Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

alderssvarende uddannelse!?!
Forfatter: 
Dato:  01-11-2007 10:28

Synes godt lige vi kan tage en frisk debat ...

Hvad mener du om begrebet : alders svarende uddannelse?

Altså at hesten skal være på et bestemt niveau uddannelsesmæssigt i forhold til alder?

Hvis du skulle købe hest, ville du så holde på at hestens alder skulle svare til dens uddannelses niveau? eller?

Personligt kiggede jeg efter det modsatte da jeg kiggede efter hest for 2-3 mdr. siden! Jeg ønskede en hest som var omkring 5år og ikke redet så vældig meget - altså en hest som ikke var "ødelagt"/startet for tidligt og som havde potiantiale for at holde mange år endnu!

...

Nu med en ny heste-ven... Thorleif Gøgholm has arrived..

Libero-Lucky - den største stjerne på himlen!
Født 4.6.1997 - R.I.P. 11.7.2007....
0
0
Svar på denne tråd

uddannelsesniveau
Forfatter: 
Dato:  01-11-2007 10:35

Altså på ungheste betyder det ikke så meget for mig, men det kommer jo an på hvad man vil med hesten.

Personligt betyder det mere for mig når vi snakker heste, der efterhånden er kommet lidt op i alder.

Fx så jeg den anden dag en annoncen på en hest på omkring 10 år, hvor der stod: går LC/LB dressur men med talent til mere med den rette rytter

og der tænkte jeg sådan lidt. OK, det var godt nok ikke meget den havde nået og det var nok ikke lige den jeg ville vælge hvis jeg ledter efter en dressur hest i hvert fald

Mvh. Nina

Den der ikke kræver kvalitet
er selv med til at afskaffe den
0
0
Svar på denne tråd

uddannelse
Forfatter: 
Dato:  01-11-2007 10:38

Jeg er enig med jer begge - en 5-års som bare er ryttervant er helt ok for mig, faktisk bedre end en 3-års der rides i dressur. Men en 12-års som går LB kommer nok ikke meget videre på konkurrenceplan i hvert fald.

:Pia

*

0
0
Svar på denne tråd

Alderssvarende uddannelse
Forfatter: 
Dato:  01-11-2007 10:50

Min hyphest er i hvert fald ikke alderssvarende uddannet

Det var hun ikke som 5 års da jeg købte hende, hvilket jeg så som et plus, da hun så efter min overbevisning havde mindre sandsnylighed for at være redet i stykker og det er hun helle rikke nu, hvor hun bliver 9 til næste år. Hun er vel på LB niveau, hvilket til dels skyldes en længerevarende skadesperiode, til dels skyldes mine manglende ambitioner. Hun har helt sikkert evnerne til, med rette rytter at komme op på minimum LA niveau (på konkurrenceplan), men jeg har det fint med at fedte rundt på LB niveau som tingene er lige pt.

Anastasia & Tina
Tjek denne hjemmeside: www.prinsessetoben.dk

0
0
Svar på denne tråd

aldersvarende...
Forfatter: 
Dato:  01-11-2007 10:57

Jeg synes personligt det er lidt ligemeget. Nok mest fordi jeg ikke selv har de store ambitioner.

Men en hest på 10 der kun går lb, er jo ikke alverdens. Men med en almindelig god rytter, som gør noget for og ved sin ridning, tror jeg på at de fleste heste kan lære at gå en real la1-2-3 stykker. Og det er så lidt ligemeget om hesten kun kan en lb som 10 års. En 10 års som ikke kan mere, er jo tit og ofte en hest der er redet ligeså flittigst som mine egne på bane. Og det vil sige pt stort set ingenting. Måske har hesten gået som pynt på marken, og givet en god tur til sin ejer i ny og næ. Derfor er hesten jo ikke nødvendigvis ringe. Men selvfølgelig skal sådan en hest nok heller ikke koste det samme, som en top tunet 10 års, som går M.

Jeg selv går som regel efter en ung livlig hest, med har en facon jeg kan li, og gerne det andre vil kalde vild, sær, sur eller faretruende, eller bare som pintoen jeg har, som har den sjoveste personlighed, ved at indeholde det hele, og så alligevel at være verdens største nussegøj. Eller oldenborgen som intet af det har, men er hjemmeavlet, og tit bare har lyst til at hoppe min lomme, for der må der godt nok være rart.

0
0
Svar på denne tråd

Min egen
Forfatter: 
Dato:  01-11-2007 11:02

da jeg købte min for 2 år siden var han ikke redet særlig meget. 10 år gammel og det kan kunne var at gå i skridt, trav og galop, eller knap nok, fremaddriften var der ikke rigtigt, og alligevel købte jeg ham. kemien var der, og ridningen kan jeg selv få rettet op på, tror det ville væe svært at træne sig frem til kemien!

Nath, Sisse og Fønix

Der findes lige så mange holdninger som mennesker ;-D

I am not in the middle of nowhere, but I can certainly see it from here!

0
0
Svar på denne tråd

Holdbarhed
Forfatter: 
Dato:  01-11-2007 12:50

Faktisk viser alle undersøgelser, at en hest der er tilredet tidligt på et moderat niveau, holder længere end en hest, der tilrides sent. Også fordi man er tilbøjelig til at ride en 5-års mere end en 3-års. Men musklerne udvikler sig jo ikke hurtigere fordi hesten er 5. Men det styrker faktisk også knoglerne at gå tidligt i gang.

Nu kræves der jo ikke voldsomt meget af hest fordi den skal gå en LA, så det burde en 5-6-års kunne gå uden problemer. Måske ikke et program, men alle øvelserne.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
0
0
Svar på denne tråd

uddannelse
Forfatter: 
Dato:  01-11-2007 13:21

I min verden er alderssvarende uddannet i dressur (heste):

4 år: LC

5 år: små LA'er

6 år: høje LA'er

7 år: MB

8 år: MA

9 år: Georg

10 år: lille tur

11 år: store tur

Dette gælder heste med kapacitet til at gå hele vejen, hvis jeg stod og skulle købe hest til "den fulde pris". Man kan selvfølgelig ikke forlange af en 8 års med ringe eksteriør og nul gang, at den skal gå MA, men sådan en hest ville jeg heller ikke være interesseret i...

Selvfølgelig kan man acceptere, at hesten ikke er klar til det pågældende niveau pga vækst eller manglende ridning, men hvis den har udviklet sig normalt og er blevet redet fornuftigt og har den kapacitet, som skal til, bør den følge skalaen...

Springning kan jeg ikke udtale mig om, synes at alt over 70 cm er HØJT!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider