|
|
| hvad synes i om natural horsemanship?:) |
| Forfatter:  |
Asta ♣Isabella♣ |
| Dato:  |
14-11-2007 17:05 |
|
efter pat parellis metoder?:)' jeg elsker dem og har brugt dem i lang tid ... de heste jeg har trænet med er allesammen rigtig glad for det men hvad synes i om horsemanship i stedet for alm. ridning ville i opgive konkurrancerne for at give jeres hest det den gerne vil have?:)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| HVis du synes om Parelli... |
99E |
14-11-2007 17:09 |
|
...behøver du ikke opgive konkurrencer. De anbefaler bare, man venter til man har bestået Level 3. Så det leger vi med.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvad mener du??? |
Asta ♣Isabella♣ |
14-11-2007 17:56 |
|
hvad mener du det fårstår jeg ikke helt??:)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg mener... |
99E |
14-11-2007 17:57 |
|
...at Parelli ikke siger, man skal opgive konkurrencer. Pat og Linda Parelli anbefaler bare, man venter til efter Level 3.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nåå ::: haha |
Asta ♣Isabella♣ |
14-11-2007 17:58 |
|
jeg mener bare det med dressur hvor man skal have bid og sådan noget hvis man nu ikke har lyst til det:)?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| parelli |
|
|
Jeg var engang på en gård hvor de "dyrkede" parelli, og jeg var ved at falde om i grinekramper nogen gange, for hestebe lignede bestemt ikke nogen der gad, mens damerne hoppede og sprang. Men bortset fra det så synes jeg det er spændende nok, men jeg mener sagtens man kan ride med bid osv, det er bare et spørgsmål om at bruge det rigtigt. Har set nogen som forsøgte at ride i rebgrimer, hvor de ikke havde lagt træning nok i hestene inden yaiks siger jeg bare..
Med verdens dejligste pony: Stormarkgårds Tequila <3 Og verdens dejligste hest: Midnights Medina <3 Would you like another COOKIE? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Buumelum |
|
|
ja jeg kan blot sige at netop en som Parelli kommer jeg aldrig til at kunne gå ind for- en mand der på sine videoer bl.a. viser hvordan man lærer en hest at galopere og springe vidrre ind i en trailer der hænger på en kørende bil MED rytter på- og som endda selv advarer mod at det skal man ikk gøre der hjemme bagefter kan jeg kun sige til! Og i mine øjne er meget af hans simpelthen bare numse og vedhæng til nøgler... Jo jeg kan go dt lide horsemanship og bruger det selv. Men hva er definationen af det udover det er et samarbejde mellem hest og rytter- og som sådan bør foregå på hestens premisser? Jeg bruger det jeg mener virker og er godt for hesten- ting jeg selv har funet frem til, har læst om, set og hørt- noget af det er Monty Roberts ja (som mange osse er imod)- resten er "selvlærd" mere eller mindre.
Paints er bedst i Quarter forklædning Breeding stocks for life Elsket eller hadet, intet midt i mellem
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Kender ikke Parelli. Jeg bruger ikke nogle bestemte metoder i omgangen med min hest. Ved horsemanship forstår jeg måden, man omgåes sin hest i alle mulige situationer: når man trækker den til og fra fold, når man holder den ved smede/dyrlægebesøg, når man rider osv. Jeg har haft mange forskellige undervisere og mødt mange erfarne og dygtige hestefolk. Jeg sorterer i det, som jeg lærer, og bruger det, som jeg har behov for. Det fungerer glimrende for mig og min hest. Bestemte metoder interesserer mig ikke.
*Snepony* "A woman travels the world over in search of what she needs and returns home to find it" *
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| parelli nej tak |
|
|
Her i huset bruger vi almindelig sund fornuft. Min hest kan godt opføre sig pænt uden at jeg skal svinge med et langt tov og vifte med en orange plasticpind... Fint for dem, som har problemer med deres hest eller vil have noget andet at foretage sig med den, men Decor gider aldeles ikke flyttes rundt på, medmindre der er et formål med det. Han flytter sig fint for mig på staldgangen, bakker, hvis der er brug for det, og stiller sig selv rigtigt ved tanteskamlen, når jeg skal op, men derfra og til at jeg skal koste rundt med ham fra jorden på ridebanen eller i ridehuset bare for "sjov", der går hans grænse! Han bliver mildest talt eddikesur, "hvad ligner det at koste sådan rundt med mig, jeg ved sandelig godt, hvordan man opfører sig pænt!" Så nej, ingen parelli her!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg vil ikkke sige jeg er direkte parellie fanatiker. Jeg har selv brugt parelli en del og jeg er ikke modstander af det men bruger ikke det hele fra systemet, men blander det hele med en god gang læringsteori. Det betyder at min hest og jeg er 100% enige om hvad stop, frem, drej, vig og vig for pres betyder. Så jeg vil mene man sagtens kan ride dressur og tænke på hesten. Jeg er da også så slem at jeg har en pisk med, for så er det nemmere at ride finere signaler og inden jeg stiger op, så reagerer hesten for helt let tryk både frem og tilbage. Så man kan sagtens blande dressur og natural horsemanship/læringsteori og have en velfungerende hest.
Kieffer Lech Profi 17", smal bom sælges. Yderst velholdt. Pris: 4500 kr Skriv for mere info og billeder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stinedecor |
|
|
Det handler jo ikke kun om at hesten skal "opføre sig pænt"... Trist hvis ens mål er at hesten skal "opføre sig pænt"! Det handler jo om at skabe et samarbejde mellem hest og rytter der bygger på forståelse og gensidig respekt. Har du nogensinde prøvet at sætte dig ind i hvad horsemanship i virkeligheden handler om? Hvis ikke man har den positive og rigtige indgangsvinkel til horsemanship, er det jo klart man måske ikke finder det interessant... Men er det ikke sådan med alt nyt??? Asta-Isabella: Jeg er også tilhænger af Pat Parelli's metoder eller nok nærmere Ute Lehmann, og er meget begejtret for det, har haft meget succes med det Men vil give de andre ret i at man sagtens kan fortsætte med ridning/konkurrence, selvom man bruger horsemanship. Line
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Horsemanship |
|
|
Line, det er DIN måde at fortolke ordret på, jeg er meget enig med Stinedecor, fordi man er tilhænger af forskellige menneskers træningsmetoder kan man ikke sige at netop denne form er det rigtige horsemanship, det kan fortolkes. Til indlægstarter, nej jeg ville aldrig droppe at ride konkurrence hvis det var der min interesse lå, men min mening er at hesten sagtens kan overkomme begge dele og så længe der er en rød tråd i din handling af hesten så ser jeg ikke noget problem der. Helt ærligt så tror jeg du tilægger din hest nogen egenskaber den ikke har ved at sig at man skal undvære stævner og give den hvad den gerne vil ha = Pat Parelli træning, heste ved ikke fra naturens hånd hvilke træningssystemer der findes og kan derfor heller have præferencer herfor  mvh Jeanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| JeanneSmadsen!! |
|
|
Jeg har ikke sagt at det KUN er Pat Parelli der bruger den rigtige form for horsemanship... Der er rigtig mange spændende trænningsmetoder... Så det giver jeg dig helt ret i  Men nu er det den metode jeg har haft mest succes med, og derfor den jeg hentyder til, og så var det jo det indlægget handlede om??? Line
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| okay jamen dejligt |
Asta ♣Isabella♣ |
15-11-2007 15:40 |
|
det er da bare sjovt ar høre andres meninger frem for min  men man kan godt træne horsemanship uden at ens hest har problemer og jeg ved ihvertfald at man opnår tillid til sin hest uden brug af ond magt ... men det er jo bare min mening ud af 100000000000000 og måse flere endnu  der er også andre som jeg synes er gode nu spurgte jeg jer bare om parellis:)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tænk sig... |
|
|
at vi ikke engang er klogere, end at vi hopper på det, når alm. sund fornuft får et fancy navn... Suuuk... Og man er på kursus (orv nej... clinic) for at lære horsemanship... Ikke på kursus for at lære om hestens naturlige adfærd og reaktionsmønster... Ikke på seminar for at få fif til at let indlæring... Nøøøw... Man er på cilnic i horsemanship...
Zamangah Flere heste til salg eller udlån, se præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| horsemanship |
|
|
Jeg har ingen guruer, blander lidt her og derfra, især fra Monty Roberts, Mcaclean, og alm. sund fornuft - og følelse for hesten - jeg laver sikkert en million fejl, men noget virker da for de heste jeg har meget i hænderne får altid stor personlighed og meget samarbejdsvillige/tillidsfulde - jeg har dog så uendelig meget at lære endnu, det har jeg tænkt mig at bruge resten af mit liv på, det er da en god fremtidsudsigt  Men jeg kan ikke døje når der går fanatisme i skidtet eller at det skal blive så firkantet, det gør ikke nødvendigvis hesten godt - jeg var en gang ude et sted at ride hvor ejeren havde det dyre Parelliudstyr - men islændere var nogle lømler af værste skuffe - fordi ejeren ikke havde ikke styr på hvad der er sund fornuft i omgangen med heste. Eller heste der står over 20 timer i boks og ejeren "laver horsemanship" med dem , så er grundidéen i godt horsemanship meget misforstået i mine øjne. Det er hel pakken i horsemanship der gælder, både for hygge og konkurrenceheste - at hesten kommer så meget ud som muligt/løsdrift, bliver passet med smed, dyrlæge, ormekure, bliver behandlet med hensyn og respekt, får sat grænser, har udstyr der passer, at stå af og trække den hvis den er, aldrig lade frustrationerne gå ud over dyret træt osv. osv. - så jeg mener godt at konkurrenceridning og horsemanship kan følges ad.
ÉN GANG FJORDHEST - ALTID FJORDHEST Bellapigen 1979-2005 elsket og savnet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| parelli |
|
|
siger da ikk man ikk må ride med bid...  - de siger bare man skal vente til man kan ride - og her mener de blive siddende på hesten i alle gangarter uden at miste balancen, dreje til højre, venstre, bakke, stoppe, ride fremad - og i det tempo man selv ønsker og skifte mellem gangarter og retning som man selv ønsker - altså alt basis skal være helt på plads. Så når man kan babysnakken er det tid at putte bid i munden for at få finere kommunikation...
If you allways do what you allways did, you'll allways get what you've allways got
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm.. |
|
|
Zamangah: rigtig godt skrevet. Det var lige det, som jeg tænkte, men som jeg ikke kunne formulere;) 
*Snepony* "A woman travels the world over in search of what she needs and returns home to find it" *
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Line Joker |
|
|
Jeg tror du misforstår mig! Min hest "opfører sig pænt", fordi han er tryg i sine rammer, ved hvad jeg forventer af ham, og ønsker at gøre det, jeg beder ham om! Han er ikke en robothest, som er kuet på nogen måde! Vi er enige om, hvordan tingene skal foregå og det synes jeg er optimalt... Hvis jeg står med en "problemhest" benytter jeg mig også af arbejde fra jorden i langt tov. Jeg kalder det bare ikke Parelli System eller noget andet. Jeg kalder det sund fornuft og har udviklet teknikkerne gennem mine mange år med heste. Da jeg fik Decor i sin tid, arbejdede jeg en del med ham løs i ridehuset og lavede, hvad jeg senere fandt ud af var Join-up. På det tidspunkt, var Monty Roberts ikke kendt... Jeg ved godt hvad horsemanship handler om. Jeg vælger dog bare ikke at "dyrke" det som en aktivitet med hesten, men lader hele min omgang med hesten være præget af det. I mine øjne er der Horsemanship (med stort) og horsemanship (med lille). Horsemanship (med stort) er de systemer, som nogle kloge folk har sat op, så det er let tigængeligt. Mange dyrker Horsemanship som en aktivitet med hesten, ligesom nogen rider dressur eller springer. En stor del når aldrig dertil, hvor hele deres omgang med hesten er præget af tillid, respekt og forståelse. Så er der horsemanship (med lille). Det er blevet udført i mange, mange år af folk, som har gidet interessere sig for hestens psyke og adfærd. Her er ingen systemer, som gør det lettilgængeligt. Man må prøve sig frem, observere, tænke sig om og prøve igen. Iøvrigt hed god, fornuftig omgang med hesten horsemanship længe inden nogen fandt på at sætte noget som helst i system og tjene penge på det... Mht at prøve noget nyt: nu er hverken Horsemanship eller horsemanship nyt i mine øjne. Og nej, jeg er ikke bage for at prøve noget nyt. Jeg tyvstjæler teknikker og nye måder at tænke på alle mulige steder. Jeg har i mange år redet en kombination af akademisk og moderne dressur. Jeg er begyndt at snuse til McClean, og var i onsdags til foredrag om Omega-3-fedtsyrer og mycotoxiner i foder, 2 ret dugfriske emner indenfor fodring. Jeg hoppede med på roepillebølgen, da den var helt ny og har i mange år fodret max fiber-min stivelse, altså inden det blev "moderne". Iøvrigt rider jeg i bomløs sadel og bruger både massage, kiropraktik og akupunktur til min hest, så jeg er altså ikke helt forstokket. Jeg har bare en god portion skepsis og bruger kun det, som virker for min hest og mig...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hil hil.. |
|
|
... stinedecor! Jeg behøver jo slet ikke, at skrive min mening om horsemanship, - det har du gjort så smukt! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stinedecor |
|
|
Godt ord igen  Jeg er helt enig med det du skriver... synes bare dit tidligere indlæg lød så negativt... Så i det store hele kan jeg godt se at vi er ganske enige om tingene og betydningen af "opføre sig pænt"  Line
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bum bum |
|
|
Janne: Mange tak!  Line: Jeg følte mig nok lidt provokeret af trådstarter, som jo postulerer, at Horsemanship er det, som min hest vil have! Jeg er en kende træt af folk, som tror de har fundet den hellige gral...  Der er ingen tvivl om at Horsemanship kan gøre folk bevidste om deres hests sprog og adfærd, men jeg gider bare ikke have smidt i hovedet, at min "stakkels" hest bliver unddraget noget fantastisk, når han nu rent faktisk synes det er noget skrækkeligt pjat...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Savage Garden! |
GeLabs2203 |
16-11-2007 13:07 |
|
Hvis jeg prøvede at gøre HMS med Labs, så ville han nok bare stå og glo dumt på mig. Er jeg et dårligt hestemenneske hvis hesten ikke gider gå ind i 'legen'? Jeg plejer at bruge almindelig sund fornuft, HMS, akademisk ridning etc., interesserer mig overhovedet ikke.
Hilsen tidl. *$uper Tino* og Darren Hayes - besøg Labs' hjemmeside Darren & Labs, I love you! I don't believe in God - I believe in Darren Hayes Bliv min ven på MySpace
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lidt af hvert |
|
|
Jeg er ikke så kategori-fikseret. Men jo jeg bruger "horsemanship" og synes det er dejligt at omgås hesten udfra en indstilling om at forstå den og blive forstået af den. Dette kombinerer jeg med min egen intution. Jeg synes ikke det står i vejen for "seriøs ridning" - andet end at man ikke presser hesten udover hvad den selv har lyst til. Man "tvinger" ikke hesten, man får hesten til at se pointen i at samarbejde. Man opnår ikke resultater sådan lynhurtigt, man opnår ikke yderligere "flot" spændstighed ved at sidde på en ophidset hest. Men man har en hest der er glad for sit "arbejde" og en hest der ikke får alle mulige mærkelige overanstrengelsesskader. Jeg rider ikke stævner, men jeg kunne da sagtens gøre det hvis jeg havde det behov, og ressourcerne til det. Men som sagt - måske tager tingene lidt længere tid på den naturlige måde, til gengæld holder de også længere. Og nej jeg kan ikke se noget problem i at en samarbejdsvillig hest fx har bid i munden. Det bliver først et problem når biddet bruges som magtmiddel, men det gør det ikke når man samarbejder 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja ja så siger vi det |
Asta ♣Isabella♣ |
16-11-2007 14:20 |
|
det er bare i orden:) jeg ville jo bare lige vide hvad i synes og jeg benytter mig da også af andre end pat parelli som fx ute lehmann og monty roberts og gitte v naldal og jeg tror alle har forskellige meninger men jeg mener bare at NOGEN ikke ALLE gør noget forkert med hensyn til deres hest som fx høje dressur og springryttere og jokeyer kan også være virkelig hårde ved deres heste.. og det er sådan set bare det jeg er frygtelig ked af at se ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|