|
|
| Hvad hedder den muskel? |
| Forfatter:  |
xtiny |
| Dato:  |
01-10-2007 20:16 |
|
Jeg går med en dårlig arm, og min rygskade give yderligere smerter ud i armen. Nu fik jeg min mand til at smøre "Felden Gel" på- og da jeg ikke kan nå selv, så lød anvisningen: "Den muskel ned (fra hvor jeg ikke kan nå- bag på skulderbladet) der er spændt som elastik og slutter midt på skulderbladet i hjertehøjde" Hvad hedder det lille møgdyr? Og hvorfor kan den give mig smerter som "Verdens Værste Tenninalbue" og "Seneskedehindebetændelse"- altså udstrålende smerter? Det er til at blive idiot af, da jeg har muskelsprængninger i overarmermen og forstuved skulderen- ja et eller andet HAR taget skade. Men da jeg kun kan ligge på ryggen- så gør min raske albue/underarm afsindigt ondt. For ikke at tale om nakken... 
Mvh
xtiny
♣ "There is, incidently, no way of talking about cats that enables one to come off as a sane person."♣ -Dan Greenberg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad sagde |
|
|
lægen egenlig til din skade - det er jo snart længe siden du havde en tid? God bedring.
mvh PiaR quantum in me fuit
Havefest - bryllup? Lej en grill med god plads weberudlejning.dk
Svar venligst i tråden og ikke via besked
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum... |
|
|
Nu består ryggen jo af flere forskellige lag muskler der overlapper hinanden, og da jeg ikke (endnu) har den store kendskab til dem, så er det svært lige at præcisere hvilken én det kan være. Men du kan jo evt. selv prøve at se om du kan lokalisere den: 
Mvh Cavan Stifter og formand:AHNA Hvad man ikke dør af bliver man stærk af
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg tror... |
|
|
Mit bud på de smerter er, at du når du spænder i skulderen, klemmes nogle af nerverne i skulderleddet. Disse smerter går ned i armen, og giver præcis de smerter, du beskriver. Jeg har selv den type smerter, der er opstået fordi jeg er hypermobil i mine skulderled, og musklerne derfor i en periode har forkrampet sig for at holde leddet sammen. Dette giver så spændinger op i nakken, og ned i ryggen. Og især ud i armen. Ofte helt ned i den store "øverste" muskel på underarmen. Jeg har haft meget stor glæde af en massør, der også er akupunktør. Hun fandt lige de rigtige steder at trykke, og løsne op. Både for nervekanalerne og musklerne, så jeg var smertefri bagefter (noget jeg ellers aldrig helt er).
MoonQueen/Tina Ønsket vægttab: 60 kg tabt indtil videre 40 kg . Min Hjemmeside www.moonqueen.dk absolut intet om heste
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er nok vanskabt |
xtiny |
01-10-2007 22:10 |
|
Da, det må være den der Rhombeformerde muskel. Men det føles på mig som et lille alt for stramt muskelbånd i den højre skulder. Hvis jeg går med BH får jeg smerter i albuen og håndleddet som om, det er dét dérr er galt. Bh´en trykker lige der- uanset, hvor behagelig, den virker. Så tror pokker, at diverse "albue" og "håndledsbind" ikke virker- det gør bare mere ondt. Jeg har gået rundt i mange år og troet, det var en seneskade/overanstrengte håndled. Dem på Ringe mener, det er ryggens muskler. Pt har jeg reelt overanstrengt underarmen, så at hæftet på ydersiden af albuen er ømt som en byld- det er der en grund til. Ellers er jeg så øm og skæv og smerteplaget- da jeg kun kan trille til højre, så har jeg også ondt i mavemusklerne- lige over leveren.
Mvh
xtiny
♣ "There is, incidently, no way of talking about cats that enables one to come off as a sane person."♣ -Dan Greenberg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lægen sagde: |
xtiny |
01-10-2007 22:15 |
|
Tag det med ro! Og da han fik øje på min hjemmelavede mitella (slynge): Det er godt. Og så må jeg ikke tage Ipren, da mit monsterstore blå mærke blev værre af det. Det har jeg ikke holdt. Det og varme bade er det eneste. Jeg kunne altså godt tænke mig at sove mere end 3 timer i træk.
Mvh
xtiny
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| muskler |
|
|
Som en Cavan skriver, så er ligger musklerne i ryggen i flere lag, så det kan umiddelbart være svært at sige hvilken en det er der giver dig problemer. Yderst, over noget af skulderbladet, ligger trapezius, som er en stor muskel der går helt oppe fra nakken og ned til midt på ryggen. Herfra samles fibrene opad og sidder fast på den skarpe kant på skulderbladet og noget af kravebenet. Men som du beskriver det, så er det nok ikke den der driller. På den kant af skulderbladet der er tættest på rygsøjlen sidder infraspinatus fast, den går herfra og ud øverst på overarmen. Den er en del af det system der hedder "rotatorcuffen" som er med til at stabilisere hele skulderleddet(består af 4 muskler. Er der noget galt med en af musklerne i dette system kan man få ondt i flere af dem. Så hvis du har ondt i infraspinatus, så kan du godt få smerter i bla. supraspinatus, som ligger nærmest oven over leddet. Smerter i supraspinatus kan, så vidt jeg husker, stråle hele vejen ned i armen.  Med en forstuvet skulder, hvor div ledbånd omkring skulderen har fået et ryk, er det nok ikke usandsynligt at denne rotatorcuff skal arbejde ekstra for at stabilisere skulderen, og derfor har du nu smerter i disse muskler. Håber det kunne hjælpe dig lidt på vej til at forstå hvilke muskler det kan være, og muligvis hvorfor. Som stud. fys. vil jeg selvfølgelig anbefale dig at søge fysioterapeut... er sikker på at du kan få henvisning fra læge uden problemer!
Mvh. Anne. -Grøn er håbets farve.... -Lyserød derimod er KUN til candyfloss, og ikke noget for mig
What doesn't kill you Makes you stronger!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum... |
|
|
Hmm... Måske din læge burde henvise dig til en osteopat??(eller tror faktisk ikke engang man behøver en henvisning, så det er bare med selv at fatte røret og ringe rundt) "Det er ryggens muskler", jo tak, stor hjælp hvis ikke de har tænkt sig at forsøge at gøre noget ved det  Jeg har selv haft stor succes ved at blive behandlet af en osteopat for rygproblemer. De er ikke tryllekunstnere blot meget dygtige fagfolk, så måske du er så heldig at du fejler noget de kan hjælpe med. Du kan læse lidt om osteopati her: http://www.osteopathy.dk/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum... |
|
|
Ups ups. Jeg læser selv til fys, og så glemmer jeg helt at henvise til at en fysioterapeut også er et udemærket valg at søge ved smerter. Dumme mig... Det er blot fordi at det jeg har fejlet med min ryg, ikke i samme udstrækning, ville kunne behandles af en ordinær fysioterapeut, at jeg altid taler så varmt om osteapatien  Men jeg er selvfølgelig også varm foretaler for at søge hjælp hos en alm. fysioterapeut. De er jo netop uddannet i at kunne forstå og behandle smertetilstande i kroppen, og du vil helt sikkert kunne finde hjælp ved at gå til en fysioterapeut  Og normalt er det ikke et problem at få en henvisning fra lægen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| uhh den fanden |
|
|
Lige præcis den smerte du beskriver stammer meget ofte fra trapecius, og den er jo hæftet på skulderkammen (spina scapulea)og kan meget vel give smerter ned i armen, så fingrende sover. Det er ganske rigtigt en rigtig god ide med en fysio, eller måske trænger dit skelet til at blive samlet påny af en kiropraktor, så musklerne ikke bliver ved med at blive strukket så det gør ondt. god bedring
....INA
http://www.123hjemmeside.dk/inas
Winsor dressursadel red line 17" bred bom fit 4 sælges. Pæn og velholdt. Kiefer dressursadel 16,5" bred bom sælges Yndig gårdhunde tævehvalp sælges efter 14-10-07
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Altså- |
xtiny |
01-10-2007 23:19 |
|
Jeg kan ikke tage armen ud fra kroppen- lidt bedre nu så en 45 grader, jeg kan tage armen frem en 45 grader, men bagud- nul, og hvis jeg fører den bøjede arm frem- uden støtte- og den skal være tæt på kroppen, så gør det ondt. I starten føltes det "løst"- og det "skurrer". Et eller andet på indersiden er blevet kvast. Lægen sagde min biceps havde god spænding, men triceps har har det ikke for godt- den er øm.. Den der trehovede muskel i skulderen er hele tiden øm. Men det er mest bag-/og indersiden. Som jeg siger, så har jeg i forvejen en diagnose om øverst i ryggen- jeg kan ikke huske det dér lægelatin.
Mvh
xtiny
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| arm ud |
|
|
Når du skriver "tage armen ud fra kroppen" så falder min tanke i stedet for på den muskel der hedder deltoideus. Kig evt på det billede jeg satte ind. Den er vist på den venstre skulder. men den går også lidt om bag på skulderbladet. Det er nemlig den muskel der starter bevægelsen både ud og frem, når det handler om armen. Trapezius hjælper dog også med, sammen med en masse andre muskler. Bagud er det bl.a. triceps som du selv nævner. Og så desuden en lille smule den der infraspinatus som jeg nævte før. Men det kommer jo an på HVOR det gør ondt når du bevæger armen! At triceps er øm på bag og inderside hænger ok sammen med at du ikke kan føre armen bagud... Gør det ondt i triceps eller bag på skulderbladet når du fører armen bagud, eller et helt tredje sted?? Igen kan jeg kun varmt anbefale en fysioterapeut.. har du ryg-problemer kan jeg som Cavan også nævner anbefale en osteopat.. Håber du snart får det bedre i arm og skulder. Det kan være svært at hjælpe her over nettet, da der jo er rigtig mange aspekter der kan spille ind. Skulderen er en rigtig indviklet størrelse, og smerter kan komme af mange årsager. Fik ikke skrevet det før, men hvis der er sket noget med ledbånd og ligamenter i skulderleddet, så "hænger" armen lidt i supraspinatus' sene i stedet for at blive holdt passivt på plads af førnævnte ligamenter/ledbånd. Derfor vil denne muskel konstant stå og arbejde, og der vil være store spændinger i musklen. Dette kan som før nævnt give problemer mange andre steder omkring skulder-leddet, og også nedad i armen!(og self. smerter i selve musklen)
Mvh. Anne. -Grøn er håbets farve.... -Lyserød derimod er KUN til candyfloss, og ikke noget for mig
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu er det en akut skade |
xtiny |
02-10-2007 00:34 |
|
Ja- akut og akut...Det er 14 dage siden, jeg skvattede i en ledning- og røg på hovedet ind i døren. Jeg har taget for mig og... Det gjorde meget meget ondt- og jeg var ikke lige i form til skadestuen. Det, der gør mest ondt, det er føre armen ind foran kroppen og op- underarmen i en ret vinkel. Det "skurrer". Jeg kan have den op i taljehøjde og brysthøjde- og så må den anden arm tage fat- ellers gør det meget ondt. Hvis jeg er ved at tabe noget og griber uvilkårligt ud-så gør det nas i skulderen. Eller hvis jeg nyser.
Mvh
xtiny
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| akut... |
|
|
Lige netop når du har en akut skade, vil der ske en overbelastning af de muskler der går ind og "overtager" styringen af de bevægelser de skadede muskler normalt ville lave. Derfor kan du sagtens opleve at få ondt i supra- og infraspinatus pga overbelastning. Selv om det som udgangspunkt var nogle helt andre steder du kom til skade. Eftersom det er ved forskellige bevægelser og forskellige situationer (føre armen frem/op, nys osv) så er der muligvis flere steder du har ondt. Det kommer også meget an på HVAD det er der gør ondt; muskel/led. At du efter 14 dage stadigvæk har så store smerter tyder på at du er kommet en del til skade. Og fordi du har slået dig en del da du faldt, så har du i de 14 dage gået og kompenseret for det. Så nu har du ikke kun ondt der hvor du oprindeligt kom til skade, men også alle mulige andre steder. Netop af den grund synes jeg du skal søge fys, for om ikke andet så kan en fys behandle på de strukturer der er blevet overbelastet som følge af den akutte skade. Hos en fys vil du også kunne blive mere klog på hvad og hvor det gør ondt, og forhåbentlig vil en fys også kunne hjælpe dig hurtigere igennem dit skadesforløb. Det skulle jo gerne ende med at du kommer tilbage til at kunne alt det du kunne inden du skvattede i den der dumme ledning!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg synes... |
inger christensen |
02-10-2007 19:45 |
|
du skal prøve at kontakte lone MJ. www.heste-nettet.dk/lodge/21093/ hun har værte ude for lidt af det samme som dig. desværre viste det sig at der var sket stor skade i hendes skulder, som først blev opdaget meget sent.
MOBBEN IMC. mobber NEJ. men er bare så bund ærlig i mine meninger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu er jeg ret sikker på |
xtiny |
04-10-2007 18:26 |
|
At, der ikke er noget brækket, og det er muskel/seneskade. Det er stadig hævet, men bevægeligheden øges lidt efter lidt. Når jeg ser mig i spejlet, ser skuldrene lige ud- selvom venstre overarm og brystmusklen er hævede. Og så virker Felden Gel/Voltaren meget bedre end piller! Jeg er bare nervøs for at overanstrenge noget, nu jeg er næsten smertefri. (Med den type medicin). Jeg kan også føre armen lidt bagud nu! Men ikke løfte ret meget. Og armen må ikke gå lige ned slapt- så at få fejet gulvet- er svært. Problemet er nok- at jeg klart har overbelastet noget i ryggen, der ikke havde det for godt i forvejen. 
Mvh
xtiny
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| TRiceps nej- det gør |
xtiny |
04-10-2007 18:36 |
|
Ikke ondt- jeg har bare ingen kraft i armen. Det gør heller ikke ondt frem/ud- der er ingen kraft i armen. Det værste er "skurre" fornemmelsen, som kommer når amen er inden foran kroppen, der skal den altså ikke være ført mere end få centimer ud- bare dynen er i vejen er nok. Men jeg skal hele tiden have spænding/armen bøjet helt op- ellers gør det også ondt på den skurrende måde. Jeg kan sagtens strække nedad, men slatten arm gør nas.
Mvh
xtiny
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|