Kæresten og jeg har et lille hobbyopdræt med chinchillaer. Hvis du går ind på min præsentation, er der link til min hjemmeside, hvor du kan se billeder af vores dyr. Siden er bare ikke opdateret længe - så det må du lige bære over med). Du kan altid sende en pb, hvis der er noget mere specifikt, du vil spørge om.
Det kræver en god indsats at gøre en chinchilla rigtig godt tam, men det kan sagtens lade sig gøre. Det er nemmest med en unge.
Mht. til strø i bur, så vil chinchillaer helst tisse i strø. Man kan relativt nemt "dressere" chinchillaer til at tisse i "toiletter" fyldt med spåner eller træpiller. I starten vil de selvfølgelig have uheld, men i løbet af en måneds tid er de vænnet til det. Dejligt nemt 
Og rigtigt, som ovennævnt, trives chinchillaer bedst i høje bure. Bredden er ikke så vigtig, men det er højden derimod. Så en masse grene og platforme er et must. Det bedste chinchillabur er de hjemmebyggede 
Ved vores bure har vi tænkt meget over at chinchillaer er natdyr, så der er kun trådnet i lågen og siderne er lukket af (som et klædeskab med trådnet i lågen). På den måde får de ro til at sove.
Og ja - de larmer! Så lad være med at have dem i dit soveværelse.
Vi har også vores ude og løbe tit, og det er en rigtig god måde at få dem tamme.
Mht. kost råder alle dyrlæger med bare en lille smule forstand på chinchillaer til, at de skal leve af hø og specielle chinchilla foderpiller. Mange vil gerne hygge om dem og købe chinchillamüsli, men det har de faktisk ikke så godt af. Desuden holder de vægten meget bedre på det andet. Selvfølgelig må de få lidt godbider ved siden af 
Der er NÆSTEN lige så mange meninger om at holde chinchillaer som at holde heste 
Vi prøver at gøre deres hverdag så naturlig som
mulig.
Husk - en chinchilla kan blive op til tyve år!!
Jeg kunne fortælle meget mere. Men som sagt skriv, hvis der er noget.
Mvh. Tine