Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

dansk varmblod
Forfatter: 
Dato:  09-10-2007 10:57

Ja nu er jeg altså ved at dø af nysgerrighed for at høre jeres mening kære hnér.

Som de fleste nok ved er der en skøn "ikkeheltreglementeret" mule der trods manglende afstamningsoplysninger (eller i nærheden af) har fået et fint lille mærke på måsen(krone og bølge). Jeg vil helst ikke nævne navne her, for det er ikke et spørgsmål om hvem, men et spørgsmål om, hvorvidt det er ok at lave afvigelser fra reglerne fordi ejerne af hesten er store på området også rent pengemæssigt..hmm..det er så absolut ikke i orden i mine øjne, men hvad siger i??? er penge = krone og bølge er en selvfølge???

håber i kan finde rundt i det lidt rodede indlæg.

Er konverteret til western

Sidder nu rent faktisk til tider på dyret!!

0
0
Svar på denne tråd

"ikkeheltreglementeret" mule
Forfatter: 
Dato:  09-10-2007 11:08

Så er jeg ikke en af de fleste, for jeg ved ikke, hvem det drejer sig om?

Men jo, jeg er da ikke i tvivl om, at det er en fordel at være 'store' eller at poste mange penge i ridesport på forskellige måder, men jeg tror ikke det er nok til at regler bliver omgået. Det kan måske flytte nogle marginaler.

Kald mig bare naiv!

JANNE

Med-ejer af

Helten & Klaphatten

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  09-10-2007 11:12

leidesdorff: kan du ikke sende en PB med hvad hest der er???

er nemlig ikke helt med om hvem der bliver snakket om

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-10-2007 11:13

Jeg aner heller ikke, hvem du mener?

Men kan det ikke tænkes at den er blevet kåret i forregisteret?

0
0
Svar på denne tråd

hvis den har
Forfatter: 
Dato:  09-10-2007 11:14

været fremvist og blevet kåret i forregistret, så er det jo ok med en krone på bagparten..

Jeg tror ikke det kan lade sig gøre at omgåes reglerne...med mindre man så også fikser papirerne...også ville du jo ikke vide, at den manglede afstamning??

0
0
Svar på denne tråd

Nåhr ja
Forfatter: 
Dato:  09-10-2007 11:16

Du tænker vel på Matiné?

Det er vist blevet diskuteret inde på 'Avl' før. Jeg mener at kunne huske, at erfarne DV-avlere, der er velbevandrede i reglerne, skrev at reglerne ER overholdt mht Matiné?!?

En hoppe, der kan præstere de resultater må da vist også siges, at være værd at avle videre på?

JANNE

Med-ejer af

Helten & Klaphatten

0
0
Svar på denne tråd

matine...
Forfatter: 
Dato:  09-10-2007 11:18

har jo en kendt far, dvs den kan kåres i F-etellerandet.

0
0
Svar på denne tråd

i mine øjne
Forfatter: 
Dato:  09-10-2007 11:33

handler dette indlæg (elelr det var ikke meningen) ikke om en specifik hest, men om hvorvidt man bør afvige fra egne mål indenfor avl osv og sætte et mærke i måsen på en hest der, hvis der ikke var penge og navn bag, ikke fik et mærke.

og nok også et lille indspark for at høre HVOR vigtigt det er med mærker og gode papirer? Det er jo ikke alle der har hverken ambitioner om at blive rige gennem avl og ej heller ved at vinde næste grand prix.. Er dv virkelig efetrhånden den eneste "rigtige" øhh race på markedet??

Som flere skriver aner man jo ikke hva der er i en dv bare fordi det er en dv. De kan være store, små, tynde, tykke, godt gående elelr skravlede. DV er i mine øjne et mix af alt godt fra marken..nogen er faldet heldigt ud, andre så langt fra målet at de ikke burde kunne kaldes dv.

Det er ikke mange andre avlsforbund der accepterer så store forskel på de heste der registreres til avl...

ja jeg undres bare...

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  09-10-2007 11:34

jeg synes ikke at det er iorden at det er penge som giver krone på måsen, men er hesten Matinè, så er sagen en helt anden.

Hun er af en så god kvalitet at det vil være en skam for avlen hvis hun ikke kunne kåres som RDH hoppe med medalje.

jeg synes at der skal dispenseres hvis hoppen er af helt speciel interesse, præcis som der kan ved kåring af hingste.

personligt ville jeg dø af glæde hvis jeg kunne få et Matinè/don schufro afkom

en forregister hoppe uden kåret mor får IKKE krone og bølge på låret, heller ikke selvom dens far så var Marzog.

En rigtig hest er en anglo normanner

og en rigtig hund er en staffordshire bull terrier.

0
0
Svar på denne tråd

en bekendt
Forfatter: 
Dato:  09-10-2007 11:36

fik for 3 år siden et mærke på r^ven af hendes hoppe, på trods af man kun kendte faderen.

Hesten var abselut ikke noget værd avlsmæssigt, men hun ville have det, så den kom til kåring, blev fremvist, kåret i den F klasse som de nu gør med den afstamning, og fik virkelig latterlige karakterer.

Så det er ikke et spørgsmål om penge, hvis man ser på den historie.

0
0
Svar på denne tråd

Matine
Forfatter: 
Dato:  09-10-2007 11:37

Hvis det er Matiné så har hun en DV kåret mor (kåret i F1 mener jeg), og derfor er hun kåret i F2 og har derfor krone og bølge på låret (mener hun blev kåret sidste eller forrige år). Hendes kåring er 991010 88 9109 9

F:Silvermoon FF: Matador

Hendes mor er kåret med 656 55 6 6 så hun er ikke specielt godt kåret, men har da bevidst sit værd i avlen

Jeg har selv 2 Forregister heste og en mere på vej. Det er en hoppestamme jeg selv har fremavlet på min første hoppe, som ingen stamtavle havde, derfor er de alle "kun" F-heste.

Min F1 hoppe har intet mærke, da det er valgfrit at sætte mærke på hende pga. alder. Men både min F2 og min kommende F3 hoppe (den er kun 1½ og derfor ikke kåret i F3 endnu) har krone og bølge på numsen - ligesom Matiné

Så derfor er reglerne ikke omgået. Man har jo netop valgt at kåre Matiné for at promovere DV hvilket jeg syntes er rigtig dejligt for "vores" avlsforbund.

Rigtig mange heste i international sammenhæng er DVére, og det syntes jeg da kun man skal fremhæve.

Helena

Mor til Nicolai 221004

Mor til Mikkel 090806

Kommende mor til Spunk termin 080108 (Det bliver så en dreng mere :-) )

0
0
Svar på denne tråd

Jamen...
Forfatter: 
Dato:  09-10-2007 11:48

Det er da lidt svært at diskutere om det er OK om reglerne bliver omgået, hvis de ikke bliver det.

Min holdning? Regler skal være ens for alle, de skal ikke omgåes, medmindre det sker fordi det så kan komme alle tilgode.

Om DV'er er det eneste rigtige? Nej, det er det da ikke. Jeg vil da gerne have renracede heste som trakehner, frederiksborger, oldenborg eller andet. Eller tyske oldenburger, som minder meget om principperne i DV-avlen.

At der ind i mellem dukker en 'hul i hækken hest' op der er både fin, velgående og med et rideligt temperament, er da ikke noget argument for at avle i blinde.

JANNE

Med-ejer af

Helten & Klaphatten

0
0
Svar på denne tråd

rebsen
Forfatter: 
Dato:  09-10-2007 12:06

Jeg synes simpelthen ikke, at man kan tillade sig at sidde og skrive på et offentligt forum, at nogen er korrupt med mindre man har beviser eller eksempler, der beviser det.

Og så vil jeg da lige tilføje, at jeg er IKKE DV-avler eller lign. Jeg har både haft 'hul i hækken', trakehner, new forest, hannoveraner, osv.

JANNE

Med-ejer af

Helten & Klaphatten

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-10-2007 15:32

Hooold da fast nogle helt fantastiske kåringsresultater!! Jeg er ganske målløs. Troede der skulle være kendt 3-ledet stamme på begge sider for at få mærke på halsen, men lader i hovedreglen andre om at tage sig af den slags.

Jeg udtaler mig om mange ting, men er jeg i tvivl om det jeg taler om holder jeg gerne munden lukket- gider ikke gøre mig til grin ved at insistere usande postulater- f.eks at et muldyr bestemt er en blanding af en dv og en fjordhest.

F.eks overhørte min kæreste engang dette i biografen da han skulle se Harry Potter (to piger sidder foran og snakker)

"Ej det er bare zå åndssvagt at lave bøger om Harry Potter bare fordi der bliver lavet film"

Overordnet morale: hav din baggrundsviden i orden!

Christina

Kærlighed giver livet mening
0
0
Svar på denne tråd

Slettet
Forfatter: 
Dato:  09-10-2007 15:53

Nå, men nu blev rebsen's indlæg også slettet. Gad vide om man selv kan bede om det?

JANNE

Med-ejer af

Helten & Klaphatten

0
0
Svar på denne tråd

Spender
Forfatter: 
Dato:  09-10-2007 17:02

Du har fuldstændig ret i at det er en fordel at have sin baggrundsviden i orden.

For jo du har helt ret i at en hoppe skal have en 3-leddet stamtavle for at kunne komme i DH og få Krone på halsen. Men det drejer det sig jo heller ikke om med Matiné, hun har fået Krone&Bølge på låret over sit LU-brand. Så selvom hun har top-karakterer er hun stadig kun optaget i Forregisteret.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
0
0
Svar på denne tråd

leidesdoffs
Forfatter: 
Dato:  09-10-2007 17:12

Dansk varmblod er ikke en race, men et forbund der avler rideheste.

Avlsmålene ændre sig hele tiden, dvs at de avlsmål man havde for 15 år siden ikke er det samme som de avlsmål der er nu. Dvs. at en sølvmedalje hoppe kåret i 1990 jo godt kan syne noget lavstammet efter de mål der er idag.

Maria

Kildegaards Ridecenter, Kalundborg

0
0
Svar på denne tråd

Regler
Forfatter: 
Dato:  09-10-2007 17:42

Hej Leidesdorff!

Hvis du rent faktisk havde været interesseret i hvad reglerne for kåring af hopper i DV går ud på, ville du ret hurtigt være rendt ind i det her dokument:

www.varmblod.dk/pdf-filer/ REGLERFORKAARINGAFHOPPER2007.pdf

Allerede i stk. 5 på første side kan du se at der står, at: "Avlsledelsen kan i særlige tilfælde godkende anden afstamning, men der tages stilling fra sag til sag, og præcedens kan ikke påberåbes."

Avlsledelsen kan altså godkende lige de hopper de har lyst til, og overholde reglerne mens de gør det...

Mange hilsner,

Lene

.....frelst, og stolt af det!

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-10-2007 17:48

okay CharlotteGC, tak for det. Hvad er forskellen på LU mærket og DV mærket. Og så spørger jeg sikkert dumt, men hellere spørge end bare sige "åååhååhå, det vidste jeg da godt"!

C

Kærlighed giver livet mening
0
0
Svar på denne tråd

LU mærket
Forfatter: 
Dato:  09-10-2007 18:40

er hestens fødselsårstal, der hvor kronen og bølgen er sat. LU mærket gives hvor mor og far er forskellig avlsforbund, eller mor ikke er kåret. Jeg har feks en hoppe stående, hun har 96 på låret, idet hendes mor(som er født i Tyskland) "kun" er opført med DK nummer fordi hun er registreret som ridehest. DV har nu sendt forespørgsel til Holstenerforbundet om den er kåret (den skulle være kåret i Hovedstambogen dernede), hvis der kommer positivt svar tilbage, bliver min pensionær(som med 7 i helhed i weekenden kåret i F1), brændemærket med krone og bølge og opført i stambogen.

Vedr Matiné´kan det ikke siges for tit, ingen regler er bøjet, hendes mor er F1, hun er F2 og hun kan brændemærkes med krone på låret fordi hendes far var kåret i Trakehnerforbundet på undfangelsestidspunktet og siden kåret i DV.

Hvorfor råber ingen af jer vagt i gevær over anden DV hingst, hvis hele første årgang fik krone på låret på trods af, at hingsten ikke stod på hingstelisten det år???

Er det kun Blue Hors man er efter???

Pia

Fuldblodshingsten Itsabrahma DVH 913

samt Welsh Mountainhingsten H-S Janus WMH 120

avl og salg af Dansk Varmblod og Fuldblod

0
0
Svar på denne tråd

for søren da...
Forfatter: 
Dato:  09-10-2007 22:31

igen må jeg påpege at jeg ikke har nævnt nogen specifik hest og nej i virkeligheden er jeg vel ikke den der har siddet og nærstuderet hver eneste paragraf. MEN..ligegyldig hvor uvidende lille fjols jeg end måtte være er jeg ikke blind for, at der foregår ting omkring både hingste og hopper som er påvirket af andet end afstamning..ja jeg ved godt jeg pirker til brændet, men der er vel ingen skade sket i at tage nogen af disse ting lidt frem engang imellem??

og jo jeg ved skam godt dv ikke er en race,,sjovt nok med alle de heste der står til salg.."fin dv hoppe sælges" osv osv osv..

det er bare tanker fra min side der gerne skulle sætte lidt debat igang..ingen mudderkast imod hverken racer eller forbund..

0
0
Svar på denne tråd

Hvorfor skrive det
Forfatter: 
Dato:  10-10-2007 09:11

leidesdorff du skriver

og jo jeg ved skam godt dv ikke er en race,,sjovt nok med alle de heste der står til salg.."fin dv hoppe sælges" osv osv osv..

Og hvad er der galt med at skrive "fin dv-hoppe sælges" - hvis det er en fin hoppe, kåret i DV ??? Der er jo ikke noget galt i den sætning !!! Kan ikke lige se det "sjove"/mærkelige i den sætning. SKulle man i stedet skrive "fin rundkørsel kåret i DV´s avlsforbund" ?

Nogle heste blive kåret på baggrund af resultater, og her taler jeg ikke kun om Matiné. Jeg ved godt at dette også er en BLue Hors hest - ved ikke om han var det på godkendelsestidspunktet - men Uffe Korshøjgaard blev kåret i DV på baggrund af hans resultater op til OL 1996, se nedenstående beskrivelse.

Beskrivelse af Uffe Korshøjgaard - anno 1996

Stor hingst af ret god type. Kønt hoved.Velansat kraftig hals. Middellang skrå skulder. Velmarkeret kort manke. Lav ryg. Velformet, muskuløst kryds. Lemmerne passende føre. Osteochrondrose i has venstre bag. (opereret). Bevægelsen er taktfast med særdeles godt afskub. Godkendt p.g.a. konkurrencepræstationer i dressur.

Ham er der da ikke nogen der har noget i mod at have i avlen. Han har så ikke krone og Bølge da han er kåret i Oldb. og derfor har deres logo på numsen - ved ikke om han er mærket på halsen - bliver hingstene det ?

Hvis danske heste gør det godt i sporten, og de på baggrund af disse resultater ønskes brugt i avlen, ja så gerne for min skyld.

Og jeg syntes det er fantastisk at DV som avlsforbund ligger på en 4 plads på indekset for dressurheste på verdensplan bl.a. pga. Matiné´s præstationer.

Helena

Mor til Nicolai 221004

Mor til Mikkel 090806

Kommende mor til Spunk termin 080108 (Det bliver så en dreng mere :-) )

0
0
Svar på denne tråd

Fin DV hoppe til salg
Forfatter: 
Dato:  10-10-2007 09:24

Hvorfor skulle man ikke skrive, at en salgshest er Dansk Varmblod, bare fordi det ikke er en race?

DV er et avlsforbund, og heste, som er stambogsført i det avlsforbund, repræsenterer en værdi udover det, de ville koste, hvis de bare var brune (eller grå ), uindregistrerede rideheste. Se på det som en udvidet varebetegnelse, som medfører en vis merpris.

Jeg har fem heste, som er stambogsført i DV. Det bliver de hverken sødere eller blødere eller nødvendigvis rarere at ride på af, men det er da meget rart at man kan slå op i en bog, og se hvordan ens hoppes familie er kåret, hvem der er i stamtavlen o.s.v., hvis man gerne vil avle et føl på den :) Er det ikke det, der er formålet med en stambog?

Jeg synes da også, det udvander konceptet lidt, når man vælger at ombrænde et stykke udokumenteret avlsarbejde, fordi "DWB" ser bedre ud på verdensranglisten end det, der ellers ville have stået. Den pågældende hest kunne jo sagtens kåres i DV alligevel, og indgå i avlen, hvis man havde lyst til det - så brændemærket er kun et stykke markedsføring, og jo... det buldrer da hult, men jeg må erkende, at det ikke er noget, der holder mig vågen om natten

Mvh

Julie

-Frelserfrelst med frelst på!

0
0
Svar på denne tråd

Hej hej
Forfatter: 
Dato:  10-10-2007 10:10

Det der så godt kan undre mig er, at den pågældene hoppe har fået så høje eksteriørkaraktere. Selvfølgelig er det retfærdig den får sit R og så videre, men jeg synes virkelig ikke den har et så fantastisk eksteriør efter dv's avlsmål.

0
0
Svar på denne tråd

helena, julie mfl
Forfatter: 
Dato:  10-10-2007 11:11

grunden til jeg skriver som jeg gør omkring salgsannoncer osv med føromtalte tekst, er et udtryk for min forundring over, at "bare fordi" der står dv ja så er markedsværdien højere..(ifølge julie mere værd end uindregistrerede heste).. men man ved i realiteten intet om hvilken hest der er tale om blot på baggrund af dete r en dv.

Jeg er ikke ude på at hegle dv ned, men ja det undrer mig da såre, at har man en eller anden mere eller mindre falde-i-med-tapetet-hest, ja så er den pludeslig fin og værdifuld fordi der er krone og bølge.

og julie, som du skriver, ja så er det da ikke synderligt seriøst at ombrænde blot for et image??? dete r der det går galt i mine øjne..men sådan er vi jo så forskellige

0
0
Svar på denne tråd

Zardin
Forfatter: 
Dato:  10-10-2007 11:37

Som Pia nævner, så undrer vi DV-folk os mere over at første årgang afkom efter en populær DV-hingst blev DV-registreret og DV-brændt til trods for at han ikke opfyldt reglerne herfor, han havde ikke gået 30-dagestest som var kravet.

Eller jeg undrer mig over den avler, der trods manglende kåring i 3. led, har fået kåret sine hopper i DH og tildelt medaljer. Den ene har ganske vist gået spring på topplan, det giver da bare et R, men skal som i Matiné's tilfælde heller ikke her have indflydelse på kåringsgraden.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider