Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

blind hest
Forfatter: 
Dato:  30-10-2007 15:16

Hej!

er der nogle herinde som har erfaringer med heste, som er blind på det ene øje?

kan en hest som er blind på det ene øje bruges som ridehest?

vi har nemlig fået en hoppe, på prøve, leveret fra en hestehandler. den er ellers en sød lille hest. men den er desværre blind på venstre øje. men tror i at den kan bruges til ridehest, eller er det bedre at få den slagtet?

MVH

Anne

0
0
Svar på denne tråd

Blind hest...
Forfatter: 
Dato:  30-10-2007 15:22

"Min" Plethest er stort set blind på det ene øje, og svagtseende på det andet også. Hende kan jeg sagtens bruge, men det kræver at man tager hensyn og går lidt ekstra op i at hesten kender og stoler på de mennesker den omgås (og især rides af).

Du er velkommen til at smide en pb hvis du har lyst.

Mvh

Tine & Tulle
Det klinger! :D

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  30-10-2007 15:24

der er en der har en fjordhest opstaldet hos mig, som også er blind på det ene øje, den rider hun fint på, den er dog stadig lidt stiv på den ene volte, men så længe man bare tager hensyn til det, så kan de sagtens fungere som rideheste..

Naja

***OBS***

NY HJEMMESIDE

***OBS***

*

*

* * *

* * * * *

* * * * * * *

Stald-Lindgaard

tilridning/undervisning-kommision tilbydes

hjemmeside:www.staldlindgaard.dk

køb og salg af alle slags heste og ponyer.

0
0
Svar på denne tråd

ufohvoifdhofdh
Forfatter: 
Dato:  30-10-2007 15:36

bent branderup har en dejlig plethest der er totalt blind og den går høj skole så de kan sagtens rides hvis man tager hensyn til deres svage sider

DEN 1/9 03 FIK VERDEN DEN MEST LYSENDE OG STRÅLENDE STJERNE I HIMLEN FARVEL AYLA VI SES

ZENTA MIN VEN ELSKER DIG DU ER ENDNU EN LYSENDE STJERNE PÅ HIMLEN

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  30-10-2007 15:37

Jeg arbejdede på et stutteri hvor de havde en hest med 1 øje. han var konkurrencehest og vandt stort set alt den kom i nærheden af. Den var stille og rolig, men kunne selvfølgelig blive lidt bange hvis der kom noget fra dens blinde side.

Men jeg mener ikke man skal slagte den, den kan blive en fin lille hest

Michelle

HUSK hjelmen - den er pænere end kraniebrud.

Gallakjole sælges

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-10-2007 16:17

Ja, jeg kender en der er stort set blind på det ene øje. Den har da gået DM i springning for U21 i år.. Så nej, du skal da ikke aflive den ;)

WOW! 3.G på HTX, 2 heste, undervisning 2-4 gange om ugen, stævner næsten hver weekend. Det hele kan sgu lade sig gøre :D

Saltum Hestetransport

0
0
Svar på denne tråd

blind hest
Forfatter: 
Dato:  30-10-2007 16:28

På min rideskole er en af hestene blind på det ene øje. De bruger den ikke til at springe mere men ellers er der ingen problemer :)

- Fie

Modeller til Bella Cards søges, læs mere i min profil.

www.minibaah.tegnebordet.dk - jeg tegner din hest.

0
0
Svar på denne tråd

min egen hest
Forfatter: 
Dato:  30-10-2007 17:10

var blind på det ene øje. hans tidligere ejer havde taget en omvendt pisk og slået ham i hovedet og håndtaget ramte lige ind i øjet og ødelagde hans hornhinde. den blev helt hvidlig kortefter.

jeg havde ham i 14 år og jeg brugte ham til alt. ridning i skoven, dressur, springning - han elskede at springe, og han var kanon til at bedømme afstanden med det øje han kunne se på. jeg havde også brugt ham til ringridning og kørsel inde i byen og ude skoven.

jeg husker ikke rigtig at han blev bange for noget eller nogen selvom de kom på hans blinde side. jeg husker at hans ører kørte rundt som paraboler hele tiden og han havde en kanon veludviklet høresans, så jeg tror det var derfor han aldrig rigtig blev bange for noget.

ville til enhver tid tage mod en hest som ham igen

de kærligste hilsner

Mitthril

"It does not do to dwell on dreams and forgot how to live" - Dumbledore

Man kan ikke købe engle

Men man kan møde dem !!

www.magicdjango.webbyen.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  30-10-2007 18:46

Min mors hest har fået bortopereret det ene øje. Den fungere fint som ridehest. Den har dog en tendens til at ville dreje med hoved, så den kan se hele vejen rundt med det ene øje.

*Snepony*

"A woman travels the world over in search of what she needs

and returns home to find it"

*

0
0
Svar på denne tråd

min ismule
Forfatter: 
Dato:  30-10-2007 18:59

min ismule mangler det højre øje, og det har hun gjort siden hun var ca 1 år..

Jeg rider både dressur, tur og spring på hende, intet stopper hende :D

Jeg tænker faktisk slet ikke over det, når jeg rider mere, det gjorde jeg meget i starten.. Hvis der kommer en fremmed rytter op på hende, holder hun sig dog altid til de andre heste, det gør hun ikke med mig, der vil hun godt være langt foran de andre.. hehe :P

-Veo

Stald Nordlund www.LeoGio.dk

Tinkeren Coco

Ismulen Halla fra Hejelte

Ismulen Ljufá fra Vestergaard

Venter føl efter:

Coco & Lillevangs Gigant og

Ljufá & Spoi fra Tyvekrogen

.

*Ungeren 69 lever stadig*

0
0
Svar på denne tråd

tusind tak for svar
Forfatter: 
Dato:  30-10-2007 19:01

tusind tak for svar!

jeg vil da så lige prøve den af, inden den bliver vraget. jeg har ikke købt hesten endnu.

men hestehandleren er da trods alt lidt led ved det. han havde slet ikke opdaget det. og den rideskole hvorfra hesten kommer havde ikke oplyst ham om det.

men jeg er da blevet lovet er vist afslag i prisen, hvis vi skal handle.

/Anne

0
0
Svar på denne tråd

et øje..
Forfatter: 
Dato:  30-10-2007 19:17

Heej.

vi har en 1´er pony som kom fra en hestehandler, blev blind på det højre øje som føl da den løb en maskine.

Det er en knabstubber, hoppe og den er 3 år, jeg har prøvet at tilride den her i sommer. Den acepterede biddet og saddel og den havde bare den perfekte gang ( virkelig lækker!!)

jeg måtte bare ikke sætte mig op på den..

hver gang jeg prøvede eller jeg næsten sad der, løb den..

efter laang besvær og træning kom jeg endelig op .. :)

jeg red nogle ture i skoven, den var nu meget sød, men den gik og drejede hovedet hele tiden, og blev vildt bange, bare for det mindste. den vil ALDRIG egne sig som konkurrence hest eller bare som ridehest.

Hun er nu avlhoppe, og det går helt fint, hun er glad og er vel tilpas.

* skal så lige siges at hoppen har bare gået på en mark i 2½ år med ca 20 andre heste siden den blev født og var aldrig blevet rørt af et menneske før vi købte hende.. hun har så fået et føl med en palomino hingt som så kom med hjem til mig, det har heller aldrig blevet rørt ved. ( føllet har det godt nu og er tam)

Efter det hader jeg hestehandlere!!! jeg fatter ikke at de har det godt med at behandle heste sådan..!?

knus Maria..

Når først du har prøvet Western ridning,

vil du ikke ride andet!! <3

ELSKER DIG MALENE <33

JEG SKAL STARTE I åRHUS HUBERTUS JAGT PÅ SØNDAG! :)

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-10-2007 19:29

Min hest er født med kun et øje, og mærker ikke meget til det i hverdagen. Den anden dag sprang jeg med ham for 2. gang i hans liv, og man kunne bestemt ikke se at han ikke kunne se så godt som andre.

Men er jo meget individuelt, kommer an på hestens temp. og ejerens indstilling...

Mvh Louise
*
At vove, er at miste fodfæstet et øjeblik - ikke at vove er at miste sig selv
Søren Kierkegaard

*
- Så er det bestilt! :D
0
0
Svar på denne tråd

No problemo
Forfatter: 
Dato:  30-10-2007 21:26

Min nye hest er blind på det ene øje, det betyder absolut intet, hun er stabil og sikker at ride.

Hun virker ikke til at være blind, og de opøver jo deres andre sanser.

Jeg ville ikke lade mig skræmme af det ihvertfald :-)

Venlig hilsen Gitte
0
0
Svar på denne tråd

"Blind hest"
Forfatter: 
Dato:  31-10-2007 00:01

Jeg har kendt til en udmærket ridehest, der havde fået bortopereret det ene øje - men som havde lært at kompensere for det. :-)

Og ... (Kan ikke dy mig) ...

Hvad hesten ikke ser på udvejen - kan den jo se på hjemvejen.

Venlig hilsen

Nina

0
0
Svar på denne tråd

blind hyp
Forfatter: 
Dato:  31-10-2007 08:00

lige et lille spørgsmål jeg har spekuleret lidt på, hvis man køber en hest, som så viser sig at være blind på det ene øje efter køb og sælger ikke har oplyst herom, kan det så gå som værende en skjult fejl eller er det noget man selv skulle have set ifht. ens egen undersøgelsespligt?

og ville sådan en hest evt have svært ved at bedømme afstande til spring?? Nu ved jeg jo at AS som skriver indlæget sikkert gerne vil springe og ride jagt. ville det betyde noget for den halvblinde hest i den sammenhæng??

MVH. Betina

Min hjemmeside: Belles side

0
0
Svar på denne tråd

springe..
Forfatter: 
Dato:  31-10-2007 13:37

Jeg springer min ismule en gang imellem og jeg siger "hop", når hun skal springe, det er altså mig der bestemmer hvornår vi sætter af..

Men hvis jeg ikke gør det, hopper hun nu også på det rigtige tidspunkt (for det meste).. Men det er vel ikke så anderledes for andre heste ?

-Veo

Stald Nordlund www.LeoGio.dk

Tinkeren Coco

Ismulen Halla fra Hejelte

Ismulen Ljufá fra Vestergaard

Venter føl efter:

Coco & Lillevangs Gigant og

Ljufá & Spoi fra Tyvekrogen

.

*Ungeren 69 lever stadig*

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider