|
|
| Hvorfor nyser og gaber man ? |
|
|
Nogen som ved dette? Og hvorfor smitter "gab" ? Kan man overhovedet nyse med åbne øjne ?
Jeg Er Ikke SelvCenteret Eller Egoist - Jeg Er Bar Perfektionist ! Sandra - nu endelig med drømmehesten - Cashew <3' - Samt den skøre kanin Tøffe..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tja... |
| Forfatter:  |
GitteAnd |
| Dato:  |
19-11-2007 10:35 |
|
Man nyser fordi der er et fremmedlegeme i næsen vel.. Man gaber som regel for at få et boost ilt til hjernen, når man er træt, men gab har også en social funktion, som man tydeligt ser hos dyrene, feks. løver og aber. De gaber ikke kun fordi de er trætte, men også for at vise at de ikke er agressive og har ondt på sinde. Når feks en gorilla sidder og gaber, vil dem som sidder tæt på den ofte også gabe for at vise, at de heller ikke har ondt på sinde, altså et slags svar på den førstes gab. Måske er det et urinstinkt i os, som får os til at gabe når andre gaber 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nys og gab |
Kristina König |
19-11-2007 10:38 |
|
Man nyser, fordi, der er noget, som irriterer slimhinden fx støv eller pollen. Mht. gab foreligger der ikke rigtig forskning, som fastlægger hvorfor vi gaber. Men man har fundet ud af, hvorfor vi ofte gaber, når andre gaber. Mennesker har noget, som hedder neuromer i hjernen. De efterligner, hvad andre mennesker gør. Så når andre gaber, spejler vi os i dem og gaber ligeledes. Kristina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ilt - nej |
Kristina König |
19-11-2007 10:40 |
|
GitteAnd: Det med ilt til hjernen, det passer faktisk ikke. Man kan læse Hjerne Madsens svar omkring det her. Kristina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ok så... |
GitteAnd |
19-11-2007 10:44 |
|
Det var bare hvad jeg lærte i skolen, men det er jo også efterhånden en del år siden  Udmærket tekst du har fundet om fænomenet, men det forklarer ikke, hvorfor vi oftest gaber, når vi er trætte eller keder os grumt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nope... |
Kristina König |
19-11-2007 11:15 |
|
Nej det er rigtig Men en del af forklaringen er vel, at der ingen forklaring er - endnu... Kristina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mht nys |
|
|
Da jeg var forkølet nyste jeg konstant og hele tiden mens jeg sat på sofaen, pakket ind fra top til tå, men det har jo så ikke været hverken pga støv eller pollen.. men jeg ved det ikk.. egentlig. hverken det ene eller andet mvh sandra
Med Tequila og Medina, og nu også med Champ <3 Frelst, men stadig med sund fornuft!! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sandra! |
Kristina König |
19-11-2007 11:45 |
|
Sandra: Det er jo ikke kun pollen og støv. Det var bare eksempler. Det er generelt irritationer i slimhinden. Kristina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gab der smitter |
|
|
er en indikator af hvor stor empati man kan føle. F.eks. er det for nogen nok at der snakkes om at gabe, andre at det skrives på et papir, og lige nu sider jeg faktisk og gaber bare ved at tænke på det mens jeg skriver om det. Hvordan funktionen lige rent fysisk hænger sammen ved jeg ikke, men nogen mennesker smittes ikke af gab, og det er normalt ikke rare mennesker...
Nu med Amaze i "egen" stald Sarah med Losell, Amaze du Z og Mira.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen dog. |
|
|
Må indrømme at nu når vi snakker om at gabe så sidder jeg også her og gaber  Jeg synes det vildt underligt - og det at man ikke rigtigt kan forklare hvorfor vi egentlig gør det? For det vel ikke fordi vi er trætte?
Jeg Er Ikke SelvCenteret Eller Egoist - Jeg Er Bar Perfektionist ! Sandra - nu endelig med drømmehesten - Cashew <3' - Samt den skøre kanin Tøffe..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| gab... |
|
|
-pg jeg nåede så at gabe fire gange mens jeg læste denne tråd igennem... ..og der kom så lige et gab mere... og jeg har ikke gabt før i dag...underligt
Sagde Stine... Stutteri Mosegården Opdræt og salg af fjordheste med prima afstamning. bedækning tilbydes med Mosegårdens Kejser www.mose-gaarden.dk www.mosegaardens-kejser.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stine. |
|
|
også mig  Det smitter åbenbart også når man danner et billede af en gabende, i sit eget hoved.  /minski
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bla bla bla |
Saandra |
19-11-2007 17:41 |
|
Jeg sidder gaber helt vildt  Det er lidt underligt, 5 gange mens jeg læste denne tråd gabte jeg  Har eller ikke gabt idag..
Sandra nu uden hest Tilhænger af duerne <3 Danske mestre - 2006/2007 F.C.København PONYLAND KAN ANBEFALES Part søges på amager 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gab! gab! |
|
|
ej, altså, nu læste jeg bare overskriften på tråden og VUPTI! -så gabte jeg... det er altså vildt underligt.. man begynder jo ikke at prutte bare fordi man læser om det 
Sagde Stine... Stutteri Mosegården Opdræt og salg af fjordheste med prima afstamning. bedækning tilbydes med Mosegårdens Kejser www.mose-gaarden.dk www.mosegaardens-kejser.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja det... |
|
|
... det er godt nok syret... sidder også og gaber bare af at læse den her tråd. Det er sgu lidt underligt! Tænk at bare det at læse om det kan påvirke en til at gabe!
Mvh. Anne. Så samler ridetøjet igen støv i skabet, ØV! What doesn't kill you Makes you stronger!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kamen dog. |
|
|
Jep, jeg gaber også igen nu af at læse den.. Det vildt underligt - ingen som kan henvise til en kilde mht til at at gabe hvor der er en forklaring :S :p
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alle sociale pattedyr gaber |
xtiny |
19-11-2007 21:50 |
|
Og den forklaring jeg hørte i sin tid (i Radioens Lexicon) gik på, at gaben er smitsom, da den tjener et socialt formål. Det er fx smart at de fleste af flokken sover samtidig, og at få individer så står på vagt. Det gælder både aber og løver. Det lyder plausibelt, som signal til flokken om, at nu er der fred og ingen fare. Jeg gaber, nu bare jeg skriver om det...  Gaben kan være en overspringshandling, men det er kløen også.
Mvh
xtiny
♣ "There is, incidently, no way of talking about cats that enables one to come off as a sane person."♣ -Dan Greenberg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Altså den |
|
|
der med nyset... ikke nødvendigvis, fordi man har noget på tværs i trynen... Hvis man kigger direkte op i solen, så nyser man også... Og det kan altså meget vel være uden at have noget i næsen... Gaben er vist nok (altså starter-gabet) for at få "ilt" til hjernen, der er ved at gå i dvale... Egentlig lyder det jo ikke usandsynligt, at gaben også indikerer at man er venlig stemt... Hvis man er træt, så gider man vel heller ikke rigtig at slåsse med andre, hvis det ikke er nødvendigt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tja... |
Xoco82 ♣Davina♣ |
20-11-2007 09:49 |
|
jeg ved det ikke men jeg har lært at gaben = der mangler ilt til hjernen. Men ved ikke hvorfor det smitter. Nyseri er vel pga irriterede slimhinder eller sådan noget? ej jeg ved det ikke, det var lige mit bedste bud 
Xoco82 & hoppedyret Davina Stud.theol ved KU Davina søger (spring)part. fuldpas,alle fac. postnr 4000. Skriv for info!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fælles gab |
|
|
ja tænk...gabte osse ca. 5 gange...droppede de sidste indlæg!! Så nu var der lige et gab mere  her - gab gab gab!!! Fælles gab  
<3 med katten Bella <3 Blå stævne jakke sælges. Str. 38, meget velholdt! Kom med et bud.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|