Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Chinchilla
Forfatter: 
Dato:  18-10-2007 17:38

Jeg overvejer at anskaffe mig en chinchilla. Jeg synes de er rigtig søde og var ude i søndags og se på nogen. Desværre kender jeg ikke nogen som har chinchillaer, så jeg ved ikke helt hvad jeg går ind til. Jeg ved at de er nataktive og kræver at blive aktiveret hver dag og skulle kunne blive meget tamme. Er der nogen som har erfaringer med chinchillaer og hvordan de er at have som kæledyr?

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-10-2007 17:47

De er MEGET nataktive

De kan blive 100% tamme hvis du giver dig tiden til dem, og der er ikke noget blødere at ligge og ae end en chilla. Jeg havde mine ude at løbe hver dag, men man skal lige være obs på at de jo trods alt er gnavere...det er ikke få ting jeg har bid i endnu...lige til ledninger, vægge, paneler, sofa, ja alt.

De skal have grene i deres bur at slibe deres tænder på, og æblegrene er at foretrække, kirsebærtræer har noget i sin bark som kan give dem diarre.

Hø som underlag sviner meget mindre end spåner (når de laver kapløb i buret futter spånerne om ørerne på dem), men hø lugter hurtigere end spåner. Jeg fortrak hø.

De bedste vil være hvis du kan købe 2 chinchillaer til at gå sammen, de elsker at sidde og hænge op ad hinanden.

Åh ja og så skal de selvfølgelig have fri adgang til sand de kan bade i, og et hus som de kan gå ind og sove i, og en masse grene i buret som de kan klatre i og bide i.

Enjoy

Michelle

Hvis du er positiv ser du løsninger.

Hvis du er negativ ser du fejl.

0
0
Svar på denne tråd

Info...
Forfatter: 
Dato:  18-10-2007 18:13

Dejligt at se nogle der undersøger tingene. Fremfor bare at flyve ud og købe et dyr, for så at smide det væk igen hvis det ikke svarer til forventningerne . Har selv haft de små uldtotter og de er bare så nuttede. Fik lavet et specielt bur til dem. Ca. 1½ meter bredt og næsten to meter højt. Det er et must for chinchillaer at have høje volierelignende bure de kan klatre rundt i på friske grene osv. Jeg lånte en del bøger på bibiloteket. Det skulle du tage at gøre. Held og lykke med dem...

Smukt Don Romantic hingsteføl sælges. Fuks med aftegn. Højtstillet og meget velgående. Videoklip man mailes. SOLGT

0
0
Svar på denne tråd

vi har
Forfatter: 
Dato:  18-10-2007 18:40

Vi har to chinchillaer, en han og en hun, de kommer ud og bliver kælet hver dag. Deres bur er et stort hjemmelavet et i 4 etager..

det er et rigtig dejligt dyr, men tro mig de larmer meget om natten, vores han har en tendens til at side hog hive i nettet på buret, og det larmer noget så forfærdeligt, så vil foreslå du har dem i et andet rum end det du sover i så du kan lukke døren...

Men ellers så lån et par bøger og læs ...

Lonni

Mor til et lille tallent med ponyen Josefine..

Tænk før du taler...

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har vel
Forfatter: 
Dato:  18-10-2007 18:48

15-20 stykker, på den bedste måde i en lang kåbe ingen vedligehold og ingen udgifter

Illum

Jeg undskylder IKKE for stavefejl

.

manglende tegn eller tegnsætning.

Deal with it!

At jeg finder dit hus simpelt betyder ikke at jeg nedgør dig, men at jeg har bedre smag.

0
0
Svar på denne tråd

chinchilla
Forfatter: 
Dato:  18-10-2007 19:14

Kæresten og jeg har et lille hobbyopdræt med chinchillaer. Hvis du går ind på min præsentation, er der link til min hjemmeside, hvor du kan se billeder af vores dyr. Siden er bare ikke opdateret længe - så det må du lige bære over med). Du kan altid sende en pb, hvis der er noget mere specifikt, du vil spørge om.

Det kræver en god indsats at gøre en chinchilla rigtig godt tam, men det kan sagtens lade sig gøre. Det er nemmest med en unge.

Mht. til strø i bur, så vil chinchillaer helst tisse i strø. Man kan relativt nemt "dressere" chinchillaer til at tisse i "toiletter" fyldt med spåner eller træpiller. I starten vil de selvfølgelig have uheld, men i løbet af en måneds tid er de vænnet til det. Dejligt nemt

Og rigtigt, som ovennævnt, trives chinchillaer bedst i høje bure. Bredden er ikke så vigtig, men det er højden derimod. Så en masse grene og platforme er et must. Det bedste chinchillabur er de hjemmebyggede

Ved vores bure har vi tænkt meget over at chinchillaer er natdyr, så der er kun trådnet i lågen og siderne er lukket af (som et klædeskab med trådnet i lågen). På den måde får de ro til at sove.

Og ja - de larmer! Så lad være med at have dem i dit soveværelse.

Vi har også vores ude og løbe tit, og det er en rigtig god måde at få dem tamme.

Mht. kost råder alle dyrlæger med bare en lille smule forstand på chinchillaer til, at de skal leve af hø og specielle chinchilla foderpiller. Mange vil gerne hygge om dem og købe chinchillamüsli, men det har de faktisk ikke så godt af. Desuden holder de vægten meget bedre på det andet. Selvfølgelig må de få lidt godbider ved siden af

Der er NÆSTEN lige så mange meninger om at holde chinchillaer som at holde heste

Vi prøver at gøre deres hverdag så naturlig som

mulig.

Husk - en chinchilla kan blive op til tyve år!!

Jeg kunne fortælle meget mere. Men som sagt skriv, hvis der er noget.

Mvh. Tine

0
0
Svar på denne tråd

Hej hej
Forfatter: 
Dato:  18-10-2007 21:15

Hvorfor skal en chincilla bade i sand? er der for at rense pelsen?

mette ♥lusen♥

Ingen mennesker er for 'store' til at hilse og vise høflighed over for andre mennesker, men nogle er for små!

0
0
Svar på denne tråd

hmmm
Forfatter: 
Dato:  18-10-2007 21:28

Tak for input. Jeg vil nok overveje det en ekstra gang. er glad for min nattesøvn og bor i en 2-værelses lejlighed så er vist risiko for at en chin vil give mig søvnbesvær

Men de er nu super søde

0
0
Svar på denne tråd

chinchilla
Forfatter: 
Dato:  19-10-2007 00:59

jeg har en chinchilla på 18 år, hende har jeg haft siden hun var helt lille bitte så ja det er et dyr man har glæde af i laaang tid selv når man er blevet voksen og er flyttet sammen med kæresten (som synes det er mindre fedt at have sådan en uldtot boende)

Hilsen Camilla.

0
0
Svar på denne tråd

Chinchillaer
Forfatter: 
Dato:  19-10-2007 01:05

Jeg har selv haft chinchillaer og vi havde bestemt ikke noget problem med dem om natten de puslede rundt men ikke noget vi lå vågne af.

Og ja høje bure er at foretrække.

Vi havde et gulv-loft bur med, platforme, huler, grene osv de kunne kravle i og hygge sig med.

Sandet chinchillaerne bader i skal være specielt chinchilla sand købt ved en dyrehandler, de bruger det til at holde deres pels vedlige da det har en meget tyk og meget fin pels.

Chinchillaer har heller ingen mavesæk, kun tarm og derfor skal de ikke have alt for meget "snask" da de kan risikere at dø.

Rosiner og rosenknoppe var et kanont hit ved vores chinchillaer. De elskede dem.

Vores chinchillaer vi fik var dog tamme (eller den ene var, min) og kan derfor desværre ikke hjælpe med hvordan du gør dem tamme.

Flot velholdt trense, stor cob - lille full, hannoveransk næsebånd, sort. 100kr.

100% ægte uldunderlag, aldrig brugt, stadig i emballage. 400kr.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider