Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Godt vi ikke fik en hest - Til alle
Forfatter: 
Dato:  14-05-2002 14:31
Jeg har været meget syg de sidste tre uger, og har i denne periode flittigt brugt HN. I den periode har jeg lagt mærke til, at der ofte kører en kamp imellem de ”unge altvidende” og de ”gamle gimper”, som altid skal blande sig. Oftest er det en ung rytter som spørger om hjælp, hvorefter de lidt ældre prøver at komme med gode råd. Dette opfatter den unge som personlig kritik og irettesættelser, og så starter krigen. Det har fået mig til at tænke tilbage på min tid som ”ung altvidende”, og jeg kan i dag kun ryste på hovedet, over min opførsel dengang. I dette indlæg har jeg prøvet at forklare hvordan jeg var dengang, og jeg håber at det kan sætte nogle tanker i gang hos andre…

Jeg startede med at få undervisning på en rideskole, da jeg var 10 år gammel. Senere begyndte min veninde også at gå til ridning, og der gik ikke lang tid, før vi fik drømmen om egen hest. Vi plagede vores forældre om at få vores egen hest i flere år, men de havde ikke råd, så svaret var nej uanset hvor meget vi end plagede. Da vi nærmede os 14 års alderen kom drømmen tættere på. Måske kunne vi selv betale for en hest via vores konfirmationspenge, og desuden var vi nu blevet gamle nok til, at vi kunne få et fritidsjob. Vi begyndte at planlægge hvordan det hele skulle foregå, og vi blev efterfølgende fast inventar, i de forskellige privatstalde i omegnen, for nu skulle vi ud at samle på informationer.

Vi var nok ikke ligefrem med til, at skabe den bedste stemning i staldene. Oftest gik vi rundt og sladrede om de forskellige hesteejere, og kritiserede deres måde at ride og passe deres heste på. I bund og grund var vi vel nok egenligt bare misundelige, fordi at vi ikke selv ejede en hest. Vi prøvede selvfølgelig også at samle på gode råd, for realiteten var, at vi ikke vidste noget som helst om hestens pleje, bortset fra den obligatoriske strigling, som man lærer på rideskolen. Men ikke alle gode råd var velkomne. Jeg husker tydeligt en ”gammel gimpe”, som sagde til os at der også skulle være penge til undervisning, mindst én gang om ugen, hvilket vi fandt aldeles dumt, for hvad kunne vi mere lære? Hun fortalte os venligt at man altid kunne lære mere, og at man kunne risikere at indøve forskellige ridefejl, hvis man aldrig fik undervisning. BAH, sikke da en dum snob. Generelt blev vi nok sure og irriterede, når vi fik kastet gode råd i hovedet, som ikke lige passede til vores forestilling om at have hest. Det var især de ”gamle gimper” som kunne bringe vores p.. i kog…grrrr, hvorfor skulle de være så forbandet irriterende?

Den økonomiske del var selvfølgelig en vigtig faktor. I og med at vores forældre ikke kunne hjælpe os, måtte vi klare det hele selv, hvis vi ville have en hest. Vi regnede ud hvad vi kunne tjene,- dengang 1.200 kr. om måneden, og for dette beløb skulle ALT være inkluderet. Vi vidste at den billigste boksplads kostede omkring 800 kr. om måneden, og det var eksklusiv hø og foder. Så var der 400 kr. tilbage om måneden til hø, foder, smed, dyrlæge, udstyr m.m. Efterhånden som vi fandt ud af, hvad det egenligt kostede at have hest, blev vi hurtigt enige om, at 1.200 kr. om måneden ikke var nok. Så fik vi den ”geniale” idé, at vi måske kunne finde en billig staldplads hos en bondemand, som ikke havde så mange faciliteter. Helst et sted hvor der ikke var andre hesteejere, som hele tiden ville blande sig. Vi fandt en ”godt” sted hos en bondemand. Han havde en stald med brede spiltove, som var fyldt op med gammel skrammel, men hvis vi selv ville rydde op, så skulle vores kommende heste være velkomne. Der var ingen fold på grunden, men det bekymrede os ikke, for hestene skulle jo rides hver dag (vi troede at en fold var til for at motionere hesten, når den ikke skulle rides).

Vi begyndte også at læse samtlige salgsannoncer i DBA, for at få en idé om hvad heste kostede. Vi troede selvfølgelig fuldt og fast på, at man kunne få en god ridehest med alt udstyr til 5.000-6.000 kr., men vi blev hurtigt klogere. Hvad gør man så? Ja, vi fik den dumme idé, som tusinder af unge ryttere har fået før os: Vi ville købe en unghest hver, for de er jo så billige, og det er jo ikke noget problem at opdrage og tilride, når man har gået på rideskole. Derudover måtte vi jo prøve at spare på udgifter så godt vi kunne,- billigt hø, billigt foder, ingen hestesko osv. Derudover havde vi læst og hørt en del om, hvor mange kilo foder en hest skulle have, når den havde en bestemt størrelse og skulle rides så og så meget. Vi vidste bare ikke at dette var inklusiv hø,- faktisk vidste vi slet ikke at hø var særlig vigtigt. Vi troede derfor at vores kommende heste skulle have 8-10 kg. havre om dagen.

Det tog os flere måneder at rydde op i stalden, finde arbejde og lægge budgetter, og i mellemtiden begyndte vi at interessere os for drenge, fester, modetøj og hvad der nu ellers hørte med til den alder. Til sidst blev vi enige om, at alt dette ”bøvl” var alt for besværligt, og at vi hellere ville bruge mere tid på alt det sjove ungdomshalløjsa, og så ellers fortsætte på rideskolen. Det var trods alt en del nemmere og ikke mindst billigere. I dag er jeg lykkelig for, at vi ikke købte heste dengang. Tænk engang hvor galt det kunne være gået.

Jeg ved at der findes mange ansvarlige og dygtige hesteejere i teenagealderen, og dette indlæg er ikke ment som en kritik til dem. Derimod håber jeg at de nuværende eller kommende hesteejere, som tror at de ved alt om heste, vil tænke sig om en ekstra gang, når de har læst dette indlæg. For er der en ting som jeg i dag ved med sikkerhed, så er det netop at jeg ikke ved alting, og jeg altid kan lære mere,- og dette gælder for alle. Unge som gamle.

Hilsen HeidiR.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Godt vi ikke fik en hest - Til alle
Forfatter: 
Dato:  14-05-2002 14:52
Helt enig! Godt nok er jeg selv kun 13 og har hest, men synes du har helt ret. Kan da også godt selv være lidt dum overfor råd´og vejledning. (vil da håbe jeg høre lidt bedre efter. Tror jeg nu også jeg gør*g*)Kender en del, der tror de er verdensmestre, tilrider store heste (går oftest galt og ender med at hesten bliver "ondskabsfud") osv.

Håber virkelig det har sat gang i tankerne hos dem der vil ud at købe hest:-)

hilsen Anna

Husk: Det er dig og hesten der er et team. Det er jer der skal have det sjovt. Derfor kommer man ingen steder med tvang;-)
Behandel hesten ordentlig og du kommer med i et smadder godt team.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-05-2002 14:52
(y)

For et rigtigt godt indlæg, der tilmed og er morsomt og underholdende skrevet - samtidig med at dit budskab går klokkeklart igennem..

Mange hilsner
en gammel gimpe - der nok stadig vil give gode råd, hvis jeg kan og lade være, hvis jeg ikke kan.

knus
Sys
Living is.....knowing which bridges to burn and which to cross;-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-05-2002 15:05
Ih, hvor kan jeg nikke genkendende til dit indlæg. Jeg har også været teenager - med alt, hvad det indebærer.

Forskellen på os er bare, at jeg havde hesten - men til alt held havde/har jeg også en far med forstand på heste, som kunne standse mig i de alt for vilde planer.
F.eks. kan jeg huske da jeg gik på efterskole. Da fandt jeg også et sted hos en landmand, hvor jeg kunne have hesten til at stå, og jeg var p.ssesur, da min far nægtede. Bagefter kunne jeg selvfølgelig godt indse, at jeg ville være løbet sur i det. Men jeg var så klog, så klog.
Jeg havde f.eks. en periode, hvor alt var "synd" for hesten. Det var synd, at den skulle indordne sig under mig, det var synd, at den ikke måtte få det og det at spise, det var synd at.... Heldigvis kunne min far tage igen med mig, før kræet fuldstændig tog magten.

I dag giver jeg gode råd med det ene formål, at spare andre for de fejl og uhensigtsmæssigheder jeg selv har begået. Om folk så vil tage dem alvorligt - det må de selv om. Og så er der da endelig den - meget lille *gg* - mulighed, at andre er klogere end jeg, så jeg også selv lærer noget nyt...

Hilsen Sif
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-05-2002 15:05
du siger meget sandt i dit indlæg, sådan er der mange der er, men ingen regler uden undtagelser, og det går begge veje.
der er både unge rytter som er både lydhør og lærevillig, og der er "gamle" som tror at de er verdensmestrer!

hvad jeg kommer til at tænke på er, hvor var dine forældre henne den gang, jeg mener ikke økonomisk, men hvis jeg ville ha købt min egen hest den gang (nu fik jeg en til min konfimation i stedet for en stor fest)
så ville min far da helt sikkert ha sagt okay, men han ville også ha sat en masse primiser op, jeg mener det lyder til at i helt alene besluttede alt, lige fra opstaldningssted til hvilken hest i ville købe!

da jeg fik min første hest var min far lige så meget med til at bestemme hvilken hest det skulle være og jeg havde aldrig fået lov til at købe en unghest!

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-05-2002 15:06
Jeg synes det er fedt når man kan få råd af gamle erfarende ryttere, hvis de ellers ved hvad de snakker om! Jeg kan ikke klare, dem der tror de ved en masse, men slet ikke gør det!
Godt indlæg!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-05-2002 15:12
Åhh Heidi man skulle tro vi kendte hinanden, for det er totalt den samme historie med mig. Jeg var dog helt og aldeles overbevidst om at mine forældre da sagent kunne lave en hestebox ude i redskabsskuret, og at hesten kunne gå på fold i parcelhushaven ! Så jeg fik selvfølgelig heller ikke en hest ;-D
Til gengæld fik jeg parter på diverse mere eller mindre ridelige heste, og havde det fornøjeligt med dette, for jeg kunne "tage fri" når det passede mig !
Som 28 årig fik jeg så min første hest, lidt ved et tilfælde, da jeg blev tilbudt at købe den hest jeg havde part i. Efter mange overvejelser mht. penge, tid, opstaldningsmuligheder i nærheden osv. sagde jeg ja tak.
Jeg har i dag fået en dejlig hest, men har fundet ud af at der er mange ting jeg endnu ikke ved omkring det at holde hest. Så jeg må stadig spørge mange til råds, og undervisning er jeg også begyndt at få. For 12-14 år siden syntes jeg, at jeg vidste det meste - i dag ved jeg, at jeg kun ved en del !
Når Morgan engang dør - han er 23 år - så tror jeg ikke jeg straks skal have en ny hest. For der skal også være tid til at stifte familie, hvilket også koster tid og penge :-D Så måske engang når jeg bliver 40, så kan det være...

MVH Charlotte

>o< Heste er som vin - jo ældre jo bedre ! >o<
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-05-2002 15:26
Nå men du er god nok til at dømme det????
NYT SIGNATUR!!!! med venlig hilsen, ARIEL

http://black_swan49.tripod.com/ http://black_swan49.tripod.com/riddinhest/
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-05-2002 15:32
Super indlæg!

Men som andre siger - der er også de "gamle" som er alvidende og de "unge" som er fornuftige.

Men dit indlæg minder mig i høj grad også om den gang da jeg selv troede jeg vidste alt - og i virkeligheden vidste så lidt :-)

En god ting synes jeg er ridemærkerne - og burde næsten være obligatoriske for kommende hesteejere (og deres forældre).

Forleden var jeg på besøg hos min mor og mine to søskende, og nu snakker min mor gud hjælpe mig om at købe en shetlænder til dem. Hun burde have vidst bedre eftersom hun har lagt øre til den ældste datters hestetosseri i 26 år :-)12 og 8 årige piger hvor den største kun har 1 års erfaring på rideskole kan ikke tage sig af en hest!

Lige netop dette tror jeg tit er tilfældet - forældrene ved ikke hvor meget en hest kræver - og de bliver nok i mange tilfælde noget overrumplet når de først indser det! Skulle man f.eks. ikke på rideskolerne gøre noget mere ud af at vejlede forældrene også???
0
0
Svar på denne tråd

Re: Hold da op- hvor er det bare fornuftigt!
Forfatter: 
Dato:  14-05-2002 15:39
Hej HeidiR!
Jamen jeg er- flabbergasted- målløs! Du har bare ramt dét, som jeg ikke nåede at tænke. Det er da ren fornuft det hér!

Mine forældre ville ikke købe føllebøllen til mine søstre. Som 7-årig gik det op for mig, at de *aldrig* ville købe en hest til mig. (Dét *græd* jeg over). Vores nabos datter havde ellers en ismule i deres haveskur. Og deres grund var på størrelse med vores.

Jeg har ikke hest idag- endnu- de faste udgifter er jo *pebrede*, men jeg sparer og sparer og sparer..

Min forældre var ikke specielt onde, de havde begge gode jobs- og 5 børn! Så det var økonomien- det forstod jeg ikke dengang.
Med venlig hilsen
xtiny

+++ Origin: "Beam me up, Scotty
- There´s no intelligent life down here.."+++ ;-)

Der er nye billeder på præsentationen og flere på vej
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-05-2002 15:48
Jeg vil give dig total ret i det du har skrevet...
Jeg har dog droppe alt hvad der hedder heste nu. er blevet bange for de små kræM.V.H. Vicksen

*
Lykken er at have en at dele

den med
* 

Web

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-05-2002 16:08
Sejt indlæg !! Tror at mange kan lære fra det, og ikke mindst jeg selv..

Endnu en gang kan jeg se hvor monster heldig jeg er med min mor (tak gud, du valgte liiige den rigtige til mig*S*).
Jeg har haft hest siden blev født. Ja, hesten stod i baghaven, mens mor lå på hospitalet og forsøgte at få mig ud....
Og jeg har har mange mærklige idéer gennemtiden. Kan huske en episode på min nr. 2 hest, Shetlandsponyen Peter. Han var doven den dag, og jeg ville have en pisk. Jeg fandt mig en lille pind, som nemt ville knække, men ingen gang den måtte jeg tage i hånden. "Kan du ikke ride uden at slå ham, skal du ikke ride" - Sejt mor, sådan skal det siges !!

Jeg er nu 15 år gammel, ikke så langt fra de 16, og hun har altid vejledt mig. Ikke så meget de sidste par år, inden for ridningen, men i al pasning og omgåelse med hestene, er hun der altid. Og grunden til at hun ikke hjælper så meget i ridningen mere, er at hun selv kan se at jeg er længere fremme end hun er. Jeg ved bedre selv inden for lige præcis det område, og hun ved at jeg ikke ville være ond ved hestene. Det at hun også kan se det, har jeg meget respekt for...

Jeg ser desværre også meget tit piger med heste, som hverken de eller deres forældre har forstand på. Og ØV hvor er det sund for dem. Mest for dyret, men da også få den stakkels lille pige, som sikkert for et forkert indtryk af hesteverdenen..

Jeg ville nu mene at jeg selv er ret god til at tage imod gode råd, især hvis jeg synes om dem. Og jeg giver også gerne. Men jo, jeg vil give jer ret i at det lige så ofte er de gamle gimper der er "altvidende"..

Knuzz Ditte :-P
*som ikke kunne leve uden heste*
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-05-2002 16:16
*Klapper højlydt ad HeidiR*!

Hold da helt op, et kanon indlæg du kom med der HeidiR:-)

Og hvor har du dog ret i det hele.

Håber at så mange som muligt læser det, så folk ikke opfatter andres råd forkert, når de spørger herinde.
For man rådgiver jo kun for at hjælpe, ikke?

Hilsen Louise

:-DIntet i denne verden er perfekt - heller ikke dig selv!:-D
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-05-2002 16:53
Det var vel nok et godt indlæg, Heidi!

Jeg har aldrig været sådan en som blev sur når folk har irettesat mig - faktisk lige tværtimod.
Jeg var, da jeg gik på rideskole, en af dem som altid rendte rundt i den 'store stald' med alle de store privatheste. Her kiggede jeg på alle hestene, på hvordan og hvad, deres ejere gjorde, og jeg lyttede hellere end gerne til alt hvad der blev sagt - Jeg sugede alt viden til mig.

Men jeg har da selvfølgelig også haft skøre idéer. Vi har et haveskur hvor der da nemt kunne stå en lille pony, så kunne den gå på plænen (en 'taktik' til at få en pony var på det tidspunkt "Jamen far, så behøver du heller ikke at slå græs!" ;-)) - Og når den så skulle på sommergræs (jowjow, det havde jeg hørt at de skulle..) så kunne den bare komme ud og stå på fodboldbanen, 800 meter fra hvor jeg bor, den var jo stor, og jeg kunne jo bare ride en tur når der skulle spilles kampe! (Kunne I ikke lige forestille Jer at der var en spiller der faldt i en klat bum-bum?) :-P

Mine forældre var dog (heldigvis!) ikke sådan lige at overtale.

Man kan altid lære mere - Også selvom man har redet jeg-ved-ikke-hvor-lang-tid.
Det er en af grundene til at jeg er på ridelejr 2-3 gange årligt. Der får vi koncentreret undervisning, så vi har noget at arbejde videre med når vi kommer hjem.

Hilsen Minna!

Orden er for de primitive - Kun genier behersker kaos ;-D
0
0
Svar på denne tråd

Museums-potentiale!
Forfatter: 
Dato:  14-05-2002 19:33
Hvor er selvekendelse dog en smuk ting ;-) Det må næsten være et af de bedste indlæg, der længe er set på HN!! Jeg vil faktisk mene, at det hører hjemme på vores kære museum. £isbeth - hvad siger du til det?

Med venlig hilsen - og lidt fis og ballade...Rikke5 :-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-05-2002 20:19

Sikken en herlig tråd........

Jeg rødmer dybt......jeg var også ulidelig klog....

Mine forældre, begge forhåndværende ryttere, forsøgte at kurere mig ved at sende mig i lære, først hos en ex-garder husar berider ..... siden hos en stadig fungerende en af slagsen. (Eneste pige blandt alle rekrutterne.......jeg lærte at holde kæft.) Iøvrigt har jeg sjældent siden mødt nogen med så høj en standard, i både heste etik og viden. Det pillede noget af glansen af skt. Gertrud..... heldigvis.

Da jeg tilbragte det meste af min barndom, og ungdom i udlandet, 2år her og 2år der, kunne jeg, om end modstræbende, godt se at ha` egen hest, det kunne jeg ikke. Den ville nok være for svær at få plads til i kufferten. Så det er først som voksen jeg har haft egen hest.

hilsen Birgitte
0
0
Svar på denne tråd

Re: Museums-potentiale!
Forfatter: 
Dato:  14-05-2002 20:23
*lol* genialt indlæg, og hvor får det dog minderne til at titte frem. For gud hjælpe mig, hvor har jeg haft mange drømme, om egen hest. Jeg tror jeg har været det hele igennem.

Startede med at plage mine forældre om at få hest, og gud hvor var det uretfærdigt hver gang jeg fik et nej! Fik altid historien om min mor der skulle ride på min morfars trækhest Lotte...en meget kort historie; Op på den ene side og ned på den anden *BUMP*....siden har hun været bange for heste!!
-Så egen hest blev det ikke til, fra deres side!!

Så måtte jeg jo selv igang, så med min veninde ved min side, fandt vi billig opstaldning og var ude og kikke på ungheste, for de var jo ikke så dyre, og så kunne vi jo nå at blive færdige med skolen, inden den skulle tilrides!!.....Der var jeg heldigvis selv klog nok til at sige nej tak!!

Og så var der vores barndomsdrøm om at få vores egen rideskole/stutteri, så vi lave tegninger over staldenen, ridehuse og omegnen. Ja vi "købt" også hestene til stalden, navngav dem, skrev race, alder, køn farve mm. ned!! Og så skulle der jo avles, så vi fandt "alverdens hesteracer" frem og begyndte at finde ud af hvilke racer der var pæne med hvilke andre.....Rene racer?? Nej det kunne da ik falde os ind!!

Tjaaa...hva kan man sige!! Moooar jeg vil ha' en hest *LOL*

Anne

:-)"Nothing comes from doing nothing":-)
Rideudstyr sælges

Billeder til "hesteracer"
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-05-2002 20:42
Super godt initiavtiv! (y)

Sidder og smågriner over dit indlæg - for humoren er også på plads. Samtidigt griner jeg egentligt også lidt af mig selv.

Jeg burde vist rende med et kæmpe WARNING skilt lige midt i panden.

For min hestehistorie er helt anderledes. Da jeg havde gået på rideskole i 2 år plagede jeg mine forældre om en hest - alle mine veninde fik også en og min mor er et hestemenneske, så det tog ikke lang tid. Og så skulle jeg ud og se på en pony. Mine forældre havde fået en hestemand til at finde en pony - en god én. Og jup, IKKE købe den første og bedste, og IKKE købe en "unghest". Hvad slæbte jeg med hjem? En 5-årig pony vallak som jeg ikke engang kunne få i galop. Men jeg elskede dyret og han blev passet i hoved og r***v.

Det viste sig jo at det ikke gik. Og jeg blev bange for at ride ham (Dog med en god grund). Da jeg så stod og skulle af med ham indså jeg at den næste gang skulle være for altid. Ikke sælge igen. Og ja, skæbnen var at jeg skulle møde Badebolden, men the rest is history.

(For ikke at skræmme livet af nogen, så har min hest det stadigt godt, og jo, jeg er blevet bedre :-D

Så selverkendende må jeg jo sige at jeg er en røv-forkælet-"teenage"-pige... :-D

Med venlig hilsen Stina & Badebolden :-D

Fonzie søger en part, se her...!

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-05-2002 21:00
Helt sikkert museumspotentiale - det nåede jeg da selv at tænke før jeg læste det :-)

Hvor ER det dog lige i øjet med den beskrivelse - og jeg kan genkende mig selv i Charlotte (morgan)'s historie - min hest skulel også have boet i redskabsskuret - der dog kun var stort nok til et spiltov. Gudskelov at mine forældre ikke gik med til det :-)

Og så bliver jeg så enormt GLAD når jeg læser et indlæg som det Ditmu§ har skrevet - det er FEDT at læse om en der erkender hvilket privilegie det er med en mor der støtter når der er behov og slipper når det er forsvarligt :-)

Hygge
£isbeth
A balanced diet is a cookie in each hand.

SÅ er der kommet billeder af Baloo på min præsentation :-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-05-2002 21:52
Og så midt i alle minderne glemmer jeg at skrive om den sødeste.
Jaja, for jeg ville jo have en fallabella, de var jo så yndige, små og nydelige!! Sådan en kunne da sagtens gå ude i haven, og så kunne min lille hund jo holde den med selvskab!!

Det var først da jeg hørte prisen på sådan en krabat, jeg begyndte at tænke lidt mere logisk!!

hehe, hvad man dog ik har fundet på!!

-Jeg giver forresten Lisbeth ret, hvor er det dejligt, at læse indlæg som Ditmus'

Anne

:-)"Nothing comes from doing nothing":-)
Rideudstyr sælges

Billeder til "hesteracer"
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-05-2002 21:58
Du har fuldstændig og rigtig meget ret..
Det er ligesom når små børn siger at de "ville ønske at de selv kunne få børn,, hurtigst muligt, og de har jo ingen idé om hvad det indebærer at ha en (delvis) skrigende nyfødt baby ;o)

Men jeg husker tydeligt selv dengang jeg gerne ville købe min yndlingshest som var til salg på rideskolen.. Jeg lagde store planer og syntes selv at det heeele var så enkelt. Men nu kan jeg godt se, at det er bedre at passe en hest, end at eje en i den alder..

(Håber i forstår hvad jeg mener ;))

Knuz fra Nina og Ex Air!

Travheste er ikke dumme, og ukloge. De har bare nogle andre enskaber, som for eksembel en Islænder eller Paso fino, og de er jo heller ikke tumpede, men elegante..!

Kig forresten lige ind på http://www.horsezz.yum.dk
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-05-2002 22:10
hvor er der bare ramt plet.

Hvem kan ikke nikke bare lidt genkendende til dette *g*

Dog må jeg påstå at jeg også er en "anelse" ret meget snot-forkælet.
fik pony allerede som 4 års, men ikke om jeg gad den. Møgkrampe, og passe den skulle man jo også - altså hvorfor det, i diverse film passer kræet jo sig selv.
Okay, denne indstilling gik ikke ligefrem godt ind hos mine forældre, så den stakkels lille shetlænder blev solgt til et bedre hjem, laaaaaangt væk fra mig *s*

Men tiderne skiftede og jeg begyndte til ridning, eftre lang overtalelse. For mine forældre kunne jo sagtens huske hvor lidt jeg gad den der stakkels lille pony havde haft derhjemme. Men okay, hvis jeg lovede at være ansvarlig, og tage til ridning hver uge, så kunne vi da se på det...YES

Så kom de der små ideer om at garagen nemt kunne huse en pony, bilen er jo mere hårdfør, så hvorfor kunne den ikke holde udenfor. Og græs, det behøver den da ikke, så kan vi bare have kælderen fuld af hø til den i stedet. Og vi boede jo lige så smart at jeg kunne skridte op til et ridecenter (ja ja, dengang var jeg lidt ligeglad med at det kunne være ret trafikkeret).

Men NEJ, mine forældre kunen stadigvæk huske den kære episode da jeg var mindre, og hold kæft hvor syntes jeg dengang de var r*vdumme.

Men belønningen kom, da jeg opgav plagerierne, og fortsat holdt ved i ridningen, og endda hjalp til derude ret ofte - ganske gratis.

Men ak nej, ikke noget med at købe en pony, nej sådan en lejer man i starten, for som forældrer ved de jo at tøsen ikke gider efter 3 måneder. Må nok indrømme at jeg bare tænkte de var nærige som altid (hvilket de jo egentlig ikke var).

men ponyen viste sig at have spat, og efter 3 måneder med daglig pasning og en times træk hver dag, kom sorgens dag. Den blev hentet, og hvortil den blev bragt, ja det ved alle vel!

Men så blev min egen pony også købt. Eller rettere, det var nu en delepony mellem min mor og jeg. For som sagt, jeg ville sikkert blive træt af den!

Og det eneste der blev sagt, da den blev købt. Du får ikke en anden, det er den her eller ingen. Så må du jo vise om du kan. lettere sagt end gjort med en rå 2½årr, men tak mor og far, fordi i gav mig dengang verdens bedste pony *g*

Må da erkende at jeg som denne lilel snot-forkælede tøs jeg var og er, ja så ahvde jeg god hjælp fra min og far. de tvang mig til at modtage undervisning flere gange om ugen, og hvis ponyen ikek blev passet, jamen så kom truslerne om at så blev den solgt. ikke noget med flere ugers advarsel, næ nej, det kom samme dag. Og var der problemr, så kunne man hente hjælp der.

Gid alle nye ponyejere havde sådanne forældre. Til at vide hvornår de skal hjælpe, og hvornår de skal støtte, og hvornår det er på tide at lade en selv styre det *s*

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-05-2002 23:49
Hmmm....
Ledighed (læs:sygdom) er ikke roden til al ondt.
Dette var så absolut et af de bedre indlæg.
Godt skrevet...

Mvh...
Rikke L
At turde er at miste fodfæstet for en tid - ikke at turde er at miste sig selv for altid
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-05-2002 10:04
Ja, det er jo kanon flot skrevet. :) Stor ros for det, Heidi.

Har da selv haft de der umulige drømme. Fik faktisk hest som 14 årig, og det var også utrolig dejligt, der var gimper i stalden til at vejlde. Ellers ved jeg ikke, hvad han ville have lignet, min hest.

Ja, han lever skam i bedste velgående.

Mine forældre er ikke specielt hestekyndige, men de støtter mig 100 % i hobbyen, så det er virkelig rart.

-+-KNA.

http://geocities.com/juwely_D
0
0
Svar på denne tråd

Tjah jeg fik hest:-(
Forfatter: 
Dato:  15-05-2002 10:39
Jeg var også en af de der umulige pony unger som mente at parcelhus haven havde plads til en hest. Jeg gik til ridning fra jeg var 7-10 år så flyttede vi ud til en lille landsby uden rideskoler i miles omkreds og mine forældre gad ikke at køre mig ud til den som lå langt væk fra off. transportmidler. Så jeg fik "halvpart" på en vild 5 årig pony, som stod ude hos en stakkels teenage pige som i den grad blev presset af sin far (han havde ambitioner på tøsens vegne).

Den stakkels pony blev bedækket hvert år (=penge for føllet) og blev redet jævnligt med pisk, sporer og glidetøjler. Ligesom dens 1 1/2 årige føl blev redet engang imellem (hver anden uge eller lign.) med trense og sadel i alle gangarter + springning (yes, jeg krummer tæer nu...men vidste desværre ikke bedre).

Da føllet 1 1/2 år skulle sælges var jeg forelsket i kræet og fik mine forældre overtalt til at give mig den i kombineret fødselsdagsgave og konfirmationsgave. Jeg var på det tidspunkt ca. 13 år og 169-170 høj, ponyen var ca. 1,37 cm i stang......:-(

Hesten blev rykket til en anden stald, hvor der var en "voksen" (en pige på ca. 20-22 år som hjalp mig) og da jeg havde stået der i ca. 2 år var det gået op for mig at jeg var for stor til at tilride hesten, så hun blev solgt og min hesteinteresse gik i glemmebogen efter den episode.....

Som voksen er interessen kommet igen og jeg har nu hest opstaldet hjemme hos mig selv efter at have modtaget undervisning på den nærliggende rideskole.

Så denne historie er altså en fortæling om hvordan det kan gå når forældrene giver efter for plagerierne.

Mvh.

Trine SH
Jeg er ligeglad med, hvor folk elsker, bare de ikke gør det på gaden og skræmmer hestene. - Beatrice Stella Tanner :-0
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider