|
|
| Hjælp til hundehvalp. |
|
|
Hej! For 6 måneder siden måtte vi til stor sorg for alle i familien aflive vores hund gennem 14år. Vi var alle enige om at vi skulle have en ny hund igen.(Det var simpelthen for stille i huset) MEN puha hvor kan man blive overrasket over at få en hvalp når det er så mange år siden man sidst havde sådan en 
Molly vores lille ny er simpelthen super sjov og aktiv. Der er faktisk ikke været nogen problemer med hende. Hun var renlig efter dag 5. Sover igennem;) Og kan allerede være alene.
Hun er villig til at lærer og nu hvor hun er 3 måneder er alle de normale ting på plads (Sit, dæk….)
Vi Har kun ET problem. Hun får aldrig mad eller godbidder ved bordet, og hendes mad bliver først serveret efter resten af familien er blevet fodret. Alligevel har hun udviklet en virkelig træls vane.
Lige så snart familien har sat sig ved bordet begynder hun at gø uafbrudt. Det gør hun de 20 min aftensmaden tager. Hun står cirka 1-2 meter fra bordet og hopper op og ned mens hun gør.
I starten fik hun at vide at hun skulle "være stille!" Hvilket blot gjorde hende mere ihærdig!(dårlig opmærksomhed er bedre end intet ) Der efter ignorerede vi hende fuldstændig, dog uden resultat. En enkel gang lukkede vi hende inde i et værelse mens vi spiste hvilket der kun forstærkede larmen, nu også med hyl.
Håber virkelig i har nogle gode råd. Det skal siges at det faktisk er det eneste tidspunkt hvor hun siger noget. Hun tigger ikke på den normale måde ved at side tæt op af en, og savle. Hun hopper bare rundt, mens hun gør konstant J
Og til sidst lige et billede af familiens ellers så dejlige lille hvalp. 

|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hundehvalpen Molly. |
|
|
Hej vi har 6 hunde hvor de 2 af dem er hvalpe på 5 mdr. Vi fodre altid vores hunde før vi selv spiser og har ingen problemer med at holde dem fra bordet når vi spiser. Jeg vil foreslå at i giver den sin mad før i selv spiser så er jeg næsten 100% sikker på at når den opdager at den også får mad går den hen og lægger sig da den er mæt og tilpas:).Det der sker når i sætter jer til bords er at den så ved at når i er færdige får den sin mad og derfor opføre hun sig som hun gør.Prøv det.Jeg er spændt på at høre hvordan det går:).
Et liv uden dyr er som en sko uden såler:)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvorfor |
| Forfatter:  |
SMILLA J ☻camilla j☻ |
| Dato:  |
07-11-2007 13:15 |
|
skal hunden vente til i har spist giv hende dog maden inden i spiser så er det i hvert fald ikke pga. sult hun hopper rundt. vores hunde bliver altid affodret inden vi sætter os til bordet for så lægger de stille og roligt mens vi spiser. håber det kunne hjælpe jer. camilla
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pia og camilla |
|
|
Det var til hvalpetræning at vi til teori, fik at vide at man altid skulle fodre hunden tilsidst "ellers følte den at den stod over menneskerne" for i ulveflokken var det altid de stærkeste der spiser først, og de nederste der spiser sidst. Men jo vi er efterhånden villig til at prøve det meste. Så jeres råd vil da blive prøvet! Men har nogengange på fornemmelsen at det ikke er så meget maden hun gør efter, Men at det mere er "Se-mig" 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1232456 |
Heidi Jensen |
07-11-2007 13:28 |
|
Hej Maria... Sikke en dejlig lille hund, og sikke en træls vane ;o) Jeg har 2 hunde, og ligesom din spiser de først efter vi har spist. Jeg ville prøve at gøre den lille hvalp godt træt inden i sætter jer til til at spise, måske gå en god tur, leg noget hvor hun bliver mentalt stiuleret Ja jeg er ikke ekspert! så det er bare et forslag, også vil jeg sige bliv ved med at ignorer, selv om det må være hårdt! Jeg glæder mig til ay se andre forslag. mvh Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja det er |
|
|
da klart at hun viser at her er jeg hun vil lige huske jer på at hun også vil have mad:). Nogen gange kan det da være rigtigt at de prøver at tage styringen men hun er altså lille at det er nu du skal vise hende at det er dig der bestemmer og at hun får mad før jer betyder altså ikke at hun vil tro at hun er mere end jer som sagt har vi 6 og her er det os mennesker der styre selvom de får mad før os.
Et liv uden dyr er som en sko uden såler:)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg ville som de andre foreslår helt klart også fodre hende først (eller samtidig i et andet rum) Så tror jeg det stopper af sig selv. vh Miriam (som har 4 hunde..)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vil også give de |
troldefe (mømle) |
07-11-2007 16:41 |
|
andre ret, det er en gammel myte det med, at hunden skal sidde og kigge på og vente til fam. har spist op før den får sin mad.. så vidt jeg har lært er det ligegyldigt hvornår den får mad i forhold til familien. Og i en ulve flok er det altså hvalpene der blir sørget for først, derefter alfa parret, og til sidst"resten" hvis det ikke hjælper det som de nadre også siger, så prøv , når hun skal have sin mad, at hælde det op i menneske højde (så hun ikke kan se helt hvad der sker i skålen) og så ta en kiks eller andet og lad som om det er hendes mad du/i såiser lidt af, inden i sætter skålen ned til hende. Det lyder nok meget mystisk men det er én af tingene der hjælper, hvis man har en hund, som tror den har første ret til at få mad. Men dte lyder nu ikke som om det er problemet her Tror nærmere det er som Pia Dalsing skriver
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vedr. hunderåd |
|
|
jeg syntes absolut, at de i mange tilfælde er rigtigt at give hunden mad efter familien har spist.. men hvis ikke ikke har problemer med jeres lederskab overfor den lille prinsesse, ja så er det slet ikke nødvendigt at hun skal vente.. hvis hun spiser tørfoder (og er et madgladt "lappedyr") kunne det måske være en rigtig god ide, at sprede hendes mad rundt i et rum tæt på hvor i spiser, så hun kan bruge tiden på at søge sin mad og dermed blive godt stimuleret samtidig...! hvis hun er hurtig færdig, kan i evt five hende noget af maden i en aktivitets-terning, så hun skal bruge lidt mere tid på spisningen. hvis det virker og hun "hopper på den", kan i evt flytte mad søgningen helt ud til græsset i haven (lidt efter lidt) hvis missionen lykkedes, får i spisero og hun får lært at beskæftige sig med noget andet imens i spiser... jeg giver dig forøvrigt ret i, at hun ikke gør fordi hun er sulten men nærmere har svært ved at accepterer at hun ikke er "med" i det sociale samvær som i har under spisningen. en anden ide kunne være, at lære hende at blive glad for sin kurv/tæppe og "kræve" at hun ligger sig der imens i spiser, dette kræver selvfølgelig en del mere træning (små skridt og korte intavaller hvor hun skal blive i kurven i starten)men er rigtig godt for hende at kunne fremover i mange situationer.. mvh Mille
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| efter før |
Nadia ♥Stacia♥ |
07-11-2007 20:00 |
|
Hej du har ret i at man fodre hunden efter at man selv har spist pga. det med førerhund men der er ingen regler uden der er undtagelser. Ja jeg ville også altid fodre den efter maden, men går det ikke ville en hundepsykolog råde dig til at lade den spise først (er en del inge i deres metoder og ville også læse til det hvis ikke det var så hulens dyrt) 
ღ Pintoer sætter kulør på hverdagen ღ ღAnastacia ღCassiopeia ღElvis
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for... |
|
|
Tak for jeres svar, der både lidt for og imod. Her i aftes, fik hun så sin mad lige før vi begyndte og spise, da vi satte os ved bordet kom hun løbende, og var derefter fuldstændig ligeglad med sin egen mad. Det var først da vi rejste os at hun traskede ud og spiste det. Det skal ellers siges at hun er en meget madglad lille labrador, der hakker ALT i sig. Vi prøver igen i morgen med at give det til hende først, men hvis det ikke hjælper kan jeg ikke se nogen grund til at hun skal have det først hvis hun alligevel først vil spise når vi er færdige. Camilla M: Vi har både en terning, og fodrebold, som hun bruger meget. tror vi prøver i morgen at give hende maden i den så. Den er hun lidt mere vild med, da hun jo ikke har den hele tiden, så den er X-tra sjov når den kommer frem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kdfjggkj |
|
|
Mad først eller sidst??? Ved ikke, men i TV, da der var en udsendelse med en hundeadfærds dame, som hjalp en familie med deres hund som tiggede og endda somme tider stjal maden ud af hænderne på familien, der rådede hun dem til at prøve at give hunden mad først. Og det hjalp altså. Hvis der er både for og imod ideen med at hunde spiser først, så prøv at give den sin mad samtidig med I sætter Jer til bordet.. Hvad med at knalde den en med fx en avis og råbe NEEJ? Og det skal ikke bare være et lille tjat...Når nu denne metode gerne kommer som løsning på et problem med en hest der fx bider, så kan den vel også bruges til en hund... Det er mere forskrækkelsen der skulle få hunden til at holde.
Superlækkert lucerne fra 1,5 kr/kg samt wraphø 1 kr/kg i minibig sælges, meget tørt, se præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvis det kun er en myte.. |
|
|
Kan ikke helt forstå hvorfor det med maden til sidst er en ren myte, som nogle af jer siger. Vi fik det at vide af vores træner fra Dansk kennel klub. Men hvis i er sikre på at det kun er en myte vil jeg da lige vende det med dem til næste træning. Man må gerne rette på hundetrænere hvis det tager fejl 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Meguld |
|
|
>>> Hvad med at knalde den en med fx en avis og råbe NEEJ?
Sikke da en ELENDIG løsning - man kommer ingen vegne med at slå/råbe!!!
UNG DRESSURHOPPE KØBES max. 6 år, ca. 170 cm., ukompliceret, super temperament - eksteriør - bevægelse. Jo mørkere jo bedre - skal være redet! SE MIN SKØNNE STALD www.nokke.dk grafiker
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Krig ,Terror |
Illum |
08-11-2007 15:12 |
|
Og Ragnarok spiser kl. 17 og vi spiser kl. 18-19 tiden. Det er de vandt til. De spiser inden Manden guffer sine majsflager det er de også vandt til. Og nej de tigger ikke, de kikke af og til men ikke med lyd på. Ragnarok, hun sover når vi spiser middag.
Illum Jeg undskylder IKKE for stavefejl . manglende tegn eller tegnsætning. Deal with it! . Kunsthorn blev Smukke Gangers redning Foto på præs til dem der har spurgt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| luk væk |
sdueholm |
08-11-2007 17:03 |
|
Den ide du prøvede med at lukke den væk når den begynder at gø skal lige kombineres med at den bliver lukket ud igen hvis den har været stille et par minutter. Så burde den virke, men det kræver noget tilvænning. Du nå ikke lukke den ud før den er stille igen for så bliver den jo faktisk belønnet for at larme.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Måske ikke rigtigt... |
|
|
Fra Foderguiden.dk www.hundeleksikon.dk/ hundspsv.html#13 Dyrlæge Sabine Förderer er den som besvarer 13. Hvilke slags kødben må jeg give min hund? Kødben fra okse eller kalv er velegnede til hunde. Kødbenene kan købes hos din lokale slagter. Rå kødben er i sig selv ikke giftige, men kan i uheldige situationer indeholde bakterier og parasitter, der normalt dræbes ved kogning eller stegning. Mange dyrlæger anbefaler derfor at kød og ben skal koges før du giver det til din hund, idet det er dyrlægen der står til ansvar, hvis din hund alligevel smittes med campylobakter, salmonella e.lign. bakterier. Hvis du vil være sikker på at din hund ikke smittes med bakterier eller parasitter, bør du give den kogte kødben. Foderguiden.dk mener at det er op til den enkelte ejer at beslutte om hunden skal have råt eller opvarmet kød og ben. Giv ikke kødben fra svin, lam og fjerkræ, idet de kan splintre og punktere i hundens tarm. Kødben kan være med til at forebygge tandsten hos din hund, idet et kødben kan sprænge evt. tandsten af tænderne. Det er ikke alle hunde, der kan tåle kødben. Nogle hunde får forstoppelse eller diarré af kødben. Hvis du har mistanke om, at din hund ikke kan tåle kødben bør du give den andre hårde ting at gnave i. Herhjemme får hundene kun rå kødben fra en rigtig slagter. Alle andre former for knogler bliver kogt til dem og de får IKKE fjerkræ-knogler overhovedet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ups... |
|
|
Og det var så den forkerte tråd jeg postede i,- det har jeg aldrig prøvet før 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mmmhhh |
katrunte |
08-11-2007 18:02 |
|
Mine hunde spiser kl. 17. Selv spiser jeg ofte senere - og vi har altså ingen "lederskabsproblemer". Den store tigger hvis hun kan komme til det - uanset hvor fyldt hendes fede mave er. Den lille interesserer sig slet ikke for mad. Om de får mad før eller efter mig, ændrer ikke deres roller i vores flok. Det vigtigste for mig er, at de, så vidt muligt, får mad på faste tidspunkter. mvh. katrunte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke myte |
|
|
det er bestemt IKKE en myte med at de nederste rangerende i flokken spiser til sidst. men i det tilfælde her vil jeg give hvalpen mad først eller samtidig som i spiser. i en flok vil hvalpene spise først og så alfa parret(lederne, som gerne skulle være jer)og til sidst de lavest rangerende i flokken. Det er forskelligt hvornår mine hunde får mad, nogle gange før og nogle gange efter vi spiser og de ændrer bestemt ikke rangering af den grund.. så syntes man skal prøve sig frem..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for det :) |
|
|
Igen tak for jeres svar. Det skal lige siges vi nu i 2 dage har givet Hunden mad før vi er begyndt og spise og so fare hjælper det intet. Det er som sagt hellere ikke så meget maden hun går efter, hun tigger ikke. hun hopper bare rundt om bordet mens hun gør. Vi har prøvet at lukke hende ind i værelse men tro mig vil ikke kunne lukke den ud som belønning for at være stille. så skal jeg hvertfald være heldig at fange den i en luftpause  Tror mest på den metode med at hun gerne vil være med i det, vi har gang i. særligt fordi hun er familiehund med stort F. Hun er med ude ved hestene, ude og se min bror spille fodbold, og gåture bliver gjort med 2 personer eller hele familien. Måske syntes hun at hun skal være med når vi nu er sammlet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Adskillelse |
|
|
Hvis situationen er som du beskriver, så kan det være I skal arbejde på at hun kan være væk fra jer i længere og længere tid - starten på alene hjemme træning. Det kan bare være at gå ind i et andet rum uden hende og så vende tilbage hurtigt igen. Hun skal lære at hun ikke altid behøver at være centrum for det der sker. Som en anden nævner kunne I også prøve at træne hende til at være i hendes kurv. Det er en anden måde at træne adskillelse på, mens I faktisk er i nærheden. Og så ville jeg fodre hende nogen tid før I får mad, så hun er mæt og gerne også (psykisk) træt. Nu hun er en Lab og madglad så kunne I jo træne med hendes aftensmad så hun skal tænke sig til føden. Pøj, pøj med den lille bandit - de er nu dejlige i den aldre. /Louise
(4000/4130) Humbaur Rapid udlejes - lys og rummelig
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lederskab er noget, man ... |
X-rytteren |
09-11-2007 10:00 |
|
Gør sig fortjent til. Igennem omgangen med hunden hvor i viser ro, overblik og kontrol bliver i ledere for hunden. I bliver ikke ledere ved at udstikke en masse forbud. Det var til hvalpetræning at vi til teori, fik at vide at man altid skulle fodre hunden tilsidst "ellers følte den at den stod over menneskerne" for i ulveflokken var det altid de stærkeste der spiser først, og de nederste der spiser sidst. Hvor dejligt at høre, at der på nogle hvalpekurser bliver holdt teori Der er stadig nogen der mener, at man er leder over for hunden, hvis man spiser først, går ud af døren først osv. men de fleste eksperter er af en anden overbevisning (jvf. flere års ulveobservationer). At I har fodret hende før I selv spiser i to dage er sikkert ikke nok til, at hun kommer af med en dårlig vane. Som du selv skriver, tror jeg også at hendes hopperi skyldes, at I laver noget uden hende=slemt for en hvalp. I kan prøve at aktivere hende inden i spiser, eller give hende en bold eller flaske med mad, som hun kan lege med, imens i spiser. Eller binde hende til bordet (1-2 m line), så er hun tæt på, men kan ikke hoppe rundt. Giv hende noget at tygge i, så hun er beskæftiget. Og ros hende når hun er stille
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej... |
|
|
Dejlig hvalp  Nu syns jeg det lyder til at vi er inde på noget rigtigt, jeg tror bestemt ikke hendes adfærd har noget som helst med mad eller fodringstidspunkt at gøre. Men ganske enkelt at det da "ligegodt osse er sørens" at hele familien HVER aften ca. samme tid sætter sig omkring bordet sammen "UDEN MIG"... "hvad har jeg gjort?"  Har i prøvet at køre hende VIRKELIG træt inden i skal spise?- Så hun både er fysisk of psykisk træt og "opmærksomhedsbægeret" er helt fyldt op? Angående fodring tænker jeg at det er meget individuelt fra hund til hund og familie til familie hvad der fungerer bedst. Held og lykke med den lille "støjsender"  -Louise
Uddannet Reiki-healer. Behandling af heste og mennesker tilbydes... D.18/10-07 kl. 22.25: Blev jeg moster til den dejligste lille prinsesse  Dressursadel sælges af mærket Otto Schumacher, lækker kvalitet ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak for alle jeres råd. |
|
|
Vi har nu i den sidste uges tid fodret Molly først. hun er som sagt ikke interessert i maden før vi alle er gået fra bordet. MEN vi har nu nådet et sted hvor der kun lige kommer et lille vuf i starten og derefter ligger hun sig på gulvet, et par meter fra bordet (Uden at sige noget) og der ligger hun så med hovedet på forpoterne og venter til vi alle er færdige. Derefter vimser hun ud til sin mad, som hun siger "Så er vi jo færdigt her" VI skal dog ikke kigge på hende mens hun ligger der for det kan godt udløse et lille tilbageflad. Men igen tak for jeres råd det var vist lidt af en kombi af alle råd der hjalp. MVh Maria 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min babycocker |
|
|
får mad før vi andre, og det er min gamle border ikke vant til. Jeg var nemlig også i den overbevisning, at de skulle spise efter familien, men han har altså ikke ændret adfærd ved at få maden før os andre. Det drejer sig om at have en fælles holdning til det problem som hvalpen udviser, i familien, og så holde sig til det. Mine hunde skal blive væk fra vores bord når vi spiser, og det tog ikke mange dage før hvalpen selv går over i hendes kurv, når vi sætter os til bords. De får mad når vi laver mad. Hvis du vil udvise lederskab i madsituationen, må du jo lade som om at du spiser fra dens skål med mad, og lade 'resterne' tilfalde hende. sød hvalp
Jeanette www.sitecenter.dk/appaloosa Opdateret August 06 Nu også med en alpequarter Køb en hest og få bekymringer sælg en hest og få flere bekymringer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Mine hunde har altid haft vand og madskåle stående i køkkenet. De er blevet fodret af samtidig med os og har aldrig taget lederskab af den grund. Tror det er en gammel skrøne, at hunde skal vente med, at spise til efter dens mennesker har spist. Sådan en slags ammestuehistorie. 
Hilsen fra Pony-mor. Livet er for kort til telefonsælgere, sadelproblemer og foderautomater.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Køb dog.. |
|
|
en høj børnestol til hunden , så den kan sidde med ved bordet Nej bare gas - godt det går fremad - vores gjorde gerne det at hun fløj rundt under bordet og bed os i strømperne - det hjalp lidt efter lidt at hun spiste samtidig med os i hjørnet af køkkenet
Hilsen Betty Forelskelse er en momentan form for sindsyge citat : Garfield Søges Bon Bon's Beauty kat 2 broget ponyhoppe solgt til Fyn Beauty er nu fundet hurra for HN
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|