|
|
| Foderplan til DIG?? |
|
|
Inspireret af diverse aftensmads- og opskriftstråde kom jeg til at tænke på, om vi hesteejere egentlig går ligeså meget op i fodringen af os selv som af vores kære 4-benede? Vi bruger gerne formuer på diverse foderprodukter til hestene, vi får lagt nøje udregnede foderplaner med alle de nødvendige vitaminer og mineraler, ikke for meget stivelse, masser af grovfoder med fibre - hestene må sørme hverken være for tynde eller tykke, og de skal se flotte ud i pelsen. Men hvad med os selv? Tænker du over om du får den rigtige "fodring"? Får du de anbefalede 600 gram frugt og grønt hver dag? Drikker du rigeligt med vand, eller slukker du tørsten i sukkerholdige drikke? Bliver du mæt af stivelse som hvidt brød, ris og pasta, eller tænker du over at få nok fiberrig mad? Er du i "god foderstand"? Jeg spiser selv frugt og grøntsager hver dag, ofte mere end de 600 gram, og jeg tænker over at spise godt - men i perioder må jeg da indrømme, at jeg kan få spist for meget usundt: lidt for meget slik og chokolade, og lidt for meget pasta og brød. Når jeg tager mig selv i nakken og holder mig fra de "forbudte" ting, kan jeg nemt nærke, at jeg får det bedre, får mere energi og et bedre humør. Hvad mener du, burde vi ikke gå mere op i fodringen af os selv også?
Cavallo støvler sælges - se præsentation!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| puhaaa |
|
|
*sidder og skriver med en Pepsi i hånden* Jeg ville gerne gå lige så meget op i det med mig selv, men der er jo også følelser der spiller ind. Dyrene spiser det vi giver dem og har ingen andre muligheder, hvis de havde valget mellem en pose godbidder og en spand roepiller valgte de sikkert godbidderne  Jeg VED hvordan jeg bør spise og drikke, men ofte forstyrres det af følelser af "lige at have brug for" eller travlheden, derudover er jeg alt for dårlig til at drikke vand, jeg kan simpelthen ikke lide det. Tilgengæld så spiser børnene også hvad vi giver dem, så det burde kunne gøres efter foreskrifterne, selvom mine dog ikke kan rumme 600 gram frugt og grønt hver dag!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Haha... |
|
|
Ja, jeg er i særdeles god foderstand  Men nej, jeg går mere op i hvad mine dyr får at spise, end jeg selv ... prøver dog faktisk pt. at gøre noget ved det. Mit "problem" er somregel, at jeg ikke får spist nok. Det ender så ud i alt for lidt energi og overskud + ondt i hovede og mave. Nå, men; Morgen: ½ liter vand Havregryn m. rosiner (det er dog ikke meget jeg kan få ned på det tidspunkt af dagen) Formiddag: Frugt Middag: Rugbrød Eftermiddag: Frugt eller knækbrød hvis jeg er sulten Aften: Meget forskelligt Somregel varm mad, som eks. suppe, pasta m. kødsovs, ris m. kød og salat... Inden jeg går i seng: ½ liter vand
Tine & Tulle Det klinger!  I think I need sunrise - I'm tired of the sunset...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja... |
| Forfatter:  |
Britthn |
| Dato:  |
02-10-2007 13:13 |
|
Jeg er vist klassisk...Får ikke helt spist frugt og grønt nok, men får da spist slik mv...Især når jeg sidder på arbejdet og skriver derudaf... Til gengæld går jeg op i at købe økologisk, hvis jeg har råd. Jeg er ikke fanatisk, men kan godt lide tanken om, at min krop ikke bliver fyldt med kunstige ting og sager...
Kh. Britt Welsh Partbreed og Welsh Cob - mit valg Maglehøj Knightley og Valhallas Abigail Et par af verdens smukkeste heste
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm.. |
|
|
Morgen mad : Havregryn Formiddag : 1 banan Frokost : salat og nogle gange lidt varm mad (frokostordning på arbejde) Aftensmad : En rugbrødsmad. drikker nok ikke al det vand jeg burde...
Heste og ponyer tages i ridning. Se præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Menneskefoder. |
|
|
Ja det gør vi. Er på slank og holder nogle lunde den sunde linje. Spiser meget salat, frugt, grønt, nødder, bønner osv. Spiser så lidt kød som muligt, som er skiftet ud med mere kylling. kalekun og fisk. Jeg spiser kun frugt og grønt ind til kl. 12 Men det passer mig helt fint, da jeg aldrig har været god eller vild med at spise morgenmad.  Til frokost = salat eller ligne. Eftermiddag = Let mellemmåltid Aften = Salat med f.eks. bønner + fisk eller maget kyllinge/kalekun. Vand har jeg dog store problemre med at drikke, men jeg holder dog mig selv i strem snor med hensyn til cola osv. Drikker minimælk, the og de gode jucier uden for meget sukker osv. Der ud over tager jeg et tilskud af hvidløg, zink, jern og b-vitamin.  Jeg bliver så dejlig frisk af ikke at spise alt det usunde og søde. Jeg er dog ikke fanatiker. Men efterhånden kan jeg ikke pise særlig meget af det usunde, da jeg så bliver maga dårlig. Så det er jo supert. Og jeg skal aldrig op og veje 80-90kg. igen. Det var dog på grund af graviditet, men det var sku ikke sjovt for ens knæ, ryg osv. 
Mvh. Lene Supert dejligt fjordhesteføl (Hoppe) sælges. F: Idon Busklund MF: Kastanjegårdens Nick Forventet stangmål: 146-148cm. Reseveret. Hel/halvpart søges. Evt. udlån. Reseveret.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jo, vi bør ved gud gå noget mere op i vores eget "foder". Jeg tror bestemt, at vores kost har meget større betydning for vores generelle helbred (fysisk og psykisk), end som vi går og tror. Jeg synes, at det er meget spændende at sætte sig ind, hvad der er god ernæring for mennesker. Jeg forstår ikke, at der er folk som synes, at det er "besværligt" at spise sundt. Jeg er selv i "lidt for god foderstand" - jeg har nemlig ikke altid været så kritisk med det, som jeg har puttet i hovedet. Jeg har ændret mange dårlige madvaner med sunde madvaner. Det tager selvfølgelig at stykke tid at køre nye vaner ind. Men når det først er gjort, så ligger de ligesom bare på rygraden. Dermed ikke sagt at jeg aldrig spiser noget usundt/fedende. Det sker bare ikke så tit, som det engang gjorde. Især sukker prøver jeg at holde mig fra - det er som, at jeg bliver afhængig af det og bare vil have mere og mere!!!
*Snepony* Never take life seriously. Nobody gets out alive anyway. Aim for the moon. Even if you miss it, you will land among the Stars! (Les Brown) *
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hehe... |
|
|
...ja jeg er nu også ved godt huld...lidt for godt faktisk  Syns dog jeg spiser rimelig sundt, men selvfølgelig spiser jeg usundt engang imellem. Specielt pizzaen om fredagen vil jeg ikke undvære. Det er lidt for at fejre at der er weekend der  Hmm hvad spiser jeg for det meste hver dag... morgenmad: enten 1 banan med en klapsammen rugbrød eller en bolle med noget pålæg i. Formiddag: Masser ar frugt, gerne 1 banan et par æbler, pære, færsken eller lign. Spiser ca. 3 - 5 stk der i formiddagspausen. Middag: Der har vi buffet på arbejdet og det bliver næsten altid til minimum en halv tallerkenfuld salat med dertilhørende kød af en eller anden slags. Måske lidt kartofler eller ris ved siden af. Eftermiddag: Spiser gerne et æble eller to på vejen hjem i bilen. Aften: For det meste kogte grøntsager, kød af en slags evt. lidt ris eller kartofler. Max 2 - 3 gange om ugen ryger der en sodavand ned. Det er for det meste kun fredag/lørdag jeg drikker det. I hverdagen prøver jeg på at holde mig selv i nakken med at opretholde "sukkerforbudet". Det er nu ikke for at det er slik og chips jeg spiser for det har jeg ikke lyst til. Det er kun PEPSI der er min store last  Og nu det vildeste! Jeg skal simpelthen have en gratis prøvetime i dag i det lokale fitnesscenter  NU skal der ske et eller andet...selv om jeg syns det er røvkedeligt at træne  For jeg taber mig nemlig ikke ved at leve næsten som en kanin...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| til grin |
janet21 (Hefion) |
02-10-2007 19:59 |
|
faktisk synes jeg næsten det er til grin at vi kan diskutere forholdet mellem fosfor og kalcium samt korrekt tilførelse af stivelse i forhold til ydelse og oveni huske og nævne at vores dyr er atleter og skal fodres derefter... - - velvidende at - jeg selv (fx)- er ligeså hårdt ydende som min hest (som faktisk er hårdt ydende ) , men fylder mig med farvestoffer, tilsætningsstoffer, alt for meget sukker samt salt, transfedtsyrer, periodisk for små mængder og for store mængder mad, for lidt fibre og for meget stivelse! - Og så er det sagt - Lad os derfor brage sammen af grin - muhhhaaa - for det er da lidt sjovt ( eller nærmere tragiskkomisk) Men nu til kosten; (som faktisk ikke er SÅ slem endda (hvis jeg selv skal sige det)) MOrgen; Havregryn, müsli, cornflakes og brød Middag; Toast eller rugbrød, salat Eftermiddag; Grønsager, frugt og slik Aften; Alt muligt som pasta, kød, salat, fisk, rugbrød mv Eftersnack ;(Og det er somregel flere snacks) Slik, kage, kiks, frugt mv Jeg er vild med is, slik, pizza, soda, kage mv - så nytårsforsæt er der nok af!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
HeleneJ |
03-10-2007 10:42 |
|
Jeg er i fin foderstand. Jeg er slank. Men jeg går sgu ikk så meget op i fibre, vitaminer og mineraler. Godtnok har jeg sundhedsuge i skolen i den her uge øv. Jeg får: Morgen: 1 glas mælk og 2 hele stykker rugbrød eller: 1 rundstykke eller: 2 styk toastbrød. formiddag: 1 glas vand. middag: 3 hele stykker rugbrød og 1 glas vand. eftermiddag: 1 styk rugbrød eller: 1 toastbrød, et æble og et glas vand Aften: kartofler og et styk kød eller: ris og et styk kød eller: grønsager og et styk kød. Men så spiser jeg selvfølelig også en del slik, chips og kager .
Det siribirske dværghamster Speedy gon charles Marsvinet Martha +9/5 2007 hunden Mie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Den bedste fodring |
Illum |
03-10-2007 11:12 |
|
Er en der gør at man kan klare en dag uden at mangle enerig. En hvor man ikke indtager mere end man skal bruge. Jeg spiser lige hvad jeg har lyst til, drikker litervis af sødmælk, minimum en L om dagen. Spiser groft brød, hver dag et par skiver, kød masser af kød alt muligt kød. Spiser ris, kartofler og pasta på skift.Sovs laves med fløde og smør, tit. Spiser så lidt frugt og grønt at det ikke kan måles. Guffer kage, sjældent, men gør det nå jeg har lyst, har her til morgen spist 12 mini frøer og intet andet til mit krus the. Det gjorde jeg forresten også i går. Spiser ikke morgen mad, men spiser når jeg er sulten. Alle tal alt hvad der kan måles på mig er i tip top orden. Så jeg er et bevis på at, bare fordi jeg ikke hopper med på div. sidste nye "nu er den her" om kost osv. så funger min krop til UG. Og har aldrig været på slankekur, aldrig.
Illum . Jeg undskylder IKKE for stavefejl, manglende tegn eller tegnsætning. Deal with it !!!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Foderplan :-) |
|
|
Tjah, her i huset er det blevet os forbudt(!) at spise vitaminpiller eller lignende - iflg lægen og div blodprøver. Kosten er alsidig, hjemmelavet, masser af frugt og grønt. Saft, syltetøj/gelé er hjemmelavet. Alm stegemagarine er udskiftet med Becel eller olivenolie. Frikadeller f.eks. smager godt, når der enten serveres brun "tyk" pandesovs eller stuvet hvidkål (opbagt og hele "svineriget"). Hver især regulerer selv "den søde tand" - ingen råber op om, at nu har man vist fået for meget/lidt af det ene eller det andet. Selv da ungerne var mindreårige var der ingen grund til vitaminpiller. Så alsidig kost iblandet lidt motion og vi er alle fit for fight 
Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder DSP = De Satans Ponyer; Tai Wahine DV = Diverse Varianter; Fan Gogh Trakehner = Tragedier; Taipan Karoline er en shetlænder - og ikke en ko
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg... |
|
|
Spiser sådan pænt meget, hvad jeg har lyst til. Hvis der er noget frugt jeg godt kan lide køber jeg det. Jeg spiser det sunde mad jeg kan lide  Det skal nok lige nævnes, at jeg ikke er kræsen  Jeg synes ikke jeg er for tyk, men lige tilpas. Det jeg spiser går nok meget lige op med, hvor meget jeg bevæger mig, cykler, rider osv. 
Malle - med Honeyburst/Raja 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mnjoh... |
Tullermus |
03-10-2007 13:58 |
|
Jeg har da for sjov udregnet foderplan til mig selv, mest fordi jeg kan  Derudover må jeg nok erkende, at jeg drikker for meget cola, spiser for få grøntsager og er for glad for slik -men vægten siger undervægtig alligevel, selvom der da er kommet mere røv og lidt sidedeller til. Jeg er dog netop begyndt at træne -skal hverken tabe mig eller tage på, bare lige stramme lidt op og få muskler istedet for lidt ekstra flæsk på bagen. I samme omgang vil jeg prøve at bestræbe mig på at spise flere grøntsager. /Anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stabilt blodsukker |
|
|
Nu handler dette her jo slet ikke om slankekure eller at spise et væld af grøntsager, man slet ikke bryder sig om. Det handler bare om det komiske i, at vi går så hysterisk op i hestens foderplan, men selv fylder os med ting, der egentlig ikke er godt for os. Man kan jo sagtens tænke over at få sund mad, der OGSÅ smager skønt! Det er ikke en konkurrence om hvem der er tyndest og kan spise fed mad i bunkevis uden at tage på, det handler om at have samme syn på vores egen krop som vi har på hestens - om at tænke over at putte nogle gode ting i maven, så vi også kan yde optimalt. For det fortjener vi da! Illum, den bedste fodring er netop ikke bare den, der gør at man kan klare en dag uden at mangle energi. Den bedste fodring holder blodsukkeret stabilt så man netop ikke "går sukkerkold" flere gange om dagen. Og det opnår man ved langsomme kulhydrater og fibre, som holder én mæt og stabil hele dagen. Sukker og fedt er en ond cirkel - mere vil have mere - og så får man de der ruchebaneture med energifald, der så bliver boostet af noget sødt eller fedt. Men energien holder ikke længe, derfor må man hele tiden have flere boost gennem dagen. Jeg tvivler på at nogen her på HN ville fodre deres hest udelukkende med valset havre og melasse!!?
Cavallo støvler sælges - se præsentation!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|