Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

rentestigning - varsel?
Forfatter: 
Dato:  19-11-2007 08:04

Vi har et boliglån (med lidt andet lagt ind) på ca. en kvart mill. som i en del år har kørt på meget lave renter grundet personalefordele. Disse bortfalder nu til nytår (virksomheden ikke længere ejet af banken). Burde vi ikke snart få besked om, hvad vores nye ydelse bliver, så vi kan tage stilling til om noget skal ændres?

Hvornår er det de fastsætter næste års rente? Eller kan de tillade sig at blot lade lånet køre og sætte det op automatisk?

Vi fik et eller andet reklameskriv på et tidspunkt om fortsatte fordele ved overgangen, men det eneste jeg kunne se der var noget med 8-10% og det er dælme meget i forhold til 2,25-3,50% - er renterne på boliglån virkelig deroppe?

Er der nogen som i så fald kan finde ud af at regne ud, hvad den nye ydelse bliver, jeg mener der er 8 år tilbage?

Vi står lidt i et dødvande mht. beslutninger om fremtiden på flere planer, når vi ikke ved hvad vi har af udgifter. Da jeg samtidig arbejder freelance og skal have fundet mere at rive i er det totalt sort, skal vi til at sælge alle hestene eller kan vi købe en ny, kan vi få huset renoveret, skal julen skrottes? (ja tak ;-) )

Vi har spurgt både bank og virksomhed, ingen aner en hujende fis. Eftersom vi heller ikke længere er bundet i denne bank kunne det jo være at en anden kunne give et bedre tilbud, så vil jeg ikke pludselig have en regning på låneomlægning hos DDB uden varsel.

:Pia

*

billig "lammefætter" (sadel) str. PONY købes

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-11-2007 08:26

Et boliglån på 8 - 10 % det var ellers ikke så lidt.

Hvis I har fast bolig så ring til et realkreditinstitut og spørg dem til råds.

Selv synes jeg at det er rarere at have med et realkreditinstitut at gøre. Bankerne vil altid tale pension eller andet bare man sætter 2 kroner på kontoen.

Hilsen fra Pony-mor.

Livet er for kort til telefonsælgere, sadelproblemer og foderautomater.

0
0
Svar på denne tråd

friværdi
Forfatter: 
Dato:  19-11-2007 08:31

Jeg tror desværre ikke vi kan få omvurderet huset så meget at beløbet kan ryge ind på realkreditlånet. Måske når vi har ordnet tag og facade, men det får vi da ikke råd til hvis renten stiger så meget. Vi lagde om for 3 år siden da vi skiftede bank og da satte vi den lidt op. Det var godt nok før de nye vinduer, men de står jo ikke i 250.000.

For det er selvfølgelig den mulighed vi helst ville benytte.

*

0
0
Svar på denne tråd

træls træls
Forfatter: 
Dato:  19-11-2007 08:37

Det godt nok lidt træls at stå i den situation ikke at vide hvad fremtiden skal bringe!

Har ikke forstand på det så kan desværre ikke komme med gode råd.

Men jeg tror nok at vores boliglån i banken er på 6%, men hæng mig ikke lige op på det, da jo er Thomas som har mest styr på den del af vores økonomi :-)

:-) Maria

0
0
Svar på denne tråd

Rentestigning
Forfatter: 
Dato:  19-11-2007 08:46

Da jeres boliglån med stor sandsynlighed har en variabel rente, stiger/falder disse jo løbende og banken skal ikke give særskilt besked ved fald/stigning.

Dog er dette jo en noget anderledes stigning, men hvordan reglerne er i den forbindelse, aner jeg ikke. Spørgsmålet er, om ikke der skal laves en helt ny lånaftale - det kunne jeg forestille mig.

At et boliglån er på 8% er bestemt ikke unormalt - og Ponymor, du må ikke forveksle et boliglån med et realkreditlån ;-) Et realkreditlån er jo en belåning op til max 80% af huset - et boliglån er typisk de resterende 20%

Mvh

Line

Frelst... heldigvis ;-)

Den som aldrig laver fejl, laver som regel slet ingenti

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-11-2007 08:48

Øv for jer. det er surt at sidde i bankens lomme.

Taktisk ville jeg kontakte banken, som har lånet nu og spørge hvad de har at tilbyde jer, før I går videre. Bakerne har så mange ordninger og rentesatser, alt efter hvem man er eller om man "truer" med at flytte et andet sted hen.

Vi har lige købt forældrekøbslejlighed til vores datter. Når man køber skal der stilles en købsgarenti. Det tog banken 4734 kr for. Det synes jeg var for meget, da det er BRF der stiller med alle pengene. Det tog ikke mange minutter at få gebyret ned på 1500 kr. Altså en besparelse på 3234 kr.

Hilsen fra Pony-mor.

0
0
Svar på denne tråd

boliglån
Forfatter: 
Dato:  19-11-2007 08:51

Ja, det er lånet på de resterende 16% vi snakker om, hvor der så undervejs er blevet puttet et billån ind under.

Jeg har ikke så ofte i mit liv lånt penge i banken, så jeg er ikke meget inde i reglerne.

Men lad os sige vores rente fordobles - kan man så selv regne ud hvad det kommer til at koste? Jeg er ikke særlig kreativ hvad angår matematik...

*

0
0
Svar på denne tråd

Jamen sådan
Forfatter: 
Dato:  19-11-2007 09:03

rent og hurtigt udregnet, så er 8% af 250.000 = 20.000 hvorimod 3,5% af 250.000 kr. er = knap 9.000 kr. Men samtidig betaler I jo afdrag på lånet, så renten falder jo lidt for hver gang.

mvh

Line

Frelst... heldigvis ;-)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-11-2007 09:08

Tak LineG så blev jeg så klog.

Jeg anede ikke at man kunne belåne de sidste 20%.

Hilsen fra Pony-mor.

0
0
Svar på denne tråd

Pjemm...
Forfatter: 
Dato:  19-11-2007 09:11

Nu kender jeg ikke den virksomhed du er ansat i men i mange tilfælde vil der forhandles en "personalelignende" aftale på plads dvs. renten måske "kun" er 6-7 % - DDB er slet ikke min kop the og jeg forsager dem som djælen selv.

De kan sagtens finde på at tage 10% for et boliglån - du kan dog reducere den mdl stigning ved at forlænge løbetiden på lånet så det nærmer sig status quo. Alternativt skal jeres virkosmhed forhandle en aftale med en anden bank så i får bedre vilkår - det gjorde vi i min bank (udenlands derfor ikke privatkunder i DK) og fik en fin aftale med Amagerbanken.

Under alle omstændigheder tag ikke bare deres svar for gode varer men tag evt. dit budget og manden under armen og forhør jeg hos flere banker, der findes helt sikkert nogle der er mere konkurrencedygtige.

MetteH

Forventet ankomst af lille ny verdensborger 5 januar 2008 !!

0
0
Svar på denne tråd

lidt hurtig regning
Forfatter: 
Dato:  19-11-2007 09:19

Ved en hovedstol på kr. 250.000,-

rente 8% løbetid 8 år = ydelse kr. 3500,-

rente 8% løbetid 13 år = ydelse kr. 2600,-

rente 8% løbetid 20 år = ydelse kr. 2100,-

rente 6% løbetid 8 år = ydelse kr. 3300,-

rente 6% løbetid 20 år = ydelse kr. 1800,-

rente 3,5% løbetid 8 år = ydelse kr. 3000,-

rente 3,5% løbetid 20 år = ydelse kr. 1450,-

så har du lidt at gå efter - hvad er jeres ydelse idag er jo afhængig af hvor lang løbetid lånet er lavet over i sin tid.

Men man burde kunne få løbetiden sat op til 20 år uden problemer - jeg anbefaler dog at man ikke går ret meget over 13 år, da de ekstra år er meget dyre i rente i forhold til den forskel der er i ydelse.

Hvad jeres rente kan blive sat til er svært at bedømme, det kommer jo anpå en samlet vurdering af jeres økonomi og om det er blanco eller med pant i ejendommen.

Men tag og få booket en tid i banken - det kan være de kan komme med et godt forslag og de ved jo også at det er naturligt for jer at tjekke markedet ud, når jeres situation bliver forandret.

Held og lykke med det

Mvh

Rikke

Til salg:

2 års trakehnerhoppe - kanudos xx - Induc (udtaget til eliteskue)

Hoppeføl - Heartbreaker taf 0205 - Induc

Se dem på http://www.stutteri-bruun.dk

Nye billeder kan sendes.

0
0
Svar på denne tråd

budgetter
Forfatter: 
Dato:  19-11-2007 09:19

Det er manden som har været ansat i en virksomhed under DDB, denne blev så solgt til IBM. Og der skulle være forhandlet en særaftale på plads (med DDB), men hvis den fremgik af det stykke papir vi fik, som jeg fattede hat af, og at særaftalen er på 8-10% så... (det var blot et generelt låneskema over diverse låntyper, intet personligt)

Problemet er at jeg er selvstændig OG har været næsten 100%sygemeldt pga piskesmæld, så hvis vi tropper op i en anden bank vil min årsopgørelse bestemt ikke give os nogen fordele! Selvom vi godt kan klare os OG jeg har i hvert fald én freelanceaftale på plads for næste år. Jeg får nemlig ikke sygedagpenge og er heller ikke dagpengeberettiget som rigtig arbejdsløs da dette udregnes af virksomhedens overskud xx måneder bagud.

Jeg er SIKKER på det hele nok skal flaske sig, men det er svært at tage beslutninger når grundlaget er så flydende som det er lige nu. Og visse beslutninger kan ikke vente til efter nytår. Jeg er rimelig optimistisk, men manden er en kylling og vil helst have både livrem og seler, det forstår jeg godt når det er ham som trækker læsset lige nu.

*

0
0
Svar på denne tråd

Ponymor
Forfatter: 
Dato:  19-11-2007 09:20

det er banken der går ind og dækker de sidste 20%, hvis folk ikke selv har en pose penge under madrassen, når de køber fast ejendom - eksempelvis førstegangskøbere. - men som du kan se er renten også en hel del anderledes ;-)

Mvh

Line

Frelst... heldigvis ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Rikke Bruun
Forfatter: 
Dato:  19-11-2007 09:21

Lånet er i sin tid på 10 år og 300.000. Der er 8 år tilbage så hut jeg visker.

*

0
0
Svar på denne tråd

Rikke Bruun
Forfatter: 
Dato:  19-11-2007 09:26

Jeg kan se vi pt. betaler knap 2800 og der er -232.792,15 tilbage, så vi kan i dit regnestykke i hvert fald ikke komme til at betale over 3500 kr ved 8%?

Hvordan regner du det ud - eller har du et lille snedigt bankprogram?

Det er information nok og knap så slemt som jeg frygtede. 1000 ekstra om måneden var lige det jeg skulle bruge til et andet projekt, men jeg havde frygtet det dobbelte.

Tak for diverse input!

*

0
0
Svar på denne tråd

Rentestigning
Forfatter: 
Dato:  19-11-2007 09:30

Det er da en lidt ubehagelig situation I er havnet i. Det er ikke sjovt ikke at vide hvad fremtiden bringer.

Kan ikke forstå at banken ikke kan fortælle dig en konkret rentesats. De må jo alt andet lige kende jeres økonomimiske situation i forvejen, og ud fra det kan det ikke være svært at fastsætte en rente til jer.

De fastsætter som sådan ikke renten for næste år, som realkreditinstitutterne gør. Det kan de gøre fra dag til dag i et tilfælde som jeres. De kan også sagtens gøre det uden varsel, men det ville efter min stærkeste overbevisning være rigtig dårlig rådgivning.

Er selv bankrådgiver og kan sagtens regne ydelsen ud til dig ud fra nogle forskellige rentesatser, så du har noget at forholde dig til. Skal bare bruge nogle flere oplysninger om lånet så. Du kan bare skrive en PB til mig, hvis du er interesseret. :-)

Mvh, Jeanett

0
0
Svar på denne tråd

renten
Forfatter: 
Dato:  19-11-2007 09:38

Afhænger renten af folks økonomiske situation??? Jeg troede det var ens for alle ved samme beløb/type.

*

0
0
Svar på denne tråd

løbetid
Forfatter: 
Dato:  19-11-2007 09:45

Det må være 7 år der er tilbage, ikke 8.

*

0
0
Svar på denne tråd

Rentestigning
Forfatter: 
Dato:  19-11-2007 09:46

Det afhænger af blancoandel, friværdi, låntype osv. Det var det jeg mente med økonomiske situation. :-)- Altså ikke hvor mange penge I tjener.

0
0
Svar på denne tråd

blancoandel
Forfatter: 
Dato:  19-11-2007 09:52

De spørgsmål tror jeg slet ikke jeg kan besvare...

Friværdien afhænger jo af, hvor meget de vurderer ejendommen til NU, sidst den blev vurderet var vinduerne fx. ved at trille ud af sig selv.

Til gengæld er det ikke sikkert en ny bank vil acceptere at der ligger en bil i lånet, dvs. de skal mene der er sikkerhed for hele beløbet i huset.

Jeg mener der er et pantebrev - men husker det ikke 100%. Ja, dårligt, jeg ved det.

*

0
0
Svar på denne tråd

Pjemn...
Forfatter: 
Dato:  19-11-2007 10:05

Hehe.. Det er jo også normalt nogle ting banken regner ud. :-) Det er også derfor jeg mener at banken burde kende de oplysninger i forvejen, og det derfor ikke burde være noget problem at fatssætte en rente til jer.

Hvor meget ville du selv vurdere ejendommen til hvis du skulle gi' en forsigtig vurdering?

Og hvor meget skylder du alt i alt? Altså både banklån + realkeditlån?

Ud fra de ting kan jeg godt fortælle dig hvad renten ville lyde på hos os - og dermed også ydelsen. Du kan evt. skrive det i en PB, hvis du synes oplysningerne er for private. Den rentesats jeg finder frem er så godt nok givet udfra at oplysningerne bliver bekræftet ved vurderingsmand osv.

Kan det passe det er et ejerpantebrev der er i ejendommen? Det er det bankerne typisk laver. Ved du evt. hvor meget dette ejerpantebrev/pantebrev er på?

Kan ikke se hvorfor en anden bank skulle ha' noget problem med at der ligger et billån med i boliglånet. Det er meget normalt.

Mvh. Jeanett

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-11-2007 10:12

Synd for dig Pia, at I er havnet i sådan en dum uforudset situation.

Men hvor er det skønt at der findes så mange "pengekvinder" man kan spørge til råds og som synes, det er spændende og interessant at arbejde med.

Hilsen fra Pony-mor.

0
0
Svar på denne tråd

friværdi
Forfatter: 
Dato:  19-11-2007 10:20

Jeg sad lige og regnede løst på, hvad værdien af vores hus skal være for at få beløbet ind i flexlånet og holde os under 80%. Så det tror jeg, vi skal forsøge os med først - de kan jo altid sige nej. Men i salg mener jeg sagtens vi kan få det og mere til.

*

0
0
Svar på denne tråd

Friværdi
Forfatter: 
Dato:  19-11-2007 10:30

Der ville jeg få lavet en beregning på om det overhovedet kan betale sig først.

Du skal tænke på at, hvis du skal ligge lånet ind i kreditforening er det forbundet med en hel del omkostninger i form af stift, stempel osv. Der er slet ikke sikkert at det kan betale sig selvom renten måske er billigere. Så realkredit er altså ikke altid den billigste løsning.

Hvis du sikkerhedsmæssigt ligger omkring 80 % vil et bud på renten være ca. 6,5 - 7,5 % Det afhænger også af om renten skal være fast.

Realkreditlån bliver i øjeblikket udbudt til 6 %. Oveni kommer bidrag på ca. 0,5 %. Så renten vil faktisk blive stort set den samme ved fast rente.

0
0
Svar på denne tråd

lommeregner
Forfatter: 
Dato:  19-11-2007 10:35

var lige ved at dobbelt tjekke mine udregninger og de er noget høje.. sidder ikke på min egen plads idag og den lommeregner jeg låner er ikke indstillet som min egen :-( Vi bliver frygtelig vanemennesker...

Men der er jo også skattefradrag osv.

Men man kan i bund og grund regne på denne måde for at finde mer-udgiften

hovedstol x (ny rente - gl. rente)/100 / 12 = mer pr. mdr. / 3 x 2 = mer ydelse pr. mdr incl. skattefordel.

Dette er helt løse tal - men giver en nogenlunde vejledning.

232.000 x ( 8-3,5) /100 / 12 =870 / 3 x 2 = 580 pr. mdr.

Men min anbefaling er at tage en snak med banken - det vil de altid gerne.

Rikke

Til salg:

2 års trakehnerhoppe - kanudos xx - Induc (udtaget til eliteskue)

Hoppeføl - Heartbreaker taf 0205 - Induc

Se dem på http://www.stutteri-bruun.dk

Nye billeder kan sendes.

0
0
Svar på denne tråd

banken
Forfatter: 
Dato:  19-11-2007 10:49

Jeg synes det er utroligt der ikke har været mere information end dette fra bank og virksomhed. Der vil jo heller ikke længere være tvunget lønkonto hos DDB, man skulle synes de ville gøre et eller andet for at holde på omkring 700 personer inden de skifter til andre institutter!

Men jeg må jo bede gemalen om at etablere en kontakt igen igen.

*

0
0
Svar på denne tråd

lovmæssigt
Forfatter: 
Dato:  19-11-2007 10:55

Jeg skal ikke gøre mig klog på tal, i denne sammenhæng :)

Men for mig ser det ud, som om, at den virksomhed din mand arbejder for, burde have taget hensyn til de aftaler der lå - få dem flyttet med - eller sørget for noget tilsvarende.

Når det er en special aftale, er det jo ikke en aftale i har lavet i forhold til en man laver, når man benytter variable rentesatser.

Så at de bare kan hæve renten, på må og få - vil jeg stille mig undrende overfor??

Aftalen skal vel opsiges og en anden stilles i stand??

Har du læst den aftale igennem, som blev indgået, da lånet blev taget? Er der her påskrevet en form for "hvis nu" klausul?

0
0
Svar på denne tråd

hvis nu
Forfatter: 
Dato:  19-11-2007 11:01

Jeg kan faktisk ikke huske om der står noget omkring ændring i ansættelsesforhold osv.

Men hvis aftalen helt skal skrives om inden 1/1 synes jeg måske snart de skulle have fingeren ud - eller er det os som forventes tage initiativet til dette?

*

0
0
Svar på denne tråd

12345678
Forfatter: 
Dato:  19-11-2007 15:07

Jeg kan næsten garantere at DDB kan ændre renten fra dag til dag - MEDMINDRE Maersk Data er det dem ? har forhandlet en kollektiv aftale på plads.

Det er sådan at jo mere behov du har for lånet jo dyrere - bankens rentesats sættes altid i forhold til risiko så jo mindre rådighedsbeløb og opsparing du har jo dyrere er det at låne. Tough luck desværre.

Held og lykke med det.

MetteH

Forventet ankomst af lille ny verdensborger 5 januar 2008 !!

0
0
Svar på denne tråd

kollektiv
Forfatter: 
Dato:  19-11-2007 15:50

Du har næsten ret, ikke Mærsk, men DM-data. Og ja, det er den kollektive aftale vi går og venter på at høre om.

Timingen er jo lidt kedelig pga omstændighederne - vi går ikke fallit eller noget, men derfor er det stadig meget rart at kende sine faste udgifter inden man tager visse beslutninger. Vi er ikke typen som bryder os om at benytte kassekreditten.

Var jeg ikke kommet til skade i flere omgange havde vi nok kunnet betale en stor del af lånet ud på nuværende tidspunkt eller renoveret huset - men sådan er der jo så meget.

*

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider