen / 25 kr . sedlen ind på disken fordi den er falsk , og derved forsvinder den 10'er der lagde tilbage fra handlen + 15 kr . fra ejerens egen lomme . Hvilket vil sige at det er det han har mistet ! Ved godt det måske var en lidt mærkelig måde at forklare det på , men mange af de regne metoder man lærte i folkeskolens små klasser er faktisk rigtigt gode når tingene bliver svære at forstå 
Det er forvirringerne og tragedierne her I livet der minder os om , at der er noget bedre et sted derude . Noget der er værd at kæmpe for !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen Ann |
|
|
Det hele går jo ud på om butikejeren SKAL dække naboens tab - og hvorfor skulle han det?? Det kan jeg ikke se hverken moralsk eller etisk - det skulle da lige være fordi naboen er vred over at miste 25 penge, men så skulle de da dele tabet lige op!! Så naboen mister 12,5 og butikken 2,5 penge (Da han jo har tjent 10 penge) Butikken mister nul penge, og naboen 25 - ja, butikken har faktisk tjent 10. /Lene
Med part på Basse, og en gang i mellem på Regina - Fordi Gamle Hopper Er Bedst! Hvad skal jeg sige, mine ord Vil ikke meget sige O Gud hvor er din visdom stor Din godhed, magt og rige.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Din løsning er forkert |
Spender |
20-11-2007 11:25 |
|
Løsningen som du giver er forkert. Forretningen betaler 15 kroner til kunden. Forretningen "får" 10 kroner af naboen som er varens pris. Forretningen betaler 25 kroner til naboen. Det vil sige forretningen har "betalt" 30 kroner, hvilket må siges at være forretningens tab. Der står ikke kassebeholdningen er 0 kroner, der står kun at forretningen ikke har bytte penge, derfor kan forretningen godt have en 25 kroner seddel liggende i kassen. Der kunne også sagtens have været mere salg og flere penge i kassen når naboen først kommer "senere" ovenstående må siges ikke at være et regnestykke, men mere et stykke i logisk tænkning. Ud fra de informationer der er givet har forretningen tjent 10 kroner på at sælge en vare samt fået information om at en pengeseddel er falsk, det fremgår ikke nogen steder at forretningen dækker naboens tab /Spenders kæreste signer ud igen
Kærlighed giver livet mening
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu har jeg |
HeidiZ |
20-11-2007 12:26 |
|
fortalt den som kæresten fortalte mig den - og jo, det er ganske korrekt at forretningen har mistet 15 kr. Kassebeholdningen er fra start af 0kr - butikken er lige åbnet. (hvilket jeg så ikke fik med fra start ). Men sådan som Charlotte sætter den op, er det jo simpelt matematik. Og 15 kr er den korrekte løsning, det er 100% sikkert Men nogle af de høje herre i finansverdenen, har heller ikke kunne regne den ud Godt man ikke er 2.klasses elev i Rusland  Silotte (canmax): Hehe, altså det kunne sikkert sagtens have været mig, derfor skal jeg bare ikke arbejde med sådan noget Ej, tingene bliver selvfølgelig nemmere når man sidder med det dagligt, så lidt kunne jeg nok lære  Kæresten, som er ret habil til matematik, kunne heller ikke løse den, men kunne så godt se det logiske i det, da han fik resultatet 
-HeidiZ 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| til Spender kæreste |
|
|
Du er altså ikke god til matematik/regnskab  Heidi's løsning er god nok 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|