|
|
| Dér fik jeg afkræftet en fordom! |
|
|
Var ude og køre med ungerne her til eftermiddag. Vi parkerer så bilen på en P-plads. Ved siden af står tre unge fyre og snakker. I ved, sådan nogle med hængerøvsbukser, undertrøjer, smart bil...  Jeg indrømmer blankt, at jeg altid bliver lidt beklemt/utryg. Tænkte bare "Åh nej, nu siger de sikkert noget ubehageligt" På sin vis fik jeg da også ret, men alligevel ikke... Da jeg stiger ud af bilen siger den ene; "Aj, hvor er det nogle søde drenge du har der! Hvad hedder de?" Jeg svarede dem og vi stod et lille øjeblik og talte sammen om deres navne, og hvordan de har fået dem. Ja, jeg lyder (og føler mig!) gammel, men det var bare det sidste, jeg havde regnet med; at de skulle være søde, venlige og høflige!! Så jeg fik da bestemt afkræftet en af mine fordomme i dag; unge mænd i flok kan være rare at møde!
Venlig hilsen Dorthe
Vi har ret til at sige vores mening, men der er ingen, der forpligter os til at gøre det
Wraphø høst 2007 sælges... se nærmere på min præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Okay... |
| Forfatter:  |
Diane |
| Dato:  |
05-10-2007 18:45 |
|
Og så kigger man på din præsentation og opdager, at du ikke som forventet er 45, men kun 30. Wake up to the real world siger jeg bare. Men øhm. godt, det er vel altid rart at få afkræftet en fordom... Eller også er det ikke, for det er vel ikke en speciel fed ting at have fordomme generelt. ... 30 år... wow... Er pludselig meget glad for at være Københavner
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gammel |
little-horsie |
05-10-2007 18:49 |
|
man er ikke gammel bare fordi man er 30 det håber jeg da ihvertfald ikke for jeg vil gerne være ung indtil jeg bliver 40. og ja man kan nemt overraskes i denne verden.
Lære/hygge hest søges, se annonce på markedspladsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Diane... |
|
|
Man behøver jo ikke være gammel for at føle sig gammel  Men ja fordomme er ikke rare at have, men de kan være svære at komme af med.
Venlig hilsen Dorthe
Vi har ret til at sige vores mening, men der er ingen, der forpligter os til at gøre det
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er et spørgsmål om |
Diane |
05-10-2007 19:04 |
|
- Hvorvidt man ønsker at lade sit liv styre af fordomme eller ej. Det er et valg man kan tage, et valg, der gør livet meget lysere og lettere at komme igennem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det var da |
|
|
en rar ting at opleve  Jeg har det på sammen måde.. jeg har dog ikke børn endnu, før til april. men frygter altid at der er en der vil komme med en latterlig kommentar når man går forbi.. det dejligt at blive overasket over sådan noget engang imellem 
Hilsen Christina - hende med sigøjner hesten Samson <3 og med kommende barn i april 08 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Diane... |
|
|
kan ikke lade være med at trække på smilebåndet over dit indlæg, for du skriver at du pludselig er glad for at være københavner... Er der sneget sig en lille fordom ind der mod jyder eller hvordan skal det forstås??? Vi har alle fordomme, om vi vil det eller ej!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Men Diane... |
|
|
Men øhm. godt, det er vel altid rart at få afkræftet en fordom... Eller også er det ikke, for det er vel ikke en speciel fed ting at have fordomme generelt. ... 30 år... wow... Er pludselig meget glad for at være Københavner Er det ikke også en fordom, at man er mere fordomsfri som Københavner end de/vi der bor lidt ude på landet? Eller som andre her i tråden at tro at Dorte må være ældgammen (mindst 45 ) for at have de fordomme hun har(haft)? Det er da også en fordom! Jeg tror at vi alle har fordomme - de kan være positive eller negative, men hvis jeg må indrømme at jeg har den fordom at jeg mener at dem der siger at de ingen fordomme har - de tager fejl. SELVFØLGELIG har vi fordomme - men så længe vi ikke lader vores fordomme (der oftest er dikteret af manglende viden) lede til frygt og had - så er det vel også godt nok ikke at være totalt ukritisk overfor alt hvad man møder af "anderledeshed". Vi har jo alle vore referencegrupper - og så har vi grupper som vi intet kendskab har til eller ikke forstår - og og mange af de grupper som vi ikke kender er de samme som vi vælger at holde afstand til, på grund af vores manglende viden. Derudover har vi jo også allesammen erfaringer fra tidligere i livet og hvis man har haft en negativ oplevelse med en person/situation af en bestemt type - så vil man sandsynligvis pr refleks undgå lignende personer/situationer... også selv om de bare ligner i det ydre! Jeg synes det er dejligt med sådan en oplevelse der afkræfter en negativ fordom - og dejligt at Dorthe er så BEVIDST om sin reaktion at hun reflekterer over det 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak Lisbeth Baloo |
|
|
Tak for det; det pudsige er jo så lidt, at ja, jeg bor på landet, men er født & opvokset i Hovedstaden, holdninger dannes & skabes jo oftest i barneårene, så af sind er jeg da nok mest Kjøwenhavner, eller ikke... 
Venlig hilsen Dorthe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fordomme |
|
|
Godt jeg ikke er københavner - de har nemlig ingen fordomme overhovedet. Heldigvis er jeg jyde og kan have alle mine fordomme i fred. Det er åbenbart forventet af os smådumme, intolerante, uoplyste, uudannedede og kedelige jyder Ja Køenhavnere er fuldstændig fordomsfri... Det må egentlig være ret belastende ikke at kunne have nogen som helst forudintagede meninger om nogen (undtagen om jyderne, naturligvis) Eva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er sååå... |
taina |
05-10-2007 21:32 |
|
...enig med Lisbeth. Hvis man ikke er bevist om sine fordomme, får man dem i hvert fald aldrig afkræftet  Sikke dog en dejlig oplevelse at få. Jeg synes altid, det er skægt, når man får sine fordomme udryddet (eller i hvert fald får sat spørgsmålstegn ved dem) på den måde. mvh. tina
Medlem af den sønderjyske afdeling af DÅHM
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fordomme |
|
|
Når man ser medierne hvordan de blæser tingene op, så kan man da ind i mellem ikke gøre andet end få visse fordomme! Min mormor blev for noget tid siden påkørt af en spritbillist, lige som hun holdt i et venstre sving, - der skete heldigvis ikke noget med min mormor. Men lige efter det var sket og de begge sad i bilerne endnu, kom der to unge gutter, - netop også som du siger, smarte biler, kasketter og hængerøvs bukser etc. gående, og min mor er sgi en gammel snob og det var sent om aftenen og hun tænkte da også sit, hun nåede da at tænke "Åh nej!" Og hvad gør de to unge gutter? Går direkte over til spritbilisten, tager hendes bilnøgler og går over til min mormor og aflevere dem, med ordene om at dem må min mormor vist hellere få, for dét skal hun ikke slippe fra, og de var også vidner på hele episoden. Så ja, gu' har man fordomme, ind i mellem bliver de be- eller afkræftet, men man skal bare passe på at man ikke lader dem styre en helt. Men omvendt tror jeg også det er godt at have visse forbehold og visse fordomme. Jeg har fået visse fordomme bekræftet, særligt om den beskrevne type, så jeg ville nok også ha' tænkt mit. Men så er det jo bare fedt, at der er nogle af typen til også at afkræfte ens fordomme, - og det var da en hyggelig oplevelse  Jeg har også arbejdet sammen med et par af de beskrevne typer, og en af dem var sådan en rigtig hård smartarse. - Som hver gang efter arbejde bare ville snakke, og engang stod og sagde, "Ej Julie, bare et lille kram? Kom nu, jeg trænger til et kram!"  Så meget for hård smartarse 
Rollo - Jeg ved ikke alt, jeg har bare en mening om alt... » SÆLGES « • Marsvinefoder • Samsung Z300 •
R.I.P. ♥ 08/07-88 - 27/04-06 † Alme'ti Z; My soulmate, I will always love you.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Selvfølgelig har jeg fordomme |
Diane |
06-10-2007 01:39 |
|
- Hvis ikke jeg havde det, så ville jeg jo være altvidende - og så kunne jeg ligeså godt lægge mig til at dø  Men, jeg citerer lige fra det oprindelige indlæg: Jeg indrømmer blankt, at jeg altid bliver lidt beklemt/utryg..."Åh nej, nu siger de sikkert noget ubehageligt" Og er helt enig i hvad Lisbeth skriver: ...men så længe vi ikke lader vores fordomme (der oftest er dikteret af manglende viden) lede til frygt og had... Men det er jo netop det der sker her. DortheL er ikke tryg ved situationen, fordi hun har en fordom omkring en gruppe. Og så er det jeg mener, at man bør prøve at få af- eller bekræftet sin fordom, så man slipper for at gå og være utryg over noget, som der MÅSKE er grund til at være utryg over. Og ja, jeg er glad for at være Københavner, ikke fordi jeg tror Købenahvnere er mere fordonsfrie generelt (det har jeg vist heller ikke skrevet nogen steder), men fordi man i KBH dagligt møder både heavyhovederne, rockerne, punkerne, udlændingene, de unge med hænger.v og hvad der nu ellers findes af subkulturer. Så, jeg render ikke rundt og er unødig utryg overfor en specific gruppe af mennesker. Man kunne jo ikke gå udenfor en dør, hvis man havde sådan en fordom som den DortheL skriver om og boede i København. Jeg har så en masse andre fordomme, selvfølgelig, det har vi alle. Men jeg synes man skylder sig selv aktivt at arbjede med sine fordomme - og især, hvis det er nogle, der ligefrem kan medføre at man ikke føler sig godt tilpas i visse situationer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm |
|
|
fedt at du havde en god oplevelse. jeg har nu altid ønsket mig mænd i flok, og skidt med om de er unge eller gamle, bare de kan nogle triks  vi har alle fordomme, og nogle af dem stammer vel fra at vi skal beskytte os selv. fx ser jeg en flok unge fyre med guldkæder sent om aften går jeg over på den anden side af vejen ( ved stadig ikke hvorfor jeg er bange for lige netop dette metalsmykke .) det er en fordom og en beskyttelse af mig selv. men vedr københavnere er det jo ved at være svært at have nogle som helst fordomme for det er jo stortset jyder der bor der. som en reklameplanche skrev Kom hjem jyder vi har brug for jer. så vi igen kan få gang i de rigtige københavner fordomme og ikke mindst vittigheder 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Diane... |
|
|
Ja, du har da i hvert fald en mærkelig mening om at punkere, rockere osv. åbenbart kun høre københavn til. Sig mig lige, har du nogensinde været uden for københavns grænser.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg syntes |
RatsterZoo ♥Rottweiler♥ |
06-10-2007 09:17 |
|
heller ikke man er gammel bare fordi man er 30, jeg kener en på 30, som når jeg er sammen med ham føler er på min alder.. "hængerøvsbukser, undertrøjer, smart bil" Kan ikek se hvorfor man skal have fordomme for disse, normalt gør de ikke noget, hvis man lader være med at skule ondt, eller (u)bevist ligge op til et eller andet :S
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fordomme... |
birgittekw |
06-10-2007 09:30 |
|
Sund fornuft er samlingen af fordomme erhvervet som attenårig. af Albert Einstein Ud fra det kan man vel sige, om man er 30 eller 50, kan vel være lige meget. Birgitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| puha... |
|
|
jeg er københavner, under 30 et par år endnu, og jeg må indrømme, at når jeg ser drenge i flok, og det er helt ned til 12 års alderen (forudsat de har en attityde jeg ikke kan formulere på skrift), så bliver jeg nervøs. Hvorfor? Jo fordi at her i området er der ofte historier om drengegrupper der er gået amok på fremmede uden grund! Så jo jeg har MANGE fordomme. Men jeg er også, ligesom Dorte, til at omvende i korte øjeblikke, hvis de ellers viser sig at være flinke! Jeg er meget påpasselig af natur, og der hører der desværre også nogle fordomme med i lommen. -Det irreterre mig faktisk en del, og jeg prøver virkelig at afhjælpe det, men det sidder desværre i mig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fordomme |
|
|
Alle har vist fordomme, tror næppe der findes mennesker der er 100% fordomsfri. Heldigvis har de fleste af os også prøvet at stå i en situation hvor fordommene blev gjort til skamme. Hele jyde/københavner (går fynboerne fri?) "problematikken", er det ikke bare sådan det er? Københavnerne skal provokere og drille jyderne og omvendt... Er det ikke mest på venskabelig basis at fordommene flyder frit? Personligt elsker jeg at dyrke mine fordomme, jeg har fordomme overfor det meste, på den måde oplever jeg positive ting hver dag 
... Hellere en fed bil end en fed hest...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Københavner |
|
|
Jeg tror da alle har fordomme. Jeg har hvert fald masser! Men jeg har dog en regel, om at lade tvivlen komme til gode, hvilket nogen gange viser sig at være positivt  Nu bor jeg på Nørrebro, og ser jeg en flok unge drenge, uanset hudfarve, går jeg i en stor bue uden om (hvilket resulterer i at jeg konstant går i slalom ) fordi jeg har fordomme om, at de kunne finde på at sige nogle ubehagelige ting, og de fleste af gangede tror jeg ikke engang de har bemærket mig  Ligesom jeg har en fordom om at fjordheste er fede og dovne, og lige ledes klapper jeg i mine hænder når jeg ser en sporty én, eller kommer op og ride på én, som faktisk har en motor, der virker. Mit liv er fuld af fordomme, hvilket gør mig forsigtig og eftertænksom, og tit gør, at jeg bliver positivt overrasket, sjældent negativt overrasket, for det havde jeg jo i forvejen forventet. Mvh Sandra
Heksene fra warren manor sæson 2 + 3 sælges! Bøger købes i serien Fuldblod, sadelklubben, sally, den sorte hingst. Se præs!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|